(11.10 hodin)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, ale abych vám mohl dát slovo, tak by museli souhlasit ti, kteří už jsou s přednostním právem přihlášeni. A do obecné rozpravy je s přednostním právem přihlášen pan předseda Farský, pan předseda Fiala a paní předsedkyně Pekarová Adamová, kteří v tomto pořadí vystoupí. Pokud dáte přednost panu poslanci Bartoňovi, tak můžeme provést.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Navrhuji sloučení rozpravy s bodem 30, sněmovní tisk 506.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Je to návrh, o kterém budeme hlasovat. Přivolám poslance z předsálí. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zazněl návrh, abychom rozpravu k tomuto bodu sloučili s rozpravou k bodu číslo 30, sněmovní tisk 506. Je zde žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami, prosím. Jsme připraveni na hlasování?
Zahajuji hlasování. Kdo je pro sloučenou rozpravu? Kdo je proti?
Hlasování číslo 354, přihlášeno 139 poslanců, pro 118, proti nikdo, návrh jsme přijali.
Pokračujeme tedy ve sloučené obecné rozpravě k tomuto bodu, tedy k bodu 29 a k bodu 30. První do rozpravy je přihlášen pan předseda Farský. Nedám panu předsedovi slovo, protože správně mě upozorňuje pan poslanec Bartoň, že jsme neotevřeli ten následující bod, což bychom správně měli udělat.
Zahajuji také projednání bodu číslo
30.
Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Lenky Kozlové, Martina Baxy, Františka Váchy,
Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 506/ - prvé čtení
Stanovisko vlády máme doručeno jako sněmovní tisk 506/1. Zástupcem navrhovatelů je v tomto případě pan poslanec Lukáš Bartoň, který bude mít nyní úvodní slovo. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Pokusím se být co nejstručnější.
V době, kdy vláda předkládala do připomínkového řízení vládní návrh zákona, v kterém uvažovala, že maturity se v roce 2020 posunou z roku 2021 na rok 2022, myslím tím ta povinná část maturit ve společné části maturitní zkoušky, tak skupina poslanců, za které tady předkládám, předložila návrh na to, aby se toto nestalo. Dali jsme to jako alternativní návrh k tomuto vládnímu návrhu zákona a požadovali jsme tam, aby právě zůstala zachována volba mezi cizím jazykem a matematikou. Zároveň protože jsme to dávali jako alternativní návrh, použili jsme to, v čem jsme se shodovali s vládním návrhem zákona, a to je vrácení písemných a ústních zkoušek zpět na školy.
Čím jsme se zároveň také ještě odlišovali, je třetí část, která řeší to, jak naložit se studentem, který vystudoval střední školu, ale neukončil ji maturitou. Zde jsme navrhli, aby ten student, žák, který ukončí všechny ročníky střední školy čtyřletého oboru nebo i osmiletého gymnaziálního, tak aby získal střední vzdělání. Střední vzdělání v zákoně je definované, má tři úrovně. Střední vzdělání, střední vzdělání s výučním listem, střední vzdělání s maturitou. Střední vzdělání bez výučního listu, bez maturity je obor, který je jednoletý, dvouletý, a studenti, kteří absolvují všechny čtyři ročníky studia, jsou podle současného zákona považováni za ty, kteří mají základní vzdělání. Mají tedy úroveň ještě nižší než ty jednoleté, dvouleté obory. Proto jsme navrhli, aby z pohledu zákona měli alespoň tuto úroveň středního vzdělání.
Samozřejmě všechny ostatní podmínky v zákoně dané zůstávají, kupříkladu nemůže nastoupit na vysokou školu, není to podmínka pro vázané profese, kde je vyžadována maturitní zkouška. Je to jen jisté zlepšení pro ty absolventy středních škol, kteří buď nejdou vůbec k maturitě, nebo ji nesplní a vstupují na trh práce, tak aby nevstupovali s označením podle zákona, že mají pouze základní vzdělání. Tolik ke mně. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V tomto případě pan poslanec Bartoň vystupoval jako zástupce navrhovatelů. U toho druhého bodu je zpravodajem. A abychom učinili všem správným postupům zadost, tak teď by se slova měl ujmout zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ivo Pojezný. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji za slovo. Dobrý den, dámy a pánové. Nebudu opakovat, co říkal pan předkladatel, pan kolega Bartoň. Jenom bych chtěl upozornit na to, že se tímto návrhem zabývala vláda, která má k němu neutrální stanovisko. Já bych snad jenom upozornil, že co se týče těch, kteří neodmaturují, nicméně ukončí čtvrtý ročník střední školy, tak předkladatelé navrhují, že získají střední vzdělání. Tady je to trošičku konflikt se stávajícím zákonem. Pan kolega Bartoň už na to upozornil, že toto vzdělání získávají žáci, kteří ukončili první nebo druhý ročník, takzvané pro nás, pro laiky, pomocné školy, to znamená, že není možné, aby došlo k shodě středního vzdělání těch, kteří nesplní maturitu, nicméně střední školu dokončí, a těchto dětí se středním až těžkým mentálním hendikepem. Tady by muselo dojít pravděpodobně k nějaké jiné úpravě. Možná že by bylo řešení, aby získali úplné střední bez maturity, a možná by to tím bylo vyřešeno. Tolik z mé strany. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A nyní tedy pro jistotu ještě jednou otevírám sloučenou obecnou rozpravu k bodu číslo 29 a k bodu číslo 30.
Sloučená rozprava k bodům 29 a 30
/sněmovní tisky 645 a 506/
Jak už jsem říkal, jsou přihlášeni poslanci, kteří disponují přednostním právem. Nejprve vystoupí pan předseda Farský, potom pan předseda Radim Fiala a poté paní předsedkyně Pekarová Adamová. Pan předseda Farský má slovo.
Poslanec Jan Farský: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych zde přednést stanovisko za klub Starostů a nezávislých. My jsme se nepřipojili k vetu, protože ta situace je vážná svým časem. My teď rozhodujeme o tom, jak budou probíhat maturity v roce 2021, a když se vžiji do situace těch studentů, tak je to velice nepříjemné. Oni už si mají určovat, kam budou nasměrovávat svoje maximum energie, a v této fázi rušit maturitu z matematiky je prostě pozdě, a za pár měsíců, až doprojednáme tento tisk, bude to ještě blíže té maturitě. Předpokládám, že síla na zrušení tady je, a proto jsme nevetovali, protože už jsme to chtěli, byť s tím nesouhlasíme, tak s ohledem na studenty jsme to chtěli mít ze stolu. ***