Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Slavíček.
Dávám mu slovo.
Posl. Slavíček: Slavná sněmovno!
Je snad nahodilé, že projednáváme dvě
věci rázu hospodářského zároveň,
t. j. reformu berní a sanaci hornického pojištění,
ale přece jen jsou tu do jisté míry mezi
těmito dvěma věcmi určité vztahy,
které se projevily zejména včera při
projednávání daňové reformy
v debatě tím, že bylo vyčítáno
některými pány řečníky,
že v naší republice se řešily již
všechny problémy, zemědělský,
dělnický, úřednický, školský,
že však se neřešily problémy průmyslnické
- a jako na zavolanou ozývají se hlasy ještě
z venku, ovšem v době, kdy ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností vede příslušník
živn.-obchodnické strany středostavovské,
že náš průmysl je dán ve psí,
že se s ním jedná jako se psy, a je tvořeno
ovzduší, jako bychom my, živnostníci a
obchodníci, zavinili tyto poměry nepříznivé
průmyslu. Ostatně pan posl. dr Štůla,
ale také jiní páni poslanci ze strany národního
sjednocení, ve svých řečech to tak
aspoň naznačovali.
Dovolte, abych na některou tu spojitost poukázal,
abych vyvrátil některá tvrzení a abych
potom několik věcných slov také pronesl
k samé osnově o sanaci bratrských hornických
pokladen a vytyčil naše nejdůležitější
požadavky. Oč by se jednalo při vztazích
těchto dvou věcí? Snad, doufejme, o poslední
zbytek toho nešťastného finančního
hospodaření u nás, jednak ze strany ministerstva
financí za léta dřívější,
hodně let zpátky, ale také o politiku průmyslnickou,
která byla před námi a před naší
érou u nás v republice dělána.
Jistě jen úcta k osobě dr Rašína
mně brání, abych se nevrátil hned
v kritice své k finanční politice našeho
státu za jeho doby. Ale odpusťte, vážení
pánové, jestliže na jedné straně
ministerstvo obchodu vědomě nic nepodnikalo pro
střední vrstvy lidu u nás, pro drobné
a střední podnikatele - ale to platí také
nejen pro obchodníka a řemeslníka, nýbrž
také pro středního a malého průmyslníka
- pak to dělalo s vědomím, že slouží
velkému kapitálu, velkým koncernům.
Koncerny, mamutí podniky, jaké vidíte dnes,
nebyly u nás v republice o převratu. Ty u nás
vyrostly následkem abnormálních nebetyčných
zisků teprve po převratu a mohly vyrůsti
jediné proto, poněvadž se jim nekladly žádné
meze v jejich podnikání a poněvadž se
za každých okolností a při každé
příležitosti favorisovaly.
Jestliže pan dr Štůla zde včera
na adresu naší a na adresu ministerstva obchodu mluvil
o tom, že průmysl je ve psí on neřekl
ve psí - ale že se proň nic nedělá,
pak poukazuji, že stejně jako příslušníci
jeho strany dělali politiku průmyslnickou v ministerstvu
obchodu, tak po řadu let příslušníci
jeho strany dělali finanční politiku v ministerstvu
financí. (Výborně!) Dělali
tuto politiku tím, že středostavovské
otázky nechávali ladem, poněvadž kdyby
je bývali chtěli řešiti, musil je řešiti
určitou újmou u mamutích podniků a
tak ministerstvo financí dělalo finanční
politiku přímo ve prospěch těchto
velkých podniků a velkých koncernů.
Což páni v ministerstvu financí nevěděli,
když se dělal zákon o stabilisačních
bilancích, k jakým důsledkům to povede?
Ti páni v ministerstvu financí, kteří
také spolupracovali na tomto návrhu zákona,
neviděli, že jednou musíme dojíti k
takovýmto důsledkům, budeme-li dělati
takovou finanční politiku, jakou jsme po řadu
let dělali? Nepříčí se to zdravému
rozumu, dáti soukromému podnikateli právo,
koncesi k dobývání přírodního
bohatství u nás, zdanit jeho kutací právo
směšnými, malými daněmi, když
už vydělal tolik, že již neměl své
výdělky kam schovávat, že už měl
všechny fondy přesyceny, ať již se jmenovaly
jak chtěly, udělat mu zákon o stabilisačních
bilancích, aby mohl všechny zisky a všechny fondy
ve smyslu tohoto zákona rozdat zadarmo, bez zdanění
mezi své příslušníky a mezi své
členy, a pak přijíti s osnovou zákona,
která jenom jeden úsek našeho hospodářského
života musí sanovati 1.400 mil. Kč? Jistě
se to příčí zdravému rozumu.
A jestliže pan dr Štůla adresoval nám,
že jsme snad zavinili nebo zaviňujeme nepříznivou
politiku průmyslu, tedy jistě nás nemůže
nikdo obviňovat, že bychom si nepřáli
zdravého průmyslu. Přejeme si zdravého
průmyslu, ale nepřejeme si vzrůstu takových
mamutích podniků, jako je Baťa a jiní,
nemůžeme si jich přáti proto, poněvadž,
pánové, pamatujme si; každá směrnice
politická, která protežuje jen jednu vrstvu
národa nebo jednu vrstvu společnosti, jde snad té
protežované vrstvě společnosti po řadu
let k duhu, ale nakonec se vymstí také té
společnosti nebo té vrstvě, pro kterou je
dělána.
Tak tomu bylo s průmyslem. Průmysl byl u nás
po převratu favorisován tak, že to budilo až
překvapení u mnohých. My jsme, pamatujete-li
se, chránili dovoz průmyslových produktů
z ciziny až třicateronásobkem celním
proti dřívějšímu stavu. My jsme
dávali průmyslu všechno, co chtěl, stačilo,
aby průmysl poslal své dělnictvo s deputací
k vládě a vláda se téměř
piplala s průmyslem. Tehdy - to není jen nynější
náš názor - jsme řekli na adresu našeho
průmyslu: Vy jste, pánové, zlenošili,
vy jste zpohodlněli!
Byly u nás poměry takové, že jsme měli
spoustu průmyslu a ten průmysl porážel
u nás, na půdě našich závodů,
automobilovou výrobu atd. Náš průmysl
se omezil jen na domácí konsum a vydělávání
doma, poněvadž to bylo skleníkové hospodářství.
Nestaral se o cizinu, prohrával tam posice, ne politikou
státní, ne politikou vládní, ne politikou
celní, nýbrž svou neschopností, pohodlností,
leností, poněvadž byl favorisován na
všechny strany, byl favorisován několikrát.
A řekl-li jsem, že toto snad je ten poslední
zbytek té nešťastné finanční
a průmyslové politiky u nás, co jsem měl
na mysli? Při přelomu v cenách zboží,
tuším r. 1920, přišly naše banky
o desítky a stovky milionů u průmyslových
podniků. Kdo sanoval banky? Sanoval je stát těžkými
miliony. Sanoval je proto, aby se nezhroutily banky, banky se
daly sanovat proto, aby se nemusel zhroutit průmysl. Jaké
jsme dávali výhody průmyslu při odpisech
daňových! Pánové, jděte a ptejte
se! Odpisujeme ročně 400 mil. Kč i více
z předepsaných daní. Komu je odepisujeme?
Živnostníkům a obchodníkům nikoliv.
Po desítkách a dvacítkách milionů
daní odepisujeme velkým průmyslovým
podnikům. Dělali jsme akce měnové.
Pro koho? Pro nás? Ne! Pro širokou veřejnost
domácí? Nikoliv! Pro průmysl, abychom mu
uvolnili cestu ven. Dělali jsme zákon o bezcelném
dovozu strojů. Pro koho? Pro nás? Ne! My jsme jich
nepotřebovali. Pro průmysl, aby se mohl hýbat.
Ještě teď, při té politice ve psí,
o níž mluvil pan továrník Baťa
na schůzi Svazu průmyslníků, dostává
se průmyslu státní záruky 1300 mil.
Kč pro vývoz do ciziny. A jiné a jiné
výhody průmysl měl a má.
Chtějí-li pánové z národního
sjednocení někoho obviňovat, ať vezmou
laskavě na vědomí, že měli ministerstvo
obchodu, měli ministerstvo financí, měli
banky, a já bych prosil, aby mně laskavě
řekli, kolik jejich banky vydělaly na finančních
transakcích pro náš stát. Rád
bych to od nich slyšel. Vím, že jen při
jedné transakci vydělala skupina bank naráz
34 mil. Kč. Tedy, odpusťte, vážení
pánové, teď máme důsledky té
krásné politiky. Teď budeme sanovat tohle,
možná, že za čas budeme sanovat něco
jiného, a když nám majitelé, lépe
řečeno koncesionáři uhelných
podniků vyplundrovali doly a peníze ulili - abych
použil lidového výrazu - tedy by byli pro to,
abychom doly postátnili, abychom je draze od nich vykoupili.
Já jsem ovšem přesvědčen, že
jednou - a možná že v dosti dohledné době
- dojde společnost lidská k poznání,
že přírodní poklady se budou muset při
úžasném rozmnožování počtu
obyvatelstva dostat do rukou státu nejen u nás,
nýbrž všude jinde, poněvadž nakonec
dojdeme k takové hospodářské politice,
že státy - ne už jednotlivci, nýbrž
kolektiva státní - samy budou navzájem vyměňovat
i surovinu. Ale aby si pánové mysleli, že ke
všemu budeme mlčet, to přece ne!
A teď k osnově samé. Vytáhl jsem si
několik čísel. Podotýkám předem,
že s osnovou souhlasíme a že budeme pro ni hlasovat,
poněvadž jsme zásadně pro sociální
politiku v našem státě. Ale byla-li zde při
této příležitosti už i zmínka
o našem starém požadavku, aby se vyřešilo
také sociální pojištění
osob samostatně výdělečně činných,
prosím pánové, teď už nemohu křičet
nebo obviňovat nebo žádat někoho třetího.
Teď musím žádat toho vedlejšího
souseda, a to jsou koaliční strany. Mluvil-li pan
kol. Dubický přede mnou o sociálním
pojištění osob samostatně výdělečně
činných, proč s tím nehýbeme?
Myslím dokonce, že posl. Dubický je
pověřen předsednictvím parlamentní
komise, která má otázku tohoto pojištění
řešiti. Tedy, prosím, hýbejme s tím;
já jsem pro, my všichni jsme pro. Ale to nejenom na
adresu pana kol. Dubického, nýbrž také
na adresu ministerstva soc. péče. My nemáme
nic proti ministerstvu soc. péče, nejméně
už proti nynějšímu ministru soc. péče,
ale, pánové, když se najde a musí najíti
- a já tomu věřím a souhlasíme
s tím při nynější hospodářské
tísni - na sanaci jednoho druhu nemocenského pojištění
dělnického 1.400 mil. Kč, odpusťte,
nemůže se najíti jenom nepatrná část
oné částky na zavedení sociálního
pojištění samostatně výdělečně
činných? (Posl. Bečko: Ale v danom prípade
neide o nemocenské poistenie!) Vím, vím,
pane kolego! Rozdíl je v tom, že dělnickým
pojištěním řešíme všechno:
nemocenské, úrazové, starobní, invalidní
atd., kdežto živnostnictvu šlo jen o pojištění,
nejen o povinnou lékařskou péči bez
podpory v případě neschopnosti ku práci,
o pojištění invalidní a pensijní,
ale ne už o úrazové. Několikrát
jsem interpeloval ministerstvo soc. péče, co s touto
otázkou je. Výmluva, že zemědělské
kruhy nesouhlasily, pokud šlo o pojem osob samostatně
výdělečně činných, se
zákonem z r. 1925, není pro mne právoplatná;
nesouhlasí-li, nechtějí-li zemědělské
kruhy býti pojištěny, pak proti tomu nic nemám,
ale to ještě neznamená, že celý
stav 800.000 samostatných podnikatelů má
býti ponechán na pospas.
Pánové, myslím, že byste se prapodivně
podívali na to, kdyby živnostnictvo a obchodnictvo
přišlo s návrhem, abychom soustředili
všechnu politiku, i sociální politiku, týkající
se živnostnictva a obchodnictva, pod resort ministerstva
obchodu a vzali tuto otázku z ministerstva soc. péče,
aby každý stav se staral sám o sebe. Jistě
každý objektivní pozorovatel musí říci:
ministerstvo sociální péče se poctivě
stará o dělnictvo a jemu svěřený
lid, přiznávám, ale ministerstvo soc. péče
necítilo a necítí povinnost vyřešiti
tuto otázku také pro středostavovské
vrstvy. Na dva moje dotazy odpovědělo ministerstvo
soc. péče velmi, velmi chladně. Jestliže
za 10 let nedospělo ministerstvo soc. péče
ani k tomu, aby dalo pracovat a přinutilo ku práci,
nikoliv přinutilo, není potřebí nutiti,
ale přivzalo ku práci odbornou komisi parlamentní,
pak je to smutná ukázka sociální politiky
u nás.
Vytáhl jsem si několik čísel. Jestliže
zkontrolujeme položky rozpočtu ministerstva soc. péče
pro r. 1936, a dodáme k tomu zamýšlených
90 mil. Kč ročně na sanaci bratrských
pokladen, vidíme, že jeho rozpočet činí
s touto položkou 946 mil. Kč. Víte, kolik činí
celý rozpočet ministerstva průmyslu, obchodu
a živností? Ne celá 4% rozpočtu ministerstva
soc. péče. (Posl. Hatina: Ale to není
žádný doklad! - Posl. dr Goldstein:
Nač to potřebujeme?) Odpusťte, pánové,
řekl jsem přece, že jsme pro toto řešení.
(Posl. Hatina: To nesnese srovnání!) Ale
odpusťte, pánové, kde je vaše sociální
cítění? To se zastavuje před firmičkou
toho chudého ševce nebo krejčího, takovými
jste socialisty? Kdybyste byli opravdu dobrými socialisty,
již dávno to bylo rozřešeno. (Potlesk.)
Já jsem po tom volal 20 let a nedovolal jsem se. Zejména
pan posl. Hatina o tom ví, a souhlasil se mnou,
že živnostníci mají býti pojištěni,
poněvadž pojištění potřebují.
Nebudu tak malicherný, abych vám zde vypočítával
položku, o které se zmínil p. posl. Dubický,
pokud se týče pensí, které činí
1 1/4 miliardy, a abych vám vypočítával,
kdo na to platí, a abych vám povídal a přirovnával
postavení řemeslníka a obchodníka
k postavení jiných. Dělník nemá
skvělé postavení, to nikdo z nás netvrdí,
ale slyšeli jsme od kol. Dubického, že
221.000 dělníků má pensi z pensijního
pojištění. Viděli jsme podle výkazu
státního rozpočtu, že platíme
na pensijní etát skoro 2 1/4 miliardy ročně.
(Posl. Stivín: Vždyť jsou živnostníci,
kteří se mají hůře než
dělníci.) Ano, právě o ty se beru
- nic jiného pro mne neexistuje - v jakém postavení
žije ubohá masa chudých samostatných
živnostníků. Kdo doplňuje jejich řady?
Vždyť jsou to vaše děti, vaši lidé,
a je mi to velmi divné, že není tu tolik dobré
vůle, abychom tuto otázku řešili. (Potlesk.)
Reklamujeme tedy způsobem nejloyálnějším
na koalici řešení této otázky.
To je pro nás eminentní požadavek.
Vážení pánové a dámy,
vždy se řeší a posuzuje tak mnoho otázek
s hlediska konsumentských zájmů. Dobře,
máme také zájem o konsumenty, poněvadž
jsme také konsumenty. Dnes jsme měli v živnostenském
výboru velikou kontroversi s kol. Kleinem v této
věci. Domáháme se zrušení továrních
správkáren obuvi a kol. Klein odůvodňuje,
že to nejde z důvodů konsumentských.
Prosím, když zásadu, tedy zásadu. Zde
děláme sanaci bratrských pokladen. V §u
82 osnovy zákona se jasně praví, že
konsumenti, spotřebitelé uhlí, budou platiti
v ceně uhlí přirážku na sanaci
bratrských pokladen. Nemám nic proti tomu, ale pakliže
zájem konsumenta musel ustoupiti do pozadí před
zněním této osnovy, musí také
ustoupiti do pozadí před zněním jiné
osnovy. Na jedné straně se ohánět
zájmem konsumenta, když se má pomoci druhému,
ale nedbati toho zájmu, když se má pomoci mně,
není logické a správné. Rozumí
se samo ssebou, že v koalici budeme míti mnoho názorů
odchylných, ale prosím, abyste laskavě vzali
na vědomí - neupíráme nikomu nic,
jsme pro všechno, co bude sloužiti našemu národu
a státu - že opravdu živnostenská politika
ležela od převratu ladem. Vždyť to jsou
hnidy, co se pro živnostensko-obchodnickou politiku udělalo
za dobu republiky. Vždyť ti, kdo mne zají ze
strany nár. sociální, musí doznati,
že jsem tak mluvil po léta. Nechceme nic jiného,
než abyste nám pomohli vybudovati slušnou existenci,
jako má dělník, úředník,
zemědělec a jiní. My nic nikomu nevyčítáme,
ale vezměte, prosím, zase rozpočet ministerstva
sociální péče. Je tam 60 mil. Kč
pro přestárlé. Já jim to přeji,
nevyčítám to, ale kolik je tam živnostníků?
Nebo vyživovací akce; kolik lístků z
vyživovací akce dostanou živnostníci?
Nic, ten člověk aby umřel, šel se utopit.
To není politika sociální a není to
politika demokratická.
Vedle naší reklamace vyřízení
otázky sociálního pojištění,
zrušení správkáren obuvi atd. máme
ještě jednu věc, která jest akutní
pro střední stav, a to je peněžní
ústředí pro živnostenské družstevnictví.
Včera kritisoval kol. dr Štůla družstva
agrární i dělnická, kritisoval, že
od svépomoci sestoupila nebo došla k výdělečnému
podnikání. Družstva - pravděpodobně
zemědělská i dělnická - pomocí
toho, co mají vybudováno, chtěla se zúčastnit
kusem moci na našem hospodářském životě.
Jsem si vědom, že v mnohých věcech síla
jednoho obchodníka a řemeslníka nepostačí,
a jsem si také vědom, že i obchodníci
a řemeslníci budou musiti sahat ke svépomoci.
Ale tak, jak byla podána ruka jednomu, žádáme
i pro druhého totéž, nic víc.
Nezazlívejte mně, trochu to vzbudilo kontroverse,
ale jistě ne pro zlou vůli nebo náš
odpor proti řešení této věci.
Půjdou-li hospodářské poměry
takhle dále a budou-li nám velké koncerny
vyřazovati 40leté lidi z práce, jak nám
to dělá firma Baťa a velké jednotkové
domy, budou odvádět jen mladé lidi lékařskými
prohlídkami do svých závodů tak, jak
na vojnu. Tito lidé jsou mladí pro sociální
pojišťovnu, a dojdeme na konec k tomu, že budeme
řešiti zase takovým způsobem ukázku
dalšího vývinu našeho systému hospodářského,
velkokapitalistického. To není ani v zájmu
státu, ani v zájmu státní pokladny,
ale to není v zájmu spokojenosti našeho občanstva.
Hlasujeme ovšem pro osnovu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu řečníku, p. posl.
Němcovi (Sdp.).
Posl. Němec (Sdp.) [německy]: Slavná
sněmovno!
V hojnosti zákonných osnov, kterými byla
sněmovna v poslední době zřejmě
přeplněna, jest také návrh zákona
o sanaci bratrských pokladen. Mám-li úkol
jako horník zaujmouti k tomu stanovisko, tedy stane se
tak zcela s jiného hlediska, než jak to až doposud
učinili řečníci přede mnou.
Již r. 1922 se vědělo při uzákonění
zákona o bratrských pokladnách, že v
bratrských pokladnách nastane pohroma, a dodnes
se nenašla odvaha, aby se vůbec přikročilo
k sanování nějakým způsobem
bratrských pokladen. Jako horník mám dojem,
že vláda jedná přesně tak jako
chirurg, který nemocného operuje teprve pak, když
již leží na smrtelném loži, a pak
zjistí, že se operace sice podařila, nemocný
však pod jeho nožem zemřel.
Dnes, v době, kdy jest uhelný trh úplně
rozbit, kdy vláda hledá každý pramen,
aby obdržela peníze, aby dostála svým
povinnostem, kdy horník krvácí ze všech
ran a skoro hyne hladem, musí se přikročiti
k tomu, aby schodek v pokladně v částce více
než 100 milionů Kč byl nějak uhrazen.
Tím činím vládě výčitku,
že opomenula v posledních 10 letech přikročiti
k tomu, aby učinila nějakým způsobem
bratrské pokladny aktivními, ačkoliv měla
možnost cestou nařizovací najíti prostředky
a cesty, aby tomuto nedostatku odpomohla.
I když jest sanační osnova nejnovějšího
vydání značně lepší než
stará, tedy jest především tlaku širokých
vrstev dělnictva děkovati a není pravda,
jak řekl předcházející řečník
ze soc. dem. strany, že to byla především
soc. dem. strana, která stála za tím, aby
byla sanace bratrských pokladen vůbec provedena.
Stalo se tak spíše pod nátlakem demonstrujícího
hornického dělnictva. (Posl. Zischka [německy]:
Vypravujte raději, co učinila strana sudetskoněmecká!)
Já nejsem takový demagog jako kolegové
ze soc. demokratické strany. Přistupuje-li se však
k tomu, aby se vůbec mluvilo o osnově, pak musím
jako horník, který zná bídu a nouzi
horníků, jenž více než 13 let spolupracoval
s dělníky, kritisovati celý systém
bratrských pokladen a odhaliti zlořád v bratrských
pokladnách samých. Když se někdy horník
vážně rozstůně a jde k lékaři
bratrské pokladny, zpozoruje, že po 7 dnech bude poslán
k panu vrchnímu lékaři, jenž ho v několika
dnech "uzdraví". Takový vrchní
lékař, který bez podmínečně
musí u sebe nositi legitimaci soc. demokratické
strany, uzdraví nemocného obratem ruky. On jest
jen proto ustanoven, aby horníka připravil o příslušející
mu právo. Za to bere 90.000 Kč ročního
příjmu a vedle těchto 90.000 Kč má
ještě diety. (Různé výkřiky.)
Horník má podle předpisů bratrských
pokladen nárok na 52 týdnů nemocenské
podpory. Tento nárok má však jen tehdy, když
vrchní lékař nepřikročí
k tomu, aby ho po několika týdnech, jakmile se zdá,
že nemoc, kterou si dělník v jámě
přivodil, bude několik týdnů trvati,
prohlásil za nezpůsobilého k hornictví,
přiřknul mu prozatímní invalidní
důchod, a aby mu po půl roce tento invalidní
důchod odejmul. To znamená: Horník, jenž
jest nemocen, musí shledati, že po krátkém
braní nemocenského důchodu a invalidního
důchodu se stane nezaměstnaným a nemá
vůbec možnosti najíti práci, poněvadž
podnikatel přece nezaměstná nemocného
dělníka, ježto má dostatečně
mladého materiálu, který může
vykořisťovati. Tento dělník jest pak
nucen přijmouti 10korunový vyživovací
lístek, nemá již práva ani na podporu
bratrské pokladny, ani na jakoukoliv jinou podporu.
Prokázalo se to již na tisíci příkladech,
že horník, jenž jest vrchním lékařem
uznán zdravým, za několik týdnů
třeba opět onemocní, a to tak, že musí
býti jako nevyléčitelný propuštěn.
Znám mnoho případů, kde horník
šel k vrchnímu lékaři, který
ho uzdravil, a za několik týdnů na to se
dotyčný v jámě zhroutil mrtev. Bylo
by nutno, aby konečně jednou byl systém vrchních
lékařů zničen; horníci žádají,
aby se systému vrchních lékařů
učinil konec, a aby se přikročilo k vypsání
volné volby lékařů. Neboť horník
nemůže míti důvěru k lidem, kteří
ho po léta tak ošetřovali, chce míti
lékaře, kterým může důvěřovati.
Nemusí to býti vždy soc. dem. soudruh, který
může býti lékařem nemocenské
pokladny a vrchním lékařem.
Přenechávám svému příteli
Knorremu, aby mluvil o osnově zákona. Dále
se musí ještě přihlížeti
k tomu, aby osnova vzala zřetel, že úřední
trvání předsednictva má býti
zvýšeno ze tří na čtyři
léta. Konstatuji, že poslední volby do bratrských
pokladen byly r. 1930 a že se měly již dávno
vypsati volby do bratrských pokladen. Dále konstatuji,
že staré předsednictvo z roku 1926 ještě
dnes úřaduje jen proto, že se r. 1926 nenašlo
východisko, jak se dohodnouti o rozdělení
mandátů, a že se musí ještě
dnes na to čekati, až správní soud rozhodne,
zda vypsání voleb do bratrských pokladen
jest správné či nikoliv. Zde je nutno horníkům
říci: Ven s volbami do bratrských pokladen
a vůbec s volbami do nemocenských pokladen! (Výkřiky
posl. Zischky.) Tento požadavek vás hodně
bolí, vy, pánové ze soc. demokracie. Jest
také dále nutno nejenom mluviti o bratrských
pokladnách, nýbrž také o nejpůvodnějších
potřebách horníků samých. Horník,
jenž jest vydán docela jiným nebezpečím,
než jiný dělník, musí především
žádati, aby pro něj byla rozřešena
otázka dovolené. Horník, který den
ze dne dře v jámě, musí se pachtiti
a plahočiti, musí míti možnosti obdržeti
několik dní dovolené a já žádám,
aby rozhodně měl nárok nejméně
na 14 dní a po letech odstupňováno na 3 až
4 týdny dovolené. Neboť to není možné,
aby horník, jenž nemá již té síly,
aby se vymotal z jámy, poněvadž je úplně
sedřený a upachtěný, v málo
letech byl práce neschopný a neměl možnosti,
aby si v roce aspoň několik týdnů
odpočinul.
Také o dělnících při hloubení
se musí jednou mluviti. Dělník při
hloubení, jenž jest v bratrské pokladně
pojištěn a spadá pod soudnictví rozhodčího
soudu bratrských pokladen a tedy jest jej považovati
rozhodně za horníka, se nepovažuje za horníka,
staví se na roveň dělníkům,
kteří jsou pojištěni sociálním
pojištěním, t. zn. dostává jenom
tu dovolenou, kterou dostávají dělníci,
kteří jsou zaměstnáni v nějaké
továrně nebo v zemědělství.
Dlužno se také jednou zmíniti o nemocech z
povolání horníka. Dnes se neuznávají
v pojištění ty nemoci dělníka,
které horníka tak krutě stíhají
jako nemoce z povolání. Zde musím především
poukázati na revmatismus, na tak zv. kmitání
oči, což jest typická nemoc horníka,
dále na plicní rakovinu radiových dělníků
v Jáchymově. Zde musí vláda najíti
prostředky a cesty, aby bylo horníkům pomoženo
a poskytnuta jim podpora.
Musí se také jednou poukázati na úrazové
pojištění horníka. Musí-li někdy
horník odporovati rozsudku úrazové pojišťovny,
poněvadž mu úrazová pojišťovna
nepřiřkla procentuální díl,
jest horník nucen dovolávati se horního senátu.
Horník musí jeti do Prahy a rozhodčí
soud zjistí, že jest sice k povolání
neschopen, ale není neschopný k výdělku.
Podle mého mínění jest rozdíl,
zda jest to horník nebo obyčejný dělník,
neboť jest to něco jiného, když horník
vykonává dole v jámě těžkou
tvrdou práci, nebo dělník v nějaké
jiné provozovně. Tím jest řečeno,
že rozhodčí soud často nesprávně
rozhoduje. (Výkřiky. - Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Němec (pokračuje): Další
požadavek jest, aby bylo rozhodně přeloženo
oddělení horního senátu rozhodčího
soudu pro úrazové pojištění do
jednotlivých revírů, ježto je dnes horník
nucen se svým posledním krvavým krejcarem
jeti do Prahy, aby si odvezl nějaký rozsudek. (Výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany a posl. Zischky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Němec (pokračuje): Horník
nemůže sehnati peníze ani na dráhu a
nemá také záruku, že mu pojišťovna
nahradí částku, kterou vydal za tuto jízdu.
Z těchto důvodů jest rozhodně nutno,
aby jedno oddělení horního senátu
bylo přeloženo aspoň do Mostu.
Na těchto málo příkladech, na které
jsem jako aktivní horník poukázal, jest zřetelně
viděti, že se nepřihlíželo k nejvíce
oprávněným přáním horníků.
Uznává se sice, že osnovou o sanaci bratrských
pokladen bylo utvořeno něco velkého, ale
víme určitě, že přijdou ještě
a přijíti musí jiné zákony,
aby byl horník ve svých nejprimitivnějších
právech podpořen. Vyzýváme tedy vládu,
aby podnikla vše, aby zabránila, by horníci
přinášeli ještě další
oběti. Jest prospěšné sanovati bratrské
pokladny, ale musí býti učiněn pokus,
aby to 1%, jež musí horník obětovati
ze svého měsíčního platu, což
znamená pro chudé rodiny trojí chléb,
bylo svaleno s beder horníků.
Jsou různé možnosti provésti sanaci
bratrských pokladen, aniž by se žádaly
oběti od horníků. Poukazuji na zpustošená
území v severozápadním českém
uhelném revíru. Ve všech ostatních státech
jsou podnikatelé přinucováni rekultivovati
území hornictvím zničené, aby
to bylo ve prospěch zemědělství, jenom
v Československé republice se nenajde nikdo, jenž
by přinutil hornické podnikatele, aby učinili
půdu zase úrodnou. Vidím další
možnost sanovati bratrské pokladny v tom, že
budou podnikatelé přinuceni, aby poskytli větší
než 3 1/2% příspěvky. Činí-li
se národnímu souručenství výtky,
míní se tím přirozeně, že
zaměstnanci v hornictví jsou tím vinni, že
horníci musí přinášeti příliš
velké oběti. Pánové Weinmann a Petschek,
kteří měsíčně strčí
milionové částky do kapes, jakož všichni
ti, kteří nevědí, zda se hnědé
uhlí škube nebo kutá, lidé, kteří
nemají ponětí, jaké útrapy
musí horník snášeti, měli by
především býti k tomu zavázáni,
aby převzali břemena k sanaci bratrských
pokladen ve větší míře, neboť
nikoliv horníci, kteří denně a každou
hodinu jsou vystaveni velkým nebezpečím,
mají povinnost pojišťovací ústavy
učiniti zdravými, nýbrž jak řečeno
ti, kdož ročně strkají do kapes milionové
obnosy. Dále by se vedle uhlobaronů měl přibrati
také stát, jenž dovede vytěžiti
milionové obnosy ročně z dopravného
a všelikých daní.
Myslím, že jsem na těch několika příkladech
ukázal, že toho mají horníci již
dost, aby přinášeli další oběti
pro nějakou sanaci a že se má přikročiti
k tomu, aby všechna břemena byla z beder horníků
sňata. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)