Zásada č. 27
/1/ Provoz zahraničního plavidla a zahraničního
plovoucího zařízení na vodních
cestách České republiky se řídí
ustanoveními tohoto zákona, pokud mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána
a která byla zveřejněna ve Sbírce
zákonů, nestanoví jinak.
/2/ Zahraniční plavidlo a zahraniční
plovoucí zařízení s výjimkou
zahraničního malého plavidla o celkové
hmotnosti včetně povoleného zatížení
do 1000 kg nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu
do 4 kW nebo s celkovou plochou plachet do 10 m2 může
být na vodních cestách České
republiky provozováno, jen pokud má povolení
k provozu vydané plavebním úřadem.
/3/ Povolení k provozu na vodních cestách
České republiky zahraničnímu plavidlu
nebo zahraničnímu plovoucímu zařízení
vydá plavební úřad na základě
lodních listin zahraničního plavidla nebo
zahraničního plovoucího zařízení,
pokud je z nich zřejmé, že toto plavidlo nebo
plovoucí zařízení odpovídá
podmínkám způsobilosti stanoveným
tímto zákonem. V opačném případě
vydá plavební úřad povolení
k provozu na základě ověření
technické a provozní způsobilosti zahraničního
plavidla nebo zahraničního plovoucího zařízení
prohlídkou.
Odůvodnění: Zásady jsou ve své podstatě převzaty z dosavadní právní úpravy a jsou nezbytné k zajištění plavební bezpečnosti a ochrany vodních cest a přístavů. Oprávnění a povinnosti vůdce plavidla dosud upravuje řád plavební bezpečnosti. Vzhledem k zásadní povaze těchto ustanovení je nezbytné zakotvit je v zákoně. Podřízenost vůdci plavidla je nutná z hlediska bezpečnost, jeho oprávnění v oblasti pracovněprávní vyplývají ze zákoníku práce a nejsou předmětem této právní úpravy. Pamatuje se na úpravu mezinárodní plavby, která může být realizována na základě mezinárodních smluv nebo na základě povolení plavebního úřadu. Pro mezinárodní provoz platí přednostně ustanovení mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána.
Nově se koncipuje režim plavby zahraničních
plavidel na vodních cestách České
republiky, který svou koncepcí v podstatě
navazuje na obdobnou praxi užívanou plavebními
úřady evropských států.
Zásada č. 28
/1/ Plavební nehodou se rozumí každá
událost v plavbě, k niž došlo v plavebním
provozu nebo v příčinné souvislosti
s ním a která má za následek poškození
nebo zničení plavidla, plovoucího zařízení
nebo plovoucího tělesa, jeho součásti
či výstroje, poškození nebo znehodnocení
přepravovaného nakladu, pokud tyto následky
nevyplynuly z povahy samotného nákladu, dále
poškození vodní cesty nebo stavby na ni, újmu
na zdraví nebo smrt.
/2/ Plavební nehody šetří plavební
úřad, pokud s ohledem na jejich okolnosti nebo následky
neprovádí šetření jiný
orgán.
/3/ Vůdce plavidla nebo plovoucího tělesa
nebo provozovatel plavidla, plovoucího zařízení
či plovoucího tělesa zúčastněného
na plavební nehodě je povinen zajistit, aby plavební
nehoda byla neprodleně ohlášena plavebnímu
úřadu a je li podezření z trestného
činu také nejbližšímu orgánu
policie a v případě, že došlo ke
znečištění vod nebo k ohrožení
její kvality, též příslušnému
orgánu vodohospodářskému a příslušné
správě povodí, došlo--li též
k požáru, rovněž příslušnému
orgánu požární ochrany. Dále
je povinen zdržet se jakéhokoliv,jednání,
které by bylo na úkor vyšetřování.
/4/ Plavidla a plovoucí tělesa zúčastněná
na nehodě, při niž následky nehody přesáhly
rámec plavidla nebo plovoucího tělesa, nesmí
opustit místo nehody bez souhlasu plavebního úřadu.
Jestliže došlo při nehodě k poškození
podponorové části plavidla, nebo lze--li
se důvodně domnívat, že k takovému
poškození došlo, je nutné neprodleně
dopravit plavidlo k nejbližší mělčině
nebo na jiné bezpečné místo.
/5/ Provozovatelé plavidel, plovoucích zařízení
a plovoucích těles, členové jejich
posádek i správci vodních cest a správci
přístavů jsou povinni sdělit plavebnímu
úřadu veškeré skutečnosti mající
vztah k plavební nehodě a předložit
důkazy, které mohou objasnit příčinu
nebo jiné okolnosti plavební nehody.
Odůvodnění:
odstavci 1 je definován pojem "plavební
nehoda", tuto definici dosavadní zákon neobsahuje.
Pro stanovení pravomoci plavební ho úřadu
je tato definice nezbytná a to přímo v zákoně.
Plavební nehoda je definována obdobně jako
jiná dopravní nehoda v příslušných
předpisech. Působnost plavebního úřadu
vyšetření plavebních nehod a povinnosti
účastníků plavební nehody,
obsažené v odstavci 3 se vztahují k plavebním
nehodám vzniklým na území České
republiky.
Zásada č. 29
/1/ Kdo hodlá provozovat vnitrozemskou vodní dopravu
(dále jen "vodní doprava") pro cizí
potřebu, musí být odborně způsobilý
a spolehlivý a musí mít koncesi podle zákona
o živnostenském podnikání.
/2/ Koncesi k provozování vodní dopravy pro
cizí potřebu vydá příslušný
živnostenský úřad na základě
souhlasného stanoviska plavební ho úřadu
a za podmínek tímto úřadem stanovených
/3/ Za spolehlivou k provozování vodní dopravy
pro cizí potřebu se nepovažuje osoba, která
neoprávněně provozovala vodní dopravu
pro cizí potřebu v průběhu posledních
pěti let před podáním žádosti
a osoba, které byl a v průběhu posledních
pěti let před podáním žádosti
odejmuta koncese k provozování vodní dopravy
z důvodů porušování povinností
uložených právními předpisy,
které s provozováním vodní dopravy
souvisejí nebo proto, že neplnila podmínky
stanovené v koncesi.
Zásada č. 30
/1/ Odborná způsobilost k provozování
vodní dopravy pro cizí potřebu se prokazuje
a) vysvědčením o maturitní zkoušce
na střední odborné škole nebo na středním
odborném učilišti s předměty
odborné výchovy technického popř.
ekonomického zaměření nebo nástavbovém
studiu ve stejném oboru a dokladem o vykonání
dvouleté praxe v provozu vnitrozemské plavby nebo
b) vysvědčením o absolvování
vysoké školy v technickém, popř. ekonomickém
oboru a dokladem o jednoroční praxi v provozu vnitrozemské
plavby.
Doklady o odborné způsobilosti uvedené v
odstavci 1 mohou být nahrazeny úspěšným
vykonáním zkoušky před komisí,
jejíž složení určí plavební
úřad.
/2/ Obsah a rozsah zkoušky, podrobnosti o organizaci zkoušek,
složení zkušebních komisí a zkušební
řád, jakož i způsob vy dání
osvědčení o odborné způsobilosti,
stanoví prováděcí předpis
Zásada č. 31
Ve stanovisku potřebném pro vydání
koncese podle odstavce 1 zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání, uvede plavební
úřad, zda je žadatel spolehlivý a zda
je odborně způsobilý. Ve stanovisku dále
uvede věcný, územní a časový
rozsah oprávnění, popřípadě
další podmínky. Vyjadřuje se také
z hlediska únosnosti počtu koncesí na vnitrozemské
vodní cestě.
Odůvodnění:
Uvedené zásady nejsou obsaženy v dosavadní právní úpravě a vycházejí z nových společensko ekonomických podmínek v České republice. Podle zákona o živnostenském podnikání (živnostenského zákona) je vnitrozemská vodní doprava koncesovanou živností.
Provozování vodní dopravy pro vlastní potřebu (závodové dopravy, osobní i nákladní, provoz rekreačních a sportovních plavidel pro potřebu jejich vlastníka), ani doprava pro cizí potřeby, která nemá charakter živnostenského podnikání, nebude podléhat žádnému povolení, souhlasu nebo koncesi.
Podle živnostenského zákona je živnostenský úřad při vydání koncese vázán stanoviskem příslušného odborného orgánu státní správy, v tomto případě plavebního orgánu. Plavební orgán ve svém stanovisku bude posuzovat vhodnost provozování dopravy na dotčeném úseku vodní cesty z hlediska její bezpečnosti ve vztahu k intenzitě plavebního provozu a kapacitě vodní cesty, splavnosti vodní cesty, jejich parametrů a parametrů plavidel. Zohlednění těchto hledisek v rozhodnutí udělení koncese je nutné vzhledem k bezpečnosti předpokládané dopravy a je proto třeba v případě, kdy plavební orgán vysloví souhlas, aby doprava byla provozována v souladu s podmínkami, které pro provozování plavební orgán vyžaduje.
Posuzování odborné způsobilosti k provozování vodní dopravy před účinností tohoto zákona je prováděno již v sou ladu se zásadou č. 30.
Živnostenský zákon stanoví obecné požadavky, které. musí splnit žadatel o živnosti koncesované (věk 18 let, bezúhonnost a způsobilost k právním úkonům), právní úpravu zvláštních požadavků na odbornou nebo jinou kvalifikaci ponechává zvláštním předpisům.
Jednotným kritériem pro přístup
podnikání v předpisech ES je dobrá
pověst, dostatečné finanční
zajištění a profesní způsobilost
ověřená zkouškou. Národním
předpisům se ponechává možnost
stanovit, že zkouška může být nahrazena
diplomem nebo jiným dokladem o absolvování
studia včetně odborné praxe, které
žadatel i umožnilo získat požadované
znalosti. V případě kvalifikační
zkoušky se předpokládá, že prováděcí
předpis stanoví rozsah požadovaných
znalostí a zkušební řád.
Zásada č. 32
/1/ Provozovatel veřejné vodní dopravy je
povinen:
a) před zahájením provozu zveřejnit
v Obchodním věstníku přepravní
(smluvní) podmínky, za nichž bude veřejná
doprava provozována, a za těchto podmínek
dopravu provozovat, vyhlásit vhodným způsobem
(např. veřejnými sdělovacími
prostředky) den zahájení provozu,
b) vhodným způsobem (např. veřejnými sdělovacími prostředky)
oznámit omezeni nebo zastaven provozu,
c) v osobní pravidelné dopravě sestavit a
po projednání s plavebním úřadem
a místním orgánem státní správy
vyhlásit jízdní řád včetně
tarifních podmínek, popř. provozní
dobu přívozu, a podle jízdního řádu
nebo provozní doby přívozu dopravu provozovat.
/2/ Jsou-li splněny přepravní (smluvní)
podmínky a podmínky stanovené přepravním
řádem, nesmí provozovatel veřejné
vodní dopravy přepravu odmítnout, ledaže
by mu v tom bránily provozní podmínky.
Odůvodnění: Základním znakem veřejné dopravy je, že je určena k uspokojování obecných přepravních potřeb a že je přístupná pro každého za předem vyhlášených podmínek.
Navrhovaná zásada na tyto znaky veřejné
vodní dopravy navazuje a v souladu s tím provozovateli
veřejné dopravy ukládá povinnost před
zahájením provozu rozsah a podmínky nabízené
dopravy vyhlásit a dopravu pak podle nich provozovat. Ze
stejných důvodů je nutné, aby veřejnost
byla včas seznámena se zastavením nebo omezením
provozu i s jízdními řády pravidelné
dopravy. Má-1i být doprava přístupná
pro každého, je třeba uložit provozovateli
i přepravní povinnost a stanovit případy,
kdy tato povinnost nemusí být dodržena.
Zásada č. 33
/1/ Provozovatelé veřejné vodní dopravy
jsou povinni uspořádat provoz tak, aby jimi provozovaná
doprava byla bezpečná. Ostatní osoby zúčastněné
v dopravě jsou povinny kázní a opatrností
přiměřenou povaze provozu přispívat
k její bezpečnosti a plynulosti a zdržet se
všeho, co by ji mohlo narušit. Cestující
jsou dále povinni zachovávat ustanoven přepravního
řádu a uposlechnout pokynů a příkazů
členů posádky plavidla udělovaných
v zájmu zachování pořádku na
plavidle.
/2/ Vůdce plavidla je oprávněn vyloučit
z přepravy osoby, které nerespektují přepravní
řád nebo se neoprávněně zdržují
na plavidle nebo svým chováním ruší
klidnou přepravu ostatních cestujících
a nebo je jinak obtěžují.
Odůvodnění: V zájmu bezpečnosti
a plynulosti plavby je bezpodmínečně nutné,
aby všechny osoby zúčastněné
na přepravě dodržovaly určitá
předem stanovená pravidla. Je proto nutné
v zákoně zakotvi t základní povinnosti
všech osob na přepravě zúčastněných
a v osobní dopravě i oprávnění
členů posádky plavidla dávat cestujícím
v zájmu bezpečnosti a plynulosti přepravy
příkazy a pokyny, popř. vyloučit z
přepravy osoby, které tyto pokyny a příkazy,
popř. zásady bezpečnosti nerespektují
nebo svým chováním ruší klidnou
přepravu ostatních cestujících nebo
je jinak obtěžují.
Zásada č. 34
/1/ Předměty a látky, pro jejichž povahu
může být ohrožena bezpečnost přepravovaných
osob, zvířat a věcí nebo životní
prostředí (dále jen "nebezpečné
věci"), mohou být ve veřejné
vodní dopravě přepravovány jen při
dodržení podmínek stanovených pro jejich
přepravu zvláštními předpisy
a přepravním řádem.
/2/ Nebezpečné věci stanovené prováděcím
předpisem, jejichž přepravou může
být zvlášť ohrožena bezpečnost
osob a věcí, nebo ohroženy složky životního
prostředí, lze přepravovat jen na základě
povolení plavebního úřadu vydaného
se souhlasem příslušného vodohospodářského
orgánu.
Odůvodnění: Přeprava nebezpečných
věcí vodní dopravou je v současné
době upravena jen přepravním řádem.
Vzhledem k tomu, že podmínky, které při
přepravě nebezpečných věcí
musí být dodrženy, mají veřejněprávní
i soukromoprávní charakter je třeba, aby
úprava obsažená v přepravním
řádu vycházela i z tohoto zákona,
popř. aby podmínky jejichž dodržení
při přepravě je nutné z důvodů
veřejného zájmu, mohly být upraveny
samostatným prováděcím předpisem.
Při přepravě nebezpečných věcí
musí být dodrženy i podmínky stanovené
např. předpisy o ochraně jakosti povrchových
a podzemních vod, předpisy nakládání
s jedy, o výbušninách apod. Pro speciálně
určený okruh zvlášť nebezpečných
věcí se ve veřejné vodní dopravě
zavádí povolovací režim.
Zásada č. 35
/1/ Základní přepravní podmínky
pro přepravu osob a jejich zavazadel a pro přepravu
věcí ve vodní dopravě stanoví
přepravní řád. Podrobné přepravní
(smluvní) podmínky vydává provozovatel
veřejné vodní dopravy.
/2/ Přepravní řád stanoví,
které věci je dovoleno přepravovat jen za
zvláštních podmínek.
Odůvodnění:
Přepravní řády ve všech druzích
dopravy upravují na základě zmocnění
v občanském zákoníku a obchodním
zákoníku závazkové vztahy mezi stranami
zúčastněnými na přepravě.
Návrh předpokládá vyhlášení
podrobných přepravních podmínek, které
budou mít smluvní charakter mezi veřejným
dopravcem a přepravovanou osobou nebo přepravcem.
Zásada č. 36
Pro provozování mezinárodní vodní
dopravy zahraničními plavidly a pro provozování
vodní dopravy na vodních cestách České
republiky zahraničními plavidly je nutné
povoleni plavebního úřadu, pokud mezinárodní
smlouva, jíž je Česká republika vázána
a která byla zveřejněna ve Sbírce
zákonů, nestanoví jinak.
Odůvodnění: Zásada stanovuje povolovací
režim pra provozování vodní dopravy
zahraničními plavidly. Přednost před
zákonnou úpravou má mezinárodní
smlouva.
Zásada č. 37
/1/ Jsou-li plavidlo nebo plovoucí těleso a přepravované
osoby, zvířata nebo věci ve společném
nebezpečí, může vůdce plavidla
rozhodnout, že se úmyslně a účelně
učiní mimořádné oběti
nebo výdaje na plavidle, plovoucím tělese
nebo věci pro záchranu ostatních hodnot ohrožených
tímto společným nebezpečím
(společná havárie).
/2/ Náklady na odstranění následků
společné havárie se rozvrhují mezi
plavidlo (plovoucí těleso) a věci (náklad)
poměrně podle jejich hodnoty. Podrobnosti stanoví
prováděcí předpis.
Odůvodnění: Princip této zásady
je převzat z dosavadní úpravy s tím,
že pojem společné havárie je výrazně
zpřesněn. Jde o obdobný režim, jaký,je
uplatňován v mezinárodních úpravách.
Zásada č. 38
Státní správu ve věcech vnitrozemské plavby a vodních cest vykonávají plavební úřady, jimiž jsou
a) ministerstvo dopravy
b) Státní plavební správa
Odůvodnění: Zásada konkretizuje
pojem "plavební úřad", užívaný
v předchozích zásadách a přebírá
dosavadní praxi v jeho členění na
ministerstvo dopravy a Státní plavební správu.
Zásada č. 39
/1/ Zřizuje se správní úřad
Státní plavební správa se sídlem
v Praze, který je podřízen ministerstvu dopravy.
/2/ V čele Státní plavební správy
je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr dopravy.
Odůvodnění: Zásadou se zřizuje
Státní plavební správa jako správní
úřad ze zákona. Státní plavební
správa je nástupnickým subjektem Státní
plavební správy v Praze zřízené
na základě zákona č. 26/1964 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona
č. 126/1974 Sb.
Zásada č. 40
/1/ Ministerstvo dopravy rozhoduje o
- vydání pověření (uznání)
osobě k provádění klasifikace plavidel
a plovoucích zařízení,
- určení přístavu k veřejnému
užívání a o zastavení provozu
veřejného přístavu,
- schválení typu plavidla s výjimkou malého
plavidla vhodného pro provoz na vodních cestách,
- vydání povolení pro provozování
mezinárodní vodní dopravy zahraničními
plavidly a pro provozování vodní dopravy
na vodních cestách České republiky
zahraničními plavidly
- vydání pověření k výkonu
státního odborného dozoru na určená
technická zařízení na plavidlech a
plovoucích zařízeních, která
nepodléhají dozoru Českého úřadu
bezpečnosti práce podle zákona č.
174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce, ve znění
pozdějších předpisů.
/2/ Ministerstvo dopravy
vydává stanoviska pro rozhodování
o koncesi k provozováni vnitrozemské vodní
dopravy,
- vydává statut Státní plavební
správy,
- řídí výkon státní
správy ve věcech vnitrozemské plavby a dozírá
na jeho provádění Státní plavební
správou,
- pečuje o rozvoj vodních cest a jejich modernizaci
v součinnosti s ústředním vodohospodářským
orgánem.
/3/ V ostatních věcech vnitrozemské plavby
vykonává pravomoc a působnost plavebního
úřadu Státní plavební správa.
Odůvodnění: Obsahem Zásady je podrobná
specifikace rozsahu výkonu státní správy
ve vnitrozemské plavbě a působnost na vodních
cestách zabezpečované ministerstvem dopravy.
Zásada č. 41
/1/ Státní plavební správa dozírá
a) zda správci udržovaných a sledovaných
vodních cest udržují vodní cestu stanoveným
způsobem a zda stav udržované a sledované
vodní cesty zajišťuje řádný
a bezpečný plavební provoz, zda je vodní
cesta užívána v souladu s podmínkami
stanovenými tímto zákonem, prováděcími
předpisy a povolením plavebního úřadu,
b) zda provozovatelé přístavů udržují
a provozují přístav v souladu s podmínkami
stanovenými tímto zákonem, prováděcím
předpisem a podmínkami stanovenými povolením
nebo jiným opatřením plavebního úřadu
a zda uživatelé přístavu dodržují
přístavní řád,
c) zda na udržovaných a sledovaných vodních
cestách jsou provozována plavidla, plovoucí
zařízení a plovoucí tělesa
způsobilá k plavbě, zda mají předepsané
lodní doklady, minimální počet posádky
a zda členové jejich posádek mají
předepsanou odbornou způsobilost; zda provozovatelé
plavidel, plovoucích zařízení a plovoucích
těles, vůdci plavidel a plovoucích těles,
osoby odpovědné za provoz plovoucích zařízení
a další osoby na vodní cestě dodržují
ustanovení tohoto zákona a pravidla plavebního
provozu a zda respektují podmínky vydané
plavebním úřadem k zajištěni
bezpečnosti plavebního provozu a pořádku
na vodní cestě a v přístavu,
d) zda provozovatelé plavidel a plovoucích zařízení
dodržují právní předpisy k zajištění
bezpečnosti určených technických zařízení,
předpisy o bezpečnosti práce, požární
ochrany a ochrany životního prostředí,
e) zda provozovatelé a osoby zúčastněné
ve vodní dopravě dodržují podmínky
stanovené tímto zákonem, prováděcím
předpisem nebo opatřením plavebního
úřadu.
/2/ Státní plavební správa je oprávněna
a) zadržet, popř. odejmout lodní osvědčení
nebo osvědčení plovoucího zařízení
a nařídit provedení klasifikace nebo prohlídky,
b) zadržet průkaz odborné způsobilosti
členů posádky plavidla nebo plovoucího
tělesa a nařídit jejich přezkoušení,
popř. odejmout průkaz,
c) nařídit odstranění nezpůsobilého
plavidla, plovoucího zařízení nebo
plovoucího tělesa z vodní cesty nebo z přístavu,
d) vydávat příkazy správcům
vodní cesty, provozovatelům přístavů,
provozovatelům plavidel, plovoucích těles
a plovoucích zařízení, vůdcům
plavidel a plovoucích těles a osobám odpovědným
za provoz plovoucích zařízení a ostatním
osobám nacházejícím se na vodní
cestě nebo v přístavu k zajištění
bezpečnosti plavebního provozu,
e) vydávat příkazy k zajištění
řádného stavu vodní cesty, řádného
a bezpečného plavebního provozu na vodní
cestě a v přístavu,
f) zakázat provozování plavidla nebo plovoucího
zařízení, které nesplňuje požadavky
provozní a technické způsobilosti nebo má
vážné nedostatky z hlediska předpisů
o bezpečnosti práce, určených technických
zařízení, požární ochraně
nebo ochraně životního prostředí.
/3/ Správci vodních cest, provozovatelé přístavů
a provozovatelé plavidel, plovoucích zařízení
a plovoucích těles jsou povinni umožnit pracovníkům
pověřeným výkonem státního
odborného dozoru vstup do objektů, které
jsou součástí vodní cesty, do přístavu
a na plavidlo, plovoucí zařízení a
plovoucí těleso a vytvořit podmínky
pro výkon jejich dozoru.
Odůvodnění:
Obsahem zásady je výkon státní správy zabezpečovaný Státní plavební správou v oblasti dozoru.
Kromě vlastního vymezení obsahu a rozsahu
státního odborného dozoru zásada stanoví
prostředky, které je Státní plavební
správa oprávněna použít k zajištění
chráněných zájmů ve vnitrozemské
plavbě. Rovněž vymezuje oprávnění
pracovníků Státní plavební
správy pověřených výkonem státního
odborného dozoru k bezprostřednímu zákroku
pro zajištění chráněného
zájmu.
Zásada č. 42
/1/ Státní plavební správa projednává
přestupky vzniklé při provozování
vnitrozemské plavby.
/2/ Přestupky při provozování vnitrozemské
plavby je oprávněna projednávat v blokovém
řízení též Policie České
republiky.
Odůvodnění: Dosavadní právní
úprava vnitrozemské plavby i přestupkového
řízení opravňuje Státní
plavební správu pouze k ukládání
pokut v blokovém řízení, zatímco
projednávání přestupků i v
oblasti vnitrozemské plavby přísluší
okresním úřadům. Zkušenosti ukázaly,
že tento stav není optimální - orgány
obecné státní správy totiž nemají
pracovníky s potřebnými odbornými
znalostmi a zkušenostmi v oblasti vnitrozemské plavby
a posuzování a postih protiprávního
jednání nejsou tudíž na náležité
úrovni. Zásada proto navrhuje, aby projednávání
i sankcionování přestupků ve vnitrozemské
plavbě bylo v plném rozsahu svěřeno
do působnosti plavebního orgánu, který
má všechny předpoklady uvedené přestupky
objektivně posoudit. Navržená úprava
výrazně zvýší autoritu plavebního
orgánu a bude mít pozitivní vliv na zvýšení
plavební bezpečnosti. Vymezení přestupků
ve vnitrozemské plavbě, jakož i způsob
jejich projednávání a sankce za ně
stanoví příslušné zákony
ČNR o přestupcích. Rozsah přestupků
ve vnitrozemské plavbě se pohybuje kolem 300 případů
za rok, z nichž převážná většina
je vyřízena napomenutím nebo blokovou pokutou
na místě. Navrhovaná příslušnost
plavebního orgánu k projednávání
předmětných přestupků nevyvolá
žádné nároky na zvýšení
počtu pracovníků tohoto orgánu.
Zásada č. 43
/1/ Státní plavební správa uloží
a vybere pokutu do výše 100.000,- Kč právnické
osobě nebo fyzické osobě vykonávající
podnikatelskou činnost ve vnitrozemské plavbě,
která
a) nezajistí bezpečnost plavby při způsobení
překážky nebo při zásahu do udržované
nebo sledované vodní cesty,
b) neplní povinnosti provozovatele veřejného
přístavu popř. zahájí nebo
zastaví provoz přístavu bez povolení,
c) neplní povinnosti provozovatele plavidla,
d) neplní povinnosti provozovatele vodní dopravy,
e) nedodrží podmínky stanovené pro přepravu
předmětů a látek, jejichž povahou
může být ohrožena bezpečnost přepravovaných
osob a věcí nebo životní prostředí,
f) provozuje vodní dopravu plavidly zapsanými v
plavebním rejstříku v zahraničí
nebo zahraničními plavidly na území
České republiky v rozporu s podmínkami stanovenými
příslušnou mezinárodní smlouvou,
kterou je Česká republika vázána a
která je zveřejněna ve Sbírce zákonů,
nebo v rozporu s podmínkami stanovenými v právním
předpisu, popř. bez povolení plavebního
úřadu nebo v rozporu s podmínkami v tomto
povolení stanovenými,
g) nesplní povinnost provozovatele plavidla uzavřít
před zahájením provozu plavidla smlouvu o
pojištění odpovědnosti za škodu
z provozu plavidla,
h) neplní povinnost udržovat, řádně
značit a zajišťovat bezpečný stav
udržovaných a sledovaných vodních cest.
/2/ Řízení o uložení pokuty může
Státní plavební správa zahájit
jen do jednoho roku ode dne, kdy se o skutečnostech uvedených
v odstavci 1 dozvěděl a, nejpozději však
do tří let od doby, kdy taková skutečnost
nastala. Pokuta je splatná do 15 dnů ode dne, kdy
rozhodnutí nabylo právní moci.
/3/ Při stanovení výše pokuty se přihlíží
k závažnosti, významu a době trvání
protiprávního jednání a k rozsahu
způsobené škody.
/4/ Finanční prostředky získané
z pokut vybíraných Stáli plavební
správou jsou příjmem státního
rozpočtu.
Odůvodnění:
Podle dosavadní právní úpravy nemají
orgány státního odborného dozoru ve
vnitrozemské plavbě k dispozici účinný
nástroj k prosazování řádného
plnění povinností, které zákon
o vnitrozemské plavbě ukládá právnickým
osobám. Návrh proto zavádí možnost
uložit za porušení povinností stanovených
tímto zákonem pokutu i fyzickým osobám.
Zásada č. 44
Řízení ve věcech upravených
zákonem se řídí zákonem o správním
řízení.
Zásada č. 45
K provedení zásad č. 2, 3, 4, 11, 15, 16,
17, 18, 23, 25, 30, 34, 35 a 37 tohoto zákona ministerstvo
dopravy vydá prováděcí předpis.
Zásada č. 46
Zákonem budou zrušeny
- zákon č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě,
- zákon č. 126/1974 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské
plavbě,
- nařízení vlády ČSSR č.
11/1976 Sb., o evidenci vnitrozemských plavidel.
Zásada č. 47
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. 4. 1995.
Současná právní úprava vnitrozemské
plavby provedená zákonem č. 26/1964 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve zněni zákona
č. 126/1974 Sb., a prováděcími předpisy
k němu odpovídá době svého
vzniku a nevytváří potřebné
podmínky pro rozvoj podnikání v této
oblasti.
I. Předložený návrh zásad komplexně
upravuje vodní dopravní cestu a právní
režim její ochrany. V rámci již existujících
veřejnoprávních omezení vlastníků
nemovitostí přilehlých k vodním tokům
- zákazu stavební činnosti ve vzdálenosti
20 m od břehové čáry vodního
toku podle zákona o ochraně přírody
a sou.časně existujícího
- oprávnění správce vodního
toku užívat pozemky v šířce 10
m od břehové čáry vodního toku
určeného pro vodní cestu
se zavádí institut ochranného pásma
vodní cesty v šířce 5 m od břehové
čáry vodního toku pro zabezpečení
možnosti plnit povinnosti správce vodní cesty.
Zavedení tohoto institutu není již v rámci
existujících úprav žádným
novým zásahem do vlastnického práva,
který by podstatnějším způsobem
omezoval,jeho výkon.
V oblasti dopravní cesty zásady zákona rozlišují
mezi odpovědností za péči o rozvoj
vodních cest a jejich modernizaci (obnova a modernizace
udržovaných vodních cest a výstavba
nových udržovaných vodních cest), kterou
bude mít oproti stávající úpravě
ministerstvo dopravy v součinnosti s ústředním
vodohospodářským orgánem a odpovědností
za péči o provoz a údržbu vodních
cest, kterou bude mít ministerstvo životního
prostředí.
Zásady zákona rozdělují vodní
cesty z hlediska dopravního významu na udržované,
které jsou trvale značeny plavebními znaky
a na ostatní tzv. sledované vodní cesty.
II. Návrh úpravy člení plavidla z
hlediska požadavků na jejich technickou a provozní
způsobilost do dvou skupin na
- podléhající evidenci v plavebním
rejstříku,
- ostatní, u nichž se prokázání
technické a provozní způsobilosti nevyžaduje.
Návrh zavádí plavební rejstřík,
který přehledným a odpovídajícím
způsobem zabezpečí evidenci plavidel provozovaných
na vodních cestách, včetně potřebných
údajů o nich z hlediska zabezpečení
požadavků potřebných pro řádný
výkon státní správy ve vnitrozemské
vodní dopravě.
V souladu s praxi Evropských společenství
se u první skupiny plavidel zavádí jejich
klasifikace, která ve svém důsledku znamená
značné zjednodušení výkonu státní
správy. Klasifikace plavidel provedená autorizovanou
zkušebnou nahradí složité a náročné
technické prohlídky ke zjištění
technické a provozní způsobilosti plavidel.
Z důvodů zvýšeného rizika odpovědnosti
provozovatele za škody vzniklé provozem plavidla na
dopravní cestě - které. dojde-li k nim jsou
většinou značné - se zavádí
institut povinného smluvního pojištění
jako podmínka k zahájení provozu plavidla.
III. V oblasti podnikání je vnitrozemská
vodní doprava zařazena mezi koncesované živnosti
s plným režimem živnostenského zákon
a Zásady formulují obecné požadavky
na odbornou způsobilost podnikatele (absolvování
školy technického nebo ekonomického zaměření
s příslušnou délkou praxe).
IV. Návrh zásad dále zjednodušuje výkon
státní správy v oblasti vnitrozemské
plavby. Přenáší oprávnění
projednávat přestupky v této oblasti z okresních
úřadů na plavební úřady.
Zkušenosti dosavadní praxe prokázaly, že
projednávání přestupků u okresních
úřadů z důvodů potřeby
specifických znalostí nemohlo být na náležité
úrovni a neplnilo svůj účel. Kromě
možností ukládat pokuty v blokovém řízení
zavádí návrh zásad nově správní
pokuty při porušování ustanovení
tohoto zákona.
V. Navrhovaná právní úprava vnitrozemské
plavby je v souladu s praxí uskutečňovanou
ve státech Evropského společenství,
návrh zavádí i přímo některé
instituty obvyklé v praxi vodní dopravy těchto
států (např. klasifikace). Rovněž
přizpůsobuje režim provozu zahraničních
plavidel na vodních cestách České
republiky režimu obvyklému v evropských státech
pro cizozemská plavidla.
Navrhovaná právní úprava nebude mít
negativní dopad na státní rozpočet.
Doplňte si laskavě ve sněmovním tisku
857 u otázky poslance Zdeňka Trojana na ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka (č. 16
0 04) na str. 18 za poslední odstavec následující
text:
Chtěl bych konstatovat, že v odpovědi na můj dotaz, jakým způsobem je zajištěno využívání trestního zákona, konkrétně paragrafů, které se týkají projevu rasismu, intolerance a xenofobie, jsem se od pana ministra dozvěděl, že není v jeho pravomoci se touto problematikou zabývat.
Děkuji i za jeho další výklad, který mi tady učinil. Zaujal mě především závěrečný odstavec, kde jako jediný nástroj, který v minulém roce měl, uvádí, že jde o mimořádný opravný prostředek, a to stížnost pro porušení zákona.
Rád bych se ho zeptal, v kolika případech
tento opravný prostředek použil, respektive
jakým způsobem se zabýval touto problematikou,
aby ho mohl použít. S ohledem na to, že jsem
ráno tuto interpelaci zopakoval, s ohledem na to, že
do pravomocí ministra spravedlnosti spadá i státní
zastupitelství, byl bych rád, kdyby v odpovědi
na moji interpelaci reagoval i na tento požadavek, který
nyní vznáším ústně.
16. března 1994
organizační odbor |
Kanceláře Poslanecké sněmovny |