Úterý 28. ledna 1919

Jak vysvitne ještě, jest organisace statistické rady neobyčejně důležitá, poněvadž výrok její o tom, co se má statisticky sbírati, bude závazným pro občanstvo a proto občanstvo bude míti veliký interes na tom, kdo v této statistické radě bude zasedati. Z té příčiny doporučuji, aby byla vytvořena ne pouze nařízením ministerského předsedy, nýbrž nařízením celého ministerstva. Tento argument neplatí pro úřad sám, jenž může následkem toho vzniknouti pouze následkem nařízení ministerského předsedy.

Bylo s této tribuny jedenkráte řečeno, že máme více druhů lží a mezi ty lži že náleží také statistika, a to plným právem. Jedna z příčin, proč tomu tak jest, jest ta, že vlastně není statistické povinnosti. Každá statistika, která jest budována na ochotnictví, kde se libovolná čísla udávají místo pravých, nemůže býti správnou. Ale má-li legislativa a spravedlnost býti na statistice budována, jest předpokladem, aby byla správná, a důsledek toho jest, že jest třeba uzákoniti statistickou povinnost.

Do dnes u nás byla povinnost uzákoněna od případu k případu. Tak na př. při sčítání lidu se vyslovila od 10letí k 10letí, při sčítání závodů pro určité případy. Běží nyní o to, aby nebylo vždy zákonodárství zatíženo vyslovováním takové povinnosti, a dále o to, aby různá šetření, která nemohou s nésti odkladu a potřebují této povinnosti, nemusila býti odkládána. Uzákonění této povinnosti vyžaduje stanoviti, kdo má býti povinen k zpravodajství a v jakém rozsahu, za jakých kautel a za jakých sankcí.

Musíme rozeznávati dvojí povinnost: přímou a nepřímou. Když se někdo táže po mých poměrech majetkových a osobních, je to přímá povinnost zpravodajská. Takovou můžeme uložiti obecenstvu, spolkům, podnikům atd., ale máme také zájem, aby úřady, a výslovně pravím: úřady podřízené spolupůsobily při sdělání statistiky, a to jest nepřímá povinnost zpravodajská. Tyto obě povinnosti se tím zákonem zakládají. Arci úřady nelze žádným způsobem snad trestati, zde stačí vysloviti povinnost, ale povinnost občanská jest postavena pod trestní sankci.

Budiž výslovně konstatováno, že úřady, které tu jsou jmenovány, jsou povinny dodávati data statistickým úřadům, že tím nejsou snad míněna ministerstva, poněvadž by jinak byla ministerstva podřízena statistickému úřadu. O tom nemůže býti řeči. Ministerstva lze se jen dožadovati o sdělení dat. Běží o úřady podřízené. Taková povinnost, uzákoněna, mohla by se však státi nepříjemnou metlou pro obecenstvo, kdyby se statistickému úřadu zlíbilo, co by chtěl, vyšetřiti a kam by chtěl, pronikati. Mimo to každý občan, který dělá správné údaje o svých poměrech, ať majetkových, ať osobních, nedal jich tím na veřejnost, a nesmějí býti jeho poměry odhalovány.

V prvním ohledu jest třeba říci, k čemu mají býti občané povinni, vymeziti statistickou povinnost. Není možno, v zákoně na všecky budoucí případy mysliti, pro které by takové povinnosti bylo třeba a proto se utíkáme k oné methodě, kterou zvolil moravský statistický zákon z r. 1914 po mém návrhu. Tam byl oprávněn žádati jen statistický úřad ona data, která schválil zemský výbor. Nyní obracíme věc a pravíme: Jen ta data, smí žádati statistický úřad, na nichž se usnesla státní statistická rada, ona rada, ve které bude všechno obyvatelstvo zastoupeno, a jež vzniká usnesením veškerého ministerstva. Pak teprve jest povinnost zpravodajská založena.

Na druhé straně jest třeba jistých kautel. Ty záležejí v tom, aby nebyly odhalovány osobní poměry. Jakým způsobem mohou býti odhalovány? Mohou býti odhaleny především úřadem samotným tím, že je publikuje, mohou býti odhaleny tím, že ta data jiným úřadům sděluje, mohou býti odhaleny tím, že ta data dává k. soukromému zpracován vědě, ale konečně mohou býti odhaleny i úředníky jednotlivými, a všemi těmi, kdož při šetření jakýmkoliv způsobem spolupůsobí. Pro všecky tyto případy jest třeba jistých kautel. Pro případ publikace nelze se postaviti na uherské stanovisko a říci, že individuelní data smějí býti publikována jen ona, která již jinde publikována byla v adresářích a pod., poněvadž často bude třeba i jiná data publikovati. Ale zde lze se opět utéci k methodě předchozí a říci, že individuelní data smějí se publikovati potud, pokud to schválí statistická rada.

Pokud běží však o otázku druhou, o sdělování dat úřadů úřadům, je to jedna z nejchoulostivějších věcí, poněvadž náš lid má z pravidla za to, ať je to sčítání lidu neb závodů neb čehokoli jiného, že se dat zneužije k účelům finančním. Této obavě nutně třeba čeliti, nesmí zajisté výkaz, který občan podal, sloužiti žádnému přímému správnímu zákroku, smí sloužiti správě pouze nepřímo, v souhrnu ve statistickém celkovém výkazu a tuto zásadu třeba uzákoniti, aby občanstvo bylo bezpečno, že statistický úřad nesmí žádný individuelní výkaz svěřiti žádnému jinému úřadu k nahlédnutí, zvláště ne úřadům berním.

Pokud běží o exploataci vědeckou, nelze ji též zameziti. Mohou býti zvláštní, ohledu zasluhující případy, kde třeba, by soukromá věda zpracovávala materiál. Takový učenec, zpracovávající statistická data, stává se článkem úřadu a přejímá tytéž povinnosti jako každý úředník, o nichž se tu mluví. Ale volbu tohoto zpracovatele, jakož i rozhodnutí o přípustnosti soukromého zpracování svěřujeme úředníku, jenž stojí v čele úřadu a statistické rady. To má býti odborový přednosta, který předsedá radě a stojí v čele úřadu.

Konečně je třeba zmíniti se o tom, že by mohli i úředníci jednotliví vynášeti obchodní tajemství. Ti staví se pod trestní sankci svou mlčenlivostí a sice přísnější než občané, tedy pod soudní řízení a vězení, kdežto občané podléhají pouze policejním trestům.

Nebudeme první, kteří uzákoní statistickou povinnost, poněvadž jest již uzákoněna v Bulharsku, Srbsku, Uhrách, Argentině, a ve státě sociálním, v jakém žijeme a budeme žíti my, kterému přiznáváme právo hluboko zasahovati do soukromých práv, musíme také přiznati právo, aby poměry seznal.

Přechodní ustanovení zákona týkají se převzetí zemského statistického úřadu v Praze do státní správy jakožto zárodek budoucího státního úřadu statistického se všemi právy a povinnostmi, zařízením i osobami. Praktické provedení bude předpokládati, že se vláda dohodne se zemskou správní komisí v Praze o převedení statistického úřadu ve státní úřad.

Tento úřad sestává z komise a rady. Komise se přirozeně ruší tímto zákonem. Sociálně-politický výbor doporučuje vám k přijetí tento zákon. Dovolil bych si jen upozorniti na opravu malé tiskové chyby: v § 2. v posledním řádku místo "odborný", má státi "odborový". (Potlesk).

Předseda: Ke slovu není více nikdo přihlášen. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány členy Národního shromáždění, aby se odebrali na svá místa.

Budeme hlasovati o osnově zákona v několika oddílech a to: o § 1. - 3. (o organisaci a kompetenci) jakožto první skupině; druhá skupina jsou §§ 4., 5. a 6. (povinnosti ke zprávám); §§ 7. a 8. (o tajemství) by byla třetí skupina a konečně závěrečné §§ rázu formálního 9. a 10. by tvořily čtvrtou skupinu spolu s nadpisem zákona. Jsou snad námitky proti tomuto návrhů? Není. Tedy přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3. a ve druhém paragrafu s textovou změnou, navrženou panem zpravodajem, prosím, aby povstal se svého místa. To jest většina. § 1., 2. a 3. jest schválen.

Kdo souhlasí s § 4., 5. a 6., prosím, aby povstal se svého místa. To jest většina. §§ 4., 5. a 6. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s § 7. a 8., prosím, aby povstal se svého místa. To jest většina. §§ 7. a 8. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s § 9. a 10., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal To jest většina. §§ 9. a 10. a nadpis zákona jsou schváleny.

Má snad jen zpravodaj slovo k druhému čtení?

Zpravodaj dr. Engliš: Ne.

Předseda: Prosím pány, kteří souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také v druhém čtení, aby povstali. To jest většina. Zákon jest přijat také ve druhém čtení.

Tím jest odstavec třetí denního pořadu vyřízen a přistupujeme k odstavci 5. a to ke zprávě školského výboru o návrhu posl. Aloise Jiráska, dra Engliše a soudruhů na zřízení university s českou vyučovací řečí v Brně, tisk. č. 375.

Zpravodajem jest dr. Budínský. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Budínský: Slavný sněme!

Za co marně dvě lidská pokolení zápasila, stává se skutkem. Sotva že československý národ dosáhl své politické svobody, splňuje jednu ze svých nejkardinálnějších kulturních požadavků a zřizuje si druhou českou universitu.

Zřízení druhé české university dnes je nesporným celonárodním lidovým kulturním požadavkem českého národa. Nepokládám tudíž za nutno a potřebno, abych znova odůvodňoval potřebu druhé české university, abych znova uváděl všechny ty důvody, které během dlouholetého zapasu staly se tak notoricky známými a které dnes se žádné strany nejsou popírány. Nepokládám také za nutné, abych při této slavnostní chvíli opakoval (Hluk. Předseda zvoní) anebo líčil dlouhý zápas českého národa za druhou českou universitu. Všechny tyto fáse boje za druhou českou universitu jsou české veřejnosti v čerstvé paměti a já mám za to, že můžeme při tomto okamžiku upustiti od přehledu této smutné kulturní kapitoly, kterou prožil český národ v bývalém Rakousku. (Tak jest!)

Slavný sněme! Také pokud se týče umístění druhé české university na Moravě v Brně, byla otázka tato nejen vědeckými kruhy, nýbrž i celou širokou českou veřejností dávno definitivně rozřešena. Nemůže býti dnes žádného sporu o tom, kde druhá česká universita má býti umístěna.

Nová česká universita zřízena bude podle vzorů dosavadních universit jedině z toho důvodu, poněvadž reorganisace university, poněvadž reforma studií na vysokých školách doposud není dostatečně propracována, doposud dosti hotova a ujasněna a bude zapotřebí, aby otázka tato byla samostatně zákonem upravena, což bohdá na sebe dlouho nedá cekati.

Jestliže v jediném směru činí navržený návrh úchylku od této zásady, týče se to filosofické fakulty, která se rozděluje na dvě fakulty, fakultu přírodovědeckou a fakultu filosofickou. Školský výbor mohl přistoupiti k této úchylce - tím spíše, poněvadž na celé řadě cizozemských universit fakulta filosofická tímto způsobem jest rozdělena.

Pokud se týče dalších ustanovení osnovy zákona, tedy poukazuji zejména k tomu, že počet a doba aktivováni jednotlivých fakult, jak ve zprávě jest dosti obšírně vylíčeno, byly odůvodněny jednak vědeckými zřetely, jednak praktickou potřebou.

Ohledně pokynů a jistých přání, které školský výbor uvedl v motivech, resp. ve své zpráve, poukazuji k tomu, že bylo zdůrazněno, aby styk nové české university s lidem a se zemí, na které bude její působiště, byl pokud možná nejbližší, aby nová universita po vzoru vysokých škol amerických navázala pokud možná nejširší styky s lidem, aby tyto styky pěstovala, aby sloužila nejen výlučně vědě, nýbrž i praxi a lidu. (Výborně!)

Hlavní a nemalou pecí školského výboru bylo, aby nová česká universita byla svobodným, nezávislým vědeckým ústavem, (Výborně!) a tu bylo zapotřebí pojmouti do důvodové zprávy školského výboru zvláštní ustanovení, které tuto samostatnost, která jest podmínkou vědeckého poslání a významu vědeckého bádání zabezpečuje.

V ostatním, slavné Národní Shromáždění, poukazuji na důvody zprávy školského výboru, a pokud se týče velkého, a dosud nedoceněného úkolu kulturního, pánové, mám za to, že není mou věcí, když již celé dva lidské věky o tom mluvil celý národ, abych znovu z tohoto místa zdůrazňoval, že zřízením této druhé české university splňuje se dlouhá tužba českého národa po vyvrcholení jeho kulturní práce a činnosti. (Výborně!)

Vážení pánové a dámy, chci při této příležitosti zdůrazniti, že pro nás druhá česká universita ma nejen vysoký a důležitý kulturní význam, nýbrž i nezměrný význam politický.

Politický význam druhé české university jest, abych tak řekl, nejplastičtěji vyjádřen skutečností, že veškeré rakouské vlády, kolikkoli těch vlád tu bylo, stejně zavile, stejně urputně jako naši úhlavní nepřátelé, Němci, stavěly se proti tomuto samozřejmému kulturnímu požadavku českého národa a dovedly po desítky let požadavky tyto odpírati.

Němci a rakouské vlády postřehli velmi záhy, že česká škola a tudíž česká vysoká škola českému národu stava se něčím vyšším, něčím větším, než obyčejná škola; německé rakouské vlády a Němci rakouští záhy postřehli, že nejúčinnější politickou zbraní českého národa byla jeho vzdělanost, bylo jeho vědění a vědychtivost, která vedla český lid k usilovné hospodářské práci a tím k hospodářskému blahobytu, a tu v starém Rakousku nemohlo býti jinak, než že česká škola, česká universita i snaha po zřízení druhé české university musila býti ubíjena a zdržována všemožným způsobem.

Slavný sněme! Bylo to české vzdělání, české vědění a česká práce, kterým děkujeme za všechno, čím dneškem jsme. Česká škola, česká kniha, český učitel a česká věda jsou prvky, z nichž vyrostla dnešní naše situace. Pokrok ve vědách přinášel za sebou nutně i hospodářský pokrok, vzdělání a věda zvyšovala výkonnost hmotné práce a založila tak hospodářskou sílu národa.

A proto bude zapotřebí, aby český národ v době nynější i v době budoucí snad více než v dobách své politické poroby staral se o své vzdělání, aby český národ snad se zdvojeným úsilím se vzdělával a pamětliv byl oněch slavných odkazů našich buditelů, které vrcholí ve slovech jednoho z nejlepších synů českého národa, Karla Havlíčka: kdykoli český národ vítězil, vítězil více zbraní duchovní než mocí fysickou, a věren byl probuzeneckému heslu, že v práci a vědě jest naše spása, tedy aby český národ v této době sáhl opětně k těmto osvědčeným starým zbraním, zbraním ducha, vědění a práce, aby těmitéž zbraněmi, kterými dobýval nynější své svobody, aby touto zbraní kultury obránil, udržel a zajistil svou mladou republiku. Budiž proto nová česká universita chrámem vědy, budiž svobodnou dílnou ducha, budiž studnicí, ze které by čerpali všichni naši synové potřebné vědění pro život, aby svou prací, aby svým věděním založili a vybudovali stěžejní základ nikdy neumírající moci a síly národa, aby touto svou hřivnou přispěli k slavné a šťastné budoucnosti českého národa.

Slavný sněme! Mám za to, že není zapotřebí návrh, který školský výbor předložil, odůvodňovati, mám za to, že jest to první povinností českého republikánského sněmu (Výborně!), aby národu českému pokud možno nejrychleji a nejdříve dal druhou českou universitu. (Výborně!) Já proto navrhuji, aby návrh školského výboru, kterýmž zřizuje se druhá česká universita, byl slavným Národním shromážděním schválen. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předsedající místopředseda posl. Konečný: Ku slovu přihlásili se 3 řečníci, a to občané dr. Srdínko, dr. Stojan a J. V. Krejčí.

Uděluji slovo prvnímu řečníku občanu prof. dr. Srdínkovi

Posl. dr. Srdínko: Slavné Národní shromáždění!

Nebudiž mi vykládáno jako neskromnost, ujímám-li se slova při této debatě a zdržím-li o několik minut vážené Národní shromáždění v jednám. Záleží na tom přece, aby při této debatě promluvil aspoň jeden učitel českých vysokých škol. Povaha předmětu toho vyžaduje, aby zdůraznil člen českých vysokých škol všechny naděje a tužby, které upínají k nově zřízené vysoké škole vědecké kruhy české. Revoluce z 28. října přinesla českému školství nejen osvobození z cizího poručníkování, nýbrž měla také za následek ještě zvláštní úlevu pro všechny otázky školské a kulturní. Nesčíslněkráte marně jsme volali po druhé universitě; vídeňské vlády stále nám ji zůstávaly dlužny. Osvobození přinesla nám teprve revoluce, která sňala s otázek kulturních a školských tíhu tlaku politické moci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP