(14.40 hodin)
Poslanec Karel Fiedler: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Vzhledem k tomu, že v posledním týdnu, kdy byla schůze, můj návrh neprošel ve finále pouze o tři hlasy, pokusím se znovu zařadit bod s názvem Informace vlády k podmínkám těžby lithia v České republice.
Myslím si, že informace, které se objevují a které jsme zaregistrovali v médiích, jsou natolik závažné a natolik mohou významně ovlivnit jednak životní prostředí České republiky, jednak naši ekonomiku i příjmy státního rozpočtu, že je naprosto legitimní, abychom my jako Poslanecká sněmovna a naším prostřednictvím i občané České republiky měli naprosto jasno o tom, co se bude odehrávat s tak poměrně velkým nerostným bohatstvím, které se ukrývá v Krušných horách. Já bych velmi nerad, aby se opakovala kauza OKD, aby se jiní smáli a my zase řešili, kde vzít peníze do státního rozpočtu.
Jen si dovolím zmínit, že pan poslanec Babiš se stále zdráhá navrhnout projednání jeho novely zdanění jeho korunových dluhopisů. Ubezpečuji, že to znovu navrhnu na zářijové schůzi.
Ale znovu k této pragmatické věci. Posledně to neprošlo o tři hlasy. Věřím, že strohá, krátká, ale věcná informace vlády je opravdu namístě. To, co zajímá Poslaneckou sněmovnu i veřejnost. Navrhuji, abychom tento bod zařadili na středu odpoledne. Já jsem to měl, pane předsedající, v původním návrhu jako první bod po pevně zařazených bodech, ale dám přednost kolegovi Kováčikovi. Jestli projde jeho návrh, tak tedy po - jako druhý bod, čili po bodu pana kolegy Kováčika. Děkuji za podporu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Jan Skopeček se svým návrhem na změnu pořadu schůze. Prosím.
Poslanec Jan Skopeček: Dobré odpoledne. Navrhuji nový bod, který nese název Zrušení či snížení dálničních poplatků.
Myslím si, že kdo cestoval o víkendu po jakékoliv dálnici v České republice, musí souhlasit s tím, že kvalita tohoto veřejného statku neodpovídá ceně dálniční známky, kterou za to každý rok platíme. Je mi jasné, že to nevyřešíme pro ty řidiče a majitele automobilů, kteří si koupili známku na tento rok a už ji mají dneska nalepenou. Nicméně si myslím, že se situace dramaticky nezlepší ani v příštím roce a že i v letních měsících příštího roku budou na D1, ale i na dalších silnicích kolony. A mně se zdá skutečně neadekvátní za takto nekvalitní veřejný statek vybírat od řidičů a majitelů automobilů 1 500 korun ročně. Proto bych byl rád, abychom otevřeli debatu, jak třeba na příští rok alespoň částečně snížit či zrušit poplatky za dálniční známky pro osobní automobily. Nemířím tím samozřejmě k nákladní dopravě, ale mám pocit, že si naši řidiči nezaslouží platit za takto nekvalitní veřejný statek takhle dramatické peníze.
Jenom připomenu to, že od řidičů vybírá stát peníze i formou spotřební daně z benzínu, DPH z benzínu, podnikatelé platí silniční daň. Čili těch prostředků, které stát vybírá od řidičů na to, aby mohl tyto peníze investovat zpátky do infrastruktury, je celá řada. Rovněž připomenu, že ten objem vybraných peněz není pro Státní fond dopravní infrastruktury nějak zásadní a že i případný výpadek na inkasu z dálničních známek neznamená, že by stát neměl dostatek prostředků na to, aby do silnic investoval. Když se podíváme koneckonců na investiční aktivitu vlády v posledních letech, vidíme, že má klesající tendenci.
Čili myslím si a prosím o podporu zařazení tohoto bodu. Podle mého názoru můžeme otevřít debatu, jakým způsobem zaúkolovat vládu, aby na příští rok připravila alespoň snížení či zrušení dálničních poplatků alespoň do doby, než bude naše infrastruktura odpovídat kvalitě, kterou vidíme na západ od nás. Jenom připomenu, že v Německu se dodnes poplatky nevybírají a kvalita dálniční sítě je tam samozřejmě dramaticky jiná. Myslím si, že je to problém, který se dotýká spousty lidí, a že to je cesta, jak jim ulevit a vynahradit ty fronty, ty hodiny, které čekají na dálnicích, což má samozřejmě pro ně ekonomické konsekvence.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, ale ještě vám běží čas. Bylo by dobré upřesnit, na kdy chcete zařadit ten bod.
Poslanec Jan Skopeček: Já bych poprosil, aby se to zařadilo na zítřek po pevně zařazených bodech.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Pro pořádek, abychom si rozuměli. Bod nese název Zrušení či snížení dálničních poplatků. (Poslanec Skopeček: Ano, přesně.) Dobře, děkuji vám. (Poslanec Skopeček: Taky děkuji.). Táži se, zda se někdo další hlásí s návrhem na změnu pořadu schůze. Žádný návrh nevidím. V tom případě ještě předseda pan poslanec Sklenák. Prosím.
Poslanec Roman Sklenák: Děkuji. Já jenom k návrhu od pana poslance Skopečka, který zazněl. Dávám jménem poslaneckého klubu ČSSD a ANO 2011 námitku, tedy vetuji zařazení tohoto bodu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Eviduji vaše veto k pořadu schůze. Prosím, pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak poslanecké kluby hnutí ANO a ČSSD na to mají samozřejmě právo, nijak to nezpochybňuji. Ale ukazuje se, že ten návrh měl šanci získat podporu v Poslanecké sněmovně, ale předsedové klubů měli obavu, co by udělali jejich poslanci. Myslím, že zprávy, například z minulé středy, že fronta na D1 má 24 kilometrů - a ty zprávy jsou vlastně každý den - stojí za tu debatu. Tak ji nepovedeme dneska, budeme ji vést někdy jindy, ale je to škoda. Mohli jsme si tu debatu otevřít a debatovat, co s tím problémem dělat. Protože naprosto platí to, co říkal pan poslanec Skopeček.
Můžete se podívat do různých statistik, které dělají nezávislé ekonomické skupiny, které tvrdí, jaké ekonomické škody způsobuje zastavená doprava. Úplně přesně neznám ty matematické modely, ale jsou to desítky miliard ročně. A pokud se tím problémem nechceme zabývat a budeme se tvářit, že za ty peníze dostane občan odpovídající službu, tak vám, kteří jste dlouho po té dálnici nejeli, doporučuji - zkuste si to.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Žádnou další přihlášku k pořadu schůze nevidím. Přečtu omluvu. Dnes se po celý den z rodinných důvodů omlouvá pan poslanec Martin Novotný a s náhradní kartou číslo 74 dnes bude hlasovat pan poslanec Černý.
Nejprve tedy k návrhu pořadu schůze tak, jak byl přednesen z grémia. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. (Zaznívá zvukový gong.)
Zahajuji hlasování a táži se, kdo souhlasí s návrhem, tak jak byl přednesen z grémia v celém rozsahu, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 132. Přihlášeno je 154 poslankyň a poslanců, pro návrh 110, proti nikdo. S tímto návrhem byl vysloven souhlas.
Nejprve tedy návrh pana poslance Faltýnka a ten je, abychom na dnešní den po pevně zařazených bodech zařadili body 7, 8, 9, 10 a 11. Chcete dát hlasovat jednotlivě, po jednotlivých bodech? (Poslanec Faltýnek: Ano.) Dobře.
Já tedy zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro zařazení bodu číslo 7, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 133. Přihlášeno je 157 poslankyň a poslanců, pro návrh 102, proti 19. S tímto návrhem byl vysloven souhlas.
Dále tedy již po pevně zařazených bodech bod číslo 8.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 134. Přihlášeno je 157 poslankyň a poslanců, pro návrh 89, proti 13. S tímto návrhem byl vysloven souhlas.
Nyní na dnešek pevně zařadit bod číslo 9 po již pevně zařazených bodech.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 135. Přihlášeno je 157 poslankyň a poslanců, pro návrh 103, proti 3. S tímto návrhem byl vysloven souhlas.***