(17.40 hodin)

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Za klub TOP 09 se domníváme, že tento materiál je opravdu extrémně důležitý pro naše pacienty. Je dobře, že se bude projednávat ve výborech. My se domníváme, že musí být podrobně projednán právě proto, že podléhal různým tlakům. Byla řada pozměňovacích návrhů, které byly třeba i protichůdné. Týká se celé série zdravotnických prostředků. Ty přílohy mají opravdu přes 100 stran, a proto je potřeba ten materiál velice pečlivě prostudovat a podrobně se na něj podívat. Protože ať chceme nebo nechceme, není to jenom odborný materiál. Je to materiál, který ovlivňuje osud řady pacientů, a tím pádem za schválení tohoto materiálu neseme my jako poslanci politickou odpovědnost. Proto tady jsme. A proto děkuji za tu možnost, že bude podrobně projednán ve výborech, snad i v podvýborech a bude na něj dostatek času. To je vše.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vlastimilu Válkovi. Kdo dál do rozpravy? Pokud nikdo, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? Pane zpravodaji? Není tomu tak. Žádný návrh na vrácení nebo zamítnutí nepadl. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Organizační výbor navrhl přikázat příslušný návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru? Není tomu tak.

 

O přikázání garančnímu výboru rozhodneme v hlasování číslo 13. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru. Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 13. Z přítomných 144, pro 126, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento tisk jiným výborům. Ptám se, jestli se někdo hlásí pro jiné přikázání. Není tomu tak.

V rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů. Ještě se hlásí pan předseda klubu ODS. Pane předsedo, asi tuším, co chcete říct. Máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já myslím, že tušíte správně. To sice můžeme prohlasovat, ale je to úplně jedno. Žádná schůze od 14. července do 12. září zatím plánována není. Do té doby stačí úplně standardní lhůta 60 dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak. Já vám sice rozumím, pane předsedo, ale nemohu vyloučit, že se více než 40 poslanců shodne na tom, že je potřeba svolat mimořádnou schůzi o prázdninách. A kdybych to nenechal hlasovat, že je to nehlasovatelný návrh, jistě byste mě odvolali z řízení schůze.

 

Proto nechám hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů.

Je to hlasování číslo 14, které jsem zahájil. Ptám se, kdo pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 14. Z přítomných 144, pro 84, proti 28. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu a lhůta k projednání byla zkrácena na 30 dnů. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím tento bod.

 

My jsme před dalším bodem, respektive třemi body. Jde o

 

13.
Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání
ústavního zákona o celostátním referendu a o změně Ústavy České republiky
/sněmovní tisk 35/ - prvé čtení

 

 

14.
Návrh poslanců Jana Hamáčka, Lubomíra Zaorálka, Kateřiny Valachové,
Jana Birke a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu
/sněmovní tisk 111/ - prvé čtení

 

15.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika, Stanislava Grospiče,
Alexandera Černého a dalších na vydání ústavního zákona o referendu
/sněmovní tisk 117/ - prvé čtení
 

Projednávání těchto sněmovních tisků jsme 25. května 2018 na 13. schůzi odročili usnesením Poslanecké sněmovny číslo 236 do příští řádné schůze. Byla předtím sloučena obecná rozprava, která byla přerušena.

Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa poslanec Mikuláš Ferjenčík, který je zpravodajem všech tří sněmovních tisků, a poslanci Radim Fiala, respektive Jan Hrnčíř. Případně aby byli připraveni Ondřej Veselý nebo další z navrhovatelů tisku 111, případně má osoba, nebo další ze sněmovního tisku 117 k vystoupení zástupců navrhovatelů a zpravodaje.

 

Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené sloučené obecné rozpravě.

 


Sloučená rozprava k bodům 13, 14, 15
(sněmovní tisky 35, 111, 117/

O slovo je nyní přihlášen podle návrhu pan poslanec Dominik Feri. Předtím ale s přednostním právem pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím. (Silný hluk v sále.) Nejdřív požádám sněmovnu o klid.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji. Já bych chtěl poprosit vážené kolegyně a vážené kolegy, aby se podívali do té řady za mnou. (Z vlády zde sedí pouze jeden ministr.) Já vím, že ta vláda dneska končí. Tomu rozumím. Ale to je fakt torzo vlády. A máme projednávat změnu Ústavy. Myslím, že je to nedůstojné. Já tedy navrhuji přerušit projednávání těchto tří bodů do doby, než tady bude přítomna minimálně jedna třetina - a to jsem vstřícný - jedna třetina ministrů vlády v demisi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Samozřejmě je to procedurální návrh hlasovatelný. Jednací řád vyžaduje minimálně jednoho ministra. Dříve vyžadoval minimálně místopředsedu vlády. O tomto procedurálním návrhu dám hlasovat bez rozpravy, ale nejdříve vás všechny odhlásím a zagonguji. Požádám vás o novou registraci. Prosím přihlaste se svými identifikačními kartami.

 

O procedurálním návrhu na přerušení projednávání těchto tří bodů ve sloučené obecné rozpravě do přítomnosti alespoň jedné třetiny vlády - tak jsem pochopil návrh pana předsedy klubu ODS - rozhodneme v hlasování číslo 15.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Je to hlasování číslo 15. Z přítomných 131 poslanců, pro 28, proti 80. Návrh nebyl přijat.

 

Rozprava tedy bude pokračovat podle jednotlivých návrhů. Podle pořadí přihlášených, jak jsem oznámil, je prvním vystupujícím pan poslanec Dominik Feri. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tak konečně po čtyřech měsících přihlášení v rozpravě. Tak mi dovolte to trošku zrekapitulovat, protože těch měsíců bylo opravdu hodně. Politická situace se taky jistým způsobem proměnila.

Takže sešly se tady tři návrhy a myslím si, že ten zájem byl předložit něco. Předložit něco, dostát slibu voličům. V tu určitou dobu bylo téma přímé demokracie a ústavního zákona o celostátním referendu poměrně trendy. To znamená, jako první přišel návrh z řad SPD. Jeho náležitosti a ty parametry, které jsme probírali na půdě stálé komise pro Ústavu České republiky - tak tenhle návrh vyhodnotil jako naprosto nedostatečný. Nedostatečný z hlediska - ta dostatečnost se samozřejmě nějakým způsobem poměřuje politickou vůlí. A politická vůle v tomhle jasně ukazuje, že je třeba vůle stanovit u referenda určité kvorum. To znamená, jaký počet voličů by měl přijít nebo kolik voličů by pro ten daný návrh mělo hlasovat kladně, či záporně. A to tento návrh absolutně nenaplňuje.

Dále ze všech proběhlých jednání vyšlo, že nějaký rozumný počet petentů, kteří by mohli vyvolat referendum, rozhodně není 100 tisíc, tak jak navrhují poslanci z klubu SPD, ani to není 100 tisíc, jako navrhují poslanci z klubu KSČM, ale je to mnohem více. Tou klíčovou politickou silou je samozřejmě hnutí ANO. A hnutí ANO ve svých odhadech navrhuje 10 % z voličů zapsaných ve stálých seznamech, to znamená, nějakých 800 tisíc přibližně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP