Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Křemen.
Dávám mu slovo.
Posl. Křemen: Slavná sněmovno!
Zákonem o úpravě poměrů školních
inspektorů, profesorů, ředitelů a
učitelů škol národních přidělených
ke školním úřadům jakož
i osvětových referentů ve státní
službě osvětové se má dostati
přídavku, kterým by byla zhodnocena alespoň
částečně jejich služba.
Zvýšením cestovních a dietních
paušálů okresních školních
inspektorů má se jim valorisovat jejich paušál
cestovní a dietní. Soudím, že nemůže
býti sporu o tom, jak potřebná je zákonná
úprava této významné kategorie vedoucích
zaměstnanců školské správy.
Okresní školní inspektoři mají
významný úkol pro správné utváření
výchovy budoucích generací. Vedle této
významné dozorčí činnosti je
na jejich bedra vložena rozsáhlá činnost
administrativní. I tam, kde je přidělen okres.
školnímu inspektoru učitel, a to jest jen ve
velkých okresích, má tolik práce,
že nezbývá času, aby se mohl věnovati
úvahám a studiím pedagogických otázek.
Proto jsou ke školním úřadům
již dlouhou řadu let přidělováni
profesoři, ředitelé a učitelé
národních škol, protože mají největší
zkušenosti z vlastní prakse v řešení
pedagogických problémů, z nichž se skládá
agenda těchto státních úřadů.
Ke správnému vykonávání této
funkce je však potřebí širokého
a podrobného vzdělání pedagogického
a spolehlivosti ve správném výkladu školských
zákonů a předpisů. Má-li kdo
býti vůdcem a rádcem, musí také
něco uměti a nese velkou odpovědnost. Všichni
uvedení funkcionáři jsou vybíráni
po zralé úvaze z řad profesorů a učitelů
s delší praksí a musí prokázati
nejen zvláštní osobní schopnosti, nýbrž
také složiti velkou řadu zkoušek, státní,
jazykové, speciální, jakož i odborné
zkoušky inspektorské. Je tedy ustanovení v
této kategorii školních inspektorů a
osvětových referentů státní
služby oceněním mimořádných
kvalit a jakýmsi vyznamenáním, které
se všeobecně považuje za povýšení.
Ale finančně nebyla tato služba dosud ničím
hodnocena.
Ustanovení osnovy jsou uznáním těchto
fakt a také zdůrazněním, jak státu
velice záleží na správném vykonávání
dozoru ve školách.
Tuto finanční osnovu zákona doprovázíme
přáním, aby inspektoři a osvětoví
referenti zbaveni byli administrativního přetěžování
a mohli se věnovati svému úkolu vůdcovskému.
Měli by míti vždycky dosti času, aby
mohli sledovati všechny moderní směry psychologické,
didaktické a metodické, neboť jen v tom případě
mohou inspektoři organisovati školskou práci
na jednotlivých školách a říditi
další vzdělání učitelstva
po stránce pedagogické.
Nejhorší případy nastávají,
domnívá-li se školní inspektor, že
jeho práce začíná a končí
pouhým dozorem. A ještě horší to
bývá, podléhá-li okresní školní
inspektor politickému vlivu, za nímž jde protekcionářství,
a pak se nestará o organisaci školské a kulturní
práce na okrese. Zřetel na venkov a jeho potřeby
je zcela evidentní a velmi nutný.
Škola není továrna a nedá se přirovnati
k žádné činnosti rázu hospodářského.
Je to citlivý organismus, v němž učitel
koná velmi subtilní práci pedagogickou po
stránce vyučovací a výchovné.
Tato práce je často ve své podstatě
nepostižitelná. Je-li konána dobře,
pozná jenom okr. školní inspektor, který
byl sám dobrým učitelem a má-li všechny
vlastnosti dobrého člověka. Inspektor pozná,
že není dobré často měniti na
škole učitelské síly během roku.
Učitel musí poznat duši dítěte
a býti mu nápomocen v jeho snaze pochopiti a naučiti
je mysleti. Vlídné slovo učitele žáka
povzbudí, zbaví jej ostychu, který je častý,
přiznáme, u dětí z venkova, protože
nemají možnosti takové jako děti ve
městě, ale překonají-li tyto těžké
začátky, pak jsou z nich žáci nejlepší.
Ale také při výběru inspektorů,
ředitelů a učitelů kladl bych velký
důraz na jejich zkušenosti ve vlastní rodině.
Čím početnější rodina
učitele, profesora, inspektora, tím větší
jsou jeho zkušenosti. Žel, že náš zákon
o obsazování učitelských míst
tuto přednost tak málo hodnotí. Tím
nechtěl bych se dotknouti citu těch rodičů,
kteří ze zdravotních důvodů
nemohou míti rodinu. Mají-li však lásku
k dětem, poznáme je podle toho, že tuto lásku
přenášejí na sirotka anebo na dítě
chudší, o něž se starají pak jako
o dítě vlastní. Takový učitel
je dobrý a může se stát vůdcem
mladších sil, vychovávajících
náš dorost.
V zájmu národa i státu je nutné již
v útlých dětských duších
buditi lásku a úctu ke každé práci.
Také práce na poli, kde člověk v potu
tváře vyrábí chléb, si zasluhuje
této úcty a uznání. Patří
to k dobrým mravům na venkově, aby dítky
školní zdravily pracující lidi na polích.
Zdraví-li dítky občany mimojdoucí
pozdravem "Dobrý den", myslím, že
by lépe odpovídalo formě zdvořilostní
pozdraviti venkovany na poli pracující naším
staročeským "Pomáhej Pán Bůh".
Vděčím panu ministrovi školství,
že zavádí na školách obecných
i měšťanských povinné vyučování
národním písním. Pomalu již nikdo
neslyšel naši mládež si zazpívati
kromě šlágru, který se k nám
na venkov šířil z měst jako otrava.
Upozorňuji pana ministra školství, že
z ředitelství Osvobozeného divadla v Praze
vydávají se volné lístky dospělejší
mládeži na divadelní hry s tendencí
bolševickou, které by v zájmu státním
i národním měly býti zakázány
i pro dospělé. (Posl. dr Macek: Které
jsou to hry, pane kolego?) Prosím, můžete
se tam podívat denně. (Posl. dr Macek: Byl jsem
tam, ale žádné bolševické tendence
v tom není!)
Chceme, aby naše děti byly vychovány v duchu
národním a státotvorném. Je třeba
buditi lásku k vlasti, lásku k přírodě,
aby děti neničily, nýbrž šetřily
přírodu a její květy, aby šetřily
obilí na polích, aby šetřily stromoví
v zahradách i kolem veřejných cest, aby neubližovaly
zvířatům a aby šetřily ptactvo
a zvláště zpěvné ptactvo.
Ministerstvo školství připravuje zároveň
s jinými ministerstvy návrh zákona o branné
předvýchově. Je potřeba, aby tento
návrh zákona byl vydán s největším
urychlením. Je nutno dáti státní dozor
nad organisacemi sportovními a tělocvičnými.
Doba je vážná a pochybená výchova
by mohla míti zhoubný vliv proti snahám našim,
chrániti náš stát a jeho samostatnost.
S našimi dobrými úmysly se nesrovnává
cítění některých cizích,
bohužel však také domácích autorů.
Vyslovuji podivení nad tím, že naše státní
censura mohla ponechati na volném trhu překlad knihy
francouzského Célina "Do hlubin noci".
Něco tak sprostého jsem ještě nečetl.
To je nepříjemný pach ze zákopů,
který otravuje náš svěží,
čistý vzduch národního osvobození.
Proto je potřeba, aby osvětoví referenti
státní služby, kteří jsou vybráni
z nejlepších, nejspolehlivějších
a nejodpovědnějších našich dobrých
učitelů a ředitelů škol, byli
ustanoveni po celé republice. Je jich dosud pouze 16, a
tento počet nestačí. Těmto osvětovým
referentům budiž dán dozor nade všemi
okresními osvětovými sbory a zejména
dozor nad obecními knihovnami, zvláště
v obcích, kde je nutně třeba jejich rady,
jaké knihy tam mají býti a které tam
nepatří. Knihy nejvzácnější
našeho pana presidenta - Osvoboditele a vzácných
českých spisovatelů v mnohých knihovnách
chybí, ale zato tam najdeme knihy s tendencí protistátní,
urážející cit národně
uvědomělého občana. Osvětoví
referenti státní služby konají mimo
jiné velké úkoly také dozor nad vedením
obecních kronik, a můžeme jim vděčiti
za tuto jejich poctivou a záslužnou práci.
Zákon, který projednáváme, hodnotí
také jejich práci a budiž jim pobídkou
ještě k větší činnosti.
V závěru chtěl bych poukázati na to,
že úprava platových poměrů se
týká asi 642 okresních školních
inspektorů, profesorů, ředitelů a
učitelů přidělených okresním
školním úřadům, z nich 16 státních
osvětových referentů a asi téhož
počtu pomocných sil, a vyžaduje nákladu
ročně cca 3 mil. Kč, který bude uhrazen
z úspor v rámci dosavadního rozpočtu
ministerstva školství. Tento náklad, doufáme,
bude vyvážen zvýšenou činností
příslušných vůdců našeho
kulturního života. Já i naše strana zemědělského
a malorolnického lidu jsme přesvědčeni,
že v této činnosti národní a
státní bude brán zřetel i na náš
venkov a jeho potřeby, a proto budeme pro tuto osnovu zákona
hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce, jakož i pořadu této schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdržel
na dnešní a zítřejší den
posl. inž. Schreiber.
nemocí posl. Hollube, dr Rosche, Jobst.
Místopředseda Taub sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v pátek dne 5. března t. r.
o 10. hod. dopol. s
1 až 6. Nevyřízené odstavce 3 až
8 pořadu 84. schůze.