(11.10 hodin)
(pokračuje Gazdík)
Tak, tím jsme se vypořádali s pořadem schůze. Přečtu ještě omluvy, které sem dorazily. Dnes se po celý den jednání Poslanecké sněmovny omlouvá pan poslanec Pavel Šrámek, dále pan poslanec Vít Kaňkovský se omlouvá dnes od 9.00 do 10.00 z osobních důvodů. Dále pan poslanec Václav Votava se omlouvá dnes od 9.00 do 13.00 a z odpoledního jednání od 16. hodiny z pracovních důvodů. Pan poslanec Petr Kořenek se z dnešního jednání omlouvá do 10.30 ze zdravotních důvodů. Paní poslankyně Soňa Marková se omlouvá dnes na celý den z osobních důvodů.
Prvním bodem dnešního jednání pořadu schůze je
265.
Návrh na změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny
Na lavice vám bylo doručeno usnesení volební komise číslo 145 ze dne 8. listopadu tohoto roku. Prosím nyní pana místopředsedu volební komise pana poslance Jana Klána. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Klán: Děkuji za slovo. Hezké dopoledne, vážený pane místopředsedo, páni ministři, kolegyně, kolegové.
K tomuto volebnímu bodu sděluji, že ve vyhlášené lhůtě poslaneckým klubům na doručení návrhů na změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny, a to do pondělí 7. listopadu 2016 do 13 hodin, byly sekretariátu volební komise doručeny nominace, které jsou zaneseny právě v usnesení volební komise číslo 145, které vám bylo rozdáno na vaše lavice.
Jedná se o následující rezignace. Výbor pro evropské záležitosti Dana Váhalová, ČSSD, náhradník Stálé delegace Parlamentu do Parlamentního shromáždění Rady Evropy Jana Fischerová, ODS, Stálá delegace Parlamentu do Meziparlamentní unie Jana Fischerová ODS.
A dále nominace. Vyšetřovací komise pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci dálnice D47, Jan Sedláček, ANO 2011, Martin Sedlář, také ANO 2011. Náhradník Stálé delegace Parlamentu do Parlamentního shromáždění Rady Evropy Miroslava Němcová, ODS, a Stálá delegace Parlamentu do Meziparlamentní unie Martin Novotný, ODS.
Nyní vás žádám o otevření rozpravy k tomuto bodu.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já tak činím. Otevírám rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Pan poslanec Ivan Pilný s faktickou poznámkou. (Poslanec Pilný je nepřítomen.) Ano děkuji, on tady není. Pokud se tedy nikdo nehlásí, rozpravu končím. Prosím vás o závěrečné slovo a případné pokyny k hlasování.
Poslanec Jan Klán: Děkuji. Volba bude naprosto jednoduchá. Bude veřejná pomocí hlasovacího zařízení. Pokud s tím bude samozřejmě Sněmovna souhlasit a nikdo nepodá proti tomuto námitku, vzali bychom za prvé na vědomí en bloc rezignace, jak jsem je přečetl, a druhým hlasováním en bloc jednotlivé nominace také, en bloc.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. To je velmi jasné. Ptám se, jestli má někdo námitku proti tomuto postupu. Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat ve dvojím hlasování. Nejprve rezignace en bloc, poté nominace en bloc.
Zahajuji hlasování o navržených rezignacích, tak jak je přednesl pan zpravodaj. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 334. Přihlášeno je 132 poslankyň a poslanců, pro 120, proti jeden. Návrh byl přijat.
Druhé hlasování bude o navržených nominacích.
Zahajuji hlasování o navržených nominacích. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 335. Přihlášeno je 132 poslankyň a poslanců, pro 115, proti jeden. Návrh byl přijat.
Tím jsme se s tímto bodem vypořádali. Děkuji panu zpravodaji. (Zpravodaj: Také děkuji.)
Dalším bodem našeho jednání je bod
232.
Výroční zpráva o činnosti veřejné ochránkyně práv za rok 2015
/sněmovní tisk 768/
Nejdříve mi dovolte, abych mezi námi přivítal veřejnou ochránkyni práv paní Annu Šabatovou. Vítejte, paní ombudsmanko. Prosím paní ombudsmanku, aby předloženou zprávu uvedla. Tento sněmovní tisk projednal petiční výbor a ústavněprávní výbor. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 768/1 a 2.
Prosím paní ombudsmanku, aby předloženou zprávu uvedla.
Veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a vážení pánové, dovolte, abych vám představila zprávu o své činnosti za rok 2015. Sestavili jsme ji se svými kolegy tak, aby z ní mohli čerpat odborníci, tedy také poslanci a senátoři, ale i veřejnost. Krom různých přehledů jsme využili evidenci stanovisek ochránce volně dostupnou na našem webu. Místo dlouhých právních textů proto zpráva stručně objasňuje podstatu jednotlivých problémů a jejich řešení. A jediným kliknutím, pokud jste samozřejmě v elektronické verzi, se dostanete k plnému textu případů.
Zpráva se tradičně věnuje legislativním doporučením Poslanecké sněmovně, uplatněným zvláštním oprávněním, statistice a poznatkům z jednotlivých oblastí státní správy, netradiční je pouze sdružení témat podle jednotlivých pracovních týmů, které jsme tentokrát ve zprávě také představili, systematickým návštěvám zařízení, tedy ochraně před špatných zacházením, statistice a zjištěním z oblasti rovného zacházení a ochrany před diskriminací. A také samozřejmě hospodaření a aktivitám kanceláře jako takové.
Teď shrnu to nejdůležitější. Jsem ráda, že byla vyslyšena většina legislativních doporučení ochránce za roky 2013 a 2014. Devět z patnácti doporučení se již nějakým způsobem odrazilo v právním řádu, nebo se na změně pracuje. Mrzí mě, že nám stále chybí zákon o opatrovnictví, který by zlepšil postavení a ochranu osob omezených ve své svéprávnosti. Také mě mrzí, že advokát jako soudem určený kolizní opatrovník dítěte nadále nemůže nahlížet do dokumentace vedené orgánem sociálně-právní ochrany dětí a nemůže tak řádně hájit zájmy dítěte.
Za rok 2015 předkládám pět nových a jedno staronové doporučení. Jsem přesvědčena o nezbytnosti zajištění skutečně kvalitní péče o seniory zakotvením minimálních materiálních a personálních požadavků na zařízení pobytových sociálních služeb. Je také třeba odstranit zbytečné překážky čerpání rodičovského příspěvku a odstranit znevýhodnění zaměstnanců, kteří nedosáhnou minimální mzdy, protože pracují na zkrácený úvazek při placení zdravotního pojištění.
V loňském roce jsem se také dvakrát obrátila na vládu a předložila svá doporučení. Vláda vyhověla doporučení zlepšit dostupnost služeb sociální péče a uložila některé úkoly ministryni práce a sociálních věcí v této souvislosti. Jen tak totiž lze předcházet špatnému zacházení se seniory a lidmi s duševní poruchou v dosavadních neregistrovaných zařízeních, tedy v ubytovacích zařízeních, jež tyto služby poskytují bez oprávnění, a tedy bez pravidelné kontroly. Zjednodušeně řečeno, pokud nebude dost řádných legálních služeb, budeme se potýkat s fenoménem podivného podnikání v této oblasti.
V roce 2015 jsme obdrželi 7 541 stížností. Zásadní, důležité a pozitivní je, že stále více lidí ví, čím se může ochránce zabývat. To znamená, 64 % loňských podnětů, a je to nejvíc v historii, spadalo do působnosti veřejné ochránkyně práv. Mohli jsme se jimi tedy podrobně zabývat. ***