(11.50 hodin)
Už několikrát jsem tady říkala, co všechno se poskytlo do krajů. Ta částka se pohybovala zhruba kolem 24, 20, zhruba asi 23, 24 miliard, ať už to byly ty silnice druhých a třetích tříd, ať už to byly různé odměny, ať už to bylo na sociální projekty, to šlo tedy z Evropské unie, a tak dále. Takže já si myslím, že jsme se určitě snažili. Do krajů šlo přesně 21,6. Prostředky na odměny záchranářů 1,2, podpora sociálních služeb 5,2, silnice druhých a třetích tříd pro příští rok 6 miliard, ochranné prostředky 1,8, mimořádná odměna pro pracovníky krajských nemocnic v lůžkové péči 5 miliard, měkké projekty v sociální oblasti 2,4 miliardy.
Takže já myslím, pojďme skutečně společně dýchat, jak to občas slýchám od různých zástupců municipalit, a vážím si toho, jak zaznívá to volání po společném dýchání veřejných rozpočtů. Takže dýchejme prosím nejen v dobách dobrých, ale dýchejme i v dobách zlých. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní vicepremiére Aleně Schillerové a ptám se pana zpravodaje, jestli má zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. V tom případě zahájíme rozpravu podrobnou. První je paní poslankyně Šafránková, připraví se Milan Feranec. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych se tímto přihlásila ke svým pozměňujícím návrhům, které jsou vedené v systému pod číslem sněmovních dokumentů 6452, dále 6454 a 6455. A prosím ještě jednou o jejich podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Milan Feranec, připraví se Marek Benda. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, tímto se hlásím k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Jana Volného, sněmovní dokument 6496. V odůvodnění odkazuji na písemný návrh a dále na to, co jsem přednesl v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní vystoupení v podrobné rozpravě pana poslance Marka Bendy, připraví se Věra Kovářová. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, dámy a pánové, já bych se přihlásil ke třem sněmovním dokumentům, které předložil do systému pan kolega Zbyněk Stanjura, a to 6541, 6544 a 6543, s tím, že tam se omlouvám, když jsem vám ho představoval v obecné rozpravě, tak jsem nesprávně řekl slova - srpen se nahrazuje slovy srpen, září, říjen, listopad, prosinec - v tištěném je správně srpen, říjen, listopad a prosinec, září tam již být nemůže, protože již uplynulo a bylo by to příliš složité, tak to jenom na upřesněnou. Ale přihlašuji se k těmto třem dokumentům, 6541, 6544 a 6543. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Marku Bendovi. Nyní paní poslankyně Věra Kovářová a připraví se Mikuláš Ferjenčík. Prosím, paní poslankyně, máte slovo
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním dokumentem 6472 a týká se navýšení počtu společníků, kteří mohou být subjektem kompenzačního bonusu, ze dvou na tři. A druhá část - rozšiřují se členové jedné rodiny, a to tím způsobem, že mohou být i v tom tzv. rodinném závodu bratranec či osoby sešvagřené.
A druhý pozměňovací návrh je veden pod sněmovním dokumentem 6473 a týká se příspěvku pro kraje ve výši 500 korun na obyvatele za výpadky v důsledku zavedení kompenzačního bonusu. A tady bych jenom ráda reagovala krátce na paní ministryni, že obce a kraje dýchají se státním rozpočtem, a to z toho důvodu, že nesou ty výpadky příjmů, které nesou stejně jako stát. Ale kompenzační bonus, to je něco, co je navíc. Jinak obce a kraje dýchají se státním rozpočtem.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové. Nyní pan poslanec Mikuláš Ferjenčík, připraví se Stanislav Juránek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se přihlásím ke třem svým pozměňovacím návrhům. Všechny jsem odůvodnil v obecné rozpravě, stejně tak jsou písemně odůvodněné. Jde o sněmovní dokumenty 6512, to je kompenzace výpadku příjmů krajů a obcí, 6514, to je odpuštění odvodů, a 6475, to je ten nižší kompenzační bonus pro podnikatele zasažené menším omezením činnosti mezi 30 a 80 %.
Ještě se stručně vyjádřím k těm odvodům. Já skutečně nerozumím zdůvodnění paní ministryně. Já chápu, proč nechce dělat plošné odpuštění odvodů všem živnostníkům, protože někteří z nich skutečně zasaženi nejsou. Nicméně odpustit odvody alespoň těm, kterým vláda zakázala činnost, by přece mělo být snad samozřejmé. My jsme právě proto připravili tento návrh, který říká: ti živnostníci, kteří mají nárok na kompenzační bonus - tzn. stát uznává, že jsou zasaženi tou krizí a mají výrazně omezenou svoji podnikatelskou činnost z důvodu nařízení vlády nebo z důvodu toho, že jsou navázáni na ty obory, co jsou zakázané z rozhodnutí vlády, tak aspoň ti ať nemusí platit odvody. Protože tady budeme posílat lidem 15 tisíc a zpátky od nich 5 tisíc hnedka vezmeme. To je přece úplně absurdní! A zatím jsem neslyšel žádný věcný argument. Já chápu, že paní ministryně to nemůže udělat v rámci nějakého generálního pardonu, ale samozřejmě legislativní cestou to je možné upravit.
Děkuji za podporu těchto návrhů.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Mikuláši Ferjenčíkovi. Nyní pan poslanec Stanislav Juránek, připraví se Marian Jurečka. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Juránek: Děkuji. Já se hlásím k dodatkovému usnesení 6557, které teď s dovolením načtu:
Poslanecká sněmovna
I. prostřednictvím vlády ukládá Ministerstvu financí, aby Poslaneckou sněmovnu informovalo o dopadech kompenzačního bonusu dle navrženého zákona do rozpočtů obcí a krajů, a to vždy do 30 dní po uplynutí lhůty pro podání žádosti o kompenzační bonus dle § 12 odst. 3 navrženého zákona za příslušné bonusové období;
II. žádá vládu, aby v případě, že dopady kompenzačního bonusu podle zákona č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem SARS-CoV-2, ve znění pozdějších předpisů, a kompenzačního bonusu dle navrženého zákona do rozpočtů obcí převýšily příspěvky vyplacené obcím dle zákona č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem SARS-CoV-2, ve znění pozdějších předpisů, předložila Sněmovně návrh kompenzace dopadu kompenzačních bonusů do rozpočtů obcí formou poskytnutí dalšího nenávratného a neúčelového příspěvku obcím ze státního rozpočtu, a to do 60 dní po uplynutí lhůty pro podání žádosti o kompenzační bonus dle § 12 odst. 3 navrženého zákona.
Odůvodnění - a tady se skutečně zastavím u toho, že je dvojí financování, které jde do obcí. To jedno, se kterým obce a kraje dýchají spolu se státním rozpočtem, je dáno rozpočtovým určením daní. A z toho vždycky ty obce a kraje dostanou svoje procento, tzn. dostanou vždycky díl. Když se vybere méně peněz, dostanou i kraje a obce méně, když se vybere více peněz, dostanou kraje a obce více (řečeno méně). Druhá věc ale je, že když se v rozpočtu sáhne na peníze, které ty obce už dostaly a byly jim přiděleny, tak pak ty obce a kraje potřebují k tomu také kompenzační bonus. A toto je velice důležité, abychom tady tu rovnováhu a tu subsidiaritu umožnili, aby každá ta úroveň dostala to, co má, tak potom má smysl dávat těm obcím a krajům kompenzační bonus. A tak tedy v tom odůvodnění ještě řeknu, že v souvislosti s těmi krizovými opatřeními, v souvislosti s výskytem SARS-CoV-2, a ve znění pozdějších předpisů, bylo poskytnuto obcím dostatek peněz a v tuto chvíli ta záležitost je násobně vyšší, než kolik je nyní třeba do toho vložit. Ale na druhou stranu právě v rámci této záležitosti bychom měli jednoznačně vždycky vědět, kolik se těm obcím a krajům vzalo a jakým způsobem to bylo kompenzováno. A to je to důležité, co jsem chtěl tímto návrhem dodatkového usnesení předložit. ***