(11.40 hodin)
(pokračuje Valachová)
Co pokládáme za chybu? Za chybu určitě pokládáme to, že ministerstvo školství v lednu přistoupilo opravdu pouze ke kosmetickým úpravám maturit a závěrečných zkoušek a ta další úprava přišla teprve včera, 10. března, tedy paradoxně rok poté, co jsme poprvé uzavřeli školy v České republice. Proč to pokládáme za chybu? Jde o to, že nezvažujeme přece jenom epidemiologickou situaci, jenom otázku koronaviru a toho, jak se šíří zemí, nebo se nám s ním daří bojovat, tak jak tady zaznělo. Jsou tady objektivní fakta, která jasně ukazovala, že budeme muset přistoupit v uvozovkách ke koronavirové maturitě, ke koronavirové závěrečné zkoušce, a budeme potřebovat víc úprav, aby opravdu maturitní zkouška i závěrečná zkouška byla spravedlivá, tak jak jsem to popsala, směrem ke studentům a studentkám, a to bylo jasné zcela evidentně už na podzim. Upozorňovaly na to zase všechny ředitelské asociace, upozorňoval na to i školský výbor. Rok jsme prezenčně vypnuli školy, rok neprobíhala praxe, rok řada studentů, podotýkám nikoli pouze zdravotnických a sociálních oborů, dobrovolně pomáhala v první linii nebo dokonce byla pracovně nasazena. Máme za to, že už jenom takto fakta jasně ospravedlňovala mnohem větší přípravu a zásah do závěrečných zkoušek dospělosti.
Připomenu, kolegové a kolegyně, také to, že stávající maturanti se musí vypořádat také ještě s dalšími změnami, nikoli pouze se změnami v návaznosti na COVID-19: Došlo k zásadním změnám v případě maturitní zkoušky a předmětů nejenom tady v tom minulém roce, na což si vzpomínáte, ale i na podzim. Tady narážím na změny v případě cizích jazyků, které byly vyhlášeny poměrně pozdě, až na konci listopadu. Samozřejmě všechny tyto věci musí absorbovat nejenom školy, to znamená, nejen ty covidové úpravy, ale i tyto úpravy a zásahy do maturitních zkoušek, které nejsou obvyklé vzhledem tady k tak krátké době ke zkoušce, kdy má být provedena, ale také samozřejmě, a o to jde především, studenti a studentky.
Oceňujeme ten plán, který byl včera zveřejněn, to znamená 10. března, a pokládáme jej za koncovku, věříme, za koncovku dlouhé nejistoty studentů a tady v posledních týdnech i chaosu směrem k maturitní zkoušce a k závěrečné zkoušce, protože ve veřejném prostoru jsme se po tři dny mohli dozvědět nějakou jinou variantu, a nesmíme na to nahlížet jako poslanci a poslankyně s tím, že samozřejmě my máme nějaké množství informací, ale musíme na to nahlížet z pohledu těch, kteří nemají takové množství informací jako my a pouze si čtou novinové titulky. Myslím si, že nejnáročnější to bylo právě pro studenty a studentky, kteří letos maturují.
Co nám zbývá? Domnívám se, že důležité je pro to, aby ten plán, který byl včera ministerstvem školství zveřejněn, fungoval, tak by tady také mělo zaznít na plénu Sněmovny to, jakým způsobem se postavíme k otevření praxí. Chci upozornit, a také jsme na to upozorňovali už v minulých týdnech a vyzývali, abychom obnovili co nejrychleji možnost individuálního praktického vzdělávání jeden na jednoho, protože stávající situace doposud, do posledního úplného uzavření škol, byla taková, že mistr odborného výcviku a učeň nemůže být na dílně, nemůže tam probíhat individuální příprava. Byla to ilegalita, pokud to někdo zkusil, a zároveň vedle, ve stejné dílně, ale jednalo se třeba o zaměstnavatele, byly pracovní linky, tam bylo 30 dělníků, a to samozřejmě bylo otevřené a bylo možné takto pracovat. To pokládám za velký problém a byla bych ráda, aby tohle bylo odstraněno, aby šance obnovit i v těžké epidemiologické situaci přípravu praxí a odborného výcviku byla reálně ministerstvem školství zajištěna, upravena a umožněna.
Stejně tak pokládám za důležité to, abychom už v tuto chvíli všichni formulovali společně velký národní plán pro dorovnání různých nerovností, které logicky v rámci odborných škol, gymnázií a učilišť vznikly jak z hlediska získaných kompetencí a dovedností, tak dalšího. Domnívám se, že co se týká narovnání těchto kompetencí, dovedností a znalostí, tak by tento plán měl být zveřejněn co nejdříve, a pokud jsem měla možnost hovořit s řediteli škol a učilišť, ale také s rektory vysokých škol, všichni jsou na toto připraveni a je důležité, aby ministerstvo školství formulovalo takovýto národní plán. Myslím si, že všichni dohromady bychom měli v tomto pomoci a zajistit takový plán nejenom personálně, protože bude potřeba hodně sil, všech pedagogických sil, ale také samozřejmě finančně, a to je otázka rozpočtu stávajícího i rozpočtu v následujících dvou letech.
Na závěr se vyjádřím k možnosti úřední maturity ještě v tomto roce. Pevně věřím, že ten poslední plán, který byl zveřejněn včera, se podaří společnými silami uskutečnit. Je to poslední verze maturit, je to jistota, tak jak o tom bylo hovořeno, že musí být zajištěna směrem ke studentům a studentkám, a úřední maturita nenastane. Nicméně bych ocenila, aby byl zveřejněn i rizikový scénář, například pokud by se nepodařilo obnovit výuku v žádném případě na středních odborných školách, učilištích a gymnáziích ani do konce školního roku, tak aby jasně zaznělo, co to bude znamenat a jestli v takovémto krizovém scénáři budeme ještě případně maturity či závěrečné zkoušky měnit, nebo zda bychom například v červnu, pokud by něco takového krizového nastalo, případně přistoupili k tomu krajnímu řešení, to je tedy úřední maturity a úřední závěrečné zkoušky. Myslím si, že také tohle je důležité, aby to zaznělo. Podotýkám, že ředitelská asociace to také takto formulovaly, že pokud by do června nebylo umožněno realizovat zkoušky tak, jak si všichni přejeme, jak to bylo včera vyhlášeno, musela by přijít tato krajní možnost, a já bych byla ráda, abychom ten krizový scénář dopředu zveřejnili, abychom případně věděli, do čeho jdeme. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Ondřej Babka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si dovolil vzhledem k tomu, že bod 490 a 491 spolu věcně souvisejí, tak bych si podle jednacího řádu dovolil navrhnout sloučit rozpravy u těchto dvou bodů. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji, zazněl procedurální návrh. Přivolám poslankyně a poslance, kteří nejsou v sále, budeme o něm hlasovat.
Budeme tedy hlasovat o návrhu, abychom vedli sloučenou rozpravu k bodu 490 a 491.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 231, přihlášeno 93 poslanců, pro 48, proti 6. Návrh byl přijat.
Přerušuji tedy projednávání bodu číslo 49 (správně 490), otevírám bod číslo
491.
Informace vlády k otevření škol
Konstatuji, že projednání tohoto bodu jsme přerušili v úterý 9. března po úvodních vystoupeních zástupce vlády a navrhovatelky a zároveň zpravodajky paní poslankyně Terezy Hyťhové. Bod byl přerušen do projednání bodu 490. Přerušili jsme ten bod před otevřením rozpravy, takže v tuto chvíli otevírám sloučenou rozpravu k bodům číslo 490 a 491. Na řadě je nyní pan poslanec Dominik Feri s přednostním právem, poté pan ministr školství Robert Plaga.
Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře. Maturity - mě mrzí, že tu není pan premiér, protože jsem mu chtěl osobně říci, že je to chaot, který svými mikromanažerskými zásahy vytvořil frustraci a nejistotu v životech desetitisíců studentů. ***