Předseda:
Uděluji slovo řečníku zapsanému
pro, p. kolegovi Kadlčákovi.
Posl. Kadlčák:
Slavné Národní shromáždění!
Jménem klubu, jehož jsem
členem, mám čest prohlásiti, že
klub náš, naše strana nebude nejmenších
překážek činiti, aby se stala po právu
náprava tam, kde je ji třeba. My nejen že nebudeme
činiti překážky, nýbrž ochotně
a se vší silou budeme spolupůsobiti, aby přání
učitelstva oprávněná a správná
co nejdříve byla splněna. To předesílám
proto, aby pak z následujících slov mých
nemohl býti konstruován nějaký jiný
smysl.
Budiž mně tedy dovoleno
v krátkosti na některé věci upozorniti.
P. ministr financí postavil
se na stanovisko právní a v tom jedná správně.
Pokud tuto otázku posuzujeme jen se stanoviska čistě
právního, je jeho názor úplně
správný. Je chyba veliká, že jsme se
zde v Praze postavili na stanovisko centralistické a zapomněli,
že platí ještě zákony dřívější.
Tu je rozpor, pánové. Buď se nemělo
prohlásiti, že dosud platí všecky zákony
z dřívějška, anebo se měly ty
zákony zrušiti a jinými co nejrychleji uspořádati
to, co je nejpalčivější. To platí
také o jiných otázkách, když
prohlášeno dříve, že staré
zákony platí, pak zcela právem ministr musí
trvati na tom, že je zde samospráva , která
spolupůsobí. Náprava je tu velmi snadná:
ať se svolají zemské sněmy, ať
se svolají příslušné korporace
a já jsem jist, že tato věc (Výkřik
posl. Smrtky). nebude protahována, pane kolego, do
48 hodin to může býti vyřízeno.
Jsem sám členem zemské školní
rady moravské a mohu prohlásiti, že ve 24 hodinách
provedeme, čeho je třeba. Buď stojíme
na základě zákona, evoluce nebo revoluce
- naše strana stojí na základě zákona,
(Odpor) evoluce.
Tedy opakuji: po stránce formální,
po stránce právní ministr financí
mluvil správně. Já to prohlášení
vítám a sice proto, že jsme stoupenci a zástupci
svéprávnosti zemí dosavadních Čech,
Moravy a Slezska. Ale na druhé straně žádný
z nás nepochybuje, že je třeba rychlé,
bezpodmínečné nápravy. Je správné,
že žádná osoba, ani učitel, ani
učitelka, za 100 korun nového měsíčního
příjmu nemohou dnes být živi, a my na
Moravě máme ještě učitelky výpomocné,
které mají měsíčně 100
korun, a na prázdniny nedostanou ničeho. To je nelidské,
potom nelze žádati, aby učitelé konali
své povinnosti ve smyslu zákona, který stanoví,
že mají býti tak placeni, aby mohli úplně
bez starosti věnovati se své povinnosti. Je tedy
nyní jen otázka, jak rychle rozřešiti
tento spor. (Has: Mizerné vysvědčení
pro dosavadní správu země!) Nám
se jedná o to, abychom našli cestu k nápravě,
abychom bez porušení platných zákonů
vyhověli učitelstvu v jeho požadavcích.
Když se zabývám odpovědí pana
ministra financí, tak mi budiž dovoleno některé
věci opravit. On totiž poukázal, že jest
zde správní výbor království
Českého a řekl, že jsou tam zastoupeny
všechny strany v Národním shromáždění
zastoupené. Pánové mi odpustí, když
řeknu, že to není správné, poněvadž
není tam zastoupena strana katolická, lidová
česká, která dostala při volbách
38 tisíc hlasů, jeden mandát a nemá
tam žádného zastoupení. Tedy to se stala
křivda, která musí býti náležitým
způsobem konstatována. Na Moravě jest strana
naše nejsilnější co se týká
hlasů, a jaké máme zastoupení? Pane
kolego Vaňku, vy to nejlépe víte. (Posl.
Vaněk: Kde?) Zde v Národním shromáždění!
(Posl. Vaněk: Já myslím, že vám
to stačí! Veselost!) Na vás nám
to stačí!
Tedy vidíte, že názor
pana ministra v tomto bodu - řeknu, že je to jen formální
- neodpovídá skutečnosti. A nyní k
další věci, pánové. Chybou je,
že vláda, státní vláda pražská,
(Hlas: Jest ještě jiná vláda?)
ty činitele, o kterých zde byla řeč
a kteří mají právo, aby spolurozhodovali,
dosud nesvolala, totiž sněmy, to považuji za
největší pochybení vlády, poněvadž
on dobře vědouc, že třeba nápravy,
měla povinnost, aby tuto nápravu cestou možnou
zjednala. Dále jest třeba, (Posl. Vaněk:
Měla rozehnati zemské výbory a ustanoviti
všude správní výbory!) Jiní
povídají, že měla rozehnati Národní
shromáždění a udělati pořádek.
To jsou názory. Názor proti názoru. (Hluk,
výkřiky!)
Předseda
(zvoní): Pane kol. Vaňku, prosím o
klid!
Posl. Kadlčák
(pokračuje): Při této příležitosti
budiž mi dovoleno, poukázati na jednu nespravedlnost
ohledně katechetů. Katechetové měli
až dosud zajištěny jistě výhody,
a sice usnesením komise z r. 1913. Nyní toto usnesení
nemá býti uplatněno. Já tlumočím
prosbu, aby i těmto se stalo po právu a spravedlnosti
a to v prvé řadě, aby práva již
nabytá jim byla zachována, a sice, aby jim 4 léta
byla počítána do postupu, aby měli
3letou službu a tři léta těm všem
aby byla počítána do pense, jichž se
týká. To jsou jistě požadavky spravedlivé
a my věru jen učiníme zadost sociální
spravedlnosti, když jim vyhovíme.
Konče své krátké
vývody, mohu jen vysloviti přání,
aby Národní shromáždění
(Hluk. Předseda zvoní.) co nejrychleji našlo
cestu, po které by došlo k cíli tomu, po němž
volají všechny strany tohoto shromáždění,
a sice, aby učitelstvo bylo tak zabezpečeno hmotně,
aby skutečně bez starosti dalších a
shánění chleba Bůh ví jakými
prostředky mohlo se věnovati plně svému
povolání vychovatelskému (Hlas: Aby nebylo
terčem agitací!) Toť hlavní úkol
učitelstva a proto je musíme náležitým
způsobem platiti, neboť jinak nelze žádati,
by podstatně své poslání plnilo. Tím
končím. (Potlesk! Výkřiky na galerii.)
Předseda:
Prosím, aby se galerie zdržela jakýchkoliv
projevů.
Dávám slovo dalšímu
řečníku v řečnické listině
zapsanému, panu kol. Smrtkovi.
Člen N. S. pan Smrtka:
Velectěné shromáždění!
Všecky strany, všecky kluby
tohoto vážného shromáždění
byly postaveny odpovědí pana ministra financí
před velikou záhadu. Všecky strany uznávají
jednomyslně, že učitelstvo v zemích
českých je, jak to prohlásil kolega Udržal
v debatě o programu vládním, stavem z ubohých
nejubožejším. Víme všichni, že
učitelstvo za celou éru rakušácké
vlády bylo nejmacešštěji odbýváno,
zkrátka, že trpělo dualismem, který
byl mezi správou státní a správou
zemskou, že trpělo dualismem dvou pánů,
z nichž jeden poroučel, ale odpíral platiti,
druhý chtěl platiti , ale říkal, že
nemá z čeho.
Všichni víte, že
za války i ta macešská vláda vídeňská,
vláda Stürgkhova a Hussarkova, uznala neudržitelný
stav, ve kterém se učitelstvo v království
Českém, na Moravě a ve Slezsku nalézalo.
Sama ta rakušácká vláda zlomila soustavu,
která do té doby panovala, učinila průlom
do zásady, že náklad na školství
mají nésti výhradně země a
sama podala iniciativní návrhy, kterými by
se učitelstvu v jeho finanční tísni
pomohlo. Ta rakušácká vláda neučinila
tak z lásky k učitelstvu českému v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku, vláda
ta učinila tak teprve, když ji náš Alba
- místodržitel Condenhove - upozornil na to, že
poměry učitelstva jsou neudržitelné
a že z toho hrozí katastrofa. (Hluk. Nepokoj.)
Předseda:
(Zvoní.) Prosil bych o klid, o trochu šetrnosti
k panu řečníkovi.
Poslanec Smrtka (pokračuje):
Jsem, prosím, indisponován, nemohu dnes hlasitěji
mluviti. - S tím, že vláda uznala nutnost,
aby právě tomu českému učitelstvu
v zemích bývalé koruny české
bylo pomoženo, svezlo se ovšem také všecko
učitelstvo německé v ostatních zemích,
kde má a mělo své služební příjmy
upraveny lépe, než státní úřednictvo
příslušné kategorie.
Velectění pánové
a dámy, všichni víte, že s Drem Kramářem
a doktorem Rašínem sedělo na lavici
obžalovaných ve Vídni všecko české
školství a s ním všecko české
učitelstvo. Všichni znáte persekuci, pod kterou
učitelstvo úpělo právě proto,
že národu věrně sloužilo; všichni
velmi dobře víte, že nebylo jediného
učitele, který by byl neměl ve svých
průvodech pověstné p. v. - politisch verdächtig.
Všichni si libujeme a před
cizinou se tím honosíme, že lid český
byl ze všech národů starého Rakouska
lidem nejinteligentnějším a nejvzdělanějším,
a nikdo nemůže upříti, že to jest
zásluha české školy, českého,
pro své povolání idealismem národním
i kulturním zaníceného učitelstva,
které při tom svém idealismu stále
doufalo, že, až se navrátí vláda
věcí českých do rukou národa
českého, národ ten touto vládou mu
splatí dluh a odčiní křivdy, které
mu způsobovalo staré Rakousko. (Výborně!)
Velectění, nepochybuji,
že není ani jediného člena vlády,
který by to vše, co jsem těmito stručnými
slovy řekl, sám neuznával. A teď stojíme
před záhadou, která jest učitelstvu
naprosto nepochopitelná: proč ta vláda těch
křivd neodčinila ihned při svém nastoupení
podáním příslušného návrhu?
Proč ta vláda zaujímá tak úporné
stanovisko proti vychovatelům nynější
i nové generace národa? Stojíme před
otázkou, jak si vysvětliti, že vláda
dopouští, aby ti, kteří mají
býti pionýry osvěty, pionýry státních
idejí od Prahy až do poslední vísky
v naší republice, aby všichni ti, kteří
mají napraviti podle programu vládního znemravnělost,
která byla způsobena válkou, aby všichni
ti byli ve svých nadějích do republiky skládaných
tak hořce zklamáni a se zlomenými dušemi
vstupovali do školních tříd před
Vaše děti. (Výborně!) Hledám
vysvětlení k tomuto stanovisku vlády. Pravím,
velectění pánové, vlády;
neboť kdyby to nebylo stanoviskem vlády, nemohl by
se po mém soudě k všeobecně uznávaným
požadavkům učitelstva stavěti sám
pan ministr financí tak úporně, jako to činil
posavad. Pan ministr financí odvolává se
sice na otázku kompetence. Ale ta otázka, velectění
pánové, kompetence jest rozřešena čtvrtým
paragrafem naší prozatímní ústavy,
ve kterém se výslovně praví, že
zákonodárnou moc pro celý stát, i
pro jeho části, tedy i pro jednotlivé země
vykonává Národní shromáždění.
(Výborně!) Nemůže tedy býti
tomuto sboru upírána kompetence, která suspendováním
sněmů přechází na něj,
neboť sněmy byly skutečně suspendovány;
jestliže ne výslovně, stalo se tak via facti.
Jestliže pan ministr financí
poukazuje na protest české zemské správní
komise, mám za to, že jest naší povinností,
abychom ten protest sice respektovali, ale tento protest nemůže
býti závazným pro toto vážené
shromáždění, neboť jest to orgán
správy zemské, který je podřízen
svrchovanosti tohoto slavného sboru, a když tento
slavný sbor se usnesl 29. ledna na tom, aby učitelstvu
vyplacen byl drahotní přídavek, bylo povinností
zemského správního výboru, aby usnesení
Národního shromáždění
vykonal; a kdyby snad neměl prostředků, aby
požádal stát za výpomoc. Ale toho není,
poněvadž sám ministr financí ke mně
se vyjádřil, že země mají dosti
prostředků, aby mohly takovou úhradu nésti.
Ve školském výboru jsme také skutečně
na tom trvali, aby náklad nesl stát, kdyby to země
nemohly nésti. Náš pan ministr financí
však řekl: My to sněmům odpustili nemůžeme,
poněvadž země to mohou platit. (Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím pány kolegy na levici,
aby tam se zdrželi poněkud!
Posl. Smrtka (pokračuje):
Slavné Nár. shromáždění!
Vy všichni si musíte odnášeti dojem po
projevu, který učinil pan ministr financí,
že požadavky učitelstva jsou takového
dosahu finančního, a pan ministr financí
to tak líčil ve školském výboru
i v projevech jinde učiněných - že by
se tím republika zakrvácela. Musíme si tedy
položiti otázku, co znamená to, co učitelstvo
chce.
Jest vám známo, že
žádá, aby bylo postaveno na roveň státním
úředníkům posledních hodnostních
tříd s rovnocenným vzděláním,
to jest učitelstvo škol obecních jako úředníci
účetní, úřednici celní
a poštovní výkonní úřednici,
techničtí pomocní úředníci,
učitelé v trestnicích a těm podobní
, učitelstvo škol měšťanských
jako úředníci bezpečnostní
stráže, pomocní úředníci
v policejních službách, úředníci
evidence katastru pozemkového, dílovedoucí
při režii rýpadel a pod. Tedy jistě
nic neskromného, neboť sotva kdo bude tvrditi, že
by tyto kategorie úředníků měly
ustláno na růžích.
Dnes má přece ledakterý
nádeník nebo učeň větší
příjem, nežli učitel, který již
odchází na odpočinek, a i větší
příjmy než ten úředník,
jemuž chce být učitelstvo na roveň postaveno.
Jestli že pan ministr financí mluvil o tom, že
zemský správní výbor český
protestuje proti tomu, že prý při povolení
drahotního přídavku bylo učitelstvo
škol obecních zařaděno o jednu hodnostní
třídu výše a učitelstvo škol
měšťanských tolikéž o jednu
třídu výše, nežli kolik by mu náleželo,
musím s rozhodností tomuto nároku odpírat.
Neboť, velectění pánové, tento
výrok byt již uznán vídenskou vládou
a nejen vídeňskou vládou, on byl uznán
parlamentem a on byl uznán i panskou sněmovnou říšskou.
Ty jistě nebyly k učitelstvu tak blahovolný,
aby beze všeho tuto zásadu byly přijaly za
svou, kdyby nebyla bývala ospravedlněna.
A velectění, splní-li
se toto přání učitelstva, nebude bída
jeho žádným způsobem zažehnána.
Bude tím jen odčiněno to, co nejvíce
bolí a roztrpňuje, bude odčiněno pokořující
a do duše urážející vědomí,
že učitelstvo za svou práci pro národ
konanou, za výchovu dětí, za práci,
která jistě není méně cenná
než práce technických pomocných úředníků,
nebo práce při režii rýpadel, jest žebrácky
odměňováno.
Z vašeho souhlasu, kterým
jste provázeli projev p. ministra školství,
jde na jevo, že uznáváte, že tento požadavek
není neskromný.
Uznávám však,
že vláda si musí položiti otázku,
jak může tento požadavek učitelstva splniti
a může-li ho splniti vůbec, nemyslím
po stránce formální, - forma dnes pro nás
nesmí býti rozhodující - nýbrž
po stránce věcné, zdali republika jest s
to, aby takový náklad unesla.
Dejme tomu, že by vláda
dospěla svými kalkulacemi k tomu názoru,
že by republika vysokého nákladu nesnesla.
Co by z toho následovalo? Po mém soudě, ne
aby se žádalo na tom učitelstvu, by sloužilo
republice za mzdu nedostatečnou, nýbrž muselo
by býti uvažováno, jaké opatření
by se mělo učiniti, aby ti lidé, které
republika zaměstnává, byli také důstojně
lidsky živi. Tu by ovšem nezbylo, než aby se redukoval
počet tříd o jednu třetinu, o jednu
polovinu, po případě snad i ještě
více. Ale dělník jest hoden své mzdy.
A, velectění pánové,
odpověď?! - Nemusíte se té odpovědi
bát, nebude potřebí ani jednu třídu
k vůli tomu zavřít, republika nepřijde
na mizinu, splní-li požadavky učitelstva: pan
ministr financí ve školském výboru,
když poprvé o věci se jednalo, řekl,
že by splnění nároků učitelstva
vyžadovalo 700,000.000 K. Po usnesení o tom , aby
byla zahájena o jeho odpovědi debata, slevil 30
,000.000 K a pustí do světa, že by na to stačilo
420,000.000 K. Jsem přesvědčen, že skoro
všichni členové tohoto váženého
sboru trvají v domnění, že těch
700 milionů, nebo po té třetinové
slevě 420 milionů, jest plus, kterého by
bylo potřebí, aby se přání
učitelstva mohla splniti, ale tomu není tak! Myslím,
že by pan ministr financí měl toho úředníka,
který mu tyto výpočty sestavil, ihned dát
zatknouti a zavřít, poněvadž způsobil
právě tímto způsobem největší
pohoršení, neboť to plus, které splnění
všech požadavků učitelstva vyžaduje,
činí nejvýš 97 milionů. (Hlasy
, Slyšte!) Já za tuto cifru, kterou jsem dal zjistiti
prostřednictvím organisací učitelských,
ručím, ručím, že nebude překročena.
(Hlas: Škoda, že zde pan ministr financí není,
aby to slyšel!) Pan ministr financí má
právě takový obyčej, že přednese
své exposé a neposlouchá druhou stranu; z
toho potom vyplývá, že zaujímá
takové naprosto odmítavé stanovisko.
Velectění pánové
a dámy! Já jsem nucen ukončiti, poněvadž
uplynula doba, která je mi vyměřena. Dovolte
mi jen, abych učinil jménem učitelstva následující
Ústřední rada
učitelských organisací v Československém
státě, která zastupuje 22.000 organisovaných
učitelů a učitelek národních
škol v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
vyslovuje naprostý nesouhlas se stanoviskem ministra financí
dra Rašína o úpravě hmotných
poměrů učitelstva obecných a měšťanských
škol. Zákon ze dne 13. listopadu m. r. o prozatímní
ústavě přenesl veškeru kompetenci zemské
autonomie v těchto věcech na Národní
shromáždění a vládu a proto odmítáme,
je-li učitelstvo se svými nároky odkazováno
na tuto autonomii.
Národní učitelstvo
koná veřejný úřad, který
pro zájmy státu československého je
téže důležitosti a téhož významu,
jako úkony státního a zemského úřednictva.
Protož právem domáhalo se učitelstvo
vždy a domáhá se i v novém státě
toho, aby jeho odměna nebyla menší, nežli
jiných veřejných zaměstnanců.
Ústřední rada
učitelských organisací nebere zodpovědnosti
za další vývoj událostí, kdyby
mělo býti učitelstvu stále odpíráno
to, co mu po právu náleží nebo kdyby
bylo učitelstvo v dnešních svízelných
poměrech hospodářských odkazováno
až na příští období parlamentní.
V poslední chvíli upozorňujeme všechny
rozvážné činitele, aby díla spravedlnosti
neodkládali.
Za klub československé
strany agrární, jehož jménem mám
čest zde mluviti a prohlášení učiniti,
prohlašuji, že klub již v debatě o programu
vládním ústy kolegy Udržala dal
průchod tomu, že požadavky učitelstva
shledává plně odůvodněnými,
a v programu, který sestavil klub pro toto zasedání,
výslovně zdůraznil, že pokládá
splnění těchto požadavků za povinnost
jednu z nejpřednějších.