(9.10 hodin)
Senátor Tomáš Goláň: Děkuji. Tato novela mění daňový řád ve dvanácti oblastech, dvanácti okruzích, dvanácti bodech. Včera ze strany navrhovatelky, tedy paní ministryně financí, byl rozporován pouze jeden jediný bod, a to bod, který prodlužuje o patnáct dnů vyplácení nadměrného daňového odpočtu. Přitom tento bod dnes máte řešit odděleně a dočasně odložit. Proto vás prosím v návaznosti na to, co dnes budete projednávat, abyste se zamysleli, zda těm podnikatelům nepomůže i těch jedenáct bodů. Nejsou to žádné daňové úlevy, nejsou to žádné možnosti, kdy by mohly na základě toho vznikat daňové úniky, je to pouze právní jistota podnikatelů v již tak těžkém podnikatelském prostředí, které vzniklo sice nezaviněním nikoho, ale kvůli této pandemii, které jsme všichni svědky. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Má paní ministryně zájem o závěrečné slovo? Nemá. Rozpravu jsem skončil a přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 580/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 580/6.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 50, přihlášeno je 170 poslanců, pro 76, proti 1. Tento návrh nebyl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.
Budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 580/5."
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 51, přihlášeno je 175 poslanců, pro 98, proti 57. Tento návrh přijat nebyl. (Potlesk z pravé strany sálu.)
Bude kontrola hlasování, nebo ne, pane předsedo? Nikdo se nehlásí. Konstatuji, že jsme návrh zákona nepřijali.
Prosím, pan předseda Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Vážená vládo, milá paní ministryně financí, mohli jste mít dobrý a moderní daňový řád. Na té vládní předloze byla spousta věcí, které stálo za to uvést do praxe. Byly tam věci, které nebyly přijatelné. Senát na tom udělal obdivuhodný kus práce a ta senátní předloha, tak jak ležela před námi, byla dobrým moderním daňovým řádem. Ten jste mohli dát našim podnikatelům i našemu správci daně. Pro vaši zaťatost, a promiňte, pro vaši omezenost je ta práce, kterou odvedlo Ministerstvo financí, práce, kterou odvedl Senát, práce, kterou jsme tady na tom odváděli my, vniveč! Přičtěte si to sami sobě.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Končím projednávání tohoto bodu.
Budeme pokračovat bodem
11.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech
rozpočtové odpovědnosti, ve znění zákona č. 277/2019 Sb.
/sněmovní tisk 812/3/ - zamítnutý Senátem
Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 812/4. S přednostním právem pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Vážený pane předsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové, jak jsem včera avizoval, navrhuji, abychom umožnili účastnit se projednávání toho bodu paní předsedkyni Národní rozpočtové rady, tak aby se mohla účastnit i vystoupit v naší rozpravě. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. O přítomnosti jiné osoby nechám bezprostředně hlasovat. Přivolám kolegy z předsálí.
Hlasujeme o možnosti přítomnosti paní předsedkyně Národní rozpočtové rady.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 52, přihlášeno je 178 poslanců, pro 171, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Já nyní mezi námi vítám pana senátora - pan senátor Goláň bude pokračovat? Pan senátor Vilímec tu není. Pochopil jsem to správně?
Já nyní poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím ještě jednou o klid v sále! Máte-li co k řešení, běžte do předsálí. Umožněte vystoupení svých kolegů. (Zvoní zvoncem.)
Prosím, máte slovo, paní ministryně.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte, abych vám ještě jednou uvedla návrh zákona, kterým se mění zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Návrh projednáváme nyní, protože přípravná fáze státního rozpočtu na rok 2021 a jeho střednědobého výhledu začíná již v dubnu. Do konce tohoto měsíce musí být v souladu se zákonem schváleny výdajové rámce na příští tři doky. Bez přijetí novely zákona bychom museli přistoupit ke konsolidaci, která by v dějinách České republiky neměla obdoby. Jen na příjmech bude v příštím roce chybět -
Předseda PSP Radek Vondráček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ještě jednou prosím o klid!
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Jen na příjmech bude v příštím roce chybět minimálně 140 mld. korun. Podtrhuji slovo minimálně, protože nezávislý výbor pro rozpočtové prognózy se ve svém pondělním stanovisku vyslovil, že pokles příjmů považuje za optimistický. Propad ekonomiky a jeho důsledky očekává daleko dramatičtější. K tomu všemu přičteme vyšší výdaje na sociální dávky dané ekonomickým vývojem či dodatečnými dopady letošní recese a dostáváme se k ještě vyšším řádům.
Oproti střednědobému výhledu schválenému v minulém roce by to tak buď znamenalo seškrtat výdaje alespoň o 150 mld. korun, nebo o tuto částku zvýšit daně. Obojí považuji z národohospodářského hlediska za chybný krok. Takovou iracionální hospodářskou politiku by žádná kompetentní vláda a parlament neměly připustit. Letos schvalujeme jedno opatření za druhým, které má co nejvíce tlumit zdravotní a hospodářské následky této krize, a v příštím roce bychom utahováním opasků vyvolali druhou recesi. To by bylo nejen kontraproduktivní, ale zcela proti logice vyhlazování hospodářského cyklu. Nepomohlo by to nikomu, lidem, firmám a nakonec ani veřejným financím.***