(17.20 hodin)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo nemá. Nezazněl návrh na vrácení nebo zamítnutí předloženého návrhu, takže se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Má někdo jiný návrh na garanční výbor? Nemá. Takže přistoupíme k hlasování. Myslím, že jsme na hlasování připraveni.
Zahajuji hlasování o určení garančního výboru. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 74, přihlášeno 143 poslanců, pro 114, proti nikdo. Konstatuji, že předložený návrh byl přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, nicméně zazněl návrh v rozpravě od paní poslankyně Válkové. Prosím, aby ho nyní zopakovala.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Já navrhuji, abychom se na to ještě podívali v ústavně-právním výboru. Máme toho sice mnoho, ale tady jde opravdu o věci, které můžou mít propojení třeba s občanským zákoníkem. Proto to navrhuji. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ptám se, zda navrhuje ještě někdo z poslankyň a poslanců nějaký další výbor, aby se návrhem zabýval. Takový návrh nevidím.
Takže budeme hlasovat o tom, že tento návrh přikážeme k projednání ústavně-právnímu výboru.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 75, přihlášeno je 143 poslanců, pro 70, proti 1. Návrh nebyl přijat. Konstatuji tedy, že tímto návrhem se bude zabývat pouze výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výbor garanční.
V rozpravě nezazněl návrh na úpravu lhůty, takže končím projednávání prvního čtení. Děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji.
Přistoupíme k projednání bodu číslo 26. Jde o
26.
Vládní návrh zákona o zrušení vybraných obsoletních právních předpisů
/sněmovní tisk 608/ - prvé čtení
Z pověření vlády uvede předložený návrh místopředseda vlády, ministr vnitra Jan Hamáček. (Silný hluk v sále.) Dámy a pánové, prosím v tuto chvíli o klid. Děkuji. Pan místopředseda vlády má slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se zrušují některé obsoletní právní předpisy. Byl připraven jako reakce na usnesení ústavně-právního výboru Sněmovny, který vyzval vládu, aby řešila problémy, které vyplývají z existence obsoletních právních předpisů, a navrhla možnosti řešení. Cílem návrhu zákona je zrušení více než 800 obsoletních právních předpisů, tedy právních předpisů, které jsou sice stále součástí právního řádu a jsou formálně platné, neboť nebyly předepsaným způsobem zrušeny, avšak jsou již nepoužívané a nepůsobí, respektive nemohou fakticky působit, právní účinky.
Za nás je to první vlna rušení obsoletních právních předpisů a zahrnuje zejména ty, které byly identifikovány jako obsoletní příslušnými správními úřady. Již nyní odborníci pracují na další analýze právního řádu, jejímž výsledkem bude druhá vlna rušení nepotřebných právních předpisů. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, což je pan poslanec Dominik Feri. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Dominik Feri: Děkuji za něj, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, máme tu tři tisky, které se snaží docílit vlastně úplně toho stejného, a sice vypořádat se s přebujelostí právního řádu - alespoň takový je ten záměr - rušením obsoletních předpisů. Co jsou obsoletní právní předpisy? To jsou ty právní předpisy, které nebyly formálně zrušeny, derogovány, ale které jsou pořád v našem právním řádu a nevyvolávají vlastně žádné nějaké právní účinky. Tedy alespoň to se navrhovatelé domnívají. Ve většině případů to pravda je, u některých to pravda být nemusí.
Tento vládní návrh reaguje na návrh ctěných kolegů z ODS. Je širší, navrhuje se zrušení 812 právních předpisů, nejsou to samozřejmě jenom zákony. Byl nám doručen 1. října 2019. A já bych si v této souvislosti dovolil navrhnout sloučení rozpravy u těch následujících bodů, to znamená sloučit body 26, 27 a 28. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Zazněl procedurální návrh o sloučení rozpravy bodů 26, 27 a 28. Přivolal jsem poslankyně a poslance, kteří nejsou v sále, abychom mohli hlasovat. Zopakuji, o čem budeme hlasovat. Hlasujeme o sloučení rozpravy u bodů 26, 27 a 28.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 76, přihlášeno 142 poslanců, pro 64, proti 1. Návrh nebyl přijat.
Budeme pokračovat v projednávání bodu číslo 26. Pan poslanec Feri jakožto zpravodaj se hlásí. Já pro jistotu otevřu rozpravu, abych vám mohl dát bez problémů slovo. Prosím máte slovo.
Poslanec Dominik Feri: Děkuji. Já jsem to chtěl dodat v těch následujících zpravodajských zprávách. Předpokládal jsem, že ta rozprava bude sloučena, nebyla. Takže se omlouvám panu Grospičovi vaším prostřednictvím, že bude muset chvíli počkat.
Já jsem tu zmiňoval, že ten záměr je zúžit, nebo řekněme, proředit, ten přebujelý právní řád. Ale nejsem si úplně jist, jestli tady ten přístup je vhodný. A vůbec nevyčítám kolegům z ODS, že s tímto přistupují. My jsme taky opoziční strana a cítíme tu potřebu nějakým způsobem se s tím vypořádat. Ale od vlády bych očekával něco jiného. Od vlády bych neočekával jenom to, že prostě odehraje nějakým způsobem, zachrání ten smeč, který opozice dává, ale že přijde s něčím širším. Vím, že byla teď vypsána zakázka na deset milionů na nějaké komplexnější, řekněme, zanalyzování našeho právního řádu a těch obsoletních právních předpisů, ale od vlády se očekává trošku prospektivní pohled. To znamená, ne že budeme rušit zákony z roku 1918.
Pro vaši představu. Zákon číslo 78/1990 (správně 1919) Sb., zákon o nařízení o platech profesorů vysokých škol - dávno samozřejmě novelizovaný. Zákon číslo 8/1918 Sb., jímž se zrušuje zabavení jmění pro činy velezrádné. Zákon číslo 453/1990 (správně 1919), o starobních přídavcích státních podúředníků a sluhů. A tak dále. Co to je vůbec za předpisy? To jsou předpisy, které nikdo nepoužívá, které se využívají maximálně při psaní diplomových prací na právnických fakultách, nebo předpisy, ke kterým se dostanete, maximálně když si zadáte špatný časový úsek v rámci nějakého systému právních informací, to znamená v rámci ASPI, Codexisu, Becka nebo něčeho podobného.
To znamená, od vlády bych očekával, že například se bude zabývat těmi novějšími předpisy, které jsou stále užívané, a v nich se pokusí udělat pořádek. Bude to samozřejmě velmi těžké v rámci toho aktivně užívaného práva. Ale to bych od vlády pokládal za nějaký rozumný krok, a ne to, že se vyselektuje 812 předpisů. Jak to bylo prováděno, je, myslím, úplně nabíledni. Prostě se tam zadalo nějaké časové období, řeklo se, tento předpis patrně nebude vyvolávat žádné právní účinky a dal se tam.
Co mě překvapilo, nebo respektive znepokojilo. Vláda říká: Návrh je též doplněn o část právních předpisů kolegů z ODS. U některých právních předpisů obsažených v předmětném sněmovním tisku ovšem vyvstaly pochybnosti o jejich obsolenci a s ohledem na obtížně předvídatelné následky nezáměrného zrušení fakticky stále ještě živého právního předpisu tyto navrhovány ke zrušení nejsou. A odkazuje to na zákon číslo 281/1919 Sb., o státní podpoře stavebního ruchu, kterým se v některých domech, které měly tu státní podporu, stanovuje předkupní právo. A že takové domy by ještě mohly existovat. No dobře. Ale jsme si skutečně jisti, že zrušíme-li tu balík 800 právních předpisů, že to nebude vyvolávat nějaké právní účinky? V nějakých, řekněme, restitučních věcech třeba, nebo něco takového? ***