(10.20 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní místopředsedkyně vlády, já vás přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid! Je tady nesmírný hluk a jsme v závěrečných slovech předkladatelky a případně zpravodajky, budeme rozhodovat. Pokud opravdu diskutujete něco jiného - v předsálí! Děkuji. Pokračujte.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Takže já jsem naopak čekala pochvalu od opozice za toto ustanovení.
Co se týče použití přebytku na něco jiného než na snížení státního dluhu - ta debata je taková úsměvná. Já si vzpomínám, že pan premiér, když byl ministr financí, mně říkal, že se o tom pořád debatovalo na té poslední vládě, jestli to použít na to, na ono. Ta debata je samozřejmě virtuální. Přebytek v době, kdy se o něm rozhoduje, tak už zas je tam jakýsi posun v čase a použití na snížení státního dluhu si myslím, že je velice důležité. My jsme přebytky a vyrovnaný rozpočet měli teď za sebou několik let. A možná jste si všimli, zajímavé, že o tom se mlčí - pane předsedo Kalousku - Eurostat vydal statistiku tento týden, mám to když tak na svém twitteru, kde uvedl, že čtvrtý nejnižší státní dluh v EU patří České republice. Takže to bych chtěla připomenout. Nevzpomínám si, kdy by takové ekonomické výsledky Česká republika měla. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové. Ptám se paní zpravodajky, jestli má zájem o závěrečné slovo. Pokud tomu tak není, tak než přejdeme k dalšímu, tak konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to mezi 10.20 a 12.00 z pracovních důvodů pan poslanec Julius Špičák se omlouvá.
Nyní budeme, protože nebyl návrh na vrácení nebo na zamítnutí, rozhodovat o přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako výboru garančnímu? Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování, a to k hlasování číslo 86, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání. (Ohlasy z lavic.) Tak prohlašuji hlasování číslo 86 za zmatečné. Požádám tedy o upřesnění paní zpravodajku. Prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Miloslava Vostrá: Ano, vážený pane místopředsedo. V rozpravě zazněly dva návrhy, a to návrh na přepracování a poté, pokud by tento návrh nebyl schválen Poslaneckou sněmovnou, tak budeme hlasovat další návrh, což je prodloužení lhůty o 20 dní. Tyto dva návrhy zazněly v rozpravě.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zachytil jsem to prodloužení, ale to se hlasuje až po přikázání. Dobře. V tom případě vás odhlásím všechny, požádám vás o novou registraci. Přihlaste se svými identifikačními kartami.
Budeme hlasovat v hlasování číslo 87 o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahájil jsem hlasování 87 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 87, ze 150 přítomných pro 63, proti 69. Návrh byl zamítnut.
Takže budeme hlasovat o přikázání. Opakuji, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Žádný návrh na jiný garanční výbor jsem neobdržel.
Rozhodneme v hlasování číslo 88, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 88, z přítomných 152 poslanců pro 150, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Pan kolega Ferjenčík se hlásí. Jaký výbor navrhujete, pane poslanče?
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Vzhledem k tomu, že ten návrh se týká ještě rozpočtů územně samosprávných celků a navíc se otvírá služební zákon, tak navrhuji výbor pro veřejnou správu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Ještě někdo? Jiný návrh nemáme.
O návrhu na přikázání výboru pro veřejnou správu rozhodneme v hlasování číslo 89, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 89, ze 152 přítomných pro 68, proti 35. Návrh nebyl přijat.
Nyní budeme hlasovat o prodloužení lhůty k projednání o 20 dnů, a to v hlasování číslo 90, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 90, z přítomných 154 pro 71 poslanec, proti 52. Ani tento návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že jsme návrh přikázali výboru rozpočtovému jako výboru garančnímu. Jinému výboru nebylo přikázáno a lhůta k projednání zůstala podle zákona 60 dnů. Děkuji paní ministryni, děkuji zpravodajce a končím bod 21.
Pokračovat budeme bodem číslo
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony
/sněmovní tisk 689/ - prvé čtení
Požádám, aby z pověření vlády předložený návrh uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Roman Sklenák. Ještě než požádám paní ministryni o úvodní slovo, opět požádám sněmovnu o klid! (Vyčkává se.) Doufám, že je tu dostatečný klid, abychom mohli slyšet úvodní slovo ministryně práce a sociálních věcí vlády České republiky Jany Maláčové. Prosím.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony. S obsahem návrhu zákona vyjádřili souhlas všichni sociální partneři, kteří spolu se zástupci vládní koalice uzavřeli dne 14. října 2019 tzv. písemnou džentlmenskou dohodu o podpoře tohoto návrhu.
Návrh reaguje na potřeby praxe a směřuje ke snížení administrativní náročnosti, dále reflektuje nejnovější judikaturu Nejvyššího soudu České republiky a též Soudního dvora Evropské unie.
Navrhuje se především následujících sedm věcí:
Za prvé, zakotvení nového institutu sdíleného pracovního místa umožňujícího flexibilní zapojení zaměstnanců s kratšími úvazky za účelem zejména slaďování práce a rodiny. Česká republika je v podpoře flexibilních nebo částečných úvazků na chvostu EU.
Za druhé, koncepční změna dovolené přinášející spravedlivější postup při stanovení délky dovolené a jejím čerpání.
Za třetí, změna v oblasti náhrady škody a nemajetkové újmy.
Za čtvrté, zpřesnění úpravy doručování, které zejména administrativně odlehčí zaměstnavatelům.
Za páté, zpřesnění úpravy přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů.
Za šesté, prohloubení prevence pracovních úrazů a nemocí z povolání.
A za poslední, za sedmé, snížení administrativní náročnosti při vydávání potvrzení o zaměstnání. ***