(14.50 hodin)

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji. Pane předsedající, kolegové, kolegyně, vážená paní ministryně, pane ministře, dovolte, tak jak jsem avizovala, abych v podrobné rozpravě načrtla legislativně technické úpravy tohoto návrhu zákona, tak aby všechno sedělo na náš předchozí společný poslanecký návrh, který jsem měla tu čest předkládat zase já jako v čele vaší poslanecké skupiny, který se týká ošetřovného rodičů v době mimořádné, v době covidové, takže jde o to, naladit tyto dva tisky.

Poslanecká sněmovna schválila dne 1. dubna 2021 sněmovní tisk číslo 1177, což je návrh zákona, kterým se mění zákon č. 438/2020 Sb., o úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii, a o změně zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Tento schválený návrh zákona byl dne 6. dubna postoupen Senátu a v Senátu se jedná o senátní tisk číslo 88. Předložený návrh zákona podle sněmovního tisku číslo 1185 však předpokládá změnu některých stejných ustanovení jako návrh zákona obsažený v tisku číslo 1177, přičemž u tohoto sněmovního tisku 1177 nebyl ještě ukončen legislativní proces. V souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny proto navrhuji přijmout ke sněmovnímu tisku číslo 1185 legislativně technické úpravy, jimiž se zabezpečí, že se navrhované změny nebudou křížit se změnami přijatými v tisku číslo 1177 a změny v obou tiscích budou ve vzájemném souladu.

Jde o to, aby úprava ve sněmovním tisku číslo 1185 byla formulována tak, aby byla schválitelná nezávisle na výsledku projednávání dřívějšího sněmovního tisku 1177. Jedná se jen o legislativně technické úpravy bez jakýchkoliv věcných dopadů. Jedná se o tyto návrhy:

Bod 1. V článku I novelizační bod 1 nově zní: "1.b V § 3 odst. 1 se závěrečná část ustanovení zrušuje a středník před závěrečnou částí se nahrazuje tečkou." Na vysvětlení: Reaguje se na to, že podle platného znění jsou v § 3 odst. 1, 2 písmena a) a b), zatímco sněmovním tiskem číslo 1177 se doplňuje ještě nové písmeno c), a není tedy nyní zřejmé, zda středník bude na konci písmene b), nebo písmene c).

A bod 2. V článku I novelizační bod 3 nově zní: "Bod 3. Za § 5 se vkládá nový § 5a, který zní: § 5a Zaměstnanec prokazuje splnění podmínky podle § 3 odst. 6 čestným prohlášením." Opět na vysvětlení, reaguje se na to, že ve sněmovním tisku číslo 1177 se doplňuje na konec § 5 odst. 4 a je třeba přijmout opatření, aby v § 5 nebyly v případě schválení obou zákonů dva odstavce 4, neboť ve sněmovním tisku 1185 se rovněž na konec § 5 doplňuje odstavec 4. Proto se ve sněmovním tisku 1185 v bodě 3 navrhovaná úprava označuje nikoli jako odstavec 4, nýbrž jako § 5a.

Není to, kolegové, obvyklá procedura, nicméně věřím, že jsem to pečlivě uvedla, tak abychom dosáhli kýženého výsledku. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já se podívám, jestli se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Takže budeme hlasovat o předneseném návrhu, tak jak přednesla paní poslankyně Kateřina Valachová, ten legislativně technický návrh. Já bych požádal o stanovisko navrhovatelku. (Souhlasné.) Zahajuji hlasování (87) - žádost o odhlášení, takže já ukončím hlasování, odhlásím vás, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami.

 

Budeme hlasovat o tom legislativně technickém návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 88, přihlášeno 84 poslanců, pro 84, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

A nyní přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslankyň Lucie Šafránkové, Kateřiny Valachové, Hany Aulické Jírovcové, Věry Kovářové, Pavly Golasowské, Olgy Richterové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 438/2020 Sb., o úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii a o změně zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 1185."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 89, přihlášeno 84 poslanců, pro 81, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas a projednávání tímto končí.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu dnešního odpoledního programu. Jedná se o

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 1025/ - druhé čtení

Dne 19. února 2021 na 85. schůzi Poslanecké sněmovny jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona. Je to usnesení Poslanecké sněmovny číslo 1535. Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujaly za navrhovatele ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a zpravodajka garančního výboru, což je výbor pro sociální politiku, poslankyně Lenka Dražilová.

Táži se ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové, zda chce vystoupit v úvodu tohoto druhého čtení. Chcete vystoupit, takže paní ministryně, máte slovo. Prosím.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Pevně doufám, že dojde k rychlému projednání tohoto zákona. Jak jistě víte, tak jsme společně předložili vládní komplexní návrh, který byl předložen paní poslankyní Pastuchovou, panem poslancem Sklenákem a paní poslankyní Aulickou. Mám z tohoto komplexního pozměňovacího návrhu velkou radost, protože jsme si ho skutečně společnými silami odpracovali, a to nejenom řekněme na vládním půdorysu, ale také na úrovni tripartity. To znamená, že je velmi poctivě i vydiskutován jak se zástupci odborů, tak i se zástupci zaměstnavatelů.

Co se týká parametrů tohoto pozměňovacího návrhu, tak důležité je, aby tu byl dobře nastavený jak funkční systém, který čerpá ze zkušeností s programem Antivirus. Nový pozměňovací návrh upravuje ve srovnání s původním vládním návrhem několik zásadních věcí. Nadále kurzarbeit spustí vláda svým nařízením, které projedná s tripartitou, nicméně pozměňovací návrh doplňuje, že nařízení vlády může omezit poskytování příspěvku nejen teritoriálně, ale také sektorově. Dále také může být spuštění omezeno stanovením ukazatelů, pomocí kterých bude určen okruh zaměstnavatelů s nárokem na příspěvek.

Nyní, jak by to celé mělo fungovat: zaměstnavatel bude v případě překážek na své straně vyplácet zaměstnancům náhradu mzdy - velmi důležité. Nepůjde tedy o výplatu podpory zaměstnanci přes zaměstnavatele, jako je tomu v původním vládním návrhu. Pokud bude zaměstnavatel čerpat příspěvek, musí zaměstnancům vyplácet náhradu mzdy minimálně ve výši 80 % průměrného výdělku. To znamená, že v některých případech bude vyplácet zaměstnancům vyšší náhradu, než jakou mu dnes ukládá zákoník práce. Jenom pro informaci připomínám, že dnes zákoník práce dle druhu překážky v práci umožňuje rozsah 60 až 100 %. V případě krize tak ochráníme zaměstnance před zásadním propadem příjmů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP