(15.10 hodin)
(pokračuje Benda)

Když jsme zakládali kraje, bylo to alespoň po území okresů. Mně by tohle dávalo nějaký smysl, kdybychom se bavili o běžném zákoně. Ale v tom ústavním zákoně, a to už jsem tady říkal při té minulé rozpravě a velmi bych poprosil - a to berte prosím, pane předsedající, jako procedurální návrh -, aby tato materie byla přikázána kromě ústavně-právního výboru ještě stálé komisi pro Ústavu paní kolegyně Valachové, protože si myslím, že tady musíme opět nějaké kolečko jednání se Senátem podstoupit, aby bylo minimálně jasné, jakým způsobem budou ty věci schvalovány po sobě, protože, to jsem říkal v minulém vystoupení, ta změna Ústavy, jak je navržena, je nejjednodušší způsob, jak zrušit Senát jako celek, schválit změnu Ústavy, která řekne, volební obvody jsou určeny ústavním zákonem, a pak neschválit ten ústavní zákon, kterým jsou volební obvody určeny.

Moc vůbec nechápu, proč se to člení, že máme jakoby jeden zákon, který mění Ústavu, a druhý, který se tváří jako prováděcí, ale přitom je ústavního charakteru. Tak prostě máme říci, že volební obvody jsou stálé, toto říct do Ústavy můžeme, ale proč děláme volební obvody ústavním zákonem, mi fakt velkou logiku nedává, a to i za předpokladu, že vycházím z toho, že bychom je neměli měnit často, že můžeme říci, že ta odchylka může být větší, že se přepočítá jednou za šest let, to bych pokládal asi za nejrozumnější, prostě když ty troje volby proběhnou, tak dojde znovu k přepočítání po celé republice a Ministerstvo vnitra je povinno předložit návrh, který bude přibližovat, a bude tam, kde ty odchylky jsou, aby skutečně nedocházelo k těm stavům, které popisuje jak pan ministr, tak někteří předřečníci, že někde se nevolí téměř vůbec a někde se volí příliš často. Ale myslím, že ta řešení jsou snazší, než to vzít a přepsat volební zákon do ústavního zákona.

Tohle v podstatě pokládám spíše za lehkou neúctu k ústavním zákonům a z tohoto hlediska proti tomu do jisté míry protestuji, i když pravděpodobně budu přehlasován, ale jenom chci, aby se vědělo, že já si nepředstavuji, že se Ústava má psát tímto způsobem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane poslanče, takže navrhujete, aby tento návrh byl přikázán ústavně-právnímu výboru.

 

Poslanec Marek Benda: A stálé komisi pro Ústavu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. On ústavně-právní výbor je už navržen jako garanční, takže o tom hlasovat budeme. A komisi pro Ústavu, mám to poznamenáno.

Teď ministr vnitra Jan Hamáček.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Já s velkým respektem k panu poslanci Bendovi chci odpovědět na jeho otázku, ale mám pocit, že to nečetl, protože on tady vznesl dotaz, co se stane, když se obec připojí, co se stane, když se obce sloučí. On ten zákon kromě výčtu obcí má jednu stránku a v článku 2 je přesně napsáno, co se stane, když se sloučí či připojí:

Dojde-li ke sloučení obcí, území obce vzniklé sloučením náleží do volebního obvodu, do kterého náleželo území územně největší ze slučovaných obcí. To je v zákoně.

Dojde-li k připojení obce k jiné obci, náleží území připojované obce do volebního obvodu, do kterého náleží území obce, ke které se připojuje.

Dojde-li ke vzniku nové obce oddělením části obce, náleží území nově vzniklé obce do volebního obvodu, do kterého náleží území obce, od které se oddělila.

Na jedné stránce všechny odpovědi na vaše dotazy.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní přečtu omluvu. Pan poslanec Jaroslav Bžoch se omlouvá dnes mezi 15. a 19. hodinou ze schůze Poslanecké sněmovny.

Já se rozhlédnu po jednacím sále, zdali ještě někdo další má zájem vystoupit v obecné rozpravě. Nikoho nevidím, takže končím obecnou rozpravu. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Pan ministr? Pan zpravodaj? Nemáte zájem o závěrečná slova.

Budeme hlasovat o návrzích. Máme tady dva návrhy místopředsedy Sněmovny Vojtěcha Pikala. Já už mezitím zagonguji. Jako první budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Pakliže tento návrh neprojde, tak budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu. Ještě jednou zagonguji. Já vás všechny odhlásím na žádost z pléna. Přihlaste se prosím znovu svými hlasovacími kartami.

 

Zopakuji, o čem budeme hlasovat. Nyní budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 48, přihlášeno 159 poslanců, pro 55, proti 65. Návrh byl zamítnut.

 

Další hlasování. Budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 49, přihlášeno 161 poslanců, pro 27, proti 80. Návrh byl zamítnut.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu. Já se táži - navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Ne. Přistoupíme k hlasování.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázání návrhu k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 50, přihlášeno 162, pro 156, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Ano, místopředseda Vojtěch Pikal. Prosím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já jenom, protože bych chtěl, aby tedy pokud snad nakonec tedy zavedeme ty stálé poslance, tak bych chtěl, aby měli tedy vazbu ideálně na jeden kraj a jednu nebo nějaké omezené množství obcí s rozšířenou působností, tak bych chtěl navrhnout, abychom to přikázali výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, tak aby se tam ty hranice mohly prodiskutovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já se táži do pléna, zdali je tady ještě nějaký návrh na přikázání. (Ne.) Takže budeme teď hlasovat dvakrát. Za prvé tady mám návrh na přikázání výboru pro veřejnou správu a potom návrh pana poslance Bendy, který navrhl komisi pro Ústavu.

 

Takže teď budeme hlasovat o přikázání výboru pro veřejnou správu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 51, přihlášeno 162 poslanců, pro 55, proti 12. Návrh byl zamítnut.

 

Nyní budeme hlasovat o přikázání komisi pro Ústavu. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 52, přihlášeno 163 poslanců, pro 81, proti 8. Návrh byl zamítnut.

 

Rozumím tomu, že byla podána žádost o kontrolu hlasování? (Ano. - Probíhá kontrola hlasování.)

Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lukáš Kolářík: Děkuji za slovo. Zpochybňuji toto hlasování. Hlasoval jsem pro a bohužel na sjetině mám zdržel se. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP