(10.50 hodin)
(pokračuje Filip)
Pokud není závěrečné slovo, v tom případě můžeme pokročit, a to k hlasování o pozměňovacích návrzích. V tom případě požádám zpravodaje, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel pozměňovací návrhy a při hlasování k nim sdělil stanovisko výboru. O totéž požádám zástupkyni navrhovatelů. Pane zpravodaji, prosím, máte slovo.
A já zagonguji, abych přilákal kolegy, které jsem požádal o opuštění sněmovny a diskuse přenést do předsálí, aby se mohli vrátit. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec František Elfmark: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Kolegyně a kolegové, já bych vás rád seznámil s usnesením petičního výboru, kterým byl garanční výbor, a to pod číslem 209, a seznámil bych vás s procedurou, kterou jsme přijali tímto výborem dne 11. května na 41. schůzi. Procedura je vcelku jednoduchá - jedná se o čtyři hlasování.
První je návrh legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, přednesený ve třetím čtení. Tady bych chtěl po dohodě s legislativou říct, že navrhujeme posunutí účinnosti. Podle § 13, se místo slov "1. ledna 2021" nahradí slovy "1. ledna 2022".
Za druhé pozměňovací návrhy A1 až A15, usnesení petičního výboru.
Za třetí pozměňovací návrh B, který jsem předložil já, poslanec Elfmark, s tím, že pokud přijmeme bod 1, bude tenhle můj bod nehlasovatelný, protože také řešil oddálení účinnosti.
A za čtvrté návrh zákona jako celek.
Takže bychom hlasovali ve čtyřech bodech a tohle je navrhovaná procedura.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Má někdo jiný návrh na proceduru?
Pokud tomu tak není, požádám o schválení procedury, a to v hlasování číslo 363, které jsem zahájil.
Ptám se, kdo je pro proceduru navrženou zpravodajem? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 363, přítomno 154, pro 142, proti nikdo. Procedura byla schválena.
Jestli jsem si dobře poznamenal, žádná legislativně technická úprava nebyla, pane zpravodaji, deklarována? Ale oprava účinnosti tam byla.
Poslanec František Elfmark: Bod číslo 1 je návrh podle legislativní úpravy, technických úprav, že v § 13 se místo slov "1. ledna 2021" nahrazují slovy "1. ledna 2022".
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, to bude první hlasování. Stanovisko? (Zpravodaj: Doporučující. Navrhovatelka: Souhlasím.)
Zahájil jsem hlasování číslo 364. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 364, ze 152 přítomných 130 pro, 1 proti. Návrh byl přijat. Další návrh.
Poslanec František Elfmark: Další hlasování: budeme hlasovat pozměňovací návrhy petičního výboru pod čísly A1 až A15. Stanovisko výboru je doporučující.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko zástupce navrhovatelů? (Souhlas.)
Zahájil jsem hlasování číslo 365. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 365, přítomen 151 poslanec, pro 127, proti 1. Návrh byl přijat. Další návrh.
Poslanec František Elfmark: Děkuji. Pozměňovací návrh B, který jsem podal já, je nehlasovatelný díky tomu, že jsme přijali legislativně technické úpravy, takže nám nezbývá než jenom hlasovat návrh zákona jako celek. Petiční výbor dal doporučující stanovisko.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak to už není součást v tuto chvíli.
Podle jednacího řádu přednesu návrh usnesení, když budeme hlasovat o celém návrhu zákona: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Heleny Válkové, Jany Pastuchové, Lenky Dražilové, Pavly Golasowské, Markéty Pekarové Adamové, Karla Schwarzenberga, Marka Nováka, Aleny Gajdůškové a Evy Matyášové na vydání zákona o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám sterilizovaným v rozporu s právem podle sněmovního tisku 603, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahájil jsem hlasování číslo 366 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 366, přítomno 150, pro 120, proti jeden. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji zástupkyni navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 340. (Potlesk zprava.)
Dalším bodem našeho jednání podle schváleného pořadu schůze je bod číslo
333.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb.,
o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 961/ - třetí čtení
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili 23. dubna letošního roku na 98. schůzi v rozpravě. Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujaly svá místa ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, zpravodajka garančního výboru, výboru pro sociální politiku paní poslankyně Jana Pastuchová. Obě už svá místa zaujaly.
Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 961/3, který byl doručen 24. března 2021, a usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 961/4 a 5.
Než budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do rozpravy se s přednostním právem přihlásila paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Já jí chci udělit slovo, ale učinit tak nemohu, protože tady je opět nesmírný hluk. Požádám kolegy a kolegyně, aby své diskuse buď k minulému bodu, nebo bodu následujícímu v každém případě přenesli do předsálí. Rád bych, aby paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová měla dostatečně důstojné prostředí pro svůj diskusní příspěvek. Po ní je přihlášen pan kolega Čižinský. Ještě chviličku. Máte slovo.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, velmi stručně připomenu, že se jedná v rámci této novely o průlom v zajištění systémové péče o nejmenší děti. Vytváříme základní síť služeb péče, která je státem garantovaná, kvalitní, dostupná, a to místně i finančně. Místa pro děti do tří let jsou totiž to, co v České republice reálně chybí a je velmi kritizováno všemi odborníky, protože právě kvalitní předškolní péče, která je dostupná pro všechny, je nejlepším receptem, jak sladit práci a rodinu a tím pádem i zvýšit porodnost v naší zemi. Dosavadní fungování dětských skupin se velmi osvědčilo, proto kvalitní základ přebíráme a dále rozvíjíme.
Dovolte mi připomenout, že to je velmi těžce vydřený kompromis jako málokterý z jiných vládních návrhů a celá novela funguje jako domeček z karet. Pokud se změní jeden parametr, může se rozsypat celá konstrukce tak, jako když z domečku vytrhnete právě tu spodní kartu.
Základní kameny tohoto návrhu zákona je stabilní národní financování zohledňující finanční náročnost péče. Myslím si, že je tu shoda, že dětské skupiny a pak nově jesle by neměly dostávat od státu nižší příspěvek, než je ten současný. Dále zastropování příspěvku od rodičů, které bude právě zajišťovat dostupnost pro všechny rodiny, nejenom pro ty vysokopříjmové. A pak samozřejmě věková návaznost na mateřské školky, tím si klademe za cíl vytvoření srozumitelného systému, který poroste s dítětem, to znamená odmalička jesle, poté mateřská škola, kde už bude probíhat vzdělávání, a pak na to navazující základní škola. ***