(Schůze zahájena v 10:00 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat v našem jednání a tentokrát mi dovolte, abych zahájil 67. schůzi Poslanecké sněmovny.
Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás všechny odhlásím a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami a případně mi oznamte, kdo žádá o vydání náhradní karty. Čísla náhradních karet, která byla vydána na schůzi předchozí, jsou v platnosti. Stejně tak i omluvy z jednání včetně ministra Blatného, který se omlouval zvlášť.
Schůzi svolal předseda Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 48 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána elektronickou poštou 13. listopadu. (V sále zesiluje hluk.)
Jako první bod - prosím o klid sněmovnu! - přistoupíme k určení ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili ověřovateli této schůze Miroslava Kalouska a pana poslance Leo Luzara. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Rozhodneme v hlasování číslo jedna, ale to nemohu zahájit. Požádám ještě kolegy, aby se přihlásili ke své účasti ve sněmovně, protože je tady určitě víc lidí, než je zatím přihlášeno svými kartami. Už na první pohled je to zřejmé. (Malá odmlka.)
Mohu zahájit hlasování číslo 1 a ptám se, kdo je pro určení ověřovatelů, pana kolegy Kalouska a pana kolegy Luzara. Je někdo proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 1, z přítomných 81 poslance pro 77, proti nikdo. Ověřovatele jsme schválili.
Můžeme tedy přistoupit ke stanovení pořadu 67. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o našem jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhovat žádnou změnu ani doplnění pořadu, rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.
Rozhodneme v hlasování číslo 2. Pokud se nikdo nehlásí k pořadu schůze, tak můžeme začít.
Zahájil jsem hlasování číslo 2 a ptám se, kdo je pro schválení pořadu této schůze. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 2, z přítomných 82 pro 61 poslanec, proti 17. Návrh pořadu schůze byl schválen.
Můžeme se tedy zabývat jediným bodem této schůze a tím je bod číslo
1.
Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky
k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 165/2000 Sb.,
o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 966/ - druhé čtení
Děkuji, že místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček je u stolku zpravodajů. Stejně tak pan poslanec Petr Dolínek, který je zpravodajem tohoto tisku. A pana místopředsedu vlády z pověření vlády, který uvede tento návrh, požádám o slovo, aby uvedl ve druhém čtení tento tisk. Pane místopředsedo vlády, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh již celou řadu týdnů diskutovaného a částečně i medializovaného zákona, který jde do druhého čtení, je předkládán beze změny. Dva pozměňovací návrhy poslance Lipavského nenašly na hospodářském výboru podporu. Zákon je navrhován Ministerstvem průmyslu a obchodu a v návaznosti na projednání principů zákona, široké podpory na stálém výboru pro výstavbu nových jaderných zdrojů, kde mají, to chci zdůraznit, svého člena všechny politické strany zastoupené v Poslanecké sněmovně.
Dovolte, abych vypíchl ještě jednu důležitou věc, a to takovou, že s ohledem na určitou politickou diskusi, která je pochopitelná kolem tohoto zákona, bych chtěl vyzdvihnout, že tento zákon neřeší bezpečnostní otázky. Řeší pouze ekonomicko-finanční zajištění nových jaderných zdrojů České republiky, to znamená, netýká se to nijak zadávací dokumentace nebo čehokoli s tím spojeného. A jenom podotýkám, že se nejedná pouze o novém bloku v Dukovanech.
Takže důvod předložení zákona je vyřešit tržní selhání v případě výstavby nových jaderných zdrojů, které identifikovala i Evropská komise, přičemž návrh zákona zavádí jednoznačně institut smlouvy, a to je asi to nejdůležitější, o výkupu elektřiny, tzv. offtakový kontrakt mezi státem a oprávněným investorem. S ohledem na nadcházející tendr na nový zdroj v Dukovanech a v současné době probíhající notifikační jednání s Evropskou komisí ohledně slučitelnosti podpory s pravidly vnitřního trhu Evropské unie je tedy návrh zákona v některých aspektech obecnější, ponechává flexibilitu pro budoucí smluvní uspořádání mezi státem a oprávněným investorem. Mechanismus stanovení výkupní ceny vychází z principu energetického zákona, tj. ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku, je to podobné jako u podporovaných obnovitelných zdrojů, a zahrnuje rovněž kontrolu překompenzace.
Model financování opatření k přechodu na nízkouhlíkovou energetiku vychází z modelu financování podpory podle zákona o obnovitelných zdrojích, čili skrze regulovanou složku ceny elektřiny a eventuálně státní rozpočet. Nicméně spíš předpokládáme - a to zase zdůrazňuji - že v kontextu růstu ceny silové elektřiny je větší pravděpodobnost, že nebude mít financování smlouvy o výkupu negativní nebo výrazné dopady na spotřebitele či rozpočet. Kdyby to šlo opačně, tak ty dopady jsou pod rozlišovací schopnost, nemluvě o tom, že to bude až v roce 2036 a dále.
Předkladatel si je vědom, že veřejná podpora bude na základě zákona vyplácena právě v tom roce 2036 a dále, pokud se to podaří do té doby dostavět. A ten jízdní řád, který v tuto chvíli dodržujeme, k tomu dává oprávnění. Proto je na pozdější období ohrožena příprava některých prováděcích předpisů včetně poměru případného zatížení spotřebitelů, státního rozpočtu atd.
Na základě usnesení vlády k financování zdroje byl v návrhu zákona zapracován i § 4, financování výstavby nízkouhlíkové výroby elektřiny, a to prostřednictvím poskytnutí návratné finanční výpomoci podotýkám návratné - podle zákona o rozpočtových pravidlech, čili za přímé podpory státu, logicky s jediným cílem, a to je snížit výrobní náklady ceny elektřiny, logicky i tím pro ceny pro koncové odběratele, ať už je to spotřebitel jakožto rodina, nebo stát. Přičemž tato ingerence státu je plně v souladu s mezinárodním doporučením pro rozvoj jaderných zdrojů, mj. i s OECD.
Je to klíčový zákon pro přípravu nového zdroje v Dukovanech a s ohledem na tento projekt je nanejvýš důležité, aby byl zákon schválen v Parlamentu, a prosíme, pokud možno, do konce tohoto roku, tak jak bylo domluveno i na stálém výboru pro jádro, aby proces mohl pokračovat bez zdržení. Zatím všechny parametry jízdního řádu dodržujeme, zvládli jsme připravit v tomto roce jak finanční model, tak investiční model, tak dodavatelský model. Slíbili jsme, že budou podepsány smlouvy mezi státem a ČEZ, došlo k tomu. Slíbili jsme, že se zahájí notifikační řízení, zahájilo se. Poslední krok, který je, je v tomto roce v těch cílech, co jsme měli, právě toto. ***