II. volební období. | 3. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Pokud z tohoto zákona se jinak nepodává,
nastupují tam, kde župní zákon anebo
jiné zákony mluví o župě, županovi,
župních úřadech, župních
zastupitelstvech, župních výborech a senátech,
zřízených podle župního zákona,
na jejich místo země, zemský president, zemské
úřady, zemská zastupitelstva, zemské
výbory a senáty; kde se mluví o zvláštních
výborech (komisích) podle § 28 župního
zákona, nastupují na jejich místo zemské
komise. Kde jiné zákony mluví o zemských
župních svazech anebo jejich orkánech, nastupují
a jejich místo země nebo příslušné
zemské orgány.
(2) Čtrnáctidenní lhůty stanovené
župním zákonem se mění na patnáctidenní.
Zákon ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z.
v n., o zřízení župních a okresních
úřadů v republice Československé
(župní zákon) se mění a doplňuje
takto:
Nadpis se nahrazuje nadpisem tohoto zákona.
Článek 1 až 9 se zrušují a na jich
místo nastupují tato ustanovení:
(1) Ministerstvo vnitra a politické úřady
jemu podřízené vykonávají ve
svém obvodě v mezích platných zákonů,
nařízení a předpisů vnitřní
správu, pokud není nebo nebude zvláštními
ustanoveními svěřena úřadům
jiným.
(2) Zvláště jsou příslušny
prováděti zákony, jichž provádění
podle všeobecných nebo zvláštních
předpisů nenáleží jiným
úřadům.
(3) Úřady politické jsou služebně
podřízeny ministerstvu vnitra, jsou vrak povinny
ve věcech, které spadají do působnosti
jiných ministerstev, šetřiti i nařízení,
předpisů a pokynů těchto ministerstev
a je prováděti.
(1) Ministerstvo vnitra a politické úřady
jemu podřízené jsou povinny - pokud to není
nebo nebude uloženo jiným úřadům
neb orgánům - bdíti nad veřejným
pořádkem, klidem, bezpečností a veřejnou
mravností a odvraceti v tomto směru všeliká
nebezpečenství i odstraňovati nastalé
poruchy.
(2) Zvláštní předpisy vydané
k ochraně veřejných zájmů označených
v odstavci 1 zůstávají nedotčeny.
(1) Za účely uvedenými v článku
2 mohou politické úřady ve svých úředních
obvodech vydávati příkazy a zákazy
v zájmu veřejném nutné - jak ve způsobu
všeobecných nařízení, tak i pro
jednotlivé případy - a mohou na nedbání
takových příkazů a zákazů
stanoviti tresty na penězích do 10.004 Kč
nebo na svobodě do čtrnácti dnů.
(2) Tresty uvedené v odstavci 1 mohou politické
úřady ukládati - bez újmy soudního
stíhání - též na všeliké
nepřístojné jednání nebo chování
na místech veřejných nebo veřejně
přístupných, kterým se ruší
neb ohrožuje veřejný pořádek,
klid, bezpečnost, dobrý mrav nebo slušnost
nebo se vzbuzuje veřejné pohoršení.
Okresní úřady jsou povolány chrániti
vážnost orkánů veřejné
správy, státních i samosprávných,
volených i jmenovaných a mohou za tím účelem,
nejde-li o trestní čin stíhaný soudy,
potrestati trestem na penězích do 5000 Kč
nebo na svobodě do osmi dnů každého,
kdo užívá v písemných podáních
k těmto orgánům způsobu psaní
je urážejícího nebo kdo přes
předcházející napomenutí se
chová hrubě k veřejnému orgánu
při výkonu jeho úřední činnosti
nebo se vzpírá ho poslechnouti.
(1) Politické úřady mohou vydávati
v mezích svého úředního obvodu
nařízení též v oboru místní
policie svěřené podle zákona obcím,
jde-li o nařízení vztahující
se na území více obcí nebo nevydá-li
obec, jíž se týče, sama včas
nutného nařízení.
(2) Jde-li o území přesahující
přední obvod okresního úřadu,
přísluší právo uvedené
v předchozím odstavci zemskému úřadu.
(3) Není-li nebezpečí v prodlení,
budiž zúčastněným obcím
poskytnuta možnost, aby se v přiměřené
lhůtě nejméně patnáctidenní
vyslovily o chystaném nařízení.
(1) Politické úřady jsou příslušny
vykopávati trestní pravomoc, pokud nenáleží
soudům nebo jiným úřadům.
(2) Trestní pravomoc, kterou dosud vykonávaly školní
úřady, přechází na politické
úřady.
(3) Nedotčeny zůstávají předpisy,
podle kterých politické úřady rozhoduji
ve věcech trestní pravomoci obecní.
(1) Politickým úřadům přísluší
nalézati právo v oboru práva veřejného,
pokud to není nebo nebude vzneseno na jiné úřady
nebo soudy.
(2) Nedotčena zůstávají zákonná
ustanovení, podle kterých politické úřady
rozhodují o nárocích soukromoprávních.
(1) Pokud opravný prostředek není vyloučen,
lze se odvolati z rozhodnutí (opatření a
nálezů) okresního úřadu k zemskému
úřadu a, rozhoduje-li tento úřadu
sám v prvé stolici, lze se odvolati z jeho rozhodnutí
(opatření) k příslušnému
ministerstvu.
(2) Z rozhodnutí zemského úřadu jako
odvolacího není další odvolání
přípustno; totéž platí o rozhodnutí
okresního úřadu jako odvolacího ve
věcech trestní pravomoci obecní.
(3) Při sporech, jejichž předmětem jest,
pouze peněžité plněni nepřesahující
částky 300 Kč, jest odvolání
nepřípustno.
(4) O opravných prostředcích proti rozhodnutím
(opatřením, nálezům) vydaným
přede dnem, kdy tento zákon nabude účinnosti,
pokud jsou přípustny podle předpisů
dosud platných, budiž rozhodnuto i tehdy, když
by podle tohoto zákona opravný prostředek
již přípustný nebyl.
Pokud není jinak stanoveno, provádí úřední
jednání, které přesahuje obvod jednoho
okresního úřadu, příslušný
zemský úřad a úřední
jednání, které přesahuje obvod jednoho
zemského úřadu, příslušné
ministerstvo; zemský úřad a ministerstvo
mohou však pověřiti jeho provedením
některý ze zúčastněných
podřízených úřadů.
(1) Vládním nařízením budou
sjednoceny a upraveny předpisy o řízení
ve věcech náležejících do působnosti
politických úřadu - čítajíc
v to trestní a exekuční řízení
- se zřetelem k účelnému zjednodušení
a urychlení řízení; při tom
muže býti stanovena povinnost stran a jiných
osob, jakož i obcí a jiných veřejných
korporací spolupůsobiti při řízení,
pokud jeho účel toho vyžaduje.
(2) K zajištění účelu nebo podmínek
řízení a jeho nákladů, může
úřad stranám uložiti, aby sloužily
jistotu v hotových penězích nebo může
naříditi přiměřené zajištění
jiného způsobu.
(3) Rovněž může úřad, poklid
již platné předpisy zvláště
tak neustanovují, k zabezpečení účelu
řízení naříditi zabavení
nebo jiné zajištění věcí,
které podle platných předpisů mají
býti prohlášeny za propadlé, mají
se zničiti nebo učiniti nepotřebnými,
dále předmětu, jichž je potřebí
k vedení důkazů.
(4) Orgány veřejné moci smějí
v trestním řízení správním
kromě případu v zákonech zvláště
upravených zadržeti za účelem předvedení
k úřadu osoby, které:
a) byly při činu přistiženy, jsou orgánu,
který je zadržel, neznámé v jichž
totožnost nemůže býti ihned zjištěna;
b) prchly nebo se skrývají s úmyslem, aby
se vyhnuly trestnímu řízeni, které
činí přípravy k útěku
neb u nichž se dá útěk důvodně
očekávati, protože nemají v tuzemsku
stálého bydliště, řádného
zaměstnání, jsou tuláky nebo jsou
z místa vykázány;
c) byly při činu přistiženy a, ač
byly napomenuty, nepřestávají pokračovati
v trestném jednání nebo se sní je
opakovati.
(5) Prohledání bytu a jiných místností
náležejících k domácnosti neb
určených ku provozování živnosti
nebo výdělečné činnosti zní
se v trestním řízení správním
vykonati jen je-li důvodné podezření,
že se tam schovává osoba podezřelá
ze správního přestupku neb osoba, na níž
má býti vykonán trest vězení
za takový přestupek, nebo, že jsou tam věci
nebo známky, které mapou míti význam
pro určité trestní řízení.
Orgány bezpečnostní smějí vykonati
z vlastní moci domovní prohlídku jen, je-li
nebezpečí v prodlení.
(6) Přestupky vládního nařízení
zmíněného v odstavci 1 se trestají
na penězích do 1000 Kč nebo na svobodě
do tří dnů; křivá výpověď
svědecká nebo znalecká a porušení
povinné mlčelivosti v řízení
správním se trestá na penězích
do 10.000 Kč nebo na svobodě do jednoho měsíce.
Tyto přestupky trestají politické úřady.
Splnění příkazů a zákazu
exekučním řízení správním
vymáhá se pokutou do 10.000 Kč nebo vazbou
do jednoho měsíce.
(1) Kde bodle zákona může býti za správní
přestupek uložen trest na penězích nebo
trest na svobodě, mohou býti tyto tresty ve vážnějších
případech uloženy také vedle sebe.
(2) Nedobytné tresty na penězích se přemění
v trest na svobodě podle míry zavinění,
nejvýše však v trvání jednoho měsíce.
(3) Pokud předpisy vydanými do 28. října
1918 je vyměřena sazba peněžitých
trestů na přestupky, jež nepřísluší
stíhati soudům nebo finančním úřadům,
zvyšuje se sazba těchto trestů na jejich pětinásobek.
Totéž platí o trestních sazbách
na penězích uvedených v zákoně
ze dne 10. října 1924., č. 259 Sb. z. a n.
Vládním nařízením se přiměřeně,
nejvýše však na pětinásobek, zvýší
peněžité částky, které
jsou stanoveny buď jako hranice příslušnosti
ve věcech trestních mezi úřady politickými
a soudy neb obecními trestními orgány nebo
jako sazba náhrady škody. Předpisy, podle kterých
politické úřady stanoví sazby náhrad
škod, zůstávají nedotčeny.
Trety na penězích uložené politickými
úřady, propadlé jistoty a jiné záruky
i výtěžky za věci prohlášené
za propadlé v řízení před těmito
úřady připadají státu.
(1) Vykonatelná, rozhodnutí, opatření
a nálezy politických úřadů
se provádějí politickou nebo soudní
exekucí. Výkon politické exekuce přísluší
okresním úřadům.
(2) Okresní úřady jsou povolány přispívati
soudům i jiným úřadům a veřejným
orgánům k jejich žádosti při
nuceném výkonu jejich vykonatelných rozhodnutí,
opatření, nálezů a usneseni.
Předchozí ustanovení o politických
úřadech platí též pro státní
úřady policejní v mezích jejich působnosti.
§ 1 se mění a bude zníti:
(1) Státní území se dělí
na čtyři správní obvody, a to: zemi
Českou (Čechy), Moravskoslezskou (Moravu), Slovenskou
(Slovensko) a Podkarpatskou (samosprávné území
Podkarpatské Rusi).
(2) Pro každou zemi se zřídí zemský
úřad, a to:
pro zemi Českou se sídlem v Praze,
pro zemi Moravskoslezskou se sídlem v Brně,
pro zemi Slovenskou se sídlem v Bratislavě a
pro zemi Podkarpatskou se sídlem v Mukačevě.
(3) Obvody a sídla okresních úřadů
budou určena nařízením vlády.
(4) Obec, která bude určena sídlem okresního
úřadu, jest povinna opatřiti vhodné
místnosti pro tento úřad a nésti náklad
s jeho umístěním spojený. K úhradě
tohoto nákladu mohou přispěti stát
aneb okres částkou nepřesahující
jeho dvě třetiny.
§ 2 se mění a bude zníti:
(1) Obvody a sídla zemských úřadů
mohou býti měněna jen zákonem.
(2) Slučovati a rozlučovati okresní úřady,
měniti jejich obvody a sídla přísluší
vládě nařízením; vláda
jest povinna poskytnouti zúčastněným
zemským a okresním zastupitelstvům možnost,
aby se o změnách těch vyjádřila.
Při tom buď šetřeno zásady, že
každá obec může náležeti vždy
jen do obvodu jednoho okresního úřadu a že
hranice okresních úřadů nesmějí
býti obvodem zemského úřadu přerušeny.
(3) Při změně obvodů okresních
úřadů buď hleděno k tomu, aby
mezi zúčastněnými okresními
zastupitelstvy došlo dohodou k majetkovému vypořádání.
Dohodu tu schvaluje a, nedojde-li k ní, stanoví
majetkové vypořádání ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí.
(4) Soukromoprávní nároky třetích
osob nejsou vypořádáním tím
dotčeny.
§ 3 se mění a bude zníti:
(1) Města se zvláštním statutem a se
zřízeným magistrátem vykonávají
ve svém obvodu podle svých zřízení
též správu okresního úřadu.
(2) Vláda může nařízením
města se zvláštním statutem podrobiti
všeobecně platným obecním zřízením
a města se zřízeným magistrátem
prohlásiti za velké obce.
§ 4 se mění a bude zníti:
(1) Okresní úřady vykonávají
ve svém obvodu vnitřní správu (čl.
1) a práva, jež padle předpisů dosud
platných příslušela v Čechách
okresním správám politickým, jejích
přednostům, zastupitelským okresům,
na Moravě i, ve Slezsku okresním správám
politickými, jejich přednostům, silničním
okresům, na Slovensku okresním úřadům,
okresním náčelníkům a okresním
výborům, na Podkarpatské Rusi slúžnovským
úřadům a jejich přednostům,
jakož i působnost, která byla zvláštními
předpisy přikázána okresním
úřadům.
(2) Vláda může nařízením
některé záležitosti, jež dosud
příslušely slúžnovským úřadům
na Podkarpatské Rusi, svěřiti úřadům
siným anebo některé záležitosti,
jež příslušely dosud na Podkarpatské
Rusi úřadům jiným, svěřiti
úřadům okresním.
§ 5 se mění a bude zníti:
(1) Zemské úřady vykonávají
ve svém obvodu vnitřní správu (čl.
1) a práva, jež podle předpisů dosud
platných příslušela v dechách,
na Moravě a ve Slezsku zemským správám
politickým, jejich presidentům, zemským (právním)
výborům (komisi) - pokud nejde o práva v
odstavci 2 uvedená - na Slovensku župním úřadům,
županům, župním zastupitelstvům
a výborům, na Podkarpatské Rusi si civilní
správě, župnímu úřadu
a jejich. přednostům, jakož i působnost,
která byla zvláštními předpisy
přikázána župním úřadům
nebo županům.
(2) Práva, jež podle platných předpisů
příslušela v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku zemskému sněmu oproti veřejnoprávním
zájmovým korporacím a komisím, v nichž
země zněla zastoupení, a oproti ústavům
a podnikům, jež nenáležejí k ústavům
neb podnikům zemským nebo zemí spravovanými,
vykonává příslušné zemské
zastupitelstvo a obdobná práva, jež příslušela
zemskému (správnímu) výboru (komisi),
zemský výbor.
(3) V případech, ve kterých podle dosud platných
předpisu rozhodoval na Slovensku před 1. lednem
1923 místožupan v prvé stolici a správní
výbor župy v druhé stolici s konečnou
platností, bude rozhodovati v druhé stolici příslušné
ministerstvo. Působnost, která v těchto případech
podle vládního nařízení ze
dne 7. června 1923, č. 113 Sb. z. a n., příslušela
dosud civilní správě Podkarpatské
Rusi, přechází na příslušné
ministerstvo.
(4) Vláda může nařízením
některé záležitosti, jež dosud
příslušely civilní správě,
župnímu úřadu nebo županovi na
Podkarpatské Rusi, svěřiti úřadům
jiným anebo některé záležitosti,
které příslušely dosud na Podkarpatské
Rusi jiným úřadům, svěřiti
úřadu zemskému.
§ 6 se mění a bude zníti:
(1) Ve správě okresní (§ 4) účastní
se občanstvo okresními zastupitelstvy a výbory.
(2) Ve správě zemské (§ 5) účastní
se občanstvo zemskými zastupitelstvy, výbory
a senáty.
(3) Vláda může nařízením
zřizovati a organisovati na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi obdobné poradní sbory, jaké jsou v ostatním
území státním.
§ 7 se mění a bude zníti:
(1) Přednostou zemského úřadu jest
zemský president, přednostou okresního úřadu
okresní náčelník. Oba jsou úředníci
státní, podřízení služebně
ministru vnitra, který je pověřuje vedením
úřadu. Jejich vedlejší služební
příjmy (služební byt, paušál
a pod.), upraví se zvláštními předpisy.
(2) Zemskému presidentu přísluší
propůjčovati služební místa u
okresních a zemských úřadů,
jichž propůjčení není vyhrazeno
vládě nebo presidentu republiky, a ustanovovati
čekatele. Toto právo zahrnuje také právo
ku přeložení na jiné úřední
(služební) působiště nebo do výslužby.
(3) Zemskému a okresnímu úřadu se
přidělí potřebný počet
konceptních, odborných, účetních,
kancelářských i jiných zaměstnanců.
Odborní a účetní zaměstnanci
mohou býti přiděleni pro obvod několika
okresních úřadů určitému
okresnímu úřadu. Tento obvod určí
příslušný ministr v dohodě s
ministrem vnitra.
(4) Přednostově úřadů jsou
za řádnou správu svých úřadů
a ústavů jim podřízených odpovědni,
a to, pokud vláda nevydá nařízením
jednací řád pro zemské a okresní
úřady, podle jednacího řádu
pro župní a okresní úřady, obsaženého
ve vládním nařízení ze dne
21. září 1922, č. 290 Sb. z. a n.,
se změnami plynoucími z tohoto zákona.
(5) Nařízením stanoví vláda
také bližší předpisy o výkonu
poukazovacího práva, o úpravě účetní
a pokladniční služby.
§ 8 se mění a bude zníti
(1) K zjednodušení a sjednocení správy
může vláda nařízením přenésti
některé záležitosti, jež spadají
do působnosti:
1. okresních úřadů na úřady
zemské nebo naopak,
2. okresních zastupitelstev nebo výborů na
zemská zastupitelství nebo výbory nebo naopak,
3. zemských úřadů, zastupitelstev
nebo výborů na ministerstva nebo naopak,
4. ministra s plnou mocí pro správu Slovenska nebo
jeho úřadu na příslušné
ministerstvo nebo na zemský úřad v Bratislavě.
(2) K zjednodušení správy může
příslušný ministr také některou
záležitost spadající do obvodu některého
okresního nebo zemského úřadu výjimečně
svěřiti stejnorodému úřadu
jinému.
§ 9, odst. 1, 2 a 3 se mění a bude zníti:
(1) Dosavadní zastupitelské okresy v Čechách,
silniční okresy na Moravě a ve Slezsku, župy
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi a okresy na Slovensku
se zrušují. Morava a Slezsko se slučují
v zem Moravskoslezskou; tato přejímá veškeré
jmění, fondy, majetkoví práva i závazky
obou zemí. Jmění, fondy, majetková
práva a závazky žup na Slovensku přecházejí
na zemi Slovenskou a v Podkarpatské Rusi na zemi Podkarpatoruskou.
Jmění, fondy, majetková práva a závazky
dosavadních okresu v předu uvedených přecházejí
na okresy podle tohoto zákona zřízené.
Práva třetích osob ke jmění
a fandům zrušených korporací, jakož
i zvláštní účely těchto
fondy a jmění zůstávají nedotčeny.
(2) O majetkovém vypořádání
podle předchozího odstavce platí obdobně
ustanovení § 2, odst. 3.
(3) Rovněž se zrušují všechny úřady
a orgány, jichž působnost přechází
na úřady podle tohoto zákona zřízené
(§§ 4 a 5).
(4) Které jiné úřady a orgány
zřízené pro Slezsko budou zrušeny a
na které úřady neb orgány jejich působnost
bude přenesena, určí vláda nařízením.
§ 10 se mění a bude zníti:
(1) Zaměstnanci zemí a zrušených korporací,
kteří byli dne 1. ledna 1927 zaměstnáni
ve správě (provozu) zvláštních
zařízení (ústavů, podniků,
silnic a pod.), zůstávají nebo se stávají
zaměstnanci té korporace, v jejíž vlastnictví
nebe správě jest dotčené zařízení.
Tato korporace hradí též odpočivné
a zaopatřovací platy osob a pozůstalých
po osobách, které při odchodu do výslužby
nebo v den úmrtí byly zaměstnány ve
správě (provozu) svrchu zmíněných
zvláštních zařízení.
(2) Ostatní zaměstnanci zemí a zrušených
korporací přecházejí do státní
služby se všemi platovými a služebními
právy a nároky, pokud tato práva a nároky
nepřesahují míru stanovenou v § 212,
odst. 1 a 3, platového zákona ze dne 26. června
1926, č. 103 Sb. z. a n. Výhodu, které nabyl
zaměstnanec podle odstavce 2 citovaného paragrafu,
podrží zaměstnanec jen potud, pokud ji ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí výslovně
přizná. Pokud nejde o zaměstnance nebo pozůstalé
uvedené v druhé větě odstavce prvého,
posuzují se zaměstnanci zemí a zrušených
korporací ve výslužbě a pozůstalí
po zaměstnancích zemí a zrušených
korporací co do svých nároků odpočivných
a zaopatřovacích podle pravidel všeobecně
pro státní zaměstnance platných a
stát převezme placení odpočivných
a zaopatřovacích platů těchto osob,
nejvýše však částkou, která
by jim příslušela za stejných podmínek
ve státní službě.
(3) Podrobnější předpisy o převzetí
a zařazení budou vydány vládním
nařízením.
(4) Úředníci, kteří ve službách
zemí nebo zrušených korporací dokonali
v den 29. února 1920 aspoň pět roků
služby s dobrou kvalifikací a přecházejí
podle předchozích ustanovení do státní
služby, zprošťují se povinnosti skládati
odborné zkoušky, předepsané k nabytí
místa toho druhu ve službě státní.
§ 11, nadpis i znění se mění
a budou zníti:
U každého zemského úřadu se zřizuje
pro jeho obvod zemské zastupitelstvo.
§ 12 se mění a bude zníti:
(1) Zemské zastupitelstvo čítá v zemi:
České 96, Moravskoslezské 54, Slovenské
51, Podkarpatoruské 18 členů.
(2) Dvě třetiny členů jsou voleny
podle § 13; ostatní členy jmenuje vláda
z odborníků.
V § 13 se vkládají za slovo "volen"
slova: "nebo jmenován".
§ 15 se mění a bude zníti:
(1) Členství v zemském zastupitelstvu, výboru
i komisích zaniká:
a) vzdáním,
b) sesazením podle § 100,
c) rozpuštěním zemského zastupitelstva,
d) tím, že vzejde nebo dodatečně na
jevo vyjde nějaká okolnost, pro kterou by člen
ani původně nebyl mohl býti volen anebo jmenován,
e) přestal-li volený člen býti z důvodů
nízkých nebo nečestných příslušníkem
strany, z jejíž kandidátní listiny byl
zvolen.
(2) O ztrátě členství rozhoduje volební
soud, jde-li o členy volené v případech
uvedených v písm. d) a e), vláda pak, jde-li
o členy jmenované v případech uvedených
v písm. d).
V § 16 se nahrazuje slovo "pětina" slovem
"čtvrtina".
§ 17 se mění a bude zníti:
Předsedou zemského zastupitelstva je zemský
president; jest však oprávněn předsednictví
ve schůzích zemského zastupitelstva svěřiti
některému úředníku zemského
úřadu.
§ 21, odst. 2, se mění a bude zníti:
(2) Předseda pečuje o zachování klidu
a pořádku při jednání a o jeho
nerušený průběh. Ruší-li
schůzi posluchači, ačkoli byli napomenuti,
dá je ze zasedací síně odstraniti,
po případě vůbec místo pro
posluchače určené vykliditi. Ruší-li
schůzi členové zemského zastupitelstva,
buďte předsedou voláni k pořádku;
stalo-li se tak dvakrát bez výsledku, může
předseda vyloučiti je ze schůze, případně
je dáti odstraniti a, pokládá-li to za nutné,
přerušiti nebo ukončiti schůzi. Tím
není vyloučeno další stíhání
osob pořádek nebo klid porušivších
podle trestního zákona nebo zákonů
jiných.
V § 23, odst. 1, se vypouští věta:
Předsedá-li člen župního výboru
(§ 17), má právo při volbách
hlasovati.
§ 24 se mění a bude zníti:
Jednání zemských zastupitelstev se řídí
jednacím řádem pro župní zastupitelstva,
obsaženým ve vládním nařízení
ze dne 31. ledna 1924, č. 2 a 27 Sb. z. a n., se změnami
plynoucími z tohoto zákona. Další změny
jednacího řádu mohou býti usneseny
zemským zastupitelstvem se schválením ministerstva
vnitra.
V § 25 ve větě 2 se nahrazují slova:
"k tomu konci župní zastupitelstvo na počátku
schůze zvolí" slovy: "na počátku
schůze určí předseda".
§ 26 se mění a bude zníti:
(1) Zemské zastupitelstvo volí ze sebe na volební
období zemský výbor, a to v zemi České,
Moravskoslezské a Slovenské po 12 členech
a 12 náhradnících, v zemi Podkarpatoruské
o 6 členech a 6 náhradnících.
(2) Volby buďtež provedeny způsobem, jejž
stanoví zákon v § 13 zmíněný,
a to v prvé schůzi nově zvoleného
zemského zastupitelstva.
(3) Jednání zemského výboru se zúčastní
též úředníci zemského
úřadu, jimž bylo svěřeno připravovati
vyřízení záležitostí do
působnosti zemského zastupitelstva spadajících.
Hlasovati může zpravidla jeden, nejvýše
dva úředníci, jež určí
zemský president.
V § 27 se mění odstavec 1 a bude zníti:
(1) Zemskému výboru předsedá zemský
president, jest však oprávněn předsednictví
svěřiti některému úředníku
zemského úřadu.
V témž paragrafu v odstavci 2 počíná
věta druhá: "Žádá-li o to
písemně aspoň pět členů.."
a odstavec 4 se doplňuje:
Jednání zemského výboru se řídí
jednacím řádem pro župní výbory,
obsaženým ve vládním nařízení
ze dne 31. ledna 1924, č. 26 a 27 Sb. z. a n., se změnami
plynoucími z tohoto zákona. Další změny
jednacího řádu mohou býti usneseny
zemským zastupitelstvem se schválením ministerstva
vnitra.