Místopředseda Konečný:
Uděluji slovo řečníku "pro"
občanu dra Krouskému.
Posl. dr. Ot. Krouský:
Vážené Národní shromáždění!
Klub, k němuž mám
čest náležeti, uložil mně, abych
promluvil k této sporné otázce, k otázce
vázaných kandidátních listin. Ujímám
se slova po výstižné řeči referenta
pana dra Meissnera, který znamenitě a tak úplně
vystihl celou látku, že mně skutečně
nezbývá mnoho, co bych doplnil a čím
bych odůvodnil, proč rozhodli jsme se hlasovati
pro návrh referentův.
Budu také proto stručný
a omezím se jen na několik věcných
poznámek, poněvadž dalšímu řečníku
pro, kolegovi Malypetrovi tím, méně by zbylo
pro jeho vývody.
Odpůrci principu přísně
vázaných kandidátních listin vytýkají
zejména, že znamená diktát výkonných
výborů, že ohrožuje svobodnou vůli
voličů, a padla zde slova, že volič
je znásilňován. Slov těch použil
řečník strany státoprávně
demokratické pan dr. Franta, který se jinak přimlouval
za návrh referentův. Já souhlasím
se stanoviskem pana dra Franty s tím rozdílem, že
dle mého názoru o nějakém znásilňování
voličů nemůže zde býti řeči.
Pak kolega Dyk, který polemisoval s panem kolegou Frantou,
do nejkrajnějších důsledků chrání
svobodu voličovu, avšak ve spravedlivé své
snaze, chrániti svobodný projev voličův
proti diktátům vedoucích činitelů,
zašel příliš daleko, takže volá:
"Ať znásilněna jest strana, jen když
nebude znásilněn jednotlivý volič".
Pan dr. Meissner uvedl zde několik
příkladů na podporu svého stanoviska.
Mně dovolte příklad z malé obce, docela
jednoduchý případ, abych na něm znázornil,
jak nebezpečné jest stanovisko, které hájil
pan kolega Dyk a jak odůvodněna jest snaha, čeliti
různým manévrům volebním, o
nichž se již zmínil pan dr. Meissner. Manévrům
takovým musí se nějak zabrániti. Je
tedy nutno omeziti do jisté míry jednotlivého
voliče a to nejúčinněji se děje
systémem vázaných kandidátních
listin. Tedy v malé obci strana kandidující
6 osob disponuje 40 hlasy a získá 4 mandáty.
Všichni voličové této strany až
na 2, tedy 38 voličů, rozhodne se pro kandidátní
listinu tak, jak byla podána; pouze 2 voličové
- třeba ti, kteří jsou kandidováni
na 5. a 6. místě - škrtnou prvého a
druhého a výsledek bude ten, že projde kandidát
3., 4., 5., 6., ale propadne první a druhý. Dva
voličové, třeba pro vlastní svůj
prospěch, proti vůli ostatních 38 voličů
docílí tedy jistý výsledek, kterým
vnutí svou vůli všem 38 voličům
ostatním. Kdo v daném případě
byl znásilněn? Výkonný výbor?
Nikoli! Znásilněna byla strana, resp. převážná
majorita strany, všech 38 voličů. (Hluk!)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Pánové, prosím o klid.
Posl. dr. Krouský:
Byla znásilněna strana, všech 38 voličů,
a sice dvěma osobami, které dokonce z osobních
důvodů se rozhodly hlasovati jinak. Já jsem
proto uvedl tento případ, abych na něm znázornil
jasně, že rozhodovati musí ve straně
majorita, a nikoli diktát minority. Většina
strany, která rozhodla se podati nezměněnou
kandidátní listinu, taková převážná
většina strany rozhodovala tím nejenom o osobách
kandidátů, ale rozhodovala svou vůlí
pořadí na kandidátních listinách.
A vůli těchto 38 voličů, té
převážné většiny, jest nutno
respektovati více, než vůli oněch 2
oposičních voličů. O znásilňování
vůle voličů menšiny nemůže
býti dle mého názoru řeči.
Ti, kdož do krajnosti chrání právo jednotlivcovo,
oceňují namnoze váhu hlasovacího lístku
jednotlivcova dle měřítka dosavadních
volebních řádů s relativní
většinou. Tam arci jednotlivý volič
jen ve velmi řídkých případech
mohl sám rozhodovati o osobách zvolených.
Získá-li na příklad kandidátní
listina jedné strany 600-1000 hlasů, kandidátní
listina oposice 200-500 hlasů, jest to již velmi značné
rozpjetí mezi hlasy jednotlivých kandidátů,
ale přece prošli všichni kandidáti majority,
ať již jednotlivý volič rozhodl se věnovati
některému z nich důvěru, anebo nikoli.
Nejvýše podařilo se proraziti z oposice s jedním,
zvláště oblíbeným kandidátem.
Jinak bude při poměrném
zastoupení, které nejen že menšině
přiměřeně početné zaručuje
zastoupení v obci, ale poskytuje již jednotlivému
voliči dalekosáhlé právo na volbu
jednotlivých kandidátů. A právo to
může ohroziti, jak jsem na příkladech
ukázal, vůli převážné
většiny strany, takže v zájmu spravedlnosti
a v zájmu rovného práva jest nutno, toto
právo jednotlivého voliče omeziti, a to děje
se uzákoněním principu přísně
vázaných kandidátních listin.
Tento princip jen na prvý
pohled zdá se býti občanstvu nebezpečným
pro svobodný výkon volebního práva.
Pan kol. Dyk zmínil se o tom,
jaký odpor v občanstvu vyvolává princip
přísně vázaných kandidátních
listin. Mohu říci, že mám zkušenosti
opačné. Měl jsem příležitost
vykládati předlohu volebního řádu
jak na schůzi středních vrstev, na schůzi
intelligence, tak na schůzi dělnictva. Jest pravda,
že z počátku objeví se v občanstvu,
nežli se věc náležitě vysvětlí,
odpor proti přísně vázaným
kandidátním listinám, avšak dle mých
zkušeností po vysvětlení významu
a důsledků jednotlivých systémů
posluchači přiznají principu přísně
vázaných listin oprávněnost a to tím
spíše, jestliže posluchači si uvědomí,
že nejsou to vždycky jen šlechetné motivy,
které vedou voliče při výběru
kandidátů.
Zkušenost učí,
že u některých voličů převládají
motivy nekalé, osobní, msta a pod. V obcích
máme zkušenost, že právě nejlepší
a vedoucí činitelé, právě ty
osoby z vedoucích, které vykonávají
svůj úřad svědomitě, bez ohledu
na pravo a na levo, bez ohledu, zda se jednomu či druhému
zalíbí, zda jednomu či druhému poskytnou
prospěch, které ve svém úřadě
po právu dovedou i proti nekalým činům
svých spoluobčanů vystupovati váhou
svého úřadu, že právě
ty osoby mají příležitost, okusiti úklady
svých odpůrců při volbách.
Veřejně se takový
postižený prospěchář neodváží
ve straně vystoupiti proti vedoucí osobě
v obci, která poctivě uplatnila svou povinnost;
ale při nezbytné tajnosti voleb pouhým škrtnutím
jména kandidátova docílí jeho pád.
Jest přece zcela na místě, - a to děje
se přísně vázanými kandidátními
listinami - když proti takovým intrikám se
ve volebním řádě čelí.
A ještě jednomu zneužívání
svobody volby právem čelí ústavním
výborem navržený princip. Mám na mysli
působení stran na stranu, při přípustnosti
t. zv. panachování.
Působení strany na
stranu, působení, aby jedna volební skupina
diktovala druhé volební skupině kandidáty,
to je možno i při vázaných listinách
- tedy ne při přísně vázaných
listinách, - i při systému vázaných
listin, které nařizují, že volič
musí se rozhodnouti pro jednu z kandidátních
listin, ale může v ní škrtat. Potom stačí,
když skupina obětuje jednoho nebo dva voliče
a odkomanduje je od své vlastní strany a nařídí,
aby v kandidátních listinách druhé
straně škrtali. Při tajných volbách
nedá se tomu zabránit a tak docela přívrženci
jedné volební skupiny mohou docíliti u druhé
volební skupiny zcela jiný volební výsledek,
nežli si celá druhá skupina přeje.
Takovémuto postupu, který
jistě nezasluhuje ochrany, otevírají se dokořán
dvéře, kdyby se měl uskutečniti systém
poměrného zastoupení, který navrhovali
pp. kolegové Dyk a Sís.
Tomuto systému p. dr. Meissner
velmi správně a účinně ve své
řeči čelil. Já jen bych dodal k tomu
zcela málo.
Úkolem poměrných
voleb je v přední řadě, aby se jednotlivým
zúčastněným stranám dostalo
takového zastoupení, aby to odpovídalo jejich
početní síle. Zde však, podle návrhu
koll. Síse a Dyka, směrodatný je pro výpočet
mandátů, které připadnou jednotlivým
stranám, součet hlasů, které všichni
kandidáti téže kandidátní listiny
na sebe soustředili. Dle součtu těchto hlasů
určí se potom počet mandátů.
Řekněme, že jeden kandidát, zvlášť
sympatický, soustředí velký počet
hlasů. Voličové různých stran
dají mu svou důvěru, napíšou
ho na kandidátní listinu. Účinek je
tedy, že odevzdáním tohoto počtu hlasů
volí nejen toho kandidáta, kterému chtěli
věnovat svou důvěru, nýbrž rozhodují
o volbě dalšího kandidáta jeho strany,
kterého nevolili, ani voliti nechtěli. To, myslím,
že je vada tohoto návrhu. Výsledek volby je
leckdy za těchto okolností věcí čiré
náhody.
Od systému přísně
vázaných kandidátních listin neprospěšně
liší se návrh tak zvaného panašování
tím, že povede k osobnímu boji proti všem,
kdežto při systému přísně
vázaných listin rozhodovati se budou voličové
dle programových zásad.
Pan dr. Meissner ukázal již,
že systém, navrhovaný kollegou Dykem a Sísem
povede k tomu, že všechny strany musí kandidovati
co možná největší počet
osob, že musí vyčerpati všechna místa
obsaditelných mandátů. Kam by to vedlo, ukáži
na příkladě z menší obce. Obec
nad 1000 obyvatelů má asi něco přes
500 voličů a z nich řekněme, že
400 má passivní volební právo, počítaje
v to i starce. Zápasí 5 stran: liberálové,
agrárníci, socialisté obou skupin a strana
katolická. Všechny strany musí obsaditi co
možná největší počet kandidátů,
v daném případě po 23 osobách.
Je tedy nutno, aby těchto 5 kandidujících
stran dohromady postavilo 115 kandidátů. Ze 400
osob voličů i voliček každá třetí
osoba bude kandidátem.
Navrhovatelé systému
t. zvaného panašování bránili
se vlivu stran, vlivu výkonných výborů
a zašli tak daleko, že jejich systém přenechává
v zápase mezi organisovanými stranami a mezi jednotlivými
kandidáty rozhodující slovo jednotlivcům,
kteří stojí mimo strany. Máme vážné
pochybnosti o tom, zdali právě těm, kdož
vzdalují se politického života vůbec,
zda-li těm, kteří se nesúčastní
práce v žádné straně, zda-li
takovým voličům má se svěřiti
rozhodující slovo při volbě obecní
správy, zda voličové neorganisovaní
mají právo, organisovaným voličům
ve stranách diktovati výběr kandidátů.
A k tomu systém právě navržený
vede.
Nemohu z těchto důvodů
pozměňovacímu návrhu dáti přednost
před návrhem komise ústavní.
Kdyby však vážené
Národní shromáždění mělo
rozhodnouti se přece pro princip t. zv. panašování,
pak podle mého mínění bylo by nutno,
aby předloha byla odkázána zpět ústavnímu
výboru, poněvadž je nutno přepracovati
podstatné části předlohy a bylo by
zajisté pak nutno, aby do volebního řádu
pojat byl systém přípustnosti kumulace a
sice kumulace neobmezené, systém, o němž
již pan referent se blíže zmínil.
Všechny námitky, které
jsou uváděny proti systému přísně
vázaných kandidátních listin, přeceňují
vliv jednotlivého voliče na výsledek voleb
a zatlačují do pozadí význam organisovaných
skupin. Dle mého názoru neprávem.
Aby jednotlivec při volbách
zvítězil, aby jednotlivec při volbách
docílil úspěchu, k tomu pravidelně
nestačí projev jeho vůle, k tomu jest zapotřebí,
aby měl za sebou náležitě silné
skupiny stejně smýšlejících.
Jednotlivec byť byl sebe silnější individualitou,
chce-li míti politický vliv, musí se organisovat
k politické práci, může vlivu získati
jedině v politické organisaci; neboť celý
náš život veřejný založen
jest na organisaci a na tvoření skupin.
A tu jsem u významu politických
stran, jež považuji za nutné útvary v
životě státu.
Uvědomíme-li si to,
pak si musíme jen přáti, abychom měli
ve státě strany vnitřně silné,
konsolidované a disciplinované, neboť jen takové
strany mohou splniti úkol, který na ně klademe.
Zejména zavedením všeobecného
volebního práva s poměrným zastoupením
menšin dává se stranám nejen významné
právo, ale ukládá se jim i značná
odpovědnost. Strany zvláště při
výběru kandidátů musí býti
opatrny, musí vybírati osoby, které nebudou
pohlížeti na hodnost, důvěrou občanstva
jim svěřenou, jako na prostředek ukojení
své ctižádosti, nebo k docílení
osobních prospěchů, nýbrž jako
na závažnou občanskou povinnost. Zdůrazňujíce
tento požadavek, uplatňujeme my realisté základní
požadavek svého politického a komunálního
programu.
Já věřím,
že politické strany tento úkol volebním
řádem jim uložený splní, a nemám
obav, jež zejména mají odpůrci systému
přísně vázaných listin, že
by vedlo to k zneužívání vlivu politických
stran.
Ti kdož obavy takové
mají dle mého názoru příliš
vedeni jsou theoretickými úvahami a nepřihlížejí
k zjevům skutečného života.
Společnou snahou nás
všech, jak zdůraznil p. dr. Meissner jest, abychom
do zákonodárných a správních
sborů vyslali nejkvalifikovanější kandidáty.
Já jsem mohl k otázce, zda strany tento úkol
po této stránce splní, tím spíše
přisvědčiti, poněvadž jsem toho
mínění, že strany musí při
výběru kandidátů doporučovati
osoby nejkvalifikovanější již ve svém
nejvlastnějším zájmu; musí doporučovati
takové osoby, které pokud možno obecně
jsou uznávány za způsobilé.
Strana, která by si vedla
jinak, jednala by nerozumně a proti svým vlastním
zájmům. Jestliže by strana postavila právě
na nejpřednější místo osoby méně
kvalifikované, výsledek by byl ten, že by soudné
voličstvo od strany té se odvrátilo vůbec,
odvrátilo by se od strany, která by na prvém
místě kandidovala osoby, které jsou obecně
uznány za neschopné k zastávání
svého úřadu.
Která strana jednala by tak
nerozumně? Která strana by chtěla na úkor
silnějších a nejsilnějších
kandidovati osoby neschopné? Vždyť by taková
strana, takový výkonný výbor dovnitř
stran jen zasil sémě rozvratu a vyvolal jen roztržky.
Je přece podle volebního řádu možno,
aby taková odstrčená skupina, má-li
za sebou náležitý počet voličů,
podala kandidátní listinu odchylnou, a není
pochybnosti, že by se tak manévr výkonného
výboru, který by směřoval k utlačení
schopných individualit, zkřížil.
Namítá se ovšem,
že tato možnost povede zase k tomu, že nastane
roztříštění stran, že nastane
rozvrat ve stranách, že budou seskupovat se osoby
ze stolových společností, aby prosadily své
kandidáty. Já této obavy nemám a nemám
jí zejména při volebním řádu
do obcí. Nespokojenci, kteří by se chtěli
sdružovat jen za tím účelem, aby ze
svého středu zvolili členy obecního
zastupitelstva, neměli by pronikavého úspěchu.
- Taková sdružení osob s čistě
osobním cílem měla by přívržence
jen do té doby, dokud by nepodala nové kandidátní
listiny - jakmile tak učiní, bude taková
kandidátní listina v krátké době
opuštěna od těch, jichž osobní
aspirace neuspokojila. Jen mandátová snaha strany
v obci udržet nemůže.
Proti systému přísně
vázaných kandidátních listin vyskytl
se ve veřejnosti návrh p. docenta dra Joachima,
o němž již zmínil se pan dr. Meissner
a kterému z návrhův odchylných nelze
nepřiznati vědeckého zdůvodnění
a poměrně největší praktické
ceny. Není mým úkolem, abych do podrobností
vykládal váženému shromáždění
podstatu návrhu p. dra Joachima: já jen připomínám,
že pan dr. Joachim při přidělovaní
mandátů jednotlivým listinám respektuje
pořadí na kandidátní listině
jen potud, pokud připadají mandáty na nezměněné
(neškrtané) hlasovací lístky. Vykládání
dalších detailů vedlo by příliš
daleko, avšak v celku lze říci, že dr.
Joachim další mandáty přiděluje
těm kandidátům, kteří později
soustředili na sebe největší počet
hlasů.
Proti návrhu tomu jest uvésti
jen tolik, že v praksi by sotva šlo o více než
jeden sporný mandát, uvážíme-li,
že největší počet hlasů
(95 %) dle zkušeností ve Švýcarech a 65
% dle zkušeností z Hamburku získaných
odevzdají voličové nezměněný.
Pro tento výsledek nedoporučuje se tak příliš
komplikovati skrutinium. Ostatně ani tento systém
p. dra Joachima nevyvaruje se výtek o diktátu výkonných
výborů, poněvadž přední
kandidáti jsou zvoleni bez ohledu na to, kolik obdrželi
hlasů.
To jsou důvody věcné,
které vedly nás k tomu, že jsme se rozhodli
hlasovati pro návrh ústavního výboru.
K závěru dovolte mně
několik slov. Zavedením nových demokratických
volebních řádů nastává
občanstvu zvýšený úkol, pracovati
v organisaci politické. Řády tyto zavazují
k soustavné činnosti, k vytrvalé drobné
práci na prospěch obce. My, česká
strana pokroková, stojíme i zde na půdě
svého programu, chceme míti nejen silné kandidáty,
ale chceme míti i mravně silné voliče
(Výborně!), mravně silné, organisované
jednotlivce, chceme upoutati pozornost občanstva k záležitostem
obce, chceme od občanstva soustavnou, trpělivou,
uvědomělou a vytrvalou práci. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Uděluji slovo dalšímu
řečníku proti, občanu Sísovi.