(10.00 hodin)
(pokračuje Vondráček)
Pro nově příchozí zrekapituluji, že jsme projednávali písemnou interpelaci pana místopředsedy Vojtěcha Filipa na ministra obrany Lubomíra Metnara ve věci podpory českého leteckého obranného průmyslu a po skončené rozpravě je zde návrh na vyslovení nesouhlasného stanoviska Poslanecké sněmovny. Myslím, že počet hlasujících v sále je stálý, jsme způsobilí, jsme usnášeníschopní.
Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, aby Sněmovna přijala nesouhlasné stanovisko? Kdo je proti?
Hlasování číslo 442, přihlášeno 79, pro 28, proti 13. Návrh nebyl přijat.
Interpelaci jsme řádně projednali. Já vám děkuji.
Další interpelací je interpelace pana poslance Jana Skopečka ve věci výběrového řízení na služební místo ředitele Armádního sportovního centra Dukla. Interpelace směřuje na ministra obrany Lubomíra Metnara a předkládá se spolu s odpovědí jako sněmovní tisk 1154. Projednání bylo přerušeno, pan ministr je přítomen, já mu dávám slovo a předávám. Prosím, pane ministře, máte slovo. Teda v případě, že - pardon, já se omlouvám - pan poslanec je? Tak bohužel, § 111 je neúprosný v tomto, odst. 4. Jestliže není poslanec přítomen, tak nelze projednat, což je škoda. My jsme rádi, že vás tu máme, pane ministře.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček odpověděl na interpelaci poslance Jana Farského ve věci demolice drážních objektů v Královéhradeckém kraji. Interpelace se s odpovědí předkládá jako tisk 1187. Projednání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti pana místopředsedy vlády, který není přítomen. Nelze pokračovat v rozpravě.
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová odpověděla na interpelaci poslance Mariana Jurečky ve věci odsouzeného lobbisty Romana Janouška. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 1188. Také toto projednání bylo přerušeno do přítomnosti paní ministryně. Ráno jsem četl omluvu.
Ministr zemědělství Miroslav Toman odpověděl na interpelaci poslankyně Dany Balcarové ve věci transportu zvířat. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 1213. V této věci zahajuji rozpravu a prosím paní poslankyni, aby přednesla svoji interpelaci.
Poslankyně Dana Balcarová: Děkuji, pane předsedo, za slovo. Já bych ráda uvedla k písemné odpovědi pana ministra Tomana, která se týká dálkového transportu zvířat, na co chci teď reagovat ve své interpelaci, že pan ministr uvádí, že z rozhodnutí Evropského soudního dvora je zřejmé, že odpovědnost za dodržení stanovených podmínek po celou dobu cesty nese v plné míře dopravce. Já jsem vlastně mířila na to, že v současné době jsou desítky tisíc zvířat z České republiky vyváženy do třetích zemí. Často je to pro zvířata velmi trýznivé. Jsou převážena třeba až do Afriky nebo na Dálný východ do Ruska.
Já bych se ráda zeptala pana ministra na dvě věci, co se týká té odpovědnosti, jestli opravdu odpovědnost za kvalitu toho transportu do třetích zemí nese pouze dopravce. Vycházím z rozhodnutí Evropského soudního dvora z roku 2015. Podle mě z něho vyplývá, že podle čl. 14 odst. 1. Nařízení Rady 1/2005 o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností musí být vykládán v tom smyslu, že k tomu, aby mohla být přeprava zahrnující dlouhotrvající cestu domácích koňovitých, skotu, ovcí, koz a prasat, která začíná na území Evropské unie a pokračuje mimo toto území, schválena příslušným orgánem místa odeslání, kniha jízd, která musí být realistická a musí umožňovat domněnku, že ustanovení uvedená v této knize budou dodržena, a to po celém úseku cesty, který se uskuteční na území třetí země. Přičemž pokud tomu tak není, je uvedený orgán oprávněn vyžadovat, aby uvedené podmínky byly změněny tak, aby dodržení uvedených ustanovení bylo zajištěno po celou dobu.
Já jsem se chtěla zeptat na výsledky auditu, který v roce 2017 vedla Evropská komise v České republice a jehož cílem právě bylo zhodnotit vhodnost a účinnost opatření, která byla zavedena v zájmu prevence působení zbytečné bolesti, utrpení či zranění zvířat během silniční přepravy na velké vzdálenosti do zemí mimo Evropskou unii. Chtěla jsem se zeptat pana ministra, jestli je možné se seznámit s výsledky toho auditu - to je moje první otázka - a druhá otázka, která se týká toho, jestli odpovědnost vysílající země, která se vlastně opírá o to, že musí být správně vyplněna kniha jízd, a státní orgán vydává povolení na tu přepravu, tak jak ministerstvo zjišťuje, že kniha jízd je vyplněna správně? Jestli k tomu existuje nějaká metodika právě pro kontrolní orgány, které mají dohlížet na to, že jsou podmínky pro transport zvířat splněny tak, aby nedocházelo ke zbytečnému utrpení zvířat během cesty, a jestli ta metodika existuje, jestli se s ní mohu také seznámit? Děkuji moc za odpověď.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji a poprosím pana ministra o reakci.
Ministr zemědělství ČR Miroslav Toman Dobrý den, vážený pane předsedo, dámy a pánové, musím v prvé řadě zdůraznit, že Česká republika vždycky podporovala a stále podporuje iniciativy, které vedou ke zlepšení úrovně pohody zvířat v Evropské unii včetně ochrany zvířat při přepravě. Musím také zdůraznit, že Česká republika dlouhodobě podporuje aktivity v oblasti důsledného a jednotného vymáhání platných pravidel vzájemné spolupráce dozorových orgánů, co se týká sjednocení výkladů jak na úrovni Evropské unie, tak při jednání se třetími zeměmi. To je právě také důvod, proč navrhujeme jako jedno z témat nadcházejícího českého předsednictví revize nařízení Rady číslo 1/2005, o které tady byla řeč, o ochraně zvířat během přepravy, protože si uvědomujeme, že je důležité zpřesnit nebo doplnit nejasný výklad některých ustanovení tak, aby byla zlepšena jejich vymahatelnost.
Nad rámec evropské legislativy je v České republice zákonem omezena doba přepravy zvířat. Samozřejmě Ministerstvo zemědělství ve spolupráci se Státní veterinární správou, to znamená dozorovým orgánem, to monitorujeme a snažíme se přijímat opatření s cílem zamezit týrání zvířat během přepravy. Dozor vykonávají úřední veterinární lékaři krajských veterinárních správ, kteří odbavují zásilky.
Co se týká exportu, například teď v letních měsících, tak jak říkala paní poslankyně, nebo psala, omlouvám se, tam je stanoveno rozmezí teplot, které je nutné pro zvířata v dopravním procesu udržovat. Tam je rozsah mezi 5 a 30 stupni Celsia, tam je tolerance plus minus pět stupňů podle venkovní teploty. Samozřejmě že my respektujeme dodržení maximálních teplot během přepravy a několik let zpětně se to kontroluje. To znamená, za prvé informujeme dopravce živých zvířat dozorových orgánů o nemožnosti přepravovat zvířata v nevhodných teplotních podmínkách. Pozastavujeme odbavování zásilek hospodářských zvířat na vzdálenost delší než 600 km, pokud stanovené tepelné limity nelze po celou dobu dodržet. Samozřejmě že uplatňujeme sankční opatření při nedodržení a samozřejmě kontrolujeme v systému zpětných kontrol knihy jízd a teplotního záznamu, na což existuje metodika. ***