Co jest z toho zřejmo? Školský
výbor sám uznává, že továrny
za žádnou cenu nepřipustí a nemohou
připustiti ve svém vlastním zájmu,
aby učednictvo nějakou náhradní prací
nahražovalo školní vyučování,
a také, pokud mi bylo kolegy sděleno, odborové
ústředny dostaly sdělení od Svazu
průmyslového, že se pomýšlí
na zavedení vyučování ve středu
a v sobotu odpoledne. Vyučování to je najmě
výhodné, poněvadž při 8hodinové
době pracovní v sobotu odpoledne se vůbec
nepracuje, nemají tudíž podniky žádné
škody a ve středu odpoledne vzhledem k tomu, že
se dopoledne pracuje od 7-12, ztrácí firma pouze
3 hodiny. Snad by se namítalo, že v menších
podnicích není to možné, ale já
myslím, že tento názor vyplynul vůbec
ze špatného pochopení postavení učedníka.
Na něj dívá se školský výbor
- a to jest, co nás více méně rozlaďuje,
- jako na absolventa určitého učení,
nedívá se na něj, jako na někoho,
kdo prochází určitá léta výcviku,
nýbrž jako na pracovní materiál, s čímž
se kalkuluje při sdělávání
výtěžku, a školský výbor,
který byl k tomu nejméně oprávněn,
ještě to své mínění vnucuje
vrstvám, které správného názoru
na učně dosud nepochopily.
Jsem přesvědčen,
že venku, - a to jest mé pevné přesvědčení
- všude tam i v drobných živnostech a u drobných
zaměstnavatelů, nebude tento názor sdílen,
poněvadž větším dílem se
zařizují dílny při 8hodinové
době pracovní tak, jak zařízen jest
průmysl okolní s rozdělením pracovních
hodin, a zůstává tam pouze otázka
tří hodin.
Velectění pánové,
jest zde jedna otázka: Jest učení ve škole
prací anebo není prací? Jest ztrávení
3 nebo 4 hodin ve škole výkonem, anebo je to lenošným
posezením? Já bych prosil zástupce školského
výboru, aby se vyslovili. Jest-li není učení
výkonem, pak bychom mohli dojíti k tomu, že
by školský výbor řekl, že mládež
v letech stejných s učednictvem po svých
6 nebo 7 hodinách vyučovacích může
klidně také jíti pracovati jinam.
Po mém názoru a jistě
stejně po názoru stejně se mnou smýšlejících
kolegů učení se něčemu jest
výkonem, a když se to přisuzuje se strany učitelů
studu- jícím jako výkon, nemůže
se chtíti od učedníka, aby to nějakým
způsobem nahražoval. To jsou mylné názory,
kterými byl školský výbor ovládnut
pří sdělání tohoto návrhu.
Pro dělníky stanovena byla 8hodinová doba
pracovní. Uznává se a uznalo se, že
v době poválečné, v době po
5leté, nejméně pak 4leté naprosté
krise ve výživě jest nutno uleviti tomu pracujícímu
materiálu, a jen učedník má po 48hodinném
výkonu - poněvadž tvrdím, že učení
se něčemu a snad těžkému pro
jeho chápání jest rovněž výkonem
- ještě 3 hodiny nadělávati. Pánové
ve školském výboru zapomněli si všimnouti,
jak učednictvo dnešní vypadá, zapomněli
se podívati na bledé, bezkrevné tváře
dnešního učednictva, zapomněli na to,
že poslední 4 leta ve škole obecné nebo
měšťanské byla doba bídy jejích
rodičů, a že dnes jest řídkým
zjevem hoch ve 14 - 15 letech s poněkud obstojným
vzrůstem.
Velectění pánové!
Najmě ve chvíli, kdy republika chystá se
k vlastnímu pochodu v život národohospodářský,
kdy chystá se ke konkurenci s vyspělým dělnictvem,
najmě se západoevropským a americkým
průmyslem, není možno, abychom my vypravovali
ještě slabší v tomto směru dorost,
nežli tomu bylo doposud, abychom snad z učednictva
chtěli udělati oporu proti dělnictvu. Můžeme
svoje postavení vyhráti jen se zdravým, čilým
dorostem. To neznamená jen učednictvo, nýbrž
také dorost řemeslný po době učednické.
My se závěrem návrhu
podaného sice souhlasíme, poněvadž nepovídá
nic, než aby byla svolána anketa, a poněvadž
se nic horšího státi nemůže. Ale
my očekáváme, že tato anketa bude spíše
jednati o tom, na jaký podklad by mělo býti
pokračovací školství postaveno, co se
tam má učiti, a slibujeme, že se postavíme
všemi silami proti jakýmkoli náhradním
hodinám. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Slovo má dále pan kolega Bohumil Fischer.
Posl. Bohumil Fischer: Vážené
shromáždění!
Když jsme my zástupci
stavu živnostenského vstupovali do Národního
shromáždění, tu jsme si zajisté
byli plně vědomi té veliké zodpovědnosti,
kterou na sebe bereme, abychom v tomto Národním
shromáždění hájili požadavky
stavu živnostenského. Vstoupili jsme sem v tom pevném
přesvědčení, že najdeme zde porozumění
a pochopení pro stav živnostenský, že
najdeme ale také to porozumění u naší
vlády, ale bohužel, vážení pánové,
musím říci, ze celá řada návrhů,
které v tomto Národním shromáždění
se strany zástupců stavu živnostenského
byly předloženy, jest oddalována, jest zanedbávána,
kdežto předlohám, které vycházejí
s jiných stran, dostává se nejrychlejšího
projednávání. Já, velectění
pánové, myslím, že mluvím za
souhlasu všech zástupců stavu živnostenského,
když toto tvrzení své odůvodňuji
tím způsobem, že Národní shromáždění
se usnese na př. na tom, aby 50 % surovin z válečných
skladišť uvolněno bylo živnostnictvu, ale
bohužel musím, velectění pánové,
říci, že se to posud nestalo v takové
míře, jak si toho živnostnictvo zasluhuje.
Z toho jest, velectění pánové, viděti,
že by nebylo třeba vypláceti podpory v nezaměstnanosti,
kdyby se strany vlády vycházelo se živnostnictvu
vstříc, kdyby se mu dostalo potřebných
surovin, aby živnostník i dělník mohl
poctivou prací se živiti. A vážení
pánové, totéž jest s poválečným
úvěrem živnostenským. My zástupci
stavu živnostenského již 26. listopadu podali
jsme v Národním shromáždění
návrh na poválečný úvěr
živnostenský. Ale, pánové, co se stalo
s tímto úvěrem? Po čtyři měsíce
odpočívá v ministerstvu, ačkoli živnostníci
na něj s otevřenou náručí čekají.
Tisíce a tisíce živnostníků krvácelo
v poli pro svobodu národa, ale nyní, kdy se jím
dáti má, ne almužny, tu my odmítáme,
ale kdy se mají dáti prostředky, aby mohli
provozovati poctivě svoji živnost, aby si mohl nakoupiti
suroviny, dokud lze je dostati, čekáme marně,
aby se těch několik tisíc, pánové,
dostalo živnostníku, aby mohl opětně
provozovati svou živnost. (Posl. Mlčoch: A kdo
je tím vinen? Pan ministr financí!)
Již minulého roku v prosinci
podal jsem zde návrh, aby vláda v nejbližší
době předložila Národnímu shromáždění
osnovu zákona, kterým upravuje se živnostenské
pokračovací školství. Reforma těchto
škol jest dávným přáním
všech, kdož oceňují význam tohoto
nejmladšího článku novodobého
školství.
Sledujeme-li ale jeho vývoj,
nejsme s výsledky plně spokojeni. Nedocílili
jsme ani toho, aby toto významné školství
bylo se dodělalo aspoň zákonného podkladu,
nehledě ani na neurovnanost jeho správního
řízení a nepřihlížeje
docela na finanční jeho basi. Neblahý rakouský
centralismus stál zdravému rozvoji v cestě.
Ačkoliv pro Dolní Rakousy platil jíž
od r. 1868 zákon, kterým se zřizují
a vydržují školy, ačkoliv i v Haliči
i v Solnohradech upraveno bylo školství živnostenské
zákonem zemským, jenom u nás a na Moravě
založeno bylo pouze na ministerském nařízení
a doplňováno spoustou nepřehlednou ministerských
výnosů.
Chceme pevně věřiti,
že naše nynější vláda má
tuto významnou otázku na myslí a rozřeší
ji k úplné naší spokojenosti. Může-li
stát zřizovati a vydržovati školy pro
jiné obory, třeba postaviti i zásadu, že
i vůči živnostenskému školství
musí si býti vědom plně svých
povinností a k jeho budoucímu vybudování
a vydržování co nejvíce přispěti.
Vždyť, velectění pánové,
jde o povznesení síly pracovní a výrobní
oněch osob, jež nejvíce mohou přispěti
k hospodářskému rozkvětu státu
a z jichž práce a výdělku stát
sám finančně sílí. Škola
živnostenská zabírá v Čechách
a na Moravě téměř sto tisíc
mladých příslušníků řemesla,
tedy počet, který již sám sebou vzbuzuje
plnou úctu, nehledě na to, že jest v sázku
dán osud budoucího dělníka a samostatného
živnostníka. (Výborně!)
Ale nejen v tomto směru vyžaduje škola živnostenská plné reformy, ale i prohloubenější péče naší samosprávy. Tak, jak bylo toto školství umístěno, jak vybudováno a opatřováno nedostatečnými pomůckami, o tom mohl bych jako předseda školního výboru pražských pokračovacích škol velmi mnoho v
ypravovati. Jest proto nutno, aby
ve velkých městech byly pro školy živnostenské
opatřeny samostatné budovy a v menších
městech aspoň samostatné místnosti
ve školách obecných neb jiných budovách,
v nichž by vedle toho mohly býti zřízeny
odborné dílny. Potřebu těchto dílen
není snad třeba odůvodňovati, pováží-li
se v dnešní době specialisace výroby,
při které učni zpravidla značná
část výroby stává se nepřístupnou.
Po stránce odborné
zřízeny byly v Praze za přispění
ústavu ku zvelebení živností škola
grafická a škola knihařská, které
mohou býti vzorem takových odborných dílen.
A mimo to byla zřízena celá řada jiných
dílen ve škole čalounické, vlásenkářské,
kloboučnické, kovářské, kožešnické,
lakýrnické, malířské, truhlářské,
ozdobnické, hodinářské, krejčovské,
mužské i ženské, modistské a květinářské,
které z větší části umístěny
jsou v budově technologického musea. Proto dílenské
vyučování je dosud zdržováno
nedostatkem vhodných místností. Úprava
taková vyžadovala by zvláštní samostatné
budovy a odborných cíl učitelských
a předpokládala by zajisté i značně
zvýšeného nákladu.
Jak jest postaráno po stránce
finanční o naše pokračovací školy?
Pánové, naše pokračovací školy
jsou odkázány na milost a nemilost jednotlivců,
přispívá na ně stát, země,
obchodní komory a společenstva. Finanční
otázka pokračovacích škol je oním
kamenem úrazu, který stále oddaluje stabilisování
těchto škol a stojí tedy v popředí
všeho jednání o toto školství.
Vždyť dosavadní dobrovolný způsob
poskytování subvencí vyvolal již tolik
bojů! Škola, která téměř
každoročně končí deficitem, která
kolísá v rovnováze svého rozpočtu,
nemůže v takové nejistotě pracovati
s plným zdarem.
Uvážíme-li, že
pražské pokračovací školy jsou
vydržovány nákladem 285.000 K, ovšem nepočítaje
v to školy předměstské, vidíme,
s jakou námahou a obětí jen možno po
stránce finanční existencí těchto
škol zajistiti, jakého jest třeba sebezapření
a obětavosti našeho učitelstva, které
spokojovalo se v Praze i s menší odměnou za
vyučování, nežli jim ministerský
normativ předpisoval.
Náš školní
výbor vypracoval memorandum, ve kterém poukazoval
na obtíže, které se staví vstříc
zavedení denního vyučování,
a v rozhovoru uznal p. ministr školství tyto překážky.
Tím více nás překvapilo, že za
několik dní na to vydán byl výnos
ministerstva vyučování, kterým zrušuje
se večerní vyučování a nařizuje
se, aby šestá hodina večerní nebyla
překročena.
Zajisté neuvažovalo ministerstvo,
zda-li možno v Praze tomuto nařízení
vyhověti, ono neuvažovalo o potížích,
které nastávají zvláště
ve velkých městech s umístěním
a s denním vyučováním, dlužno
upozorniti, že pokračovací školy pražské
navštěvuje 7000 učňů, že
se vyučuje v 21 budovách, 375 třídách,
že na těchto školách vyučuje 320
učitelů, 32 odborných učitelů
živnostníků, 15 inženýrů,
5 lékařů.
Hlavní překážka
jeví se, vážení pánové,
v tom, že ve dne jsou školní budovy obsazeny
naší mládeží a že naše
učitelstvo nemůže v této době
vyučovat na pokračovacích školách,
když je v té době zaměstnáno
na školách obecných.
Tedy, vážení pánové,
bude třeba, abychom z těchto důvodů
systemisovali nová místa, vedle učitelů
škol národních, hlavně ze řad
absolventů škol odborných a průmyslových,
ale také ze řad živnostníků a
dělníků, jimž by se dostalo paedagogické
výchovy na zvláště k tomu zřízených
seminářích.
Tedy, vážení pánové,
mám za svou povinnost, jménem školského
výboru prohlásiti že my živnostníci
nestavíme se nijakým způsobem proti zrušení
večerního vyučování (Výborně!),
že souhlasíme s tím, aby toto vyučování
bylo přeloženo na dobu denní, ale trváme,
vážení pánové, na tom, aby se
strany ministerstva bylo učiněno opatření,
aby nám aspoň byly postoupeny budovy středních
škol, abychom mohli dobu vyučovací posunouti
na dobu, jak nám ji ministerské nařízení
předpisuje.
Já, vážení
pánové, měl jsem příležitost
seznat pokračovací školství v cizině.
Velmi dobře jsem poznal, na jak vysokém stupni dokonalostí
jest pokračovací školství v Německu,
a museli jsme si říci, že právě
město Mnichov to bylo, které jest vzorem pokračovacího
školství celému světu.
A vážení pánové,
tu jsme viděli, že právě nákladem
obce mnichovské byly tak nádherné budovy,
tak účelně zařízené
budovy, tak bohatě vybavené dílny zřízeny
a že prospívají stavu živnostenskému,
jeho dorostu. A pánové, tu musíme si říci,
jakým způsobem se zachovala Praha k živnostnictvu.
Ona před 10 lety v slavnostní schůzi ku poctě
jubilea císaře věnovala 500.000 K na pořízení
samostatné budovy, ale, pánové, to byl jen
danajský dar. Žádny živnostník,
který zasedá v školském výboru,
neopomenul příležitosti, aby poukázal
na to, jak se ta representace obecní zachovala vůči
stavu živnostenskému. My jsme z tohoto daru, ačkoliv
jsme ho stále a stále urgovali, nedostali ani krejcaru.
A, vážení pánové,
musím říci, že trváme na tom
a že jenom pod tou podmínkou je možno dodělati
se lepšího - rozkvětu v pokračovacím
školství, které tak jako dnes, nám nevyhovuje,
které má nutně zapotřebí zodbornění,
že musíme nutně na tom trvati, aby obec a stát
přinesly ty oběti stavu živnostenskému,
aby zřízeny byly samostatné budovy, kde by
stav našeho dorostu obchodního i živnostenského
našel toho vzdělání, kterého
skutečně zasluhuje, pokrokového a moderního.
(Výborně!) A proto, velectění
pánové, prohlašuji zde jménem zástupců
stavu živnostenského, a myslím, že za
souhlasu celého českého živnostnictva,
že plně přidávám se k návrhu
školského výboru, aby otázka tato byla
řešena v nejbližší době na
anketě, ku které budou pozváni ti, kterých
se to nejvíce týká, zástupci stavu
živnostenského, a projevuji současně
přání, abychom nezůstali státi
na této cestě, nýbrž abychom se domáhali
toho, by naše pokračovací školství
bylo zdokonaleno a prohloubeno. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Dávám slovo panu kol. Špatnému
Posl. Špatný:
Velectěné shromáždění!
Otázka, která je položena
na dnešní denní pořádek, má
neobyčejný význam pro široké
vrstvy učednické mládeže. Tato předloha
je jenom nepatrnou splátkou na dluh, který veřejnost
má vůči proletářskému
dorostu. Po desítiletí zápasil tento učednický
dorost za pomoci socialistických stran pro zrušení
nedělního a večerního vyučování
na pokračovacích školách, po desítiletí
tento nejmladší příslušník
dělnického světa hlásil se o reformu
pokračovacích škol. Ale po desítiletí
volal nadarmo.
Již před 15 lety - r.
1904 - národní mládež socialistická
podala rakouskému parlamentu prostřednictvím
našich dvou poslanců, bratří Choce a
Černého, 101 petici za zrušení nedělního
a večerního vyučování na pokračovacích
školách. Tyto petice byly opatřeny 5356 podpisy
učňů a učednic z Čech, Moravy,
Slezska a Vídně. Ale, vážené
shromáždění, i to volání
vyznělo na prázdno.
V československé republice
rovněž mládež domáhá se
reformy pokračovacích škol a zrušení
nedělního a večerního vyučováni.
Za všeobecné nepozornosti
veřejnosti byla provedena dne 23. března veliká
jednodenní generální stávka učňů
na pokračovacích školách a demonstrace
na ulicích pražských, aby tento požadavek
dělnické mládeže byl náležitým
způsobem podepřen. Tisíce učňů
a tisíce učenic tu manifestovalo. Nemusím
tu snad ani uváděti důvody, které
nás mají k tomu, aby tomuto požadavku bylo
vyhověno, každý občan má nárok
na nedělní klid, jenom učni, tomuto nejubožejšímu
příslušníku dělnické třídy,
byl až dosud nedělní klid odpírán.
Rovněž není možno, aby vyučování
v hodinách večerních trvalo, když po
celodenní práci, po celodenní námaze
a lopocení jest duše tohoto nejmladšího
příslušníka proletářského
stavu unavena.
Žádám, aby konečně
i oprávněnému požadavku učednictva
byl dán průchod a aby bylo zrušeno večerní
a nedělní vyučování na pokračovacích
školách. I učeň má právo
na odpočinek, a na nedělní klid.
Se zprávou školského
výboru, kde se žádá, aby hodiny, které
učen stráví v pokračovacích
školách, byly prací nahraženy, naprosto
nesouhlasím.
Mám za to, že směrodatní
činitelé ze živnostenského stavu s tím
rovněž souhlasiti nebudou. Pokud vím, české
socialistické živnostnictvo a živnostnictvo ze
samostatné živnostenské strany k těmto
názorům školského výboru se asi
nepřikloní. Mluvíme-li však dnes o zrušení
nedělního a večerního vyučování
na pokračovacích školách, jest nutno,
abychom se také dotkli reformy pokračovací
školy.
Pokračovací škola
až dosud byla opomíjena. Všem středním
školám, gymnasiím, reálkám i
školám obchodním a průmyslovým
věnována byla široká pozornost, pokračovací
škola však byla odbývána macešsky.
A přece pokračovací škola jest nejdůležitějším
článkem lidové výchovy, zvláště
když bude vyplněn požadavek dělnického
dorostu, aby pokračovací školy byly rozšířeny
nejenom na dorost živnostenský, ale i hornický,
textilní a zemědělský i dorost různých
ostatních odborů průmyslových, aby
návštěva pokračovacích škol
byla povinná, a potom aby také učební
osnova pokračovacích škol byla náležitě
zreformována, nejen aby osnova nauk občanských
byla náležitě rozšířena,
ale aby bylo více přihlíženo k zodborněni
našich pokračovacích škol.