Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Uhlíř.
Posl. Uhlíř: Slavná sněmovno!
Čtvrté zasedání poslanecké
sněmovny se může vykázati mimořádnými,
radostnými úspěchy na poli školské
politiky. Nové zákony, ať už jde o zákon
o újezdních měšťanských
školách, zákon upravující školní
docházku na národních školách
a domácí vyučování nebo zákon
upravující platové, hmotné poměry
vysokoškolských asistentů a řada pedagogických
i administrativních opatření, která
zejména v poslední době vydalo ministerstvo
školství a nár. osvěty, jsou dokladem,
jak intensivním kulturním životem žije
československý demokratický stát v
době tak nesmírně vzrušované
těžkými mezinárodními otřesy.
Tento eminentní zájem o zvýšení
kulturní úrovně československého
národa, zvelebení jeho školství, posílení
všech tvořivých sil ve státě,
směřující k rozmnožení
a zabezpečení duchovních svobod československého
lidu, jest potvrzením, jak poctivě navazujeme na
kulturní tradici, která zejména v poslední
popřevratové době byla vyjádřena
slavnou érou Masarykovou a Benešovou.
Fakt, že uprostřed zneklidněné Evropy
pracuje československý stát klidně
a sebevědomě na své duchovní výstavbě,
nejlépe a nejdokumentárněji poráží
všecky nepravdy a výmysly šířené
o nás doma i za hranicemi našimi odpůrci.
Do rámce této blahodárné činnosti
přistupuje dnes nový doklad: Československá
sněmovna projednává t. zv. inspektorský
zákon, kterým se upravují hmotné i
právní poměry školních inspektorů
a sil přidělených ke školské
správě a ke státní službě
osvětové. S pocitem radosti vítáme
tuto důležitou zákonnou osnovu, která
s takovou spontánností byla projednávána
všemi koaličními stranami i částí
oposice, a zejména pak jménem poslaneckého
klubu své strany s radostí kvituji, že náš
podnětný návrh z ledna loňského
roku, jímž jsme se dožadovali spravedlivé
úpravy inspektorské otázky, byl s takovým
zájmem přijat celou koalicí a zejména
že byl s takovým zájmem přijat v resortu
ministerstva školství a nár. osvěty.
Považuji za svou povinnost poděkovati ministerstvu
školství a nár. osvěty za mimořádný
zájem, který této předloze byl věnován,
a zejména pak jsem přesvědčen, že
jak okresní škol. inspektoři, tak i profesoři
a učitelé přidělení ke školské
správě a ke státní službě
osvětové, a celá československá
veřejnost je vděčna panu ministru školství
dr Frankemu a úřednictvu tohoto resortu za
to, že nejen mají zájem o tuto osnovu, nýbrž
že de facto ji pomohli realisovat nalezením úhrady
v rámci svého ministerského rozpočtu.
(Výborně!)
Jsme si všichni vědomi, že co našemu státu
chybí na kvantitě oproti kvantitativně mocnějším,
musíme nahraditi svou vlastní kvalitou. Tak jsme
se dívali na své postavení ve střední
Evropě v historii a tak, slavná sněmovno,
se na ně díváme zejména dnes v dobách
neklidných. Proto věnujeme zvýšené
úsilí průpravě občanstva, zvýšení
a zabezpečení náležitého vzdělání
a výchovy, a to jak u československé mládeže,
tak i v řadách dospělého občanstva
budováním vzorných škol a náležité
lidovýchovné péče.
Aby naše úsilí v tomto směru bylo také
korunováno zdárnými výsledky, je potřebí
postarati se o náležitý dozor nad školskou
i lidovou výchovou. Za tím účelem
bylo potřebí splniti několik předpokladů.
Školská správa svými opatřeními
zajistila, aby kandidáti inspektorství byli pro
svou funkci náležitě připraveni. Stanovila
také přesné podmínky pro čekatele
dozorčí služby a zajistila také kvalitu
inspektorů přísnými inspektorskými
zkouškami.
To na adresu všech těch, kdož se snažili
znevážiti funkci inspektorskou s tohoto místa.
Druhým předpokladem, který by bylo potřebí
splnit, jest existenční zajištění
inspektorů, aby se mohli plně svému odpovědnému
poslání věnovati. Konstatuji, že do
poslední doby tomu tak nebylo. Dosavadní provisorium
bylo příčinou, že inspektoři
často na tom byli hůře nežli v době
vykonávání svého učitelského
povolání, neboť nedosahovali namnoze ani zdaleka
příjmů, ani takového existenčního
zabezpečení, jako jejich kolegové, kteří
inspektory nebyli. Tato situace byla o to trapnější,
oč odpovědnější a těžší
byla práce inspekská proti jejich bývalé
službě školské. Proto také vlastně
od převratu po celou dobu trvání republiky
domáhali se inspektoři úpravy svých
existenčních otázek. Jestliže konečně
dnes sněmovna přichází k tomu, aby
zjednala nápravu, aby spravedlivě upravila jejich
hmotné poměry, koná tím jen dobro
a záslužný čin nejen v zájmu
inspektorského stavu, nýbrž i v zájmu
celého dozoru nad národním školstvím.
Slavná sněmovno! Zákon je také důležitým
i po jiné stránce. Není sporu o tom, že
inspektoři měli všechny důvody domnívati
se, že jsou kategorií pro stát méně
významnou, řekl bych jaksi odstrčenou. Po
70 let se jich vlastně nikdo vážně neujal.
Po 70 let se domáhali zlepšení svého
existenčního postavení. Starému rakousko-uherskému
režimu nezáleželo na tom, aby kulturní
úroveň obyvatelstva v českých zemích
byla nějak zvláště zvyšována,
spíše můžeme říci, že
mu záleželo právě na opaku. A jestli
se bývalý rakouskouherský stát v tomto
směru o něco staral, tedy především
o to, aby nad našimi školami byl vykonáván
nikoli dozor pedagogický, nýbrž dozor policejní.
(Výborně!) Za Československé
republiky se poměry ovšem naprosto změnily,
ale nezměnila se, vážení, stará
bolest, nezměnilo se to, oč po 70 let inspektoři
bojovali, totiž nedošlo k existenční nápravě
této inspektorské kategorie.
Pro školní inspektory je proto, slavná sněmovno,
neobyčejně důležitý postup při
projednávání této osnovy zákona.
Mimořádně jasně se ukázalo,
že všem významným činitelům
záleží upřímně a opravdově
na úpravě této inspektorské otázky,
že se za věc staví sám parlament se
vzácnou spontánností, že vláda
Československé republiky má eminentní
zájem na vyřešení inspektorského
zákona, přes všechny finanční
potíže, které se mu stavěly v cestu,
a že zákon tento je také vítán
nejširší veřejností a veškerým
učitelstvem. To všechno jsou pro inspektory takové
mravní hodnoty, že právem jejich sebevědomí
se může nyní povznést a že se zvýšenou
energií a láskou mohou se věnovat své
odpovědné dozorčí službě.
A v tom právě vidím nejcennější
úspěch pro inspektory vedle úspěchu
materiálního, zajištěného inspektorským
zákonem. Neboť, slavná sněmovno, musíme
si býti vědomi, že zejména v dnešní
době nám mimořádně záleží
na tom, abychom měli v Československé republice
sebevědomého, hmotně zabezpečeného,
demokraticky smýšlejícího učitele
a sebevědomého, hmotně zabezpečeného
a demokraticky smýšlejícího inspektora,
aby tak také mohly býti zajištěny všechny
stěžejní demokratické zájmy,
zájmy demokratického pokroku, vyšší
kultury, které tvoří základní
basi celého našeho státního demokratického
režimu.
S úpravou inspektorskou řeší se zároveň
také úprava hmotného a právního
postavení pedagogických sil, přidělených
ke školské správě. Ke školské
správě byli vybíráni nejlepší
odborníci z řad učitelských a profesorských,
lidé mimořádně kvalifikovaní,
s řadou speciálních zkoušek, s výtečnou
kvalifikací. Mezi učitelstvem a v široké
veřejnosti přidělení takového
učitele a profesora ke školské správě
bylo považováno za mimořádné
povýšení, za mimořádné
zhodnocení služby, za mimořádné
existenční zlepšení. Ve skutečnosti
každý takový přidělený
ke školské správě byl za své
mimořádné schopnosti trestán zvýšenou
a odpovědnější prací, ztrátou
prázdnin, ztrátou dovolených, přesunem
z levnějšího místa do místa,
kde byly poměry dražší, a při tom
nezískával platově nic.
Proto, slavná sněmovno, upravuje-li předložená
osnova zákona také existenční a hmotné
poměry těchto vynikajících pedagogických
sil, napravuje tím jen křivdu, která byla
na těchto lidech páchána. Zákon však
řeší nejen hmotnou stránku služby
těchto přidělenců, ale pamatuje i
na právní jejich postavení. Je třeba
zvláště zdůrazniti, že zákon
petrifikuje ve školské správě zásadu
odbornosti. Bylo několikráte v kulturním
výboru posl. sněmovny zdůrazněno,
jaký význam pro školskou správu mají
pedagogičtí odborníci, kteří
znají školství ze své učitelské
prakse. Je více než jisté, že citlivý
život v oboru výchovy a vyučování
nedá se řešiti jen a jen podle strohých
předpisů býv. práva, ale že musí
stále a stále vnikat do jeho živých
předpokladů, ať již jde o úřadování
de lege lata nebo de lege ferenda. Dobré dílo se
podařilo, pochopilo se v našich řadách,
jak můžeme pomoci státu podporou těch,
kteří především musí míti
na starosti výchovu mládeže ke krásnému
a ušlechtilému lidství, k lásce ke státu
a k zabezpečování státních
zájmů.
Při této příležitosti zdůrazňuji
také náležité pracovní tempo,
o němž se již několikráte zmínil
a které podtrhl i president Československé
republiky i ministr školství a národní
osvěty. Pro parlament je zvláštním zadostiučiněním
že věc, která byla před tím řešena
přes 10 let bezvýsledně a bez jakéhokoliv
úspěchu, byla vyřešena na náš
iniciativní návrh vlastně za půl roku,
ačkoliv osnově byla věnována zvýšená
pozornost a procházela těžkými potížemi.
Slavná sněmovno! Chci se při této
příležitosti také zmíniti o jiných
důležitých věcech, které v dnešní
době nás musí zajímati. Právě
před rokem odhlasovala posl. sněmovna zákon,
kterým se upravuje domácí vyučování
a činí se přítrž zlořádům
páchaným v různých Privatunterrichtech.
Konstatuji, že důsledky tohoto zákona, před
rokem odhlasovaného v této sněmovně,
blahodárně se projevily v celém citlivém
našem pohraničí, neboť stovky českých
dětí, které byly nezřízenou
agitací zlákány do pokoutního německého
vyučování, vrátily se do československých
státních škol. (Výborně!)
Ovšem odpůrci pořádku v tomto státě
nepřestali ve své podvratné činnosti
a dále rozleptávají nám pohraničí
a školskou autoritu. (Slyšte!) Konstatuji, že
v čele této sabotážní akce stojí
lidé ze Sudetendeutsche Partei, kteří založili
si svou rozkladnou činnost ve velkém měřítku.
Na Hlučínsku a Opavsku rozvracejí klid agitací
od obce k obci, od rodiny k rodině a pracují proti
jasným ustanovením zákona. Tak uvedli v život
v poslední době nový germanisační
systém, zvaný Gruppenunterricht, v němž
se pod rouškou vyučování němčině
udílejí českým dětem lekce
ze všech předmětů národní
školy.
Slavná sněmovno, jako doklad uvádím,
že v Malých Hošticích vyučuje Otto
Jablonski z Opavy, Solná ul. č. 11, celkem 21 dětí
ve čtyřech skupinách, a to: v I. skupině
6, ve II. skupině 4, ve III. 6 a ve IV. 5 dětí
v době od 13 do 18 hodin, ve dnech: pondělí,
úterý, středa, čtvrtek a pátek.
Ve Velkých Hošticích vyučuje Jiří
Helebrand z Kout č. 298, okr. Hlučín, rovněž
ve čtyřech skupinách: v I. 5 dětí,
ve II. 5 dětí, ve III. 4 a ve IV. 4, celkem 18 dětí,
ve dnech: pondělí, úterý, čtvrtek,
pátek a sobota v době od 13 do 17 hodin, ve čtvrtek
však již od 9 do 12 hodin. V Kobeřicích
vyučují 3 učitelé: Otto Kubitza, Marie
Kubitzová a Regina Johnová, celkem 52 dítek
ve skupinách po 4 až 5 dětech ve dnech: pondělí,
středa, čtvrtek a pátek od 8 do 16 hodin.
V Oldřišově vyučuje Richard Piskoř
z Oldřišova celkem 15 dětí, rovněž
po skupinách, ve dnech: pondělí, úterý
a středa v době od 15.30 do 19.30 hod. Ve Služovicích
vyučuje uvedený Richard Piskoř z Oldřišova
celkem 7 dětí po skupinách ve dnech: čtvrtek,
pátek, sobota a neděle od 8.30 do 19.30 hod.
Z uvedených soukromých učitelů vychodil
Otto Jablonski 6 tříd německého gymnasia,
Jiří Helebrand 4 třídy německé
měšťanské školy a 2 ročníky
německé průmyslové školy, Otto
Kubitza německý učitelský ústav
v Brně, Marie Kubitzová 6 tříd německého
gymnasia, Regina Johnová německý učitelský
ústav v Opavě a Richard Piskoř 8 tříd
německého gymnasia.
Konstatuji, slavná sněmovno, že pokoutní
učitelé, kteří vyučují
v těchto Gruppenunterrichtech, nemají náležité
pedagogické aprobace a ve značném měřítku
nejsou také dostatečnou zárukou zdárné
státoobčanské výchovy žactva,
ochromují tak mravní vliv veřejných
a státních československých škol,
a je potřebí v každém směru tento
rozkladný živel co nejdříve zamezit.
Na Hlučinsku se připravuje touto formou, slavná
sněmovno, hromadná organisace, která má
dětem českých Moravců vštípit
věrnost a oddanost velkogermánské myšlence.
Upozorňují na tyto zjevy zejména i proto,
že lživá propaganda jich používá
jako dokladů o neslýchaných prý národnostních
poměrech na Hlučínsku. Konstatuji dále,
že nedávno byl v Opavě zřízen
v německé škole soukromý kurs, který
má posluchače připravit k externím
zkouškám učitelské dospělosti.
Tento kurs není nikým povolen. Do kursu chodí
56 žáků z celého širokého
kraje, jako z Fulštejnu, Bruntálu, N. Bohumína,
Šenova, Opavy, Dolní Lípové, Rýmařova,
Liebenthalu, Albrechtic, Krnova, Butovic, Mor. Ostravy, Deštného,
Jelenic, Nových Těchanovic, Kartenwalde, Kravaře,
Jaktaře, Sörgsdorfu, Podolí, Berouna, Moravic,
Vráclavek, Vítkova, Budišova, Radkova a odjinud.
Slavná sněmovno! V těchto kursech jsou absolventi
středních nebo odborných škol, kteří
z velké části působili již jako
učitelé Privatunterrichtu a pravděpodobně
po absolvování tohoto kursu chtějí
se jako aprobovaní učitelé vrátit
do těchto Gruppenunterrichtů, aby rozleptávali
školskou a státní autoritu v pohraničí
jako aprobovaní učitelé. Upozorňuji,
že ředitel německého učitelského
ústavu v Opavě, který je zároveň
inspektorem německého městského školství
v Opavě, přednáší v tomto kursu
společně s několika německými
státními profesory. Školné žáků
činí 50 Kč až 300 Kč. Slavná
sněmovno, zkoušku dospělosti mají absolventi
tohoto kursu složiti na německém učitelském
ústavu v Brně. Velmi důrazně se domáháme
nejostřejšího postupu proti této desolátní
činnosti jak těchto Gruppenunterrichtů, tak
různých těch kursů, v nichž se
má dostávati méněcenným soukromým
silám aprobace pro toto pokoutní vyučování.
Se vší rozhodností žádáme,
aby byly potrestány živly, které vykonávajíce
rozkazy státně-nespolehlivých politických
korporací odnárodňují nám slovanské
děti v pokoutních školách. (Posl.
inž. Karmasin: Jaké jsou to korporace?) Sudetendeutsche
Partei to bude vědět tak dobře jako já!
(Posl. dr Peters: To jistě ne!) A dále, aby
také byli potrestáni ti profesoři, kteří
připravují k tomuto účelu privátní
učitele. Bylo by záhodno, aby zejména politické
úřady v čele s ministerstvem vnitra věnovaly
těmto zjevům mimořádnou pozornost,
poněvadž zde již nejde jenom o věc školskou,
nýbrž o věc eminentně politickou, se
státně-politickými důsledky. (Posl.
inž. Karmasin: Však už tam máte státní
policii!) Patrně je na vás, pánové,
ještě slabá. (Posl. inž. Karmasin:
Na vás je slabá!)
Již loni jsme upozorňovali, že cizími
penězi je tento nešvar placen, a uváděli
jsme i přesné číslice. Bylo by záhodno
jednou zjistiti, jakými penězi a z jakých
zdrojů jsou placeni tito privátní učitelé
a ti kandidáti, kteří se na privátní
učitele připravují.
Československá vláda vyšla velmi benevolentně
vstříc německým aktivistickým
stranám v jejich požadavcích a prokázala
tím dostatek dobré vůle po dohodě
s Němci. Všichni rozumní lidé v Československé
republice kvitovali tuto snahu po vzájemném dorozumění
Čechů s Němci ve státě, ale
my naproti tomu vidíme, že oposiční
skupina německá, Sudetendeutsche Partei, netouží
po dohodě s námi, že je jí dokonce nepříjemné,
vycházíme-li Němcům v Československé
republice vstříc a že se dokonce zlobí
na německé aktivistické strany za jejich
úspěšné jednání s československou
vládou. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Pro
nás je to dokladem, že Sudetendeutsche Partei si dohody
nepřeje a že chce za každou cenu vyvolávat
u nás neklid, za každou cenu skandalisovat a že
jí tedy nejde o prospěch německého
lidu v Československu, nýbrž o politické
cíle víc než průhledné. Při
tom operuje tato strana úžasnými nepravdami,
mluví o útisku německého lidu a hanobí
nás různými pamflety doma i za hranicemi.
Nejen jménem svým, nýbrž i jménem
všech čsl. hraničářů odmítám
důrazně a se vší rozhodností
tuto nemožnou praksi Henleinovy strany a konstatuji jménem
všech našich hraničářů,
že německému lidu se v těch územích,
kde Češi tvoří menšinu, daří
daleko lépe než lidem českým. Čeští
hraničáři jsou v t. zv. německém
prostředí na každém kroku preterováni,
hledí se na ně jako na přivandrovalce, vetřelce
a nepříjemné spoluobčany. Zejména
trpí ti, kdož jsou závislí svou existencí
na německém kapitálu. Jako hraničářský
poslanec dostávám celé stovky stížností
našich lidí na chování henleinovských
Němců. Píší mně: "My
si tu připadáme mezi Henleinovci jako zaprodaní,
hledí se na nás nevraživě a připadá
nám, jako bychom žili v nepřátelské
zemi." Tak mluví čeští lidé
po zkušenostech, které získali s Henleinovou
stranou. To uvádím k ilustraci poměrů,
jaké vyvolává v našem pohraničí
strana Henleinova.
Naproti tomu jak benevolentněji vycházíme
my v českých krajích vstříc
německému lidu, německým zaměstnancům.
Uvedu o tom klasické doklady.
Manesmannovy rourovny ve Svinově u Mor. Ostravy, v ryze
českém kraji, přijímají do
svých služeb až na nepatrné výjimky
téměř výhradně německé
zaměstnance z dalekého širokého zněmčeného
území, ačkoliv ve Svinově a na Ostravsku
i v celém okolí jsou tisíce nezaměstnaných
kvalifikovaných dělníků i úředníků.
Z 35 úředníků této továrny
je pouze jeden Čech, který však nemá
vůbec vlivu; ostatní jsou vesměs Němci,
kteří byli členy rozpuštěných
německých nacionálních stran a dnes
jsou ovšem stoupenci Sudetendeutsche Partei.
V ryze české obci Žimrovicích na Opavsku
nám germanisuje továrna Weisshuhnonova. Ta také
přibírá do této ryze české
obce zaměstnance z celkem vzdáleného zněmčeného
území; mezi úřednictvem nemá
ani jediného Čecha, a při tom dostává
velké, milionové státní dodávky
od čsl. tabákové režie. Tato továrna,
která je v plném provozu, pracuje na 3 směny
a má desetimilionové roční obraty,
má za r. 1936 vyměřenu výdělkovou
daň v částce 75.40 Kč a státní
daň v částce 10 Kč. To je hotový
skandál, uvážíme-li, že 62letý
kovář Hartel v týchž Žimrovicích,
kde je továrna Weisshuhnova, který pracuje s jedním
pomocníkem, platí na dani 24.25 Kč, zatím
co německá továrna s 350 dělníky
platí 10 Kč. (Hlasy: A tohle nevyfotografujete!)
O duchu Němců v Žimrovicích svědčí
volby z r. 1935, kdy němečtí soc. demokraté
tam dostali 2 hlasy, němečtí křesť.
sociálové 1 hlas, kdežto všechny ostatní
dostala Sudetendeutsche Partei. Weisshuhnova továrna, která
byla hnána do exekuce pro státu nezaplacené
dávky, má naproti tomu dost prostředků,
aby dotovala každoročně částkou
60.000 Kč Arbeiterverein, který vydržuje také
německou školu v Českých Žimrovicích.
Uvádím tyto typické případy
jako doklady až křiklavé blahovůle naší
vůči Němcům, aby bylo jasno, jak jsou
nepravdivé pomluvy, šířené o
nás Sudetendeutsche Partei.
Ovšem velmi důrazně se domáháme,
aby v krajích a okresích nacházejících
se v pohraničním pásmu byla státní
správa zvláště ostražitá,
a aby zejména uplatňovala zákon na obranu
státu v plném rozsahu, zejména v těžkém
i jiném průmyslu.
Chci též reagovat několika slovy na troufalý
projev Konrada Henleina přednesený minulé
neděle v Ústí n. L. Mluví-li Konrad
Henlein o utvoření uzavřeného německého
území, do kterého prý nesmí
česká noha vkročit, pak mu docela rozhodně
jménem všech českých hraničářů
pravíme: v tomto území si nikdy a nikým
svou republiku Československou parcelovat nedáme.
(Potlesk.) Nikdy a nikým, nikdo a nikdy nebude míti
v tomto státě tolik síly a moci, aby mohl
československému občanu vykázat nějaké
ohraničené území. Svou republiku si
zúžovat nedáme a také od hranic ustupovat
nebudeme, poněvadž jsme si dobře vědomi,
že nejdůležitějšími strategickými
čarami na československé mapě jsou
hranice Československé republiky.
A také na celém území československého
státu od hranianičního kamene na severu až
po hraniční kámen na jihu je a zůstane
pevné území československé,
na němž ani jediný čtverečný
metr nebude vyřazen nikdy ze života československého
občana.
To mluvím jménem všech hraničářů,
všech těch, kteří dnes jako státní
a veřejní zaměstnanci, jako dělníci,
drobní živnostníci snášejí
v pohraničí všecky ty líbeznosti, zejména
od Sudetendeutsche Partei, jménem všech, kteří
znají činnost této strany zblízka,
jménem všech, kteří celým svým
životem, srdcem, duší, láskou, každým
činem a myšlenkou stojí
neochvějně jako strážná vedeta
na prahu republiky Československé, na jejích
hranicích, a kteří žádným
způsobem se nedají zakřiknout, zterorisovat,
ale vytrvají a také postaví hráz nepříteli
jak zahraničnímu, tak domácímu. (Potlesk.)