(11.10 hodin)
Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak když už přistoupím v tomto případě na takovéto hezké (nesrozumitelné) pojďme to řešit spolu. Já jsem pro. Spolu s ministrem. To mi přijde normální. Já nijak nezpochybňuji, že je nemocen. V tom případě je ale úplně normální, že ráno vystoupí váš předseda klubu nebo místopředseda klubu a řekne: pro nás je to důležité, pan ministr dneska nemůže, je omluven ze zdravotních důvodů, pojďme se domluvit, že se tady sejdeme 12. července, projednáme to. Nic by se nestalo vzhledem k tomu, jak jsou naplánovány schůze Senátu. Nic by se nestalo. Víte vůbec, kdy bude zasedat Senát? Jestli jsme pod časovým tlakem, nebo nejste. Já to vím.
Tak takové ty omluvy, to jsou takové dětské omluvy. A pak ještě řeknete kolegyni, která má naprostou pravdu. Kdyby to bylo poprvé. Kdyby to bylo poprvé, tak jsme určitě nad věcí, ale to je pravidlo, jak tady chodí ministři. Podívejme se včerejší interpelace - kůl v plotě, nový ministr školství, ani noha. Ani noha! Ministr financí, který nám tady v úterý kázal a vám vyčítal, že mluvíte - včera propadlo kolik jeho bodů? Šest. Protože byl omluven.
Tak se pojďme domluvit, že se sejdeme v září, abychom došli zákona. Netrapme se tady v červenci. A my můžeme také dělat kampaň. Já jsem pro. A ne že uvidíme - teď naskočí body, uvidíme, kolik tady bude ministrů k těm bodům, které pak jsou po bodu 194. Anebo zase budeme slyšet jé, my jsme nečekali, že to dneska půjde tak rychle. Tak ministr tu není, přerušme, přerušme. Obávám se, že to tak bude. Ptal jsem se, jestli tedy dojde na vnitrostátní plavbu, no asi ne, asi ministr dopravy tu není, tak kdyby došlo, tak to stejně přerušíme. Je to pořád dokola. Když na to někdo poukáže, možná zvýšeným hlasem, tak můžeme ubrat nějaký decibel, to není žádný problém, tak tady skočíte jako sršni, co si to dovolujeme.
Proč tento návrh zákona nepřipravila vláda na návrh ministra obrany? Proč tento návrh zákona neprošel standardním připomínkovým řízením? Co dělá ministr obrany? Polknu jedovaté poznámky, nebudu to říkat. Zrovna mě napadlo, když jsem se díval na televizní program, a nebudu nic říkat.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Vladimír Koníček. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vladimír Koníček: Děkuji. Já budu reagovat na poslední otázku pana předsedy Stanjury, protože na oficiálním webu Ministerstva obrany army.cz je napsaná informace, že pan ministr od 10.00 pokládá věnec u hrobu neznámého vojína. (Potlesk části poslanců.)
Místopředseda PSP Radek Vondráček: To jsou vskutku jiné než zdravotní důvody. Věřím jako člen vedení Sněmovny, že pan ministr zdůvodní tady tu svoji - pokud je to lež - vedení Sněmovny.
Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Jestliže se nikdo další nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana navrhovatele, případně pana zpravodaje. Není zájem.
Nebyla podána námitka, rozhodneme tedy podle paragrafu 90 odstavce 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení. Přivolám naše kolegy z předsálí, odhlásím vás všechny, prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 1094 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
O tomto usnesení zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku, zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 129, přihlášeno je 108 poslankyň a poslanců, pro 100, proti 3. Návrh byl přijat.
Bylo tedy rozhodnuto, že jednání bude pokračovat, a já zahajuji podrobnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Miroslav Opálka. Není tomu tak, pardon. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji, do podrobné rozpravy. Máte slovo.
Poslanec Pavel Antonín: Děkuji. Já jsem zapomněl v závěrečném slově ještě upozornit na jednu věc, že v rámci určitých výhrad, které tady zaznívají, je potřeba zdůraznit, že partnerem výboru pro obranu v přípravě této legislativy bylo Ministerstvo obrany a odvedlo na tom velký kus práce, a chtěl jsem jim poděkovat touto cestou. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Jestliže se nikdo nehlásí, končím podrobnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana navrhovatele, případně pana zpravodaje. Není zájem. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Martina Sedláře, Martina Stropnického, Jany Černochové, Davida Kádnera a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze, podle sněmovního tisku 1094.
O tomto návrhu zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku, zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 130, přihlášeno je 119 poslankyň a poslanců, pro 114, proti 1. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a projednávání končím.
Dalším bodem našeho jednání je
194.
Návrh poslance Bohuslava Svobody a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání
odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického
povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1086/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že i tady je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1086/1.
Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Bohuslav Svoboda. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, stojím tady před vámi tento týden už potřetí s návrhem změny zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
Přijetím novely zákona č. 95/2004, kterou jsme přijali před několika týdny, došlo k tomu, že praktický lékař pro děti a dost, který je samostatnou a velmi důležitou součástí našeho zdravotnického systému, že tato specializace z tohoto systému zmizela. Ten zákon byl kromě jiného připravován proto, aby se počty specializací snížily. Dospěli jsme k tomu, že se počet specializací nesnížil, některé nové tam přibyly a jediná, kterou jsme zrušili, byl obor praktický lékař pro děti a dorost.
Péče o děti v primární péči se naprosto zásadním způsobem liší od péče o děti v nemocnicích. Je to péče, která má v sobě zásadní složku preventivní, zásadní složku vlastně léčby a sledování dětí zdravých. Je to složka, která vytváří určitou komunikaci mezi zdravotnických prostředím, dětmi a jejich rodiči. Je to věc, která jistě není běžná v Evropě, ale je to věc, která je zásadním způsobem lepší a také těmi rodiči velmi vysoce a pozitivně hodnocena.
Problém, který je mezi těmi dvěma obory, to vlastně nejsou dva obory, to znamená dětské lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost, které vznikalo, vlastně bylo jediné, to znamená přechod v těchto jednotlivých dvou oborech, aby ti lékaři, kteří se vzdělají jako pediatři, mohli po určitém absolvování doplnění v kurzech pracovat jako praktičtí lékaři pro děti a dorost, a obráceně, pokud by nějaký praktik pro děti a dorost chtěl dělat klinickou medicínu a tu velkou medicínu s využíváním všech těch technik a vědomostí, které máme, tak aby mohl v tomto oboru přejít. Tato novela zákona tu možnost přechodu mezi těmi dvěma obory otevírá. ***