(18.40 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. O návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 251, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 251 z přítomných 194 pro 88, proti 73. Návrh nebyl přijat.
Můžeme pokračovat. Další návrh pod písmenem B.
Poslankyně Miloslava Vostrá: Další návrh je paní poslankyně Kateřina Valachová.
Poslanecká sněmovna
I. podporuje navyšování výdajů kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy tak, aby činily nejpozději v roce 2025 alespoň 5 % HDP. Navyšování kapitoly využívat prioritně pro předvídatelné a transparentní financování regionálního školství a také veřejných vysokých škol. Reformu financování regionálního školství s cílem zajistit stabilitu vzdělávací soustavy a zvyšování kvality vzdělávání.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Jednotlivě? Ano, dobře. Je to návrh paní poslankyně Kateřiny Valachové pod bodem I.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 252 a ptám se, kdo je pro. Pardon. Omlouvám se, prohlašuji hlasování pořadové číslo 252 za zmatečné. Všechny vás odhlašuji, požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
Jakmile se ustálí počet přihlášených, rozhodneme bod I v hlasování pořadové číslo 253, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 253 ze 194 přihlášených 167 pro, proti 8. Návrh byl přijat. Další návrh.
Poslankyně Miloslava Vostrá: Další návrh. II. doporučuje vládě ČR, aby zvyšovala platy učitelů meziročně nejméně o 15 % a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitelů a ostatních pracovníků ve školství nejméně 150 % jejich výše pro rok 2017 nejpozději v roce 2021.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 254, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 254 z přítomných 195 pro 73, proti 51 poslanec. Návrh nebyl přijat.
Poslankyně Miloslava Vostrá: III. doporučuje vládě ČR, aby sjednotila od roku 2020 státní investiční programy zaměřené na rozvoj infrastruktury regionálního školství rozpočtované v kapitolách 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a 398 Všeobecná pokladní správa.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 255, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 255 z přítomných 196 pro 52, proti 2. Návrh nebyl přijat. Další návrh.
Poslankyně Miloslava Vostrá: IV. doporučuje vládě ČR, aby zohlednila výše uvedené cíle a doporučení ve výdajových rámcích a v rozpočtové strategii sektoru veřejných institucí, která bude schválena do 30. dubna 2019, a promítla je ve střednědobém výhledu rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v letech 2021 a 2022.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 256, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 256 z přítomných 196 pro 43, proti nikdo. Návrh nebyl přijat.
Máme tady poslední návrh doprovodného usnesení.
Poslankyně Miloslava Vostrá: Poslední návrh je pana poslance Pavla Kováčika. Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby navýšila výdaje rozpočtu rezortu Ministerstva zemědělství o 1 mld. Kč k přednostnímu použití na výkup majetkových podílů společností vodovodů a kanalizací do majetku obcí.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 257, které jsem zahájil a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 257 z přítomných 195 pro 161 poslanec, proti 3. Tento návrh byl přijat. Děkuji.
Tím jsme vyčerpali doprovodná usnesení. Paní zpravodajko, jsem přesvědčen, že jsme vyčerpali celý bod státního rozpočtu. Děkuji paní ministryni financí, děkuji zpravodajce a končím bod č. 114 našeho pořadu schůze s tím, že jsme schválili státní rozpočet České republiky na rok 2019.
Dalším bodem je
115.
Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021
/sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
Požádám paní ministryni Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila, a zpravodaje rozpočtového výboru Jiří Dolejš, aby se dostavil ke stolku zpravodajů, protože je zpravodajem tohoto tisku. (Hlasy ze sálu, že poslanec Dolejš není přítomen.) Paní ministryně, máte slovo. Paní předsedkyně rozpočtového výboru pravděpodobně musí dodat někoho dalšího jako zpravodaje. Paní ministryně, máte slovo. (V sále je hluk.)
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh Střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021, který byl vládou schválen 19. září 2018 a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí.
Základní údaje předloženého návrhu Střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou předkládány v této podobě: pro rok 2020 příjmy státního rozpočtu 1 431,3 mld., výdaje 1 701,3 mld., saldo státního rozpočtu minus 40 mld. Pro rok 2021 příjmy 1 495,1 mld., výdaje státního rozpočtu 1 535,1 mld., schodek minus 40 mld. Výdaje navržené ve Střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou v souladu s výdajovými rámci stanovenými v Rozpočtové strategii veřejných institucí České republiky, kterou schválila vláda dne 30. dubna 2018. Strukturální saldo sektoru vládních institucí by mělo zůstat v celém horizontu kladné.
Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu na léta 2019 až 2021 vychází z aktualizace makroekonomické predikce Ministerstva financí z července 2018 zpracované na základě dat k 11. červenci 2018. Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu byl dne 8. srpna 2018 posouzen v souladu se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, Výborem pro rozpočtové prognózy. Výbor ve svém stanovisku č. 1/2018 shledal makroekonomický rámec jako realistický.
Dále bych ráda uvedla pár slov k základním makroekonomickým ukazatelům. V letech 2018 a 2019 by měl růst HDP mírně přesahovat hranici 3 %, v letech 2020 a 2021 by pak ekonomika mohla vzrůst o 2,7 %, respektive 2,4. Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce zůstane hlavním tahounem domácí poptávka. Dynamika spotřeby domácností odráží silný růst mezd, zvýšení minimální a zaručené mzdy, zvyšování platů v sektoru vládních institucí a vysokou úroveň důvěry spotřebitelů.
Růst tvorby hrubého fixního kapitálu by měl postupně zpomalovat, a to v důsledku přísnějších měnových podmínek, pomalejšího růstu ekonomik hlavních obchodních partnerů a zpomalení růstu investic sektoru vládních institucí spolufinancovaných z fondů EU. Očekáváme, že příspěvek z čistých vývozů bude v roce 2018 záporný, v dalších letech by však již saldo zahraničního obchodu mělo k hospodářskému výkonu přispívat nepatrně kladně. ***