Výnos těchto státních účastí
je vlastně nejzajímavější, neboť
podle účetní uzávěrky za r.
1935 u vlastní správy byl výnos 14,290.000
Kč, to je zúročení asi 2.2%. Výnos
účasti ostatních podniků je 1.6%.
Je samozřejmo, že tato účast není
zvláště rentabilní, porovnáme-li
ji se zápůjčkami státními,
kde stát musí platiti 4.5%. Chápu také,
že někdy tato účast je nutná,
poněvadž stát vykonává v těchto
podnicích funkci kontrolní, někdy podpůrnou,
ale myslím, že je při zlepšování
konjunktury již na čase, aby tyto účasti
byly pozvolna spláceny státu zpět.
Z účetní závěrky vidíme
rovněž, že největšími položkami
státního hospodářství jsou
výdaje osobní, neboť v r. 1935 byly osobní
výdaje, a to státní správy a státních
podniků, 7.544 mil. Kč, čili 49.8% všech
výdajů. Třebaže uznáváme,
že v moderním státě, kde je masovější
řízení v různých podnicích,
je třeba větší administrativy, přece
jen mluví právě tento vysoký náklad
pro urychlené provedení reformy státní
správy.
Druhá velmi těžká položka jsou
výdaje státního dluhu. A tu docházíme
přímo k smutnému poznání, že
státní příjmy daňové
povahy jsou vlastně těmito dvěma položkami
hrubě vzato skoro úplně ztráveny.
To znamená, že veškerá činnost
státní je z větší části
prováděna na dluh, jak dokazují deficity
státní.
Rovněž dobře zde bylo zdůrazněno
již panem zpravodajem, že velmi tíživou
otázkou jsou i záruky, které k 31. prosinci
dosáhly výše 11.347,758.000 Kč, a tu
je jistě třeba, aby při zotavování
hospodářského života také tyto
záruky byly pozvolna odbourávány, poněvadž
stát zde figuruje nejen jako rukojmí, nýbrž
v mnohých případech jako rukojmí a
plátce.
Konečně zvláštní pozornosti zasluhuje
i otázka spotřebních daní. Daňová
břemena a příjmy daňové povahy,
totiž přímé daně a spotřební
daně, cla, monopoly, poplatky a obratová daň,
dávaly od r. 1921 přibližně 9 až
10 miliard Kč ročního příjmu.
Z toho připadalo na jednotlivé druhy příjmů
v r. 1934 až 1935 celkem 10.077 mil. Kč. Podíly
byly tyto: daně přímé 17˙1 %,
daně spotřební 19.8%, cla 6·6%, monopoly
13˙3%, poplatky 19.5% a obratová daň 23·7%.
Je ovšem poučné pro nynější
boj proti spotřebním daním u různých
artiklů, které jsou zatíženy daněmi
spotřebními, že v popředí našeho
rozpočtového příjmu stále zůstávají
3 staré daně, a to daň z lihu, cukru a piva.
V r. 1926 byla daň z cukru zvýšena na 184 Kč
ze 100 kg a tím byl výnos této daně
více než zdvojnásoben. Vidíme-li, že
spotřební daně představují
největší položku a výnos ve státním
rozpočtu i v účetní závěře,
musíme věnovati této otázce zvláštní
pozornost. Spotřební daně jsou vydatným
zdrojem státních příjmů a myslím,
že je jejich hlavní předností, při
vší nepopulárnosti, že zaručují
státu plné a rychlé splácení.
Vidíme ostatně z účetní závěrky,
že u spotřebních daní je poměrně
velmi málo nedoplatků, poněvadž se vlastně
vybírají už u výrobce. Čím
je výroba tohoto zboží soustředěnější,
tím je ovšem toto zdanění centralisovanější
a přehlednější, a proto se nemůžeme
divit, že ministr financí i jeho orgány mají
v něm nejlepší zalíbení oproti
jiným druhům daní.
Díváme-li se ovšem na vývoj spotřebních
daní hlavně v době poválečné,
vidíme, že se skoro stejně promítají
v rozpočtech i v účetních závěrkách
skoro všech malých států, a je snad
tak trochu kletba malých států, že spotřební
daně jsou u nich poměrně největším
zdrojem příjmů. Tak vidíme na př.,
že v Československu měly spotřební
daně podíl na státních příjmech
r. 1929 71.5%, r. 1935 69%; v Rakousku byl r. 1929 podíl
62˙7%, r. 1935 69·7%; ve větších
státech, jako je na př. Velká Britanie, byl
podíl r. 1929 36.9%, ale tento velký stát
se rovněž neubránil zavedení a zvýšení
spotřebních daní, takže stouply skoro
na 42%. Dánsko mělo podíl ve spotřebních
daních 58.1%, r. 1935 rovněž jej musilo zvýšit
až na 64.7%. Polsko v tomto směru neměnilo
svou finanční a daňovou politiku, poněvadž
r. 1929 byl podíl 57.1% a r. 1935 klesl na 54˙1%.
V celku tedy pozorujeme. že se v poválečné
době skoro žádný ani z velkých
států nevyhnul zvýšení nepřímých
daní, které se stále v rozpočtech
státních udržují v převaze.
Ovšem proti spotřebním daním je mnoho
námitek, ale musíme si uvědomiti, že
ani státy, které se ve svém programu brání
zatížení konsumními daněmi, se
jim neubránily, jako na př. ve Francii vláda
Blumova, která rovněž pro zmenšení
státního schodku musela přikročiti
k nepopulárním spotřebním daním.
I v krisi měly spotřební daně svůj
zajímavý průběh, neboť se staly
skoro daněmi progresivními podle spotřeby
a stávají se skoro spravedlivějšími
daněmi než daně přímé.
Mnozí moderní finančníci a národohospodáři
jsou dokonce toho názoru, že systém spotřebních
daní je pro hospodářství státní
i pro inkaso daní výstižnější.
Já nechci zvláště plaidovat pro spotřební
daně, jimiž je postižen každý, ale
myslím, že nynější vzestup konjunktury
nám přinese velmi zajímavé korektury
a že budeme musit na př. u daně z obratu, která
je vlastně daní spotřební, poněvadž
se rozkládá v různých formách
výroby na řadu výrobků i potravin,
ustoupiti od stanoviska, že daň obratová je
daní přechodnou, a nemá skoro smyslu, abychom
ji rok od roku prodlužovali a odkládali; na konec
tato obratová daň se stane jednou sice z tíživých,
ale nevyhnutelných daní, i kdyby byla sebe více
kritisována.
V závěru chci upozorniti, že bude potřeba
revidovati náš daňový základ,
zvláště pokud se týká daně
důchodové. Pakliže dojde k onomu očekávanému
vzestupu cen a důchodů, obávám se,
že ministerstvo financí a berní úřady
mohou býti zavaleny prací při vzestupných
důchodech, aniž jim to přinese zvláštních
výsledků. Sám jako člen daňové
komise vím, že největší potíž
v řízení ukládacím je právě
u daně důchodové i výdělkové,
kde berní správy hledají onu hranici nad
6.000 Kč u daně důchodové a přes
7.000 Kč u daně výdělkové,
aby postihly pokud možno nejvíce poplatníků.
Tito drobní poplatníci se ovšem houževnatě
brání a tak z toho povstává pro berní
úřad malý finanční efekt, ale
ohromná práce a velké zatížení,
zatím co velcí poplatníci při své
taktice a obratnosti zdanění ucházejí.
Myslím, že by bylo potřebí i dnes uvažovat,
zda bychom se neměli přiblížiti v základu
daně důchodové jiným státům,
na př. Francii, kde je daňový základ
a jeho minimum 10.000 fr., nebo Německu, kde je 1.400 Mk;
to znamená, že v těchto státech si berní
správy skutečně všímají
velkých poplatníků, kteří platit
mohou. A tu je potřebí, abychom se také my
přiblížili v této daňové
politice svým sousedům a ulehčili práci
berním úřadům. Proto vítám
opatření ministra financí, který zřídil
v sídlech obchodních komor speciální
ukládací úřad pro vybírání
daně výdělkové, aby tak podchytil
poplatníky velké. V tom směru, myslím,
budeme musit revidovat svůj názor na nedoplatky
daňové, které se projevily jenom z toho důvodu,
že berní úřady chytaly malé rybky,
zatím co velcí kapři unikali. Myslím
však, že i zde dosáhneme určité
daňové spravedlnosti a úměrnosti,
která je základem nejen dobré vůle
a shody mezi poplatníky, nýbrž která
se nakonec projevuje i v konečných výsledcích
státního hospodaření.
Jinak možno nazvat účetní uzávěrku
za r. 1935 smutnou minulostí, již nutno vzíti
na vědomí tak, jak je, a vlastně už
jenom doufat v lepší budoucnost našeho hospodářství
i našeho státu. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. Florek.
Posl. Florek: Slávna snemovňa! Dámy
a páni!
Rok 1935 je doteraz najtypickejším v našom parlamentnom
živote, a to tým, že ako vždy odhlasuje
sa štátny rozpočet na ten istý rok ako
aktívny, so zvýškom niekoľko mil. Kč,
ale ako nám ukáže o rok štátny
záverečný účet, stretáme
sa s tvrdou skutočnosťou, totižto s nevyrovnanosťou
štátneho rozpočtu, prejavujúcou sa v
pasivite niekoľko milionov, ba až miliárd, ako
nám to ukazuje i štátny záverečný
účet za r. 1935. Tento tak rečený
"vyrovnaný" hospodársky plán na
r. 1935 javí sa v záverečnom účte
so schodkom až 3.044,079.000 Kč, nakoľko výdavkov
preliminovaných i nepreliminovaných bolo 10.097,859.000
Kč, kdežto príjmy činily len 7.053,779.000
Kč. Tieto výsledky hospodárenia sú
horšie ako boly v predošlom roku 1934, ba toto je najväčšie
pasivum, aké v našom štátnom hospodárení
vykazuje kedy štátny záverečný
účet.
Ako vidno, skutočnosť je tvrdá a nereaguje
vôbec na tie optimistické, často štatistikou
podložené prejavy členov vlády, ministrov,
popredných politikov, ktorí na schôdzkach,
v radiu, v tlači atd,. usilujú sa budiť optimistickými
svojimi prejavy vzpruhu, nádej do budúcnosti. Žiaľbohu,
musíme povedať, že sú asi predčasné,
mnohonádejné, ale súčasne aj klamné.
Vidíme, že štátny záverečný
účet za r. 1935 vykazuje na daňových
nedoplatkoch obnos stúpajúci, štátne
podniky i naďalej žalostne hospodária pasívne,
a tak na toto všetko bol len jediný liek, ako to zahladiť,
a to sú úverové operácie. Následkom
týchto úverových operácií,
pravda, vzrástol štátny dlh v r. 1935 o 1.773,200.000
Kč, takže dosiahol úhrnnej výšky
až 40.815,500.000 Kč. Sama vláda a jednotlivé
ministerstvá, ako ministerstvo národnej obrany,
ministerstvo obchodu a priemyslu, ministerstvo železníc,
ministerstvo soc. pečlivosti a ministerstvo financií,
spolu prekročily štátne výdavky stanovené
finančným plánom, zákonom, až
o 617,254.728 Kč. Toto je po odpočítaní
úspor, ktoré obsahujú cca 44 mil. Kč.
Slávna snemovňa! V celkovom prekročení
kap. 20, t. j. kapitoly ministersstva financií figuruje
nám medzi sumou 408,700.981 Kč príspevok
na podpory roľníkom postiženým živelnými
pohromami, a to čiastkou 35,540.000 Kč. Toto je
ako zbytok z minulorčnej dotácie, za r. 1934, z
dotácie vo výške 100 mil. Kč, povolenej
vládou 13. júla 1934. Keby sme správne chceli
označiť túto položku, tak by sme ju pomenovali
"volebným fondom", alebo ešte ľudovejšie
"agitačným fondom vládnych strán",
a to najmä strany agrárnej. Mala byť využitá
na podporu poškodených roľníkov. No, hospodárilo
sa s ňou inak. Hospodárilo sa s tisícami
tak, že kupoval sa cukor, odev, bagganče, blúzy,
múka atď., atď. a dávaly sa nie poškodeným,
ale tým, ktorých hlasy si chceli získať
pre voľby. Využilo sa tejto položky na to, aby
naše voľby stratily ozaj čistotu a charakter
demokratičnosti a aby naši voliči v demokratickom
štáte, v republike boli znásilňovaní,
aby boli tiež kupovaní a ovlivňovaní
vo svojom politickom presvedčení. (Výkřiky.)
Áno, hneď prídem k tomu.
Potrebný by bol, prosím, opäť Scotus Viator,
ktorý by nám opísal tieto agrárne
voľby. Myslím, že tieto agrárne voľby
by sa po určitej stránke shodovaly s bývalými
voľbami, keď sa dávaly guláše, klobásy
atď., atď. (Výkřiky.) Však
to známe! (Posl. Rybárik: To robíte i
vy!) Odkiaľ? Nemáme milionov na to. (Výkřiky.)
Ale keď by najvyšší kontrolný
úrad a parlamentné výbory maly možnosť
vyžiadať si presné vyúčtovanie
a nahliadnuť, aby som sa tak vyjadril, na upotrebenie týchto
ťažkých milionov, tak by z toho vyšla séria
panam, súdov a skutočne všelijakých
špinavých vecí. (Hlasy: To by sa našly
peniaze v pokladnici ľudovej strany!) To by sme chceli
vedeť! Tak by sme potom videli, či to šlo na
podporu poškodených alebo agrárne organizovaných.
Spôsob, ako sa vykonávajú, robia a podnikajú
súpisy zemedelcov poškodených živelnými
pohromami, presahuje fantáziu človeka. V tomto ohľade
môžem povedať, že tieto nesprávnosti,
krivdy, nespravedlivosti sa dejú pod patronanciou administratívnych
úradov štátnych.
Slávna snemovňa, mnoho sa hovorí o t. zv.
agrárnej demokracii. Je to pekná vec na papieri.
(Výkřiky slovenských ľudových
poslanců.) Ale skutočnosť ukazuje, že
je to mylné pomenovanie. To, čo agrárna strana
robí i teraz, i pred voľbami, menovite na poli a v
oboroch štátneho úradníctva, to nie
je agrárna demokracia, to je agrárny feudalizmus.
(Hlasy: Čo vy robíte, čo to je?) Hneď
vám poviem, najprv ja vám vyčítam
svoje a potom vy mne. Stredoveký feudálny pomer
zemepána, lenného pána a vazala naša
spolitizovaná administratíva obnovila s určitými
rozdielmi, ale tie rozdiely nie sú veľké. To,
čo bolo kedysi feudum, to je odmena za vernosť, dneska
je to niekedy majetok, ale najčastejšie je to úrad,
hodnosť, povýšenie atď. Teraz lenný
pán, čo bol kedysi zemepán, dneska je to
agrárny poslanec, agrárny koryfej, ktorý
svojmu vazalovi-úradníkovi, pravda, postupuje hodnosť
("investuje ho"), postupuje mu okresné náčelníctvo,
riaditeľstvo atď., úrad, všetko, a berie
od neho sľub, že tento vazal v budúcnosti bude
stoj čo stoj rozširovať moc agrárnej strany
po dedinách, po vidieku, a to na úkor, prirodzená
vec, štátneho úradníctva, na úkor
spravedlivosti, na úkor nestrannosti, aká má
vládnuť medzi štátnymi úradmi,
ako má pokračovať štátne úradníctvo
oproti obecenstvu.
Veci, ktoré sa udály práve nedávno
v Orave pri súpise t. zv. poškodených zemedelcov,
presahujú všetku fantáziu. V Orave v minulom
roku v máji boly niektoré dediny a skupiny dedín
poškodené. Mnohé dediny neboly poškodené.
Zemedelská rada vydala pokyn, aby sa títo poškodení
zemedelci popísali. A teraz čo sa stalo? Nie úrady
to popisovaly, ale agrárni miestni koryfeji. A koho popísali?
Práve v tých nepoškodených dedinách
popísali svojich organizovaných ľudí,
tých predostreli zemedelskej rade, a všetci ostatní,
nie agrárne organizovaní obyvatelia, roľníci,
tí vypadli z týchto súpisov a prirodzene
nedostali nič. (Výkřiky.) Hneď
vám poviem, ako to vypadá vo skutočnosti
v Polhore, v Novoti, v Krušetnici, v Lomnej, slovom v oravských
dedinách. Prídely zemedelskej rady dostali obchodníci,
cestári, pravda s platom, dostali hájnici, lesníci,
ktorí požívajú, ťahajú mesačný
štátny plat, ale nedostali skutočne poškodení
roľníci v Lokci, v Krušetnici, v Breze a v tých
všetkých dedinách, kde boly ozaj živelné
pohromy neobyčajne prudké a veľké. Že
sa tak stalo, o tom darmo píšeme interpelácie,
otvorené listy, darmo rečníme, darmo žiadame,
aby politická správa bola odpolitizovaná,
aby okresný náčelník bol skutočne
náčelníkom svojho ľudu, ale nie politickým
exponentom agrárnej strany. To všetko je márne.
A keď je to už márne, prosím, aspoň
využijem tejto príležitosti a prečítam
citát z reči dnešného pána predsedu
vlády, ktorú povedal ako poslanec bývalého
uhorskému snemu, a to zvláštnou shodou okolností
18. februára 1907, tedy práve pred 30 rokmi. (Čujme!)
On tam doslovne toto povedal (čte): "Najväčším
zlosynom je, kto kupčí politiclým svojím
presvedčením a svojou politickou neodvislosťou.
V spoločnosti je najpodlejším človekom
ten, kto si dá zaplatiť za politické protislužby."
Prosím, podpisujeme na celej čiare (Výkřiky.),
ale čo bola pravda pred 30 rokmi (Výkřiky),
to musí byť pravda aj dnes.
Lenže, žiaľbohu, práve agrárna strana
ironiou osudu je tá, ktorá toto vôbec nerešpektuje.
Pravda má ostať pravdou vždy. A čo teraz
zatracujeme, máme zatracovať aj po 30 rokoch!
Rozpočet ako finančný zákon je pevný
hospodársky plán, na ktorom by sa nemalo nič
meniť. No, ale vláda dodala tomuto rozpočtu
pružnosti, a to správne. Niekoľko položiek
prekročila, na niektorých ubrala, slovom narušila
viazanosť a urobila celý rozpočet pružným.
To je správne. Ale práve pri tejto okolnosti prichádzame
a dostávame sa k problému "západu a
východu" v našej republike. Západ a východ
v našej republike zostáva navždy problémom.
V našom každodennom živote to menujeme problémom
českým a slovenským, problémom československým.
(Výkřiky.) Tu máme hneď nedávne
senzačné, skutočne senzačné
rozdelenie kultúrnych subvencií vedeckým
a osvetovým inštitúciám českým,
nemeckým, slovenským a maďarským. Táto
okolnosť nás núti, aby sme svoju pozornosť
obrátili ku kapitole 10, kultúrnej a školskej.
A tuná nás prekvapí celá tendencia,
ktorá sa uplatňovala v tejto kapitole 10. Na ilustráciu
tejto tendencie uvádzam nasledovné body: Poznámka
239 vo štátnom záverečnom účte
hovorí, že z "úsporných príčin"
boly povolené len najpotrebnejšie opravy cirkevných
budov, prirodzene katolíckych. (Výkřiky.)
Ďalej, že snížené boly podpory
biskupským a kňazským seminárom na
Slovensku, zasa len z úsporných príčin.
Ale zatiaľ doslovne "na úkor celej kapitoly 10"
sa udeľujú mimoriadne príspevky - a na čo?
Zvýšené boly doplnky kongruové evanjelického
duchovenstva (Čujme!), zvýšený
bol príspevok na administratívne výdaje evanjelickej
cirkvi (Čujme!) a zvýšený, vlastne
daný bol príspevok, pôvodne nepreliminovaný,
na stavbu evanjelického kostola. Ako vidíme, tri
veľké veci, výdavky vtedy, keď na druhej
strane z úsporných príčin na katolíckych
kostoloch, budovách a seminároch sa ubieralo. (Výkřiky.)
To je jasná tendencia. Ďalej, prosím, na
úkor celej 10. kapitoly sa udelily veľké podpory:
Slobodnému učení selskému v Brne,
ďalej Roľníckej osvete v Bratislave - to je "trucinštitúcia"
Matice slovenskej. A kryla sa celá úhrada schodku
za r. 1935 i za všetky predošlé roky minulé
pri Národnom divadle v Prahe. To je zaujímavé
a to šlo na úkor kap. 10 a tým aj na úkor
vecí, o ktorých som hovoril.
Vezmime druhú časť kap. 10, časť
kultúrne-národnú. Pán kol. dr Lukáč
vo svojej rozpočtovej reči minulého roku
adresoval aj mne niekoľko mentorských pripomienok.
Odmieta na pr. "tendenciu, ktorá z politických
príčin nenajde na veľkom diele vybudovanom
a budujúcom sa ani vlások dobrý". To
mi doslovne vytýka Nechávam stranou personálnu
a existenčnú stránku slovenského školstva
a profesorstva - o tom som hovoril pri rozpočtovej debate
- ale obmedzujem sa jedine na slovenský kultúrny
život.
Slávna snemovňa! V československom štáte
Česi a Slováci sú rovnoprávni, štát
udržujúci činitelia, ako sa to všade hlása,
zákony a všetky veľmi dôležité
úradné prejavy toto uznávajú. Dobre,
prijímamame. Štátny jazyk podľa jazykového
zákona - pridržiavam sa presne litery zákona
- má znenie české a znenie slovenské,
ktoré znenia majú jednaké právo na
celom území štátu. V dôsledku
toho česká reč i literatúra a slovenská
reč a literatúra sú koordinované,
rovnoprávne složky štátneho jazyka už
aj podľa prirodzeného práva a jazykového
zákona. Tedy československý štát
ako štát náš vlastný mal by sa
zaujať a podporovať tieto jazyky jednakým spôsobom,
či to už v pomere veľkosti slovenskej krajiny,
ktorá predstavuje 35 % rozlohy celého štátu,
alebo aspoň v pomere početnosti slovenského
obyvateľstva k obyvateľstvu celého štátu,
v ktorom slovenský živel predstavuje 23% obyvateľstva
celého štátu. To by malo byť podľa
litery zákona, to by bolo podľa práva, podľa
spravedlivosti a skutočne podľa našich pochopov,
ako sa Slováci v kultúrnom, národnom, rečovom
ohľade vo svojom štáte majú cítiť
a majú žiť. Čo ale vidíme, ako
štát podporuje našu reč a literatúru?
Vezmime najprv divadelníctvo. V českých krajinách
je určené v rozpočte 18,280.000 Kč
na divadlá. Na Slovensku na jediné divadlo, Slovenské
národné divadlo v Bratislave, štát dáva
ročite nie stálu subvenciu, ale len občasnú
subvenciu 2 mil. Kč. Myslím, že 18 mil. Kč
ku 2 mil. Kč - to nie je pomer, ani k obyvateľstvu,
ani k rozlohe Slovenska. (Tak je! - Hlasy: To nie je
Slovenské divadlo!) Tu v Prahe má byť divadlo,
české národné divadlo a v Bratislave
slovenské národné divadlo v koordinovanom
pomere, rovné. I toto je národné, i ono je
národné. Bratislavské národné
divadlo následkom toho nie je lokálne divadlo, to
je naše ústredné slovenské národné
divadlo. (Výkřiky.) Hneď uvidíte,
hneď to poviem. Teraz ďalej, že tieto 2 mil. Kč,
ktoré štát občas dáva slovenskému
národnému divadlu, tie sú natoľko neisté,
že slovenská krajina by ochotne pokrajinčila,
teda prevzala do svojej správy slovenské národné
divadlo, ale s tou podmienkou, že štát tieto
dva miliony dá ako stálu subvenciu, čo ale
štát sa zdráha urobiť.
Teraz ako podporuje štát slovenskú vedu? Matica
slovenská je kultúrna a národná tepna
nášho slovenského života, ktorá
má rozsiahlu činnosť vedeckú, odbory
vedecké, ktorá má čulý ruch
publikačný, časopisy odborné i vedecké,
a ktorá má činnosť prednáškovú
a ľudovýchovnú, ktorá má povinnosť
reprezentačnú, národnú, usporiadúvať
slavnosti, prijímať protektoráty, ďalej
stavať sochy, pamätné tabule a iné, má
činnosť filmovú, vedeckú, organizačnú,
usporiadúva sjazdy, na ktorých bere účasť
v mene slovenského kultúrneho života, ďalej
má veľkú minulosť kultúrno-buditeľskú
a konečne má pod svojím protektorátom
Ústredie slovenských ochotníckych divadiel,
ktoré konajú misiu neobyčajne dôležitú
a vzácnu medzi slovenským ľudom. Po tomto všetkom
zopakujem, že Matica, ktorá je srdcom slovenského
národného a kultúrneho života a ktorá
v posledných rokoch neobyčajne krásne rozvinula
svoju činnosť, dostáva od štátu
ročite 60.000 Kč. To je almužna, ktorú
hrdý slovenský národ, úprimne rečeno,
mal by vrátiť. (Tak je!) Na to miesto - ďaleko
je odo mňa, aby som závidel, nie - Česká
akademia dostáva 360.000 Kč, a nemá v svojom
rámci celú túto činnosť, ktorú
som vypočítal pri Matici, naskrze nie.