Jsem zmocněn konečně
prohlásiti, že klub československé strany
agrární pevně na tom trvá, aby požadavky
učitelstva v tomto Národním shromáždění
byly co nejdříve splněny. (Výborně!
Hlučný potlesk. Řečníku se
gratuluje).
Předseda:
Uděluji slovo dalšímu řečníku
kol. Houserovi.
Posl. Houser: Slavné
Národní shromáždění!
Dnešní debata je jedna
ze zastávek na cestě učitelského utrpení.
Před 50 lety byli jsme vytržení z postavení,
které jsme zaujímali za panským lokajem a
před obecním pastýřem. Liberální
éra se svou živou snahou po osvětě postavila
učitelstvo výše sociálně a vytkla
mu také veliké mety kulturní. Ale v naší
české veřejnosti valně o tuto záležitost
nedbali. Lidé, kteří v Čechách
rozhodovali, vždycky měli rádi učitele,
kteří byli odvislí a poddajní, podceňovali
jejich práci a platili je bídně. To, co nám
učitelům dávali, bylo chápáno
spíše jako pomoc z bídy stavu učitelského,
a nebyl to plat za práci.
Když přišla válka,
zdražila několikráte všechny životní
potřeby 5krát, 10krát, ale učitelské
služné se nezvýšilo ani dvakrát.
V učitelstvu byla horoucí touha po české
samostatnosti, a učitelé mnoho pro ni trpěli.
V koutku učitelského srdce byla také naděje,
že až se dožijeme svého vlastního
státu, učitelstvu se dostane lidského živobytí.
Ten vlastní státní domov máme již
5 měsíců, ale v učitelském
osudu se nezměnilo nic. Učitelé žijí
právě tak, jako žili ve starém Rakousku.
Dohodli jsme se o tom - když jsme viděli, že
dobrá mínění, drobné návrhy
o jednotlivostech, se projednávají v Národním
shromáždění neobyčejně
zdlouhavě, a rozčiluje se učitelstvo, že
bude lépe dotázat se vlády, jaké úmysly
má se stavem učitelským. A to byl smysl dotazu,
který jsme podali na ministra školství a ministra
financí.
Jednalo se nám o to, aby vláda
prohlásila, jestli jest ochotna postarati se o to, aby
učitelstvo národních škol bylo na roveň
postaveno státním úředníkům
se stejným vzděláním. Dostali jsme
odpověď, která jest vám známa.
Odpověď páně Rašínova nám
říká, že do kompetence státu
nepatří, aby se upravovaly učitelské
platy. K tomu nám přidává ještě
poučení: náklad osobní a věcný
na národní školství nesou školní
fondy okresní, obecní a také zemské.
Na tyto instituce nás odkazuje se všemi našimi
bolestmi; i s tím, jak budou opatřeny rodiny po
padlých učitelích, i rodiny učitelů,
kteří jsou v zajetí, platy substitutů,
industriálek, i co bude s 35letou dobou služební.
V těch institucích nenajdeme toho, po čem
voláme. V Čechách není zemského
sněmu, ani zemského výboru, a jak to vypadá
na Moravě? V zemském výboru moravském
rozhodují velkostatkáři dosud, jako rozhodovali
v Čechách. (Výkřik: 5 měsíců
po revoluci!) Tam nebudeme moci spravedlnosti dojít.
Ustanovení říšského zákona
praví, že učitelé mají býti
tak placeni, aby se mohli celou svou osobností věnovati
svému povolání. A tu naše otázka
zněla: Jest vláda toho mínění,
že učitelé mají býti postaveni
na roveň státním úředníkům
co do příjmů? Země, jak známo,
jsou v likvidaci a dědicem po nich bude stát.
Ve zřízení obecním,
jež jsme usnesli nedávno, podle §u 20. má
vláda vypracovati předlohu zákona, kterým
se postátní věcný náklad na
školu. Vláda ovšem posud té předlohy
nepřinesla. S osobním nákladem jsme posud
odkázáni na země. Jistě však
nevadí československé republice nijak, aby
dala zemi tolik příspěvků, že
by země mohla svým povinnostem k učitelstvu
dostáti.
Když v Rakousku došli k
přesvědčení, že zemské
příjmy nestačí k tomu, aby učitelé
mohli býti řádně placeni, stát,
říšská rada ze státní
pokladny jim na učitelské platy dala příspěvky.
My - jestli ústavní
svědomí pana ministra financí jest tak úzkostlivé,
že stát nemá platiti, že učitelé
by neměli dostávat platů z pokladny státní
my učitelé se spokojíme rádi s platy
z pokladny zemské; jen je třeba, aby v zemské
pokladně bylo dosti prostředků, aby totiž
stát do ní tolik přidal, kolik tam chybí.
V slavném Národním
shromáždění od několika členů
byla vřelá slova promluvena pro to, aby učitelstvo
bylo hromadně zajištěno. Učitelská
bída jest veliká. Bída bývala hostem
ve všech rodinách úřednických,
ale v rodinách učitelských byla a jest domovem.
Vídáte učitele nyní velmi často
v černých kabátech. Ty lesklé kabáty
jsou poslední kusy ze šatníků učitelských,
a strava v rodinách učitelských je na nejnižším
stupni výživnosti.
Stát by se měl rozpomenouti,
jak neobyčejně záleží na tom,
aby se práce učitelská konala s horlivostí
a s nadšením. Ale tam, kde je nouze, tam není
nadšení, nouze je potlačuje, i osobnosti učitelské
láme. Proto nám, kteří jsme stranou,
jimž leží na srdci vzdělání,
škola a její práce, tolik záleží,
aby učitelstvo bylo uspokojeno. Každý projev,
jakým byl tento p. ministra financí, rozrušuje
učitelstvo a překáží, aby škola
měla úspěchy. Naše strana sociálně-demokratická
již dávno žádala, aby učitelé
byli státními úředníky. Státní
úředníci v Rakousku nemívali chvalnou
pověst, dnes v republice toho není. Dostanou-li
učitelé platy státních úředníků,
bude to k dobru školy a k dobru vzdělání
všeho lidu. (Výborně! Potlesk!)
Předseda:
K slovu přihlásil se dále p. kolega dr. Budínský.
Posl. dr. Budínský:
Slavné Národní shromážděni!
Chci učiniti pouze stručný
a krátký projev. Pan ministr financí, jehož
jinak jako odborného ministra neobyčejně
sobě vážím, tvrdil, nejen ve své
odpovědi na dotaz posl. Konečného
a soudr., nýbrž i v dnešním svém
proslovu, že jeho stanovisko, které v odpovědi
zaujal, odpovídá po formální stránce
platnému právu a zákonu. Velevážené
shromáždění, já si dovoluji tvrditi
opak. Jestliže pan ministr financí dovolává
se platných zřízení zemských
a platných ústav zemských, jestliže
pan ministr poukazuje k tomu, že kompetentní pro úpravu
platův učitelských je jedině samospráva
zemí, pak ovšem, kdybychom žili v normálních
dobách, řekl bych, že má pravdu. Ale
v dnešních revolučních, převratných
a přechodných dobách, kdy zemská autonomie
je suspendována, kdy, jak již zde bylo správně
řečeno, zemská autonomie nalézá
se v likvidaci a kde zemské autonomii není vůbec
možno, aby podle zemského zřízení
a podle zemských platných zákonů,
které i v republice naší platí, svým
úkolům dostála, pokládám toto
tvrzení za nesprávné a prozat. ústavou
za neodůvodněné. Odpověď tato,
pokud založena je na domnělém zákonném
předpokladu, mám za to, že vyhýbá
se jádru: proč dotaz posl. Konečného
byl vlastně podán. To přece, pánové,
ví u nás každé dítě, že
doposud úpravu platův učitelských
upravoval zemský sněm, ať již v Čechách,
na Moravě, nebo ve Slezsku. Ale když, pánové,
se na tuto kompetenci poukazuje v době, kdy těchto
zemských sněmů starých vláda,
v níž pan ministr financí sedí, nesvolává,
a svolati nemíní, kdy těm zemským
sněmům neposkytuje příležitosti,
aby učitelské platy zlepšily a opatřily
k tomu také potřebných úhrad, pak,
pánové, tuto odpověď považuji za
obcházení (Hlasy: Tak jest!), za vyhýbavou
a neupřímnou (Výborně! Po tlesk.).
Jestliže dnes, vážené
shromáždění, učitel volá
po chlebu, mám za to, že ministr české
republiky nesmí mu podávati kámen. (Výborně
Potlesk.) Jestliže, pánové, uvážíme,
že učitel a učitelský stav před
válkou byl jedním ze stavů nejopuštěnějších
(Tak jest!), jestliže učitelé byli zapomenuti
a zapomínáni, kteří dlouho nedostávali
za svoji úmornou a poctivou práci, která
našemu národu vychovala bohudík to, čím
dnes se honosíme a čím jsme, jestliže
se tomu stavu nedostalo před válkou zasloužené
odměny, na kterouž dle své práce měl
spravedlivý nárok a jestliže uvážíte,
že učitel, který v době války
trpěl nejen fysicky, ale jako český učitel
i duševně, že český učitel
za války byl zotročen, že z něho rakouská
byrokracie dělala drába, že učitel byl
honěn na frontu, že musel, abych tak řekl,
ze všech našich vrstev až do poslední krůpěje
krve a dechu krvavou vojenskou daň odvésti rakouskému
státu - a uváží-li se, pánové,
že jest tu nyní po převratu a že má
pořád ještě hlad, bídu a nedostatek,
že zoufá, pak pánové pochopíte
to volání učitelstva a jest zapotřebí,
aby, když nebylo možno panu ministru financí
říci slova útěchy, slova uznání
tohoto neudržitelného stavu a když mu bylo zapotřebí
poukázati na to, že v okamžiku, o který
se jedná, dříve než z Národního
shromáždění vyjde potřebný
zákon, nebude možno těmto tužbám
a požadavkům vyhověti, pak mám za to,
že měla ta odpověď býti podle toho
stylisována (Tak jest! Výborně!),
a že ta odpověď měla moment tento zdůrazňovati.
Velevážené shromáždění!
Jak ta odpověď byla podána, mám za to,
že nemohla nikoho uspokojiti, že musela skutečně
toto celkové rozechvění nejen zde v Národním
shromáždění, nýbrž i v celém
národě probuditi a vyvolati. (Výborně!)
Pokud se týče úpravy
platů učitelů, jest pravda, bude se o této
věci jednati urychleně, ale pánové,
i při tom urychleném jednání každý
týden, každých 14 dní jest novou útrapou
a novou mukou celého tohoto stavu (Tak jest!), jemuž
svěřena jest výchova naší mládeže.
A jest-li že stará rakouská monarchie, stará
rakouská vláda dovedla dávati zálohy
i zemským výborům a zemským autonomiím
z příčin úpravy anebo snadnější
výplaty učitelských platů, já
mám za to, velevážené Národní
shromáždění, že jest to povinností,
svatou povinností, a tím větší
povinností české republiky, poněvadž
se jedná o českou vládu a českého
učitele. (Výborně! posl. Vaněk:
a proč zemský výbor moravský nedělá
rychleji s tou úpravou?)
Velectěný pane kolego!
Zemský výbor moravský učinil fakticky
v těžkých dobách seč byl, já
nepopírám, že celá věc byla protahována
vlivem jistých kruhů, ale já konstatuji znovu,
že zemský výbor moravský učinil
pro učitele vše, co mohl. (Hlas: Neučinil
vše,co mohl!) Učinil to bez sněmu, ačkoliv
jsme volali k učitelstvu, aby nám pomohlo působiti
a tlačiti na vídeňskou vládu, aby
se vídeňská vláda odhodlala svolati
zemský sněm tenkráte, kdyžto bylo myslitelno
a možno (Člen N. S. Vaněk: Jen rychleji
a ku předu!)
Vážení pánové
a dámy! Jestliže činím tento projev,
činím jej právě jménem moravsko-slezského
zemského výkonného výhoru Národní
demokracie a jménem většiny našeho klubu
a prosím, aby učitelstvo vzalo na vědomí,
že jest naší snahou a naším prvním
úkolem, abychom se postarali o lepší vybavení
českých škol a především
o vybavení osvobozeného českého učitelstva
od vlivu klerikálního a vlivu politického.
(Výborně!) Jest-li že pan ministr dr.
Rašín, (Hlas na lavicích lidové
strany: Tím se nenasytí!) - mnozí a mnozí
jsou spokojenější za tohoto lepšího
větru, než bývali za těch starých
dob, kdy vál ten černý a tmavý vítr
z Vídně - (Výborně! Potlesk.)
- jestliže, vážené shromáždění,
pan ministr dr. Rašín prohlašuje, že
miluje republiku, že jemu záleží na jejím
štěstí a blahu, finančním rozkvětu
a zmohutnění československé republiky,
vážené shromáždění,
prohlašuji jménem svých soudruhů, že
mně záleží na štěstí
českého dítěte, že mně
záleží na české škole a
štěstí českého národa.
(Posl. Mlčoch: Dejte mu chleba!) Pane kolego, proč
vy ten chleba nedáte, my jsme tu tak poslanci jako vy,
a to přece nikdo z nás nemá v moci, aby to
udělal... (Výkřik posl. Mlčocha.)
Snad budete míti příležitost, abyste
to, co na Moravě bylo zanedbáno, vynahradil v tomto
Národním shromáždění.
Velevážené shromáždění,
prohlašuji, že mi leží na srdci stejně
tak, jako finanční mohutnost a vybudování
republiky, zabezpečení úrovně vzdělanosti
národa, vybudování českého
školství a vychování českého
dítěte, v němž je celá naše
budoucnost.
Velevážení pánové,
prohlašuji, že, pokud se týče úpravy
učitelských platů, do jednoho budeme hlasovati
pro jejich úpravu (Výborně! Potlesk.),
ať je vláda názoru jakéhokoliv.
Předseda:
Uděluji slovo dalšímu řečníku
zapsanému, p. kolegovi Sokolovi.
Posl. Sokol: Vážené
Národní shromáždění -
mohu býti zcela stručným. Bída učitelského
stavu jest příliš velká, než aby
nezasáhla až do této síně. Bylo-li
by potřeba zvláštních důkazů,
že jest a že rozrušuje nervy, že zažírá
se hluboko do nitra, jest nejlepším důkazem
rozechvění, jež zmocnilo se vás při
odpovědi ministru financí, neboť odpověď
ministra financí, kdyby nebyla pozorována zorným
úhlem tohoto rozechvění, znamenala by stručný,
příliš stručný, suchý,
příliš suchý, ale přece jen věcný
právní výklad. Více nic. A zbýval
by ten úkol další, úkol nás,
kteří máme býti iniciativním
shromážděním, aby na základě
věcného, stručného výkladu
učinilo, co povinnost naše a co potřeba káže.
Při té příležitosti
jest mi také potřebou, abych opravil jedno nedorozumění
včas, než vznikne. Nebylo by správné,
domnívati se, že zemský správní
výbor protestoval proti platům (Slyšte!),
nýbrž protestoval proti tomu, aby usnášely
se z pokladnice zemské bez slyšení těch,
kteří za pokladnicí zemskou jsou zodpovědní.
Že byl ochoten platiti, důkazem toho jest nejlépe
to, že dříve než dostal jakékoliv
úřední vyzvání, smím
říci, když si to přečetl z novin,
že se něco podobného usneslo, že se hned
usnesl, převzíti polovinu oněch drahotních
přídavků, jak to zde zákon onen žádal.
Jest zde věcný výklad,
kdo jest povinen platiti, kdo jest povinen se starati. Vážení
přátelé, domnívám se, že
iniciativa měla by náležeti rozhodně
Národnímu shromáždění
spolu s vládou. Jakmile však takováto pochybnost
zde vzniknouti mohla, pak pokládám si za čest
prohlásiti, že zemský správní
výbor, jak byl vždy ve složení svém,
kde vyšel z vůle vaší, tedy na základě
vůle lidové, pokládal si za čest a
bude si pokládati za čest, převzíti
kus té iniciativy a opatřiti příslušné
výpočty a přijíti s těmi návrhy
buď sem do plena nebo před vládu, aby ta práce
mohla býti nejen zahájena, nýbrž i rychle
provedena. (Tak jest!)
Ta bolest jest příliš
naléhavou a toho smutku kolem nás jest tolik, vážení
přátelé, odnášíme si tak
truchlivé dědictví z té dlouhé
poroby a z těch krutých válečných
let, ze by bylo hříchem, kdyby o minutu déle,
než jest třeba, musila se schylovati nějaká
hlava starostlivá, kdyby o minutu déle, než
jest třeba, musila se zrositi tvář slzami
nebo kdyby podťata byla nějaká mladá
síla tam, kde povinností její jest, aby plně
se vyvinula, aby plně přispívala mladé
generaci budoucí. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): K slovu jest přihlášen
dále pan kolega Slavíček.
Posl. Slavíček:
Slavné Národní shromáždění!
Jménem klubu československé
strany socialistické a československé strany
pokrokové mám čest prohlásiti, že
neudržitelné poměry všech gážistů
a tedy také učitelstva nutily nás k podání
návrhu na rozvinutí debaty o odpovědi pana
ministra financí. Máme za to, že ministerstvo
financí neprávem odpírá oprávněnost
každé částečné reformy
platových poměrů úřednictva
a zřízenectva, když samo, tedy ministerstvo
financí, nepostaralo se o to, aby hmotné poměry
úřednictva a zřízenectva byly neodkladně
řešeny, byť i třeba jen právě
reformou provisorní. Zdá se nám, že
ani ta forma, kterou nám pan ministr odpověděl,
není zrovna parlamentární; a již proto
ne, poněvadž učitelstvo jistě si zasluhuje
značného ohledu pro svůj význam a
pro své postavení. (Výborně!)
Jsme přesvědčení,
že nemůžeme však z pochopitelných
důvodů hlasováním projevovati vládě
nějakou nedůvěru, již také proto
ne, poněvadž nevíme, jaké stanovisko
k otázce této zaujímá celá
vláda. (Dr. Strán: Totéž jako ministr!)
My to nevíme prozatím, poněvadž jeví
se po našem názoru zatím rozpor mezi prohlášením
pana ministra financí a prohlášením
pana ministra vyučování. (Tak jest!)
Chápeme, že jsou zde určité potíže
mezi kompetencí zemské správní komise
a Národního shromáždění,
ale neračte nikdo zapomínati, že žijeme
po našem názoru v době převratu, v době
revoluční a že Národní shromáždění
přece jen má právo, korrigovati cokoli, ať
již se to třeba týká kompetence zemské
správní komise.
Tedy vzhledem k tomu, že ale
očekáváme, jak již konečně
sám pan ministr financí ke konci své řeči
naznačil, že rychle se vejde se strany vlády
se zemskou správní komisí ve styk, vzhledem
k tomu také, že zemská správní
komise jistě nebude odpírati spravedlivým
požadavkům učitelským práva a
nebude věc zdržovati, budeme hlasovati pro odklad
hlasování o důvěře nebo nedůvěře,
lépe řečeno: o projevu ministra financí
tak, jak kolega se strany klubu agrárního hodlá
navrhnouti.
Upozorňujeme však, že
nemůžeme nijak s nějakým dalším
odkladem souhlasiti, poněvadž, jedná-li se
v Národním shromáždění
o požadavky toho či onoho stavu, jistě musíme
býti do té míry spravedlivými, abychom
vyhovovali každým požadavkům, ať
již se to týká třeba učitelstva.
(Výborně!)
Předseda:
Slovo uděluji dalšímu řečníku
panu kol. Pikovi.
Posl. Pik: Slavné Národní
shromáždění!
Parlamentární komise
soc. demokratického klubu konala právě schůzi
a usnesla se na následujícím: Klub náš
bude hlasovati pro odklad hlasování o odpovědi
p. ministra financí a sice z následujících
důvodů: