(18.30 hodin)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pan zpravodaj? Nemá zájem o závěrečné slovo. Neeviduji podanou námitku proti tomu, abychom dále postupovali podle navrženého § 90 odst. 2.
Nyní tedy podle § 90 odst. 5 rozhodneme o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení, ale ještě než se tak stane, tak vás všechny odhlásím. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Už jsem zagongoval, gonguji podruhé a potřetí a počtvrté.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 886 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
O tomto návrhu usnesení zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 98, přihlášeno je 115 poslankyň a poslanců, pro 75, proti 3, návrh byl přijat.
Bylo tedy rozhodnuto v jednání pokračovat a já zahajuji podrobnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Nikdo takový není. Pokud se tedy nikdo nehlásí, tak končím podrobnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova navrhovatele případně pana zpravodaje. Není zájem. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 886."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 99, přihlášeno je 116 poslankyň a poslanců, pro 90, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu ministru i panu zpravodaji.
Dalším bodem našeho jednání je bod
33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 854/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Dobrý den, vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci. Tento návrh zákona za prvé upravuje systém dávek státní sociální podpory, především tedy rodičovský příspěvek, kdy chceme, aby byl čerpán ještě flexibilněji než nyní, a tudíž aby jeho čerpání podpořilo případný dřívější návrat rodičů do zaměstnání.
Především se navrhuje zrušit omezení horní hranice čerpání rodičovského příspěvku ve výši 11 500 korun tak, jak je to dnes, a umožňuje se volit výši čerpání dávky i pro rodiče, jimž nelze stanovit denní vyměřovací základ. Zároveň se také ruší podmínka sledování docházky dítěte do předškolních zařízení. Zároveň se zde ruší možnost čerpání rodičovského příspěvku osobám, které jsou v evidenci z titulu péče o dítě svěřené do pěstounské péče na přechodnou dobu, protože oni čerpají jak příspěvek na pěstounskou péči, tak paralelně rodičovský příspěvek, takže čerpají dvakrát. Dále se zde zpřesňuje definice soustavné přípravy dítěte na budoucí povolání a zároveň se administrativně zjednodušuje proces výplaty zbývající částky rodičovského příspěvku z té celkové částky.
A ještě jenom na vysvětlení, jestli jste to někdo celé pěkně pečlivě četl, tak tam zůstává původní návrh, který byl předložený vládě, ale vláda z toho původního návrhu vypustila úpravu týkající se střídání rodičů v pobírání rodičovského příspěvku v případě střídavé péče. A za druhé, vláda neschválila úpravu týkající se zrušení ustanovení obsahující úpravu v důsledku neplnění povinné školní docházky dítěte, kde je možno odebrat rodičovský příspěvek.
Takže vás prosím o podporu a děkuji za zbytky pozornosti.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní ministryni. Prosím nyní zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Janu Pastuchovou. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Mám pět minut, takže už vím, že ani moc neposloucháte, přesto pár slov k tomuto návrhu.
Ráda bych zdůraznila, že se jedná o opakující se dávku, jejímž původním cílem bylo oprávněné osobě přispět v situaci, kdy z důvodu péče o nejmladší dítě v rodině měla snížené výdělečné činnosti.
Paní ministryně uvedla, co je v návrhu tohoto zákona, ale já řeknu, co se nám nebo mně na tom zákonu moc nelíbí. Zákon trošku deformuje účel, k němuž je ta dávka, tedy příspěvek pro rodiče, pro potřeby rodiče, který si v důsledku řádné péče o dítě nemůže zajistit příjem vlastní prací. Pokud bude rodičovský příspěvek vyplácen minimálně šest měsíců, tak v roce 2016 by to bylo 33 580 korun. Jedná se o lidi s nadprůměrnými příjmy a i přesto si myslím, že je pro úpravu důvod s cílem úspěšné ženy podpořit v mateřství. Systém státní sociální podpory by měl kompenzovat zejména nutné snížení příjmů v důsledku nepříznivé sociální situace v rodině. Zrušení měsíčně pevně daných dávek je předkladatelem argumentováno mj. pocity diskriminace u příjemců. Zde se jedná ale o lidi ekonomicky neaktivní, jak je uvedeno, tedy nepracující, studenty a OSVČ, kteří si na základě vlastního rozhodnutí nehradí nemocenské pojištění. Nikde není vyčísleno vyhodnocení dopadů, které tato změna rodičovského příspěvku bude mít jak na příjemce, tak na zřizovatele.
Zvýšené výdaje. Co to jsou zvýšené výdaje, což uvádí MPSV v prvních letech. Co se mi vůbec nelíbí, je, že v kratší době se umožní čerpat příspěvek i sociálně nejslabším rodinám, což může mít za následek, že tyto slabší sociální skupiny s nižší gramotností mohou tuto částku spotřebovat během krátké doby a následně se dostat do finančních problémů. To by se následně mohlo projevit zvýšeným čerpáním dávek pomoci v hmotné nouzi.
Dále může dojít k tlaku na územní samosprávné celky ve smyslu potřeby navýšení kapacit předškolních zařízení pro děti tím, že dojde ke zkrácení doby čerpání. Toto opatření se může dotknout zejména obcí jako zřizovatele veřejných zařízení pro péči o děti. ***