(15.40 hodin)

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Podle informací, které jsem dostal, zpravodaj výboru Honza Bauer má covid a není účasten, takže já navrhuji změnu zpravodaje a byl bych to já. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Ano, o tom hlasovat nebudeme, protože je to zpráva. Já poprosím pana ministra, aby se ujal slova, a poprosím o klid v jednacím sále. Pokud chcete projednávat jakékoliv věci, prosím v předsálí. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, PPP - po mnoha letech máme šanci posunout se dál v projektu, který zahrnuje spolupráci privátního sektoru a státního sektoru. Zvolili jsme proto úsek dálnice D4 z Prahy, směr České Budějovice, takzvaná Strakonická, 32 kilometrů. A musím říci, že opravdu poctivou prací mých kolegů na Ministerstvu dopravy jsme docílili toho, že jsme realizovali a nakonec i vláda schválila koncesionářskou smlouvu, a to 4. 1. tohoto roku.

Co je podstatné, byla soutěž. Ta soutěž byla férová, bylo více zájemců čili konsorcií a díky tomu se nám podařilo vysoutěžit z našeho úhlu pohledu velmi rozumnou cenu, a to takovou cenu, která je v tuto chvíli výhodnější, než kdybychom stavěli klasickým způsobem.

Dovolím si ta čísla představit. Pokud bychom investovali v tuto chvíli tento úsek, čistá cena prostřednictvím stávajícího systému by byla 11,3 miliardy, nově 10,8 miliardy. Provozní náklady k tomu příslušející, které jsou spojeny s vlastním provozem a následně s obnovou v průběhu života, by byly řádově okolo 5,5 miliardy korun, v tuhle chvíli jsme na 3,5 miliardy korun. Na druhou stranu musíme platit finanční náklady, to je pravda, které jsou na úrovni 2 miliard korun. Když to sečteme a podtrhneme, cena standardním způsobem 16,9 miliardy, cena nově 16,5 miliardy. "Nově" říkáme prostřednictvím tohoto instrumentu.

Pokračujeme dále. Kdybychom jeli standardní cestou, museli bychom v každém případě počítat s faktorem rizika, který se logicky v tuto chvíli přenáší na koncesionáře. Faktor rizika je ohodnocen částkou 4 miliardy a v neposlední řadě musíme počítat i se zaplacenou daní z příjmů, kterou bude platit tento nový vehikl, takzvané SPV.

Sečteno, podtrženo se vším všudy, limitní cena pro nás byla 23,6 miliardy, aby se nám to vyplatilo, za předpokladu, že diskontujeme cenu peněz na současnou hodnotu, v tuto chvíli jsme na částce 16,5 miliardy, čili z tohoto úhlu pohledu je projekt výhodný.

Nejde ale jenom o tu finanční část, která vychází s ohledem na hodnotu peněz, ale jde i o část kvalitativní. Máme v ruce nástroj, jehož prostřednictvím můžeme - a to tím, že dávkujeme postupně zdroje a peníze, které budeme vyplácet koncesionáři - si dostatečně efektivně hlídat kvalitu.

Současně zde vytváříme - a nemyslím to zle - určitou vnitřní konkurenci, to znamená, máme možnost porovnat si, jakým způsobem budeme stavět tento projekt, jakým způsobem se staví projekty ostatní. Co je důležité, je konsorcium, které je vysoutěžené, je konsorcium validní, jsou v něm skutečně bonitní nadnárodní subjekty a subjekt, který bude realizovat vlastní stavbu, je subjekt, který u nás již dálnice staví, dokonce patří mezi hlavní spoluhráče našeho státu, a staví je dobře.

Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium dělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil, to znamená i zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem. V každém případě je to současně i instrument, kterým můžeme odlehčovat průběžně státnímu rozpočtu, a to i v dobách, kdy nebudeme tolik investovat jako dnes. Určitě víte, že do dopravní infrastruktury dáváme rekordní zdroje. Zatímco rozpočet na rok 2020 byl na úrovni přibližně 83 miliard, rok jsme skončili na 120 miliardách, tento rok - myslím tím minulý rok - jsme skončili na 121 miliardách. Tento rok máme rozpočet na 127,5 miliardy, nicméně mohou nastat horší doby a v každém případě bude dobré, pokud budeme mít alternativu toho, že budeme moci PPP dělat. Čili toto je pro nás i vzorem, inspirací, a do značné míry i proto je velmi důležité, aby se nám podařilo, abychom mohli třeba i ostatní úseky dalších dálnic, nebo i jiných dopravních staveb, stavět tímto způsobem.

Co je podstatné, po pětadvaceti letech provozu koncesionář musí dálnici předat zpět státu, a to ve velmi vysoké kvalitě, přičemž ta je a vždycky byla i klíčem k hodnocení těch nabídek. Jinými slovy, stát tak po uplynutí koncesní lhůty nebude nucen na další opravy vynakládat další významné zdroje, neboť právě tyto zdroje na obnovu jsou zahrnuty již v platbách za dostupnost.

Poslední, co bych k tomu ještě zmínil, je to, jakým způsobem jsme vlastně - jakým klíčem - se dostávali k ceně 16,5 miliardy korun, protože logicky při pohledu na vlastní investici a na splátky, které jsou, nám vyjde cena jiná, a to cena na úrovni 32 miliard korun. Je to pochopitelně dáno tím, že to je platba v pětadvacetiletém horizontu, takže to diskontujeme, a diskontní faktor byl vzat jako faktor na úrovni 4,04 %, čili to je ta diskontní sazba. Proč 4,04 %? Je to dáno součinem inflace, kterou jsme srovnali na 2 %, a současně průměrné výnosnosti aktiv v Evropské unii - kdybychom dnes peníze uložili, dostaneme za ně 2,94 %, ale zase na druhou stranu od toho odečítáme reálnou výnosnost státních dluhopisů z posledních let, která je minus 0,9. Sečteno, podtrženo jsou to 2 %. Ta když přidáme k inflaci, tak jsme právě na těch 4 %, proto to tím násobíme. Takže je to bezpečný výpočet, který pracuje podle našeho názoru s čísly, která jsou dobře, nebo když ne dobře, tak solidně predikovatelná a která vycházejí z reálných hodnot ceny peněz.

Jsem moc rád, jakým způsobem probíhala doposud diskuze. Jak na výboru rozpočtovém, tak na výboru hospodářském byl tento návrh přijat a současně jsem i rád, že jsme měli možnost se všemi, kteří o to měli zájem, se potkat na speciálním workshopu, kde jsem se svými kolegy ještě vysvětloval a zodpovídal celou řadu otázek. Mockrát děkuji za tu diskuzi, která doposud proběhla, a budu velmi rád, pokud tento návrh do značné míry pilotního projektu, který může být skutečně velmi významný pro budoucnost naší dopravní infrastruktury, podpoříte.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji vám, pane ministře. Já bych poprosil přece jenom o větší klid v jednacím sále. Není nás tady až tolik, abychom museli čelit tak vysoké míře hluku.

Tento sněmovní tisk byl přikázán hospodářskému a rozpočtovému výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 1123/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Roman Kubíček.

Pan poslanec Munzar se hlásí k hlasování. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Já se omlouvám, hlásil jsem se ještě předtím, než vystoupil pan ministr. K poslednímu hlasování o programu, hlasování číslo 299: hlasoval jsem proti, na sjetině mám pro. Nezpochybňuji hlasování, nicméně pro stenoprotokol. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, hospodářský výbor se věnoval této problematice na své 52. schůzi. Jenom ještě pro upřesnění - přes všechny informace, které jste dostali od pana ministra, padly tam i dotazy, jakým způsobem bude uskutečněna dopravní obslužnost od Písku do Českých Budějovic, tak informace, kterou jsme dostali: z Písku do Českých Budějovic bude tříproudá silnice, rychlostní komunikace, která bude navazovat hned na dostavbu tohoto úseku z D4, včetně obchvatu dotčených obcí, jako je Češnovice a Dasný. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP