(12.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, uplynul vám čas k faktické poznámce. Nemohu být na vás méně přísný než na předsedu klubu sociální demokracie.

 

Poslanec Petr Kudela: Děkuji, já jsem vyčerpal svoje poznámky.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Kalousek také k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Ve smyslu jednacího řádu reaguji na projev pana předsedy Stanjury. Já souhlasím s jeho věcnými argumenty. Podporuji předložený návrh zákona, ale chci se zastat pana ministra Chvojky proti rčení, že je ministr bez práce.

Pan ministr Chvojka je předseda Legislativní rady. Legislativní rada je docela důležitý průřezový orgán vlády a standardně je to vždy uspořádáno tak, že buď je samostatný ministr předseda Legislativní rady, anebo Legislativní radě je předseda ministr spravedlnosti. A teď si představte, pane předsedo Stanjuro prostřednictvím pana předsedajícího, že tím předsedou Legislativní rady by byl Pelikán. Ne každá změna nutně musí být k lepšímu. Já si velmi vážím toho, že je pan ministr Chvojka předsedou Legislativní rady vlády. Je to něco jako s tou Evropskou unií. Tu si také neidealizujeme, ale dobře víme, že v Kremlu by nám bylo hůře.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Stanjury. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já bych chtěl reagovat na vystoupení pana předsedy Romana Sklenáka, který na nás všechny apeloval: Nedělejte ty poslanecké návrhy ty složité. Nedělejte je. Jenom ty jednoduché. To není dobře.

Pane předsedo Sklenáku prostřednictví pana místopředsedy, nevzpomenete si, který poslanec předložil jako poslanecký návrh návrh služebního zákona? Já si vzpomínám, že tam bylo i vaše jméno. A ten nám dal tedy práci. Zkuste začít u sebe, pane předsedo. Pak apelujte na nás. Já jsem na to čekal a bylo to přesně, jak jsem popsal. Pan předseda Sklenák říká: Podporuji tuto ideu, jsem pro, jsem pro, jsem pro - a pak přišlo, ale nejsem hluchý. Tomu já rozumím. Takže jste proti tomu, co jste podepsal, protože nejste hluchý. To jako... Já vím, že je to taková mediální zkratka, nebo možná že když se absolutně uplatní logika, tak pak vyjde z toho, co říkal pan ministr Chvojka. Máme neutrální stanovisko, ale je třeba to zamítnout. Je to protiústavní. Tak to je úplně stejná logika, když já řeknu, že pan předseda Sklenák je pro, ale byl pro a teď už je proti, protože není hluchý. To má stejnou logiku a stejnou váhu.

Já vás nechci fakt zdržovat. Už jsem říkal, že bych chtěl, abychom o tom hlasovali, aby se jasně ukázalo, jaká jsou stanoviska. Tak vám chci říct, nebojte se toho, vy, kteří si myslíte, že důležitou součástí naší společnosti jsou podnikatelé. Vy, kteří si to nemyslíte, se toho obávejte a klaďte jim další a další překážky v té víře, že se jich možná zbavíte, protože oni jsou nezávislí na státu. Nic nechtějí a to je v očích mnohých opravdu podezřelé.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Také vy, pane předsedo, jste se přihlásil k faktické poznámce, takže čas vypršel. (Posl. Stanjura: Děkuji za informaci.) Tak, děkuji.

Nyní pan kolega Gabal ještě s faktickou poznámkou a ještě faktická poznámka pana předsedy Sklenáka. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Dovolte mi jenom, abych dokumentoval naší elektronickou zaostalost. Dneska končí termín, do kterého se všichni čeští občané žijící v zahraničí musí zaregistrovat, aby mohli 21. října volit v zahraničí. V době, kdy máme datové schránky, elektronickou komunikaci ověřenou, bankovní transfery a všechno. Před čtyřmi lety byla dohoda koalice, že s tím něco uděláme. Nemáme to. Kdybychom byli tehdy mohli pověřit nějakou hospodářskou komoru, aby nám udělala elektronický hlasovací systém, tak bychom asi dneska měli elektronické volby. Já bych přinejmenším to podpořil, protože to je páka na to, abychom se z toho pravěku konečně vymanili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Nyní faktická poznámka pana předsedy Romana Sklenáka. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poté přednostní právo pana ministra Chvojky. Máte slovo.

 

Poslanec Roman Sklenák: Já jenom nechci odbíhat od tématu, ale jenom chci připomenout panu předsedovi Stanjurovi, jak to bylo tehdy s tím služebním zákonem. Skutečně si myslím, že i takový zákon by měl být vládní, že to nebylo šťastné, že byl předkládán jako poslanecký. Ale když si na to vzpomenete, ono to tehdy dost dobře jinak nešlo, protože pan prezident republiky řekl, že bude jmenovat vládu, až projde služební zákon prvním čtením. Takže v tu chvíli nebyla vláda, která by takový zákon předložila. A já jsem ho někde dopisoval, okolo Vánoc a předkládal, aby právě vláda mohla vzniknout. Takže doufám, že to byla skutečně výjimečná situace. Jsem rád, že potom i klub ODS nám pomohl s tím zákonem a společně jsme jej tady schválili s dalšími. A souhlasím s tím, že takovéto zákony by skutečně měly být vládní.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, panu poslanci Romanu Sklenákovi. Nyní tedy s přednostním právem pan ministr Chvojka. Připraví se pan kolega Kolovratník, poté pan kolega Plíšek. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vlády ČR Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já budu reagovat výhradně na pana předsedu Stanjuru. Ta jeho řeč byla docela dlouhá. Já jsem mluvil dvě minuty, on dvacet, tak snad to nebude násobně stejné, případná jeho reakce.

Já bych chtěl - a on to už zmínil pan předseda Kalousek. Já bych se chtěl zeptat pana předsedy Stanjury. Nebo takhle. Začnu jinak. Mě vždycky uráželo to, co říkal mému předchůdci Jiřímu Dienstbierovi, byť nemám úplně stejný pohled na svět jako můj předchůdce. Vždycky mě uráželo na klubu ODS, že mu říkali ministr bez práce. Já jako ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a předseda LRV té práce mám docela dost, byť přiznávám, že jí tam možná je o něco méně než třeba na vnitru nebo na financích, ale té práce je opravdu dost.

Podíval jsem se do přehledu, kdy byl ve vládě buď pan Stanjura, nebo ODS, tam na měla funkční období. Měli jste tam předsedkyni LRV Karolínu Peake. Tu snad odborně hodnotit nechci. Potom docenta, nebo doktora PhDr. Petra Mlsnu. Samostatný předseda vlády, pardon. Samostatný předseda Legislativní rady vlády. Ze zákona musí být předseda Legislativní rady vlády člen vlády. Takže jste měli ministra bez práce. Měli jste za dob vaší vlády dva ministry bez práce, jestli tomu dobře rozumím. To není úplně dobrá vizitka. Já si myslím, že došlo k nějakému pomýlení, a kdybyste si tam sedl, kdybyste byl právník, protože bez právnického vzdělání to dělat nemůžete, že byste zjistil, že té práce je docela dost.

Dále se budu vracet k funkčním obdobím minulým. Vám se to přece nikdy nestalo? Já si pamatuji, že když jsem byl v opozici, že jste měli neutrální stanovisko vlády, ale když si to člověk přečetl, tak to tam bylo úplně stejné. To tak prostě někdy je, že prostě některý kolega nepřesvědčí ty své ostatní třeba z negativního názoru, že je to negativní, ale z různých politických okolností. Z různých politických důvodů. Ne snad ani odborných, ale z politických důvodů se dá prostě neutrální stanovisko. Takže to je naprosto lichý argument.

A co mi na tom ale nejvíce vadí? Je to samozřejmě inspirace. Já tomu rozumím, ale ano... Rozumím, že chceme pomoct podnikatelům. Vy jste říkal, oni nemají za sebou ten aparát, někteří, těch velkých právníků. Ale to ten občan, na kterého dopadá např. za vašeho ministra spravedlnosti Pospíšila kodex, s prominutím, jako prase, přes tři tisíce paragrafů - občanský zákoník. Kde je nějaká příloha práv a povinností? Je tam nějaká příloha? Kodex, který má tři tisíce osmdesát paragrafů? Jak to, že to nikoho nenapadlo? Vy můžete říct, pane předsedo Stanjuro prostřednictvím pana místopředsedy, tak udělejme tedy přílohy u všech zákonů. Udělejme přílohy práv a povinností nejenom u těch zákonů, které dopadají na podnikatele, ale i na ty běžné občany, kteří nepodnikají například. No tak pak tedy dělejme zákony rejstříkovou přílohovou formou, ne jako klasickým právním standardním textem - § 1, odst. 1, 2, 3, 4, 5. Ale udělejme z toho vždycky jako seznam práv a povinností, které platí. Nebudou tam možná takové ty věty, které běžní občané neradi čtou. Takové ty právnické obezličky. Ale udělejme z toho prostě, jedna, dva, tři, čtyři, pět, šest... Jenom takovou přílohu. Nemusíme tady tvořit žádné zákony. Tvořme přílohy. To mi na tom vadí. Já si myslím, že to je legislativně špatně.

Opakuji, že můj názor - to není nějaký výrok autoritativní nějakého orgánu. Já k tomu samozřejmě nemám pravomoc. To musí rozhodnout Ústavní soud, pokud se tam tato norma - a já doufám, že schválená nebude - dostane. Ale ten zákon je prostě špatný. Nemůžeme tady mít zákony jednoho druhu, které musí mít nějakou přílohu. A když v té příloze, nedej bože, někdo zapomene udat nebo dodat jednu povinnost, tak byť v tom samotném zákoně, v tom těle samotného zákona ta povinnost je, a když v příloze není, tak ta povinnost nemůže být vymáhána. Vždyť to je úplný nesmysl! Já jsem jako neviděl větší hloupost. Takhle to prostě nemůže být! Děkuji a už se vyjadřovat nebudu! Díky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP