(20.50 hodin)
(pokračuje Schillerová)

Dále, pokud si to všechno dobře pamatuji, tak jsem byla dotazována na fiskální pakt. Já už jsem zadala zpracovat, protože fiskální pakt schválen nebyl, existovala právní analýza, kdo má schvalovat a jakým způsobem tento fiskální pakt. Já jsem zadala zrevidovat tuto analýzu, zpracovat ji a stanovila jsem si přijetí fiskálního paktu jako jednu ze svých priorit. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní bychom mohli hlasovat o návrhu usnesení, tak jak nás s ním seznámila paní zpravodajka. Pokud nikdo nepožaduje, tak ho nebudu znovu číst, a přistoupíme k hlasování.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 129, přihlášeno 196 poslanců, pro 122, proti 19. Návrh byl přijat. Končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

6.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018
a střednědobý výhled na roky 2019 a 2020
/sněmovní tisk 8/ - prvé čtení

Tento materiál uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v předloženém materiálu je prezentován návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a období střednědobého výhledu, tedy na roky 2019 a 2020. Rozpočet a střednědobý výhled je sestaven v souladu se zákonem o Státním fondu dopravní infrastruktury a vychází z finančních rámců stanovených vládou České republiky. Rozpočet je připraven jako vybilancovaný se zapojením nároků a nepočítá s přijetím úvěrů na financování dopravní infrastruktury. Rozpočet a střednědobý výhled státního fondu byl schválen usnesením vlády č. 738 ze dne 23. října roku 2017. Současně vláda souhlasila s uzavíráním smluv na realizaci akcí dopravní infrastruktury, které jsou obsaženy v upraveném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2017, ale jejichž souhrnné potřeby přesahují limit návrhu rozpočtu na dopravní infrastrukturu na rok 2018 a střednědobého výhledu na roky 2019 a 202 do 31. prosince roku 2017, a to do částky 2 miliard korun. (Velký hluk v sále.)

S ohledem na legislativně náročný a zdlouhavý a složitě predikovatelný proces přípravy dopravních staveb je rozpočet pro rok 2018 koncipován tak, aby umožňoval v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na dokončení jejich přípravy, vysoutěžení a uzavření smluv na realizaci jednotlivých akcí. Z tohoto důvodu byly do rozpočtu u státních investorů Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC nově zřízeny globální položky, ve kterých jsou alokovány finanční prostředky pro zajištění postupného financování nově zahajovaných investičních akcí. V případě, že vznikne vyšší potřeba na financování daných akcí v průběhu roku, například díky urychlení přípravy některých akcí, než jaká je alokace uvedená v rozpočtu SFDI a jaké budou disponibilní prostředky SFDI, předpokládám, že budou vedena jednání na Ministerstvu financí s návazností na vývoj státního rozpočtu s cílem navýšit rozpočet SFDI na pokrytí těchto akcí.

Rozpočet roku 2018 vychází ze směrných čísel Ministerstva financí v celkové výši 53,8 miliardy korun národních zdrojů. Se zapojením prostředků z Evropské unie ve výši 18,7 miliardy korun včetně nespotřebovaných nároků činí pro rok 2018 celková výše rozpočtu 72,5 miliardy korun. Rozhodujícím faktorem pro sestavení rozpočtu je stejně jako v předchozích letech nutnost v maximální možné míře respektovat následující požadavky: na mandatorní výdaje, zejména na opravy, údržbu a správu sítě; na přípravu akcí dle vládou schváleného dokumentu Dopravní sektorové strategie, 2. fáze; na zajištění financování již rozestavěných akcí včetně dofinancování dobíhajících projektů; na zahajování nově připravených akcí, tedy na zajištění dostatečného čerpání prostředků OPD 2014 až 2020 pro splnění konkrétních milníků.

V průběhu roku 2018 předpokládám uzavírání dalších smluv na realizaci akcí a z těchto uzavřených smluv vzniknou závazky do budoucích let, které bude nutné krýt zvýšeným podílem národních zdrojů v řádu desítek miliard korun, protože v horizontu let 2019, resp. 2020 se předpokládá postupné dočerpání prostředků operačního programu Doprava 2014 až 2020 alokovaných v předmětných prioritních osách a specifických cílech. Obdobný postup se výrazně osvědčil u OPD 2007 až 2013, který jako jediný ze sektorových operačních programů vyčerpal z rozpočtu Evropské unie plnou alokaci a zároveň se stal prvním operačním programem programového období 2007 až 2013, který obdržel ze strany Evropské komise návrh na uzavření.

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury byl projednán v hospodářském výboru, který doporučuje Poslanecké sněmovně jeho schválení. Výbor rovněž přijal doplňující usnesení s žádostí a doporučení pro vládu České republiky, aby podle vývoje státního rozpočtu rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury navýšila.

Děkuji za pozornost a žádám o schválení tohoto materiálu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 8/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Martin Kolovratník a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, dobrý večer v tuto časnou hodinu. Teď tu nebudu dnes poprvé za volební komisi, ale jako zpravodaj tohoto bodu - rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Navážu na pana ministra, budu velmi stručný, ale i na Zbyňka Stanjuru, jak avizoval svůj názor a komentoval střednědobý výhled.

Návrh rozpočtu SFDI jsme projednali na hospodářském výboru 6. prosince a panovala tam opravdu velká shoda napříč politickým spektrem, všemi subjekty, které jsou i v hospodářském výboru zastoupeny. Ta shoda byla na tom, že ten rozpočet je v tuto chvíli nízký, že není příliš dostačující, a vnímáme to jako jakési určité maximum možného, jakési minimum opravdu v tom střednědobém výhledu. O rok zpátky byla mnohem vyšší částka. A dnes, jak bylo avizováno panem ministrem, národní zdroje počítají s částkou 53,8 miliardy, se zapojením evropských prostředků 18,7 miliardy, je to dohromady 72,5 miliardy korun.

Pravda je taková, že rozpočet, ta výše v tomto návrhu pokrývá plán staveb, ať už silničních, železničních, případně tedy vodních, jak je v tuto chvíli připraven v souladu s dopravními sektorovými strategiemi Ministerstva dopravy. Ale my indikujeme možný problém v průběhu roku 2018, pokud by se soutěže na jednotlivé stavby dařily, byť by byly za nižší cenu, jak je to teď na trhu reálné. Skutečně někdy v polovině roku 2018 může dojít k tomu, že investoři, když se zavazují ke stavbám, které nejsou na jednu stavební sezonu, ale na dvě nebo na tři dopředu, tak už nebudou mít výhled finančních prostředků a vlastně by v nějaký moment museli zastavit podepisování smluv, resp. dokončení tendrů, což si myslím, že nikdo z nás si nepřeje.

Z toho důvodu hospodářský výbor přijal ještě jedno doprovodné usnesení k rozpočtu, kde chce pana ministra dopravy podpořit v tom v uvozovkách boji za vyšší rozpočet SFDI. Na druhou stranu korektně říkám, že jsme nechtěli být radikální ve smyslu, že bychom bojovali za nějaké změny na rozpočtovém výboru. Je to tedy pouze doprovodné usnesení, které vám tady za malou chvíli přednesu.

Hlavní usnesení hospodářského výboru má číslo 14 a je ve standardním znění. Ke sněmovním tisku číslo 8 rozpočtu SFDI hospodářský výbor: zaprvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit sněmovní tisk 8, Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a střednědobý výhled na roky 2019 a 2020, v předloženém znění, zadruhé pověřuje předsedu výboru, aby předložil usnesení předsedovi Sněmovny, a zatřetí zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto výsledkem seznámil Sněmovnu, což tak činím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP