Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Tichý, za výbor ústavně-právní
p. posl. dr. Mareš, za výbor tech.-dopravní
p. posl. Němec (čsl. soc. dem.), za výbor
branný p. posl. Vaverka.
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
v 73. schůzi sněmovny dne 11. prosince t. r.
Lhůta řečnická jest 40 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Chmelík,
Knöchel, Ježek, Śliwka; na straně "pro"
pp. posl. Polívka, Šedý, Révay, Bergmann.
Dávám slovo p. posl. Chmelíkovi.
Posl. Chmelík: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova železničního
zákona má dalekosáhlý význam
(Výkřiky.) jak pro stát, pro dráhy
soukromých společností, tak zejména
pro dráhy samosprávných svazků. (Výkřiky.)
V zásadě osnovu vítáme, uznáváme
její důležitost a naléhavost, poněvadž
jde o určitou unifikaci železničních
zákonů. Tímto železničním
zákonem bude provedena generální úprava
v poslání našich železnic, což s
hlediska státního, vojenského a národního
lze co nejupřímněji vítati. Přes
to nejsme s touto osnovou zákona spokojeni.
Měli jsme řadu připomínek a návrhů
jak ve výboru soc. politickém, tak i v ústavněprávním.
Tuto osnovu vítáme s hlediska obrany státu,
ale má-li mít účinek, tedy bezpečnost
bude musit býti založena nebo budována na zásadě
národní suverenity. Meritorně nás
nemůže uspokojit osnova zákona ani po stránce
národní. Některé koaliční
strany jevily při projednávání osnovy
ve výborech velikou starost o to, aby z osnovy zákona
vypadlo slovo "státní jazyk", ve kterém
mají býti sepisovány veškeré
řády a vnitřní předpisy.
Po stránce sociální rovněž nejsme
s osnovou zákona spokojeni, poněvadž znamená
často zhoršení proti dosavadnímu stavu,
zejména v tom, že má býti zrušena
výhoda železničních zaměstnanců
pro případ úrazu. Podle starého zákona
obdržel zaměstnanec v případě
úrazu celou pensi, kdežto podle nové osnovy
se řeší "dopravní příhoda"
spojená s úrazem lineárním zvýšením
pensijní základny, což je výpočet
úrazové renty pro všechny případy
a pro všechny zaměstnance stejný. Toto zvýšení
základny však nebude mít valné ceny,
ale bude mít následek automatického krácení
pensí.
Nejen po stránce národní a sociální,
nýbrž i v jiných ohledech nejsme s osnovou
spokojeni. Již při projednávání
předložené osnovy ve výborech jsme žádali,
aby nový zákon respektoval zvláštní
postavení samosprávy a aby zejména bylo přihlíženo
k našim připomínkám, jež předložila
obec pražská. Samosprávné korporace
jako korporace veřejnoprávní mají
a musejí mít zvláštní postavení.
Cituji tu důvodovou zprávu k zákonu č.
149/ 1910, která praví, že dráhy, které
jednak zprostředkují spojení odlehlých
obcí a částí země nebo okresů
s drahami hlavními, po případě slouží
nebo budou sloužiti k dopravě mezi sousedními
obcemi, musí býti považovány za nezbytnou
potřebu občanstva a za jednu ze základních
podmínek hospodářského a kulturního
života ve státě, a že rozvoj takovýchto
dopravních prostředků musí býti
považován za nejvýše potřebný
přímo v zájmu veřejném. Pokud
pak jde o dráhy autonomních korporací, zejména
i obcí, nutno poukázati na nálezy nejvyššího
správního soudu, zejména na nález
ze dne 21. ledna 1931, č. 18.930/28, v jehož důvodech
je vyslovena zásada, že se uznává, že
autonomní korporace, tedy i obce, podnikající
stavbu a provoz drobných drah, jednají ve prospěch
a v zájmu všeobecnosti a tím tedy plní
veřejný úkol jim svěřený.
Tento svůj právní názor znovu opětoval
a potvrdil nejvyšší správní soud
v Praze nálezem ze dne 24. října 1934, č.
19.824/34, v němž výslovně přiznal
obci pražské jako majitelce, provozovatelce a koncesionářce
drobných drah elektrických při stavbě
a provozu těchto drah právní nárok
nejen na osobní osvobození obce, nýbrž
i na osvobození od kolků a poplatků, ale
i dávek z úředních úkonů.
To jsou důvody, které podpírají to,
co jsem řekl ve prospěch obce pražské
jako majitelky a provozovatelky koncese dopravní při
elektrických drahách.
Obec pražská, jak jsem již řekl, předložila
již v listopadu r. 1933 k původní osnově
zákona své připomínky, na které
jen částečně při zpracování
této osnovy byl vzat zřetel.
Osnova je vedena snahou po zesílení vlivu státní
správy na výstavbu, provoz a vnitřní
hospodářství drobných drah samosprávných
svazků. Předpisuje na mnoha místech ničím
neodůvodněné zvýšení kontroly
úřadem železničním, ačkoliv
kontrola hospodaření těchto podniků
je obstarávána známými zákony
o finančním hospodářství obcí
a organisaci politické správy.
Pro soukromé dráhy vůbec a pro dráhy
samosprávných svazků zvláště
vyplývá z osnovy velké nebezpečí,
že železniční správní úřad
bude rozhodčím i ve věcech, kde státní
dráhy budou stranou. Toto nebezpečí tkví
zejména ve sporech, pokud půjde o vyvlastňování
pozemků, udělování koncesí,
pokud jde o udělování stavebního povolení
a t. d. Může se státi, že potom státní
dráhy na úkor žadatelů, t. j. samosprávných
svazků, budou zasahovati do těchto sporů
v neprospěch veřejných zájmů.
Rovněž i ustanovení §u 187, odst. 5 o
"přiměřených opatřeních
vlády" je nejasné a nemůže zaručiti
soukromým drahám skutečnou právní
ochranu.
Dalším důležitým a významným
bodem jsou disciplinární výbory a senáty.
V sestavení disciplinárních výborů
a senátů podle §§ 132, 143 není
dostatečně postaráno a pamatováno
na zastoupení samosprávných podniků.
Osnova nařizuje, aby 12 členů výboru
a předsedu jmenoval ministr železnic. Tedy ministrovi
přísluší jmenovati 12 členů
výboru a předsedu. 5 členů tohoto
výboru nemá býti z řad úředníků
železničních. Je velkou chybou, že není
v osnově přímo řečeno, že
těch 5 členů tohoto výboru mělo
by býti z řad samosprávných korporací
nebo z řad zástupců malých drah. Tím
se stane, že bude v tom velké nebezpečí,
že senát disciplinární, který
bude rozhodovati o věcech podniků samosprávy,
nebude míti za členy zástupce těchto
podniků, což nevyhovuje duchu ustanovení o
disciplinárním řízení.
Důvodová zpráva k §u 71 mluví
o tom, že není důvodu, aby otázka pravomoci
ředitelství železničního podniku
byla posuzována jinak než u podniků jiných,
a proto nepřejímá osnova ustanovení
provozního řádu o osobní a soukromoprávní
odpovědnosti ředitelství. Mám za to,
že nový duch i demokracie volá po osobní
odpovědnosti. Zde na ni není pamatováno.
Osnova určuje nejasně, aby ředitelství
byla přiznána taková pravomoc, které
je potřebí k řádnému vedení
provozu. Jeví se tedy v osnově vývojová
linie ke zmenšení osobní odpovědnosti
a ovšem též ke zmenšení pravomoci,
i když dává osnova v §u 128 železničnímu
správnímu úřadu rozsáhlou sankční
moc vůči správě podniku. Tuto linii
nelze pokládati za správnou zvláště
u podniků tak významných nejen pro hospodářství
národní, nýbrž i pro obranu státu,
jako jsou právě železnice, které tímto
zákonem se staví ještě před významnější
úkol, než měly doposud. Demokratické
zřízení, má-li vyhovovati moderním
požadavkům dobré organisace, musí spočívati
mnohem více na osobní odpovědnosti svých
činitelů, musí se ovšem vybaviti též
pevnou pravomocí. Toho ovšem v tomto zákoně
postrádáme.
Jako další důležitá kapitola v
uvedené osnově je policejní pravomoc zaměstnanců.
Již v sociálně-politickém výboru
jsme o této otázce podrobně jednali. Osnova
přenáší v §u 137 rozlehlou policejní
pravomoc na místní dráhy. Měl by spíše
býti vzat zřetel na to, aby tato pravomoc byla omezena,
aby si jak správa podniku, tak i zaměstnanci uvědomili,
že dráhy jsou podniky obchodními a že
tady jsou proto, aby sloužily jednak veřejnému
zájmu a jednak širokým vrstvám, to je
těm, kteří dráhy potřebují
a používají. Oni mají pokládati
cestující za své zákazníky
a pod zorným úhlem tohoto názoru bychom měli
v osnově omeziti policejní pravomoc, kterou v tomto
případě zaměstnancům dáváme.
Osnova klade za povinnost podle §u 48, odst. 2 silniční
správě udržovati železniční
přejezdy a přechody. Bylo by vhodnější,
kdyby tato povinnost byla vždy přenesena na železniční
podnik, i když ta komunikace je budována později,
než byla železnice, anebo i když byla vybudována
předtím. Správa komunikace ovšem by
musila podstatně přispívati na udržování
této komunikace. V každém případě,
ať se staví později železnice nebo komunikace,
měla by osnova nařizovati u hlavních drah
podjezdy a nadjezdy. Přejezdy v úrovni, i když
technika zabezpečovací pokročila v signalisačním
zařízení velmi daleko, budou vždy pramenem
nebezpečí, jak ukazují stále se množící
neštěstí na železničních
úrovňových přejezdech.
Ve věci zřizování nových podjezdů
a nadjezdů na tratích a komunikacích, které
jsou již v provozu, je znění osnovy nejasné
a bude semeništěm kompetenčních sporů.
Sotva nastane žádoucí zlepšení
a zjednodušení svízelných jednání
proti stavu nynějšímu, kdy vidíme, že
projednávání takových staveb se setkává
v praxi s nesmírnými obtížemi organisačními,
kterými trpí pak i technické provedení,
ačkoliv často vlastní stavba žádným
problémem technickým není. V praxi mnohdy
vybudování podjezdu nebo přejezdu si nevyžádá
ani z technické, ani z finanční stránky
tolik nákladů a obtíží, jako
je potom přinesou kompetenční spory.
Ustanovení §u 148 o udržování komunikací,
po kterých jede dráha vedlejší, jsou
nejasná, pokud se týká hlavně dopravy
troleybusové. Troleybus bude pravidelně užívati
celé komunikace, nelze tedy dobře určiti
míru, kterou vyžaduje provoz troleybusu vzhledem k
čištění a udržování
komunikace, ani zvýšení nákladů
na udržování a čištění,
způsobené právě troleybusovou dopravou.
Mám za to, že tato nejasná ustanovení
budou v době, kdy lze očekávati rozvoj tohoto
moderního dopravního prostředku, pramenem
kompetenčních sporů.
Další významná kapitola je jednotnost
při vybudování a udržování
dráhy. Osnova stanoví v §u 37, odst. 4, že
železniční správní úřad
může naříditi jednotnost při
vybudování a udržování dráhy,
které se musí podnik podrobiti. Pro dráhy
svazků samosprávných může tak
učiniti teprve po dohodě s ministerstvem vnitra.
Tato ustanovení o jednotnosti lze jistě chápati
se stanoviska obrany státu. Dopravní prostředky
samosprávných svazků mají úkol
pro vnitřní potřebu; normalisace je zbytečná
a nikdy nebude míti svého účinku a
naopak by spíše mohla podvazovati rozvoj městské
dopravy, poněvadž městská doprava, zejména
na elektrických drahách, musí pokračovati
s duchem času a s duchem a vývojem techniky. Jestli
však bude muset býti normalisována, bude podvázána
a její rozvoj bude znemožněn.
Nejvážnější kapitolou je s mého
hlediska, jak jsem již upozornil, že osnova zbytečně
oklešťuje znovu beztak již okleštěnou
samosprávu, hlavně našich obcí. Osnova
práva ta vlastně nejenom oklešťuje, omezuje
a podvazuje, ale obsahuje i ustanovení o donucovacích
opatřeních proti jejich železničním
podnikům, o kárné pravomoci železničního
úřadu i proti zaměstnancům dráhy
a jiná zbytečně přísná
ustanovení o dozoru na dráhy, ze kterých
však okresy a země vyjímá. Zvláště
dlužno podotknouti, že oklešťuje zbytečně
samosprávu obecní jednak předpis o předkládání
ročních bilancí železničnímu
správnímu úřadu, jednak právo
tohoto úřadu zúčastňovati se
schůzí obecních zastupitelstev, rad a komisí,
které jednají o věcech obecních drah.
Ustanovení tato nemají věcného podkladu,
zhoršují dosavadní poměry, nutno je
proto odmítnout jako zbytečná a škodlivá.
Obáváme se tuhé centralisace. Samosprávní
pracovníci obce pražské mají s našimi
ústředními orgány železniční
správy velmi smutné zkušenosti. Proto se právem
obávají tuhé centralisace. Tato centralisace
je podložena dnes předloženou osnovou.
Ze zkušenosti chci své obavy doložiti několika
případy. V žádném hlavním
městě nejen v Evropě, ale nikde na světě
netrpí tak svízelnou komunikací, jako v hlavním
městě Československé republiky. Všechny
výpadové silnice, jež vedou z Prahy, jdou přes
železniční tratě. Kdybychom se chtěli
obrátit na západ, východ, jih nebo sever,
všude musíme jíti přes železniční
koleje. Ty závory brzdí dopravní ruch, jsou
hlavní překážkou komunikačního
rozvoje. Co stížností o této kapitole
bylo napsáno, a denně se množí! Vzmáhající
se, třeba známými automobilovými zákony
podvázaná, automobilová doprava nejvíce
tím trpí v obvodu Velké Prahy a železniční
přejezdy jsou největší brzdou a nejkřiklavější
překážkou. Nejen automobilisté, nýbrž
všichni občané těžce nesou tuto
skutečnost a tento stav. Běží především
o odstranění všech železničních
přejezdů tak, aby mohly býti vybudovány
výpadové komunikace v Praze, uvolněn tím
komunikační život a zabezpečen dopravní
ruch.
Mohl bych tento požadavek doložiti řadou stížností
a dokladů o katastrofách, o neštěstích,
jichž jsme byli svědky právě na přejezdech
železničních tratí. Jde o podjezdy nebo
nadjezdy těch komunikací, které jsou v niveau
se železničními tratěmi. Je to především
přejezd v Praze VII, pak na Zlíchově, ve
Vysočanech, v Praze VIII-Libni, v Holešovicích,
Dejvicích-Bubenči, v Liboci a pod. Letošního
roku byla vybudována a odevzdána veřejnosti
dopravní komunikace v Chuchli. Je to jedna z ukázek,
jak by se měla řešiti výpadová
komunikace v obvodu Velké Prahy. Lze litovat, že československé
státní dráhy včas nepochopily svůj
úkol po této stránce a podle mého
názoru neplnily své povinnosti. Roku 1942 má
býti v Praze uspořádána státní
výstava. Pro ni jsou snad již vykonány předběžné
práce. Jest ustaven výstavní výbor.
Bylo rozhodnuto, že výstaviště má
se rozprostírati na původním starém
výstavišti, na části Stromovky, na části
území Troje, Letné a pod. Půjde o
výměru asi 113 ha. Třebaže nás
dělí od této skutečnosti ještě
několik let, musíme si již dnes uvědomiti,
bude-li moci Praha zmoci dopravní ruch, nebudou-li odstraněny
všechny překážky, které především
spatřujeme v železničních přejezdech.
Veliký úkol komunikační, jenž
leží na bedrech hlav. města Prahy, nebude moci
Praha zlomit a překonat, nestane-li se tak za podpory státu
a za plného pochopení a porozumění
železničních úřadů. Obec
pražská nesčíslněkrát
jednala o této významné události a
vždy narazí na ohromné překážky
se strany železničních úřadů.
Nepůjde jenom o vybudování výpadové
komunikace, k níž se ještě vrátím,
nýbrž půjde zejména o vybudování
řádné komunikace ve vnitřním
městě, a jednou z prvých je přemostění
Masarykova nádraží; komunikace ta musí
vycházet z Těšnova přes Masarykovo nádraží
do Hooverovy třídy, aby pokračovala k museu
a zase dále navazovala na komunikaci, která půjde
přes nuselské údolí. Co to znamená?
Že budeme muset vytvořit dvě velká přemostění,
t. j. Nuselského údolí a Masarykova nádraží.
Nuselského údolí proto, abychom zkrátili
výpadovou silnici z Prahy směrem na jih, k Benešovu
a Táboru, abychom tím navázali na velkou
autostradu, která musí vést z Berlína
přes Prahu na Vídeň, abychom zachytili dopravní
ruch a tím všechny automobilové spoje a prospěli
tím Praze zejména po stránce komunikační,
ale také pokud jde o získání a zachycení
cizineckého ruchu. Půjde dále o vybudování
nového mostu Štefánikova a zapojení
naň nové komunikace jdoucí nejen na letenskou
pláň, nýbrž i na komunikaci, která
bude muset být vedena z Prahy VII, z ulice Třebízského
na výpadovou silnici do Břevnova, kde bude pokračovati
pak na silnici karlovarskou.
Dámy a pánové! Stojíme též
před další událostí, jíž
je všesokolský slet. A i zde nám nastávají
nové úkoly komunikační, ať jde
o petřínskou výstupní komunikaci nebo
břevnovskou, nebo tu, která povede směrem
k Motolu k výstavbě nové všeobecné
nemocnice, již musí rovněž stát
v dozírné době vybudovat.
Překlenutí Masarykova nádraží
už dnes vyžaduje, aby bylo samo k tomuto účelu
upraveno, t. j. aby bylo věnováno jen osobní
dopravě. To znamená, aby byly odstraněny
nešťastné výtopny lokomotiv, jež
vykuřují a otravují celou vnitřní
Prahu, avšak nejen výtopny, nýbrž i garáže
lokomotiv, a upraviti toto nádraží tak, aby
to bylo již definitivním podkladem k budoucímu
přemostění a ne aby to byla jen samá
nákladná provisoria, jež se každých
několik let obnovují.
Obec pražská má řadu připomínek
a požadavků k železničnímu zákonu
již s ohledem na tuto komunikaci, o které jsem mluvil.
Ale tím bych nevyčerpal požadavky obce pražské
a jejího obyvatelstva, vznesené na železniční
správu. S úkolem vybudování výstavy
úzce souvisí nejen úprava sítě
železniční a železničních
objektů, nýbrž též úprava
ploch a jiných objektů, které v budoucnu
pro železnice a její dopravu budou míti velký
význam. Jde zejména o velké plochy v Praze
VII, na Maninách, které jsou určeny pro stavbu
velkotržnice, jejíž budování je
především úzce spojeno se stavbou nových
kolejí. Tato úprava si podle předběžných
výpočtu vyžádá nejméně
nákladu 70 mil. Kč. Je třeba dohody mezi
ministerstvem železnic, ředitelstvím železnic
a ředitelstvím pro stavby vodních cest, je
třeba, aby ministerstvo železnic rozhodlo o odkopu
masivu skály asi 60.000 m3 na drážních
pozemcích na Palmovce v Libni. Obec pražská
už dávno chtěla tento odkop provésti,
poněvadž celý masiv skály a země
stojí jako překážka v komunikačním
rozvoji. Na těchto pozemcích mohla by dráha,
která je vlastníkem, postaviti velkou řadu
bloků domů čtyř až pětipatrových,
což by znamenalo velké zhodnocení těchto
pozemků, ale přineslo by to také dělníkům
práci. Chci tady právě žalovati na to,
že státní podniky, a zejména železniční
správa nepodniká ve vnitřním městě
nic, co by mohlo ulehčiti veliké krisi a nezaměstnanosti
a tím také pomoci řešiti tuto otázku
pražské obci. Je nutná rekonstrukce dopravně
přetížené buštěhradské
dráhy, je nutno zejména v bubenském nádraží
zvednouti toto nádraží a celé niveau
a vésti pod ním novou komunikaci, která by
navazovala na libeňský most. Obec pražská
chtěla původně tuto otázku řešiti,
nenašla však pochopení u železničních
úřadů. S tím souvisí zřízení
tunelu pod bubenským nádražím, jako
pokračování libeňského mostu
a na něho navazující komunikace.
Mezi pracemi, které by měl provésti stát
na území Velké Prahy, je ještě
řada drobných i velkých prací. Je
to zejména práce v zájmu ministerstva nár.
obrany, ačkoliv práce samy spadají do působnosti
ministerstva veř. prací, nebo ministerstva železnic,
anebo do ředitelství pro stavbu vodních cest.
Předně je to odstranění křižovatek
hlavních komunikací z Prahy vedoucích s kolejemi
stát. drah, poněvadž v případě
opakovaných leteckých útoků na Prahu
stala by se Praha jediným velikým hrobem svých
obyvatel. Je třeba tuto věc domysliti. Kdyby došlo
k mobilisaci, k přesunu vojska po železnicích,
znamenalo by to uzavření všech závor.
A jak jsem v úvodu pravil, všechny výpadové
komunikace vedou právě přes železniční
tratě, a jejich uzavřením by se pak z Prahy
nikdo nikam nemohl hnout. Proto žádáme, aby
ministerstvo železnic projednalo náš návrh
na zřízení podjezdu pod kolejemi stát.
drah u konečné stanice elektrické dráhy
v Hlubočepích, Zlíchově. Obec pražská
předložila již 5. listopadu t. r. návrh
a žádost, aby byl tento podjezd vybudován.
Žádáme, aby ministerstvo železnic s ředitelstvím
pro stavbu vodních cest uspíšilo násyp
trasy podle výpadové komunikace směrem Zbraslav-Dobříš
podle Vltavy, kterážto komunikace naprosto nestačí.
Žádáme, aby ministerstvo veř. prací
vyměnilo nebo opravilo, když ne samo, aspoň
poskytlo potřebné prostředky obci pražské
zejména na vydláždění a úpravu
silnice zbraslavské na Smíchově, Zlíchově
a pod. U silnice liberecké žádáme, aby
rovněž křižovatka a výpadová
silnice byla upravena.