Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. K. Chalupa. Dávám mu slovo.
Posl. K. Chalupa: Slavná sněmovno!
Návrh většinových stran, který
právě projednáváme a jímž
mají býti upraveny platové poměry
okresních školních inspektorů, ředitelů
škol a učitelů přidělených
okresním školním úřadům,
jakož i referentům státní služby
osvětové, je dokladem, že všechny většinové
strany jsou si vědomy, že platové poměry
našeho veřejného zaměstnanectva je třeba
upravovat a řešit. Projednávání
tohoto koaličního návrhu připadá
do doby, kdy právě ve vládě byla dojednána
otázka vrácení části srážek
platových, které byly svého času vzaty
veřejným zaměstnancům.
Slavná sněmovno, my jako strana živnostnictva
a obchodnictva připojili jsme se otevřeně
k návrhu, kterým jsou upravovány platové
poměry škol. inspektorů. a souhlasíme
také s tím, že se začíná
řešit otázka platových srážek
veřejných zaměstnanců vůbec.
Přáli bychom veřejným zaměstnancům,
aby všechny srážky byly škrtnuty. Přáli
bychom sobě i jim, aby finanční situace státu
dovolila provedení tohoto činu, přáli
bychom si toho všeho proto, poněvadž jsme si
vědomi příliš dobře, že
naše vnitřní hospodářské
nesnáze spočívají do značné
míry také v tom, že veliká většina
našeho občanstva, ať už zaměstnanectva
nebo dělnictva nebo drobného živnostnictva
a zemědělstva, žije pod životní
úrovní, nemá důchodů, výtěžků
takových, aby mohla z nich hraditi své životní
potřeby. Již při projednávání
státního rozpočtu na sklonku loňského
roku jsme také jasně vyřkli zásadu
vyšších mezd a vyšších platů,
avšak zároveň s touto zásadou jsme vyslovili
také požadavek připuštění
určitého zvýšení cen, zvláště
zajištění minimálních výdělků
drobnému a střednímu podnikateli, a vycházeli
jsme při tom z názoru, že hlásání
láce za každou cenu tak, jak to u nás přišlo
v posledních letech do módy, není žádným
požehnáním našeho hospodářského
života.
Proč o této věci mluvím ve spojitosti
s projednáváním návrhu o úpravě
platových poměrů škol. inspektorů?
Činím tak proto, abych školní inspektory
zde, v tomto domě, požádal, aby se postarali,
aby učitelské organisace a učitelstvo vůbec
začalo mít kladnější a vřelejší
poměr k živnostenskému a obchodnickému
stavu, než je tomu dosud. Máme mnoho důvodů
k stížnostem na určité učitelské
organisace, a já, slavná sněmovno, o těchto
věcech v stručnosti pojednám.
Když se projednávala ochrana drobných a středních
živností před bezohlednou a ničivou
rozpínavostí velkých podniků s filiálkovým
systémem a potom otázka omezení prodeje v
t. zv. jednotkových domech, byly to určité
učitelské organisace, zvláště
Svaz učitelstva, který vpadl v této věci
živnostnictvu a obchodnictvu v zad a který se dokonce
stavěl v čelo akce ve prospěch mamutích
podniků a jednotkových domů, pracujících
ponejvíce s cizáckým kapitálem. Svaz
učitelstva poslal všem poslaneckým klubům
a ministerstvům petice, v nichž obsáhle dokazoval,
jakým dobrodiním jsou pro naše poměry
a zvláště pro spotřebitelstvo jednotkové
domy a filiálkový systém mamutích
podniků. Mrzelo nás velice, že se učitelské
organisace mohly postavit na tak úzké stanovisko,
že láce za každou cenu je všechno; mrzelo
nás to proto, poněvadž právě
od učitelských organisací - jako od organisací
stavu, který má býti solí národa,
jeho tmelem a který má vésti národ
ke smyslu pro kvalitu, a ne pro kvantitu a lácii za každou
cenu - jsme očekávali, že se v tomto boji postaví
do jedné fronty s námi. Přáli bychom
si, aby se páni okresní inspektoři, k nimž
jsme se postavili kladně, bez výhrad a upřímně,
bez jakýchkoli úmyslů politických,
postarali, aby v určitých učitelských
organisacích byl pořádek. Učitelskému
stavu nedělalo žádnou čest, že
jeden z jeho příslušníků, moravský
učitel Sedláček, měl tolik zájmu
a času, aby dokonce na obranu jednotkových domů
a velkých podniků s filiálkovým systémem
psal tendenčně zahrocené brožury proti
živnostnictvu a obchodnictvu. (Posl. Slavíček:
Za peníze!) To jsou věci, které by neměly
být tak klidně a lhostejně přecházeny.
To však není ještě všechno. Máme
oprávněné důvody ke stížnostem
také na určité učebnice našich
škol obecných a měšťanských.
Tuto otázku jsme už několikrát ventilovali
v tisku, bohužel ministerstvo školství na ni
vůbec nereagovalo" a poněvadž se mlčí,
pokládám za svou povinnost upozorniti slavnou sněmovnu
na to, co musí naplňovat, ne nás jako stranu,
nýbrž veškeré drobné a střední
výrobce v tomto státě hořkostí
a odporem.
Mám na zřeteli především to,
že v učebnicích, ve školních početnicích
se dělá zřejmá reklama komunistickým
a socialistickým konsumům. Je to učebnice
počtů, kterou napsali pánové Komárek,
Mráz a Svatoš. V této učebnici, schválené
ministerstvem školství a nár. osvěty
výnosem č. 64.456/34. setkáváme se
s početními příklady takového
druhu a takové povahy, že mají už školní
mládež přesvědčovat, že
soukromý obchod a soukromé podnikáni je nějaká
hlíza, něco zbytečného a že požehnáním
je jenom podnikání kolektivní.
Jsou to tyto příklady:
"Dělení dvojciferných čísel
číslem celým. V družstevní nákupně
dosahují občané lacinějšího
nákupu při téže jakosti jako v obchodech
tím, že se sdružují v nákupní
nebo konsumní družstva. Takovými družstvy
jsou na př.: Poštovní nákupna, Rovnost,
Včela, Konsumní družstvo železničářů,
stavební a bytová družstva atd. Členové
platí roční členský příspěvek
a za to mají často vedle lacinějšího
nákupu i jiné výhody. Tak na př. na
každý nákup dostanou nákupní
lístek jako stvrzenku na zaplacenou částku,
která se jim ke konci roku zúčtuje. Podle
velikosti částky za nakoupené zboží
a podle množství těchto nákupních
lístků dostávají v době vánoční
zdarma jistou část zboží podle výběru.
V r. 1928 bylo v Československé republice 1296 konsumních
družstev, 1441 nákupních a prodejních
družstev zemědělských a jiných,
317 družstev zemědělských mělo
koncem r. 1925 na 160.011 členů s celkovou tržbou
1307 mil. Kč. Více se poučíte"
- to se říká přímo dětem
ve školní učebnici - "o družstvech
ve vyšších ročnících."
Slavná sněmovno! Nás ani nenapadá,
abychom jakýmkoliv způsobem chtěli brzditi
rozvoj kteréhokoliv družstevnictví. Tvrdí-li
někdo, že jsme nepřáteli konsumů
nebo družstev, nemá pravdu. Oč bojujeme, oč
usilujeme? Jde nám o to, aby toto družstevnictví,
konsumnictví, které v našem státě
pronikavě zasáhlo do spotřeby a pronikavě
zasahuje do výroby a vyřazuje systematicky celé
tisíce nejenom podnikatelů, nýbrž také
poplatníků státu a tím zkracuje stát,
které již dávno přestalo plniti jenom
tu úzkou funkci té skutečné svépomoci
mezi chudým, drobným lidem, bylo zbaveno veškerých
výsad a privilegií a bylo postaveno na roveň
se soukromým podnikáním. (Potlesk.)
Slavná sněmovno! Může nám býti
lhostejno to, když, prosím, již ve škole
se říká dětem, jaké je to štěstí
býti členem družstva, když již děti
ve škole jsou systematicky vychovány ve družstevníky
a konsumníky?
Člověk opravdu neumí pochopit, jak daleko
jde naše školská správa, a co chce tato
naše školská správa nebo určití
pánové v ministerstvu školství tímto
způsobem dosáhnout, kde budou tyto věci jednou
končiti. Mám dojem, že je povinností
školy, zejména měšťanské,
starati se, aby děti byly dobře připraveny
na život, aby měly zvláště smysl
pro podnikání soukromé, poněvadž
je-li v něčem záštita a záruka
zdravého rozvoje státu, je to v tom, aby nám
naše děti vyrůstaly ne jako materiál
pro námezdné pracovníky, nýbrž
jako lidé schopní uplatniti se v soukromém
podnikání. (Potlesk.)
Slavná sněmovno! To je jenom jeden příklad.
Další, ještě podařenější
příklad je na straně 88 téže
učebnice, kde čteme zase: "Z družstevnictví.
Dělení dělitelem trojciferným a víceciferným.
Konsumní úsporné družstvo v Hořicích
mělo 396 členů, kteří ušetřili
ročně 97.045 Kč, konsumní družstvo
Včela mělo 508.000 členů, jejich roční
úspory byly 1,206.800 Kč. Vypočtěte
- zase adresováno dětem - průměrnou
roční úsporu jednoho člena obou družstev."
Z tohoto příkladu je opětně zjevno,
jak se systematicky mládeži dokazuje, jak je mládež
přesvědčována, že t. zv. spotřebitelské
družstevnictví je kdovíjakým požehnáním.
Slavná sněmovno, rád bych se zeptal okr.
školních inspektorů, o které v tomto
případě jde, co tomuhle zjevu říkají.
Musím vysloviti podiv nad tím, že se dosud
nenašel jeden jediný soudný člověk,
který by řekl, že do školních učebnic
reklama pro konsumy a družstva nepatři, že děti
mají dosti času a budou míti dosti příležitosti,
až vyjdou ze školy a přijdou do svých
organisací dělnických a zaměstnaneckých,
aby si tam z nich pánové dělali konsumníky
a družstevníky. Občanstvo tohoto státu
nepřináší těžké oběti
na školy proto, aby se v nich dělala nějaká
výchova k vyložené třídnosti,
nechci říci k přímo vyložené
třídní nenávisti.
Slavná sněmovno, to jsou ovšem jenom dvě
perličky z našich učebnic. Mám na zřeteli
ještě jednu duchaplnější věc.
Ze šetrnosti k pánům, kteří tu
podařenou učebnici pro IV. ročník
měšťanské školy napsali, nebudu je
ani jmenovati, poněvadž je neuvěřitelné,
co se může zroditi někdy v hlavách lidí,
kteří si říkají, že jsou
také pedagogy, a kterým svěřujeme
své děti. V této podařené učebnici,
která byla rovněž schválena ministerstvem
školství, je tato kapitola: "Zejména se
obchodováním zdražuje zboží o náklady
obchodníkovy a zvláště o jeho obchodní
zisk. Než se na př. dostane káva z americké
plantáže do naší kuchyně, projde
rukama mnoha kupců, z nichž každý zvýší
její cenu o svůj zisk, takže rozdíl
mezi nákupní cenou kávy proti ceně
výrobní je velmi nápadný. Někdy
obchodník získává více než
vlastní výrobce. Odtud snahy" - opět
se říká dětem - "aby se spotřebitel
co možná stýkal přímo s výrobcem."
Slavná sněmovno! Rád bych některého
z těch slovutných pánů viděl,
aby poradil panu Heřmánkovi ze Lhoty, jak si má
přímo z kávových plantáží
objednati 1/2 kg kávy, když potřebuje na svátky,
anebo jak má dělati každý ten přímý
styk spotřebitele s producentem.
Co je to? To je opět dokladem záměrné
snahy, která tu je, ke které určití
pánové se nechtějí otevřeně
hlásiti a která se nedá popírati.
Je zde záměrná snaha o systematické
vyřazování drobného a středního
podnikatele z distribuce, z hospodářského
procesu vůbec a nahrazování tohoto podnikatele
útvary kolektivními.
Nechci se, slavná sněmovno, zabývati otázkou,
má-li obchod, mají-li živnosti nebo družstva
větší hospodářské oprávnění.
Chci se zabývati otázkou sociální,
a to, kam chcete, pánové, kteří tohleto
děláte, kteří tomuhle všemu dáváte
sankce, poměry v našem československém
státě hnáti? Nedávno řekl p.
předseda vlády, že nejméně 200.000
našeho dělného lidu zůstane trvale vyřazeno
z výrobního procesu. Proč? Poněvadž
nebudeme míti možnost tento určitý počet
lidí někde zaměstnati. Situace je taková,
že ve velkém průmyslu pokračuje racionalisace
šíleným tempem. Velký průmysl
zavádí běžící pásy,
zavádí automatisaci, čili jinými slovy
řečeno, velký průmysl se snaží,
aby při pokud možno nejmenším počtu
zaměstnanců vyrobil co nejvíce. Tedy ve velkém
průmyslu nenajdou umístění přebytky
těch sil, zejména mladých sil, které
dneska u nás máme. Půda, třebaže
se říká, že je živitelkou všech,
také neuživí přebytky zemědělského
dorostu. Půda nám neuživí všechny
mladé lidi, kteří jsou nuceni odcházeti
do měst a ve městech hledati práci, poněvadž
pochopitelně na jednom hospodářství
nemůže hospodařiti pět synů,
nýbrž může hospodařiti jenom syn
jeden.
Teď, prosím, my v městech, kde byla jediná
možnost pro přebytky sil z dělnického
tábora i z tábora zemědělského,
kde byla jediná možnost umístiti je v drobné
živnosti, v drobném obchodě, my v městech
nivelisujeme toto drobné a střední podnikání,
a já se táži pánů konsumníků
a družstevníků, co budou jednoho krásného
dne dělati, co budeme dělati s tou úžasnou
nezaměstnaností, když, dejme tomu, se vám,
kteří vidíte v konsumech a družstvech
kdovíco, opravdu podaří vyřaditi tu
střední a drobnou výrobu tak, jak se to říká
v té školní učebnici, a když ji
nahradíme kolektivními podniky?
Slavná sněmovno tato otázka, ta otázka
generační by zde měla hráti větší
roli, než hraje dnes. Prosil bych pány okr. školní
inspektory, když se už o jejich věcech jedná
a když už také my jako strana živnostnictva
jsme dali k této věci docela upřímně
a otevřeně svůj souhlas, aby těmto
otázkám věnovali laskavě pozornost
a aby nějaké levicové intelektuály
v ministerstvu školství, kteří se snad
domnívají, že toto ministerstvo je sekretariátem
jejich družstevnictví nebo politické strany,
poučili, co je jejich povinností.
Slavná sněmovno, otázka výchovy naší
mládeže není záležitostí
jen těch, kteří tuto mládež vyučují,
nebo na její vyučování dohlížejí.
Každý, kdo si vyvlastňuje výchovu školní
mládeže pro sebe, nedělá správně
a my právě jsme povinni, abychom zde slavnostně
a jasně řekli, že výchova školská
naší školní mládeže je záležitostí
celého národa, že všechno občanstvo
má do této výchovy právo mluviti a
že to není záležitostí nějaké
vyvolené kasty, která si myslí, že ve
školství je všechno dovoleno, a která
se domnívá, že s tou naší školní
mládeží je možno také experimentovati.
Tolik, pokud jde o tuto věc.
Slavná sněmovno, mám na zřeteli ještě
další bolest. Slyšíme stále a stále
stížnosti, jak na našich školách
se obchoduje, jak obchodují určití páni
ředitelé škol, jak obchodují páni
učitelé nebo učitelky, jak obchodují
školníci, jak obchoduje krátce a dobře
kde kdo. Byl jsem nedávno v jednom pohraničním
městě v severovýchodních Čechách.
Tam, prosím, ti čeští řemeslníci
živoří, tam nemají býti z čeho
živi, poněvadž hospodářský
nátlak, který je zde organisován se strany
německé, je takový, že německé
občanstvo českého živnostníka,
českého obchodníka nezná. A co mně
tam říkali čeští papírníci,
co mně říkali čeští knihkupci?
Říkali mně, že pan ředitel školy,
který je náramným hraničářem
a nevím co všechno, ve velkém objednává
přímo z Prahy knihy a všechny školní
potřeby, a čeští papírníci,
kteří mají své krámy vedle
školy občanské, nemají býti z
čeho živi. Slavná sněmovno, je toto
úkolem a posláním ředitelů
našich měšťanských škol? Mohou
k těmto věcem zůstávati lhostejní
naši páni okr. školní inspektoři?
Mám dojem, že posláním ředitelů
škol jest, starati se o věci školské,
ale ne kšeftovati, ne obchodovati, ne získávati
provise z velkých nákupů dělaných
v zájmu chudého žactva.
Slavná sněmovno, to však není vše.
Podívejme se na ty naše okresní péče
o mládež někde to patří také
trochu ke školství, poněvadž velmi často
ne-li inspektoři přímo, tedy učitelé
v těchto péčích o mládež
jsou exponováni. Co dělají mnohde naše
okresní péče o mládež? Negeneralisuji,
ale říkám mnohde. Dostal jsem v těchto
dnech dopis od našich živnostníků-hraničářů
z Rokytnice v Orlických horách. Rokytnice je místo,
kde naši čeští lidé jsou vydáni
opravdu nejkrajnějšímu útlaku se strany
sudetskoněmecké. Jaký jsem dostal dopis?
Dopis, ve kterém mně tito hraničáři,
obchodníci a živnostníci, prosí, abych
požádal pana ministra soc. péče, aby
tamější okresní péči o
mládež byl dán pokyn, aby koupila to, co potřebuje
pro chudé děti, u těch malých obchodníčků
a živnostníčků v Rokytnici, poněvadž
prý správa této okresní péče
o mládež chce všechno koupiti ve filiálkových
podnicích a v jednotkovém domě. Slavná
sněmovno, to je záležitost, která musí
zajímati tento dům, poněvadž tak daleko
nemůžeme jíti, abychom si dovolili luxus, aby
v době, kdy náš drobný a střední
člověk, český člověk,
jest z pohraničí hospodářsky záměrně
vytlačován, aby v této době ještě
školy a státní úřady pomáhaly
svou činností tohoto drobného a středního
českého člověka v našem pohraničí
utloukat. Prosil bych tedy opět pány okr. školní
inspektory, aby této otázce věnovali pozornost.
A byli bychom šťastni, kdyby se jednou konečně
našla v ministerstvu školství a nár. osvěty
iniciativa, která by se s těmito věcmi vyrovnala.
Já v kulturním výboru a moji kolegové
ve výboru rozpočtovém a soc.-politickém
jsme při projednávání návrhu
o školních inspektorech postavili požadavek,
aby konečně byla řešena otázka
našeho živnostenského školství. Měli
jsme na zřeteli dva iniciativní návrhy, které
jsme podali již loňského roku. Jsou to návrhy
tisky 420 a 421. První žádá, aby výnos
všech živnostenských pokut plynul ve prospěch
staveb budov pro živnostenské školství,
a druhý, aby zvláštní položkou
bylo pamatováno na chudé učně, kteří
musejí dojížděti do obvodových
živnostenských škol. Slavná sněmovno,
pokud jde o tyto pokuty, je přímo trapno o tom mluviti,
a to proto, poněvadž u nás není ani
tolik dobré vůle, aby výnos pokut, které
platí samo živnostnictvo a obchodnictvo, plynul celý
ve prospěch živnostenského školství.
Tento výnos činí téměř
9 mil. Kč a z něho jdou ve prospěch živnostenského
školství jenom 2 mil. Kč a to ostatní
jde na jiné účely. Neustaneme usilovati o
to, aby tato otázka byla vyřešena, a věříme,
že slavná sněmovna uzná oprávněnost
tohoto našeho požadavku a že nás v boji
za jeho uplatnění podpoří.
Otázka postátnění a vybudování
živnostenského školství zajímá
v poslední době celou naši veřejnost.
Slavná sněmovna ví, že v senátě
byly projednávány určité iniciativní
návrhy, mezi nimi také iniciativní návrh
senátorů strany živnostenské, a že
výsledek jednání končil tím,
že tyto iniciativní návrhy byly postoupeny
ministerstvu školství k připomínkovému
řízení. Krátce a dobře je viděti,
že otázka živnostenského školství,
lépe řečeno jeho postátnění
a vybudování, přichází snad
konečně do rozhodujícího stadia. My
jsme ve spojitosti s touto věcí vyslovili jako zásadní
požadavek, aby živnostenské školství
jako školství odborné, jako školství,
které má vychovávati budoucí živnostníky
a obchodníky, bylo přeneseno do kompetence ministerstva
průmyslu, obchodu a živností. Tento náš
požadavek se setkává na určitých
místech s odporem. Ti, kteří nechtějí
rozuměti, vykládají si jej jako nějakou
stranickou demonstraci. Není to, prosím, pravda.
My velmi dobře vidíme, jaké přednosti
proti školství živnostenskému má
školství zemědělské. A my také
velmi dobře víme, že toto školství
má ony přednosti proto, poněvadž patří
do kompetence ministerstva zemědělství. A
nemůžeme si pomoci, i když oceňujeme zvláště
poctivou a věrnou práci, kterou koná sekční
šéf Pižl v ministerstvu školství
pro živnostenské školství, a musíme
říci, že na toto školství je v
rámci ministerstva školství a nár. osvěty
zapomínáno, že není na ně pamatováno
tak, jak by mělo býti, ale co hlavního, že
také toto školství, jak se o tom přesvědčujeme
zvláště v poslední době, má
se státi pokusným králíkem pro někoho,
kdo nemá kladného poměru k živnostenskému
a obchodnickému stavu. My vidíme, slavná
sněmovno, že jsou zde snahy, aby živnostenské
odborové organisace byly vyřazeny zvláště
z autonomního vlivu na živnostenské školství.
Když vidíme, že jsou zde snahy, jejichž
cílem jest úplné vytlačení
učitelů-praktiků ze živnostenských
škol, musíme míti ovšem vážné
obavy, aby s těmito školami nebylo experimentováno.
Proto, slavná sněmovno, říkáme
srozumitelně a jasně, že do živnostenského
školství, do řešení všech
jeho otázek budou mluviti pouze ti, kteří
mají nejen rádi toto školství, nýbrž
kteří také mají rádi ten stav,
pro který toto školství jest. Nemohli bychom
dopustiti jako zástupci drobného a středního
podnikatelstva, aby v živnostenském školství
byli nám vychováváni ne lidé, kteří
by k živnostem a obchodu měli kladný poměr,
kteří by šli do těchto škol již
se ctižádostí po osamostatnění
se, nýbrž lidé, kteří by měli
třídní cítění, námezdnické
zásady, čili lidé, kteří by
již tak neutěšené poměry v našem
drobném a středním podnikání
ještě dále rozleptávali. Co se děje
s učiteli praktiky, jest neudržitelné a neslýchané.
Učitelé praktici jsou lidé, kteří
sloužili tomu školství po dlouhá léta
s idealismem, jsou to inteligentní řemeslníci,
kteří za pár krejcarů zůstávali
na tom místě i v době, kdy kde kdo od těch
živnostenských škol utíkal. Jsou to lidé,
kteří právě proto, poněvadž
učili na živnostenských školách
a dali těmto školám svoji lásku a celé
svoje já, utrpěli na své existenci, kteří
proto, že učili, zabili své živnosti,
a tak dnes tito často zestárlí lidé,
kteří podlamovali svůj vlastní podnik,
jsou záměrně vytlačováni ze
živnostenských škol. Pravím záměrně,
poněvadž si nedovedu jinak vysvětliti ustanovení
ministerstva školství, které připouští,
že učitel-praktik smí míti na živnostenské
škole jenom omezený počet hodin, že více
jich nesmí míti, a ten počet je stanoven
tak, že učitel-praktik za těchto předpokladů
vůbec nemůže učit.