(16.20 hodin)
(pokračuje Stanjura)
A jenom připomínám těch likvidačních pět pracovních dnů. Ano, pro velké firmy to není problém. To je třeba si říct, ale pro malé firmy, kde je jeden či jedna účetní, často externě, to je hrozně limitující. Ten člověk může také onemocnět, představte si, a 30 tisíc pokuta. Tomu se v podání vládních politiků říká přívětivé podnikatelské prostředí. A pak protestují proti nějakým mezinárodním žebříčkům. Já myslím, že k tomu nepotřebujeme mezinárodní žebříčky. Stačí se těch podnikatelů zeptat, co je rozčiluje a co je štve. K tomu nepotřebujeme Doing Business. Ten je možná zajímavý pro politickou debatu, ale k tomu, abychom věděli, co ty podnikatele rozčiluje dnes nejvíc, stačí se jich zeptat, a uslyšíte. Nesmyslně vysoké pokuty, nesmyslně krátké lhůty, berňák má na všechno čas, nesmyslně krátká doba na implementaci nových zákonů.
Tak slavný daňový balíček. Možná bude platit k 1. 1. Kdy vyjde ve Sbírce zákonů? Kolik dnů předem? Ne měsíců - kolik dnů předem. Deset patnáct, já nevím, možná šestnáct. Může stát spravedlivě chtít, aby po šestnácti či po sedmnácti dnech všichni správně implementovali nový zákon? No může. Má na to tři roky. Ten podnikatel ne, ten už musí první měsíc fungovat od prvního dne. A po třech letech přijde Finanční správa a bude dělat chytrého, jak to v tom lednu 2020 měli všichni dávno vědět. Dávno poté, co si zpracují vlastní metodické pokyny, jak to kontrolovat, to bude trvat několik měsíců, možná, že let. V tom je zakopaný pes.
Myslím si, že je to typický příklad zákona, kdy se smíchají dvě různé věci. Digitalizace, elektronizace - to si myslím, že má všeobecnou podporu. Kdyby ten návrh zákona obsahoval pouze toto, tak si myslím, že projde relativně hladce Poslaneckou sněmovnou. Když se tam ale přilepí ta touha získat víc peněz, zlepšit podmínky pro stát v neprospěch podnikatelů, tak samozřejmě v debatě na ty problémy narazíme. Na rozdíl od těch, kterým stačí 30 dnů, my ty zákony čteme a jsme schopni si všimnout problematických míst, upozornit na ně. Ale jsme si vědomi té sněmovní matematiky, takže klidně si můžete prohlasovat, že budeme šest měsíců vracet DPH. Já jsem si vědom toho, že máte na to tu sílu, a nějak mě to nepřekvapuje. Jenom si to pak srovnejte s vlastním programovým prohlášením.
Já jsem vám to minule četl, jak budete s dostatečným předstihem připravovat daňové zákony, a balíček sem přišel v červnu, takže to projednáváme. Když jsem se díval, první čtení trvalo dva jednací dny dva dny za sebou, druhé čtení trvalo jeden jednací den, k žádnému zdržení nedošlo, až na to, že přišel pozdě. Už jsem v tisku četl o novém daňovém balíčku na rok 2021. Už by tady měl být. Už by tady měl být, abychom měli dostatek času nad ním debatovat, než zase přijde v červnu nebo v květnu a v říjnu či v listopadu příští rok zase budeme obviňováni, že to zdržujeme, protože jsou krajské volby a senátní volby, a volební kampaň a účelovka a já nevím co všechno.
Diktuje program Sněmovny, diktuje vládní většina. Logicky. Platí to za každé vládní většiny. Pokud se k něčemu dostáváme pozdě, není to problém opozice, ale je to problém vládní většiny. Když se podíváte na ten program 35. schůze, já mám pocit, že k dnešku máme zhruba, já nevím, 250, možná 270 neprojednaných bodů. Zítra budeme zasedat jenom odpoledne, ve čtvrtek je interpelační den, ještě ten nám nezrušili naštěstí, zatím, takže budeme mít dvě hodiny na nějaké zprávy z armádního prostředí, v pátek se možná udělá pár návrhů zákonů, tak nám zůstane 250, možná 260 zákonů. Do toho vláda chrlí další a další nové zákony. Vždycky má k tomu tiskovku, jak je to důležité, jak je to skvělé. Myslím, že by bylo skvělé, kdybychom půl roku kromě státního rozpočtu žádný návrh zákona neschválili. Nic by se nestalo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. S přednostním právem vystoupil předseda klubu ODS. Než budu pokračovat, přečtu omluvy došlé předsedovi Sněmovny. Od 17.20 se omlouvá do konce jednacího dne Olga Richterová a od 18 hodin z pracovních důvodů Pavel Pustějovský. Pokračovat budeme hlasováním o návrzích, které přišly v rozpravě, a to je nejdříve návrh o navrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Já vás všechny odhlásím, zagonguji, proto jsem několikrát požádal kolegy a kolegyně, aby z důvodu důstojného prostředí odešli do předsálí.
Až se ustálí počet přihlášených, budeme rozhodovat o návrhu vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování v hlasování číslo 205. Počet přihlášených, zdá se, že je správný.
Zahájil jsem hlasování číslo 205 a ptám se, kdo je pro vrácení předloženého návrhu k dopracování. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 205 z přítomných 165 pro 77, proti 69. Návrh byl zamítnut.
Budeme nyní hlasovat o dalším návrhu, a to je zkrácení lhůty pro projednání ve výborech o třicet dnů.
To bude hlasování číslo 206, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 206 z přítomných 170 pro 68, proti 79. Návrh nebyl přijat.
Můžeme tedy pokračovat. Budeme se zabývat návrhem na přikázání ... Pardon, omlouvám se. (Protesty z pléna.) Ještě je tady návrh na prodloužení lhůty k projednání o 20 dnů podle zákona o jednacím řádu.
Rozhodneme v hlasování číslo 207, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 207 z přítomných 170 pro 78, proti 63. Ani tento návrh nebyl přijat.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Garančním výborem je navržen výbor rozpočtový. Má někdo jiný návrh na garanční výbor? Není tomu tak.
Můžeme tedy rozhodnout o přikázání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu v hlasování číslo 208, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 208 z přítomných 169 pro 67, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům k projednání. Ptám se, jestli někdo navrhuje jiný výbor. Ano, pan kolega Jurečka a pan kolega Profant. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já si dovolím s ohledem na dopad této novely zákona na podnikatelské prostředí v České republice navrhnout také hospodářský výbor. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Kolega Profant. Váš návrh, pane poslanče.
Poslanec Ondřej Profant: Já bych poprosil o výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, v jehož kompetenci máme eGovernment.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Čili hospodářský výbor.
Rozhodneme v hlasování číslo 209, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro přikázání hospodářskému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 209 ze 170 přítomných pro 80, proti 40. Návrh nebyl přijat.
Nyní výbor pro veřejnou správu.
Rozhodneme v hlasování číslo 210, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro výbor pro veřejnou správu? Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 210 z přítomných 171 poslance pro 76, proti 55. Ani tento návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru rozpočtovému jako výboru garančnímu. Jinému výboru přikázán nebyl. Neprošla ani žádná lhůta na zkrácení nebo prodloužení lhůty, a proto je zákonná lhůta 60 dnů platná. Tímto děkuji paní ministryni a místopředsedkyni vlády Aleně Schillerové, děkuji paní zpravodajce a končím bod číslo 34. ***