(17.20 hodin)
(pokračuje Nwelati)
Jinak ještě chci tady upozornit na poslední věc, a to, že zrušením zákona nikomu nenařizujeme, aby ve svátcích otevřel svůj obchod. Jediné, co mu dáváme, je možnost, aby se, pokud to tak chce udělat, se svými zaměstnanci dohodl a měl svobodnou volbu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Nacher má zájem o závěrečné slovo? (Nemám.) Nemá zájem o závěrečné slovo. (Gong.) V tom případě jsem přivolal poslance, kteří nejsou přítomni v jednacím sále, a přistoupíme k hlasování. Ještě vás mezitím seznámím s omluvou. Paní poslankyně Věra Kovářová se omlouvá od 17.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů.
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Je zde žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil. Přihlaste se prosím znovu svými hlasovacími kartami. Připomínám, že k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě, podle sněmovního tisku 200/6, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 200/7."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 20, přihlášeno je 179 poslanců, pro 68, proti 73. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.
Nyní tedy budeme hlasovat znova, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy 101 poslance. Potřebný počet hlasů je nastaven.
Takže přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě, ve znění, ve kterém byl podstoupen Senátu, podle sněmovního tisku 200/6."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 21, přihlášeno je 180 poslanců, pro 132, proti 34. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.
Děkuji panu navrhovateli, děkuji panu senátorovi Nwelatimu a končím projednávání tohoto bodu.
Dále se budeme zabývat bodem číslo
3.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv
/sněmovní tisk 256/7/ - vrácený Senátem
Konstatuji, že Senát návrh zákona s pozměňovacím návrhem vrátil. Jeho usnesení nám bylo doporučeno jako sněmovní tisk 256/8. Informace k pozměňovacímu návrhu vám byla rozdána do vaší pošty. Vítám mezi námi pana senátora Jiřího Dienstbiera a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan ministr kultury Zaorálek, který zastupuje z pověření vlády místopředsedu vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka. (Silný hluk v sále.) Dámy a pánové, prosím o klid a prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr kultury ČR Lubomír Zaorálek Děkuji. Dámy a pánové, já bych tedy vaši pozornost obrátil k zákonu o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, který byl v této Sněmovně schválen v roce 2016. Cílem tehdy toho zákona, který tu byl schválen, byla elektronizace a celkově zásadní modernizace celého procesu tvorby a vyhlašování právních předpisů. Takže to je to, co jsme tady přijali v roce 2016. A ten návrh nyní provádí nezbytné změny jednacího řádu Poslanecké sněmovny, zákona o Ústavním soudu a dalších zákonů a současně ten návrh, který tady máme, stanoví nové datum účinnosti celé právní úpravy elektronického legislativního procesu a také té elektronické Sbírky zákonů. Celý systém, tak jak byl navržen, by byl uveden do ostrého provozu až 1. ledna roku 2022. Já bych rád připomněl, že obdobný návrh byl již v minulém volebním období schválen vládou Poslanecké sněmovny (?) a stal se součástí zadání technického řešení projektu eSbírka a eLegislativa.
Poslanecká sněmovna schválila návrh ve znění pozměňovacích návrhů, jak si asi vzpomínáte. Především vypustila z toho vládního návrhu zákona novelu jednacího řádu Senátu, což mělo Senátu umožnit přípravu vlastní novely tohoto zákona, která by také zohledňovala tu elektronizaci legislativního procesu. A samozřejmě Ministerstvo vnitra tady deklarovalo, že je připraveno Senátu poskytnout veškerou potřebnou spolupráci a součinnost.
Dále Poslanecká sněmovna také při tom projednávání vypustila novely volebních zákonů. Čili volební zákony také byly vypuštěny, protože ty pouze reflektují ten nový název Sbírky zákonů, s tím, že tyto změny lze realizovat v rámci následujících rozsáhlejších novelizací volebních zákonů, z nichž některé jsou předloženy Poslanecké sněmovně.
Další pozměňovací návrhy schválené ve Sněmovně zavádějí takzvané jednotné dny právní účinnosti, což znamená, že právní předpisy by měly zásadně nabývat účinnosti pouze buď 1. ledna, anebo 1. července každého kalendářního roku, pokud nepůjde o nějaké výjimečné případy. Tím se také zavádí povinnost předkládat k návrhu právního předpisu, pozměňovacího návrhu a mezinárodní smlouvy informativní přehled veřejnoprávních povinností z nich vyplývajících.
A teď se dostáváme k tomu, že Senát nám ten návrh vrátil, tedy Poslanecké sněmovně vrátil, s pozměňovacím návrhem, jímž nahrazuje celý text návrhu zákona toliko ustanovením o odložení účinnosti nového zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv z 1. ledna 2020 na 1. leden 2022, a zbývající části změnového zákona mají být vypuštěny.
Teď stanovisko k tomuto návrhu Senátu. Já tady tlumočím názor Ministerstva vnitra, že nemůžeme souhlasit z několika důvodů. Především je nezbytné schválit změny související se zavedením elektronického legislativního procesu a elektronické Sbírky zákonů, které zpřehlední jak tvorbu, tak i publikaci práva, a přijetí návrhu ve verzi schválené Poslaneckou sněmovnou je nezbytné pro pokračování toho dlouhodobého projektu eSbírka a eLegislativa.
Senát patrně navrhuje vypustit stěžejní části návrhu proto, že třicetidenní lhůtu pro projednávání návrhu zákona Senátem považuje po zavedení eLegislativy za nedostatečnou, za příliš krátkou. Já bych teď tady měl zdůraznit, že prodloužení třicetidenní lhůty Senátu na projednání zákonů by mohlo mít pro výslednou kvalitu schvalovaných návrhů pozitivní efekt, nicméně přímo s tou eLegislativou nesouvisí. Zavedení elektronického legislativního procesu naopak projednávání návrhů zákonů v Senátu zpřehlední a urychlí, a to zejména proto, že bude neustále k dispozici průběžné aktualizované znění toho návrhu, tedy nikoliv pouze text těch novelizačních bodů.
Takže s ohledem na tyto skutečnosti si vás dovolím žádat o podporu návrhu zákona v tom znění, které jsme tady schválili ve Sněmovně. Je mi líto, že se dostávám do sporu se svým kolegou, přítelem, Jiřím Dienstbierem.
Místopředseda PSP Petr Fiala: A právě pan senátor Dienstbier by se nyní měl ujmout slova. Prosím, pane senátore. ***