(15.30 hodin)
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, padl návrh na garanční výbor zdravotní. Budeme tedy napřed hlasovat o návrhu pana poslance Válka.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby garančním výborem k tomuto návrhu byl zdravotní výbor. Kdo je proti?
Jedná se o hlasování číslo 19, přihlášeno je 156, pro 73, proti 53. Tento návrh nebyl přijat.
Budeme tedy... S přednostním právem pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já bych chtěl požádat pana předkladatele - nemusí, ale má přednostní právo -, aby nám vysvětlil kompetenci hospodářského výboru k návrhu zavádět povinnost lékařské prohlídky. To by mě docela zajímalo. Já jsem předpokládal, ten návrh předtím byl naprosto logický vzhledem k obsahu, ne k názvu toho zákona, ale k obsahu té navržené změny, a tak to nebudou posuzovat lékaři, ale ekonomové, zda se má chodit jednou za deset let kontrolovat zrak. Proč ne, ale nepřijde mi to úplně logické. Možná jsem nějaký důvod přehlédl a pan navrhovatel mi to vysvětlí. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Já jenom pro vysvětlení. Rozsvítilo se mi několik faktických poznámek, ale já už jsem ukončil rozpravu, takže v tuto chvíli jen přednostní práva. Za navrhovatele. Prosím.
Poslanec Jan Birke: Děkuji moc. Prostřednictvím předsedajícího, pane předsedo, o tom nerozhoduji přece já, o tom rozhoduje organizační výbor, komu to bude přikázáno. Organizační výbor navrhl hospodářský výbor (nesroz. poznámka posl. Stanjury) - samozřejmě, ale hospodářský výbor a Sněmovna zamítla zdravotní výbor. Já samozřejmě bych byl velmi rád, aby byl dalším výborem, proto jsem to avizoval, zdravotní výbor jako nikoliv garanční, ale ten druhý, v kterém je to potřeba projednat. Děkuji. Jestli takhle stačí?
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji a budeme tedy hlasovat o hospodářském výboru jako o výboru garančním.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování číslo 20 přihlášeno 157, pro 91, proti 30. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl žádné další výbory k projednání tohoto návrhu. Pan navrhovatel se hlásí a přednese již avizovaný návrh.
Poslanec Jan Birke: Děkuji. Jak jsem avizoval, já bych navrhl zdravotní výbor.
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji. Ptám se, zda je zde ještě jiný návrh. Pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Pochopil jsem z vyjádření předkladatele stanoviska vlády, že tam budou ti, kteří chtějí zatížit naše občany dalším papírem vymýšlet ještě novou přestupkovou podstatu a sankce, a na to máme ústavněprávní výbor. Děkuji. (Pobavení.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji. Pan předseda bude určitě rád. Ptám se, zda má ještě někdo jiný návrh, aby byl tisk přikázán dalšímu výboru. Nikoho nevidím.
Budeme tedy nejprve hlasovat o přikázání zdravotnímu výboru jako dalšímu výboru k projednání.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování číslo 21 je přihlášeno 158, pro 151, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o přikázání ústavněprávnímu výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování číslo 22 je přihlášeno 158, pro 68, proti 43. Tento návrh přijat nebyl.
Já tedy konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako dalšímu výboru. V rozpravě nezazněl žádný návrh na zkrácení nebo prodloužení lhůty k projednání, bude to tedy projednáváno ve standardní lhůtě. A já končím prvé čtení tohoto návrhu a končím tento bod. Děkuji. Současně předávám řízení schůze.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké dobré odpoledne, paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády. Budeme pokračovat a podle schváleného pořadu schůze máme před sebou
20.
Návrh poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 183/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 183/1. Žádám, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Pavel Kováčik, a zároveň požádám, než mu udělím slovo, aby místo u stolku zpravodajů zaujala zpravodajka pro prvé čtení, a to je paní poslankyně Ivana Nevludová.
Já ještě, pane poslanče, než vám dám slovo, požádám sněmovnu o klid. Vím, že jakýkoliv návrh zákona, který se týká dopravy, rozčeří hladinu v Poslanecké sněmovně, protože když už nejezdíme, tak aspoň chodíme pěšky. Prosím, pane poslanče. Myslím, že je dostatečný klid. Máte slovo.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážená vládo, paní a pánové, přeji hezké dobré odpoledne při zahájení další schůze Poslanecké sněmovny a dovoluji si před vás předstoupit s návrhem zákona, který jste podepsali i řada z vás, zejména těch, kteří mají cokoliv společného nebo alespoň nějakou povědomost o zemědělství jako jednom z nejdůležitějších odvětví nejen národního hospodářství, ale i součástí a složek životního prostředí, kultury a všech ostatních oblastí lidského života.
Vedle podpor, které jsou obvyklé v EU i u nás v různé výši, ale typově de facto společné, to znamená národní podpory a unijní podpory, v České republice už po delší dobu funguje způsob podpory zemědělců prostřednictvím slevy na spotřební dani z motorové nafty, když to hodně zkrátím, a v zemědělské praxi ať už velkých, nebo malých, nebo středních podniků se tento způsob podpory osvědčuje s drobnými či středními problémy zejména administrativního charakteru. Poslední úprava, která byla k dispozici, je úprava, která končí podle dosavadního znění koncem letošního roku.
Skupina předkladatelů tedy dospěla k názoru, že tím, že by skončila podpora zelené nafty, tedy podpora prostřednictvím zelené nafty, vystavila by zemědělce nejen produkující rostlinné produkty nebo komodity, ale i živočišnou výrobu, lesáky a další do konkurenčně velmi znevýhodněného postavení, což si při dlouhodobě problematickém stavu zemědělství nemůžeme nadále dovolit. Proto jsme přišli s návrhem, který jednak v první části zachovává i po 1. lednu 2019 zvýšenou intenzitu podpory čisté živočišné výroby a kombinované živočišné výroby formou vrácení části spotřební daně z minerálních olejů při ní spotřebovaných při zohlednění přínosů živočišné výroby pro životní prostředí v ČR, současně umožňuje stanovit i vratku spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných v kombinované živočišné výrobě s přihlédnutím, čili se zdůrazněním, k intenzitě chovu hlavních hospodářských zvířat.
V druhé části nebo v druhém článku stanovíme, navrhujeme stanovit datum nabytí účinnosti 1. ledna 2019, tak aby i od toho data bylo nadále možné vrácení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu a pro provádění hospodaření v lese podle stávající právní úpravy, která se pro současné potřeby zemědělské prvovýroby a hospodaření v lese osvědčila. ***