(16.40 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Karel Fiedler také s faktickou poznámkou. A ještě jedna faktická poznámka kolegy Zlatušky. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo, pane předsedající. Myslím si, že to, co tady zaznělo od pana předsedy Romana Sklenáka je rozumný návrh, pospojovat to dohromady. Nicméně si kladu otázku. Jestliže - a zase to, co říkal předřečník - paní ministryně tady nebyla, tak že to zase nemá takovou váhu.
Ale kladu si otázku. Pokud by to Ministerstvo školství a paní ministryně opravdu myslely vážně s tím, že to zapracují do té vládní novely, proč už tak neučinily? Vždyť přece určitě vědí, že tento sněmovní tisk s pořadovým číslem 278 je v systému už dlouho. A kdyby to opravdu Ministerstvo školství a paní ministryně myslely seriózně a vážně, že se tímto chtějí zabývat, že berou, že to je rozumný návrh, a že ho chtějí implementovat do toho zákona, proč už tak neučinily v novelách, které byly předkládány později? Měly k tomu nejlepší možnosti.
Takže asi optimální varianta je to, co tady už zaznělo od mých předřečníků, k té se přikláním, propustit to do druhého čtení a nechat na školském výboru, aby to tam zůstalo. Eventuálně potom dát návrh na přerušení jednání. Ale určitě bych se na základě toho argumentu, který jsem řekl, nepřikláněl k tomu to zamítnout s tím, že se to dá do jiných běžících zákonů, ale nechat to v té fázi... Říkám opravdu, kdyby to ministerstvo myslelo vážně, nic nebránilo tomu, aby tuto myšlenku již zapracovalo do jiných předložených novel. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji kolegu Fiedlerovi za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Jiřího Zlatušky. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Jiří Zlatuška: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím si, že ten návrh, co tady říkal pan poslanec Sklenák, je rozumný z toho pohledu, jestli chceme, aby tady skutečně tahle norma prošla, a to v tomto volebním období. Pokud to bude projednáváno jako samostatný návrh, zvyšuje se tím šance, že to půjde pomaleji. Zase, neměli bychom se tvářit takovým způsobem, že bychom tady zamítali něco, co budeme chtít jako součást toho paralelně projednávaného návrhu.
Takže bych si dovolil tímto dát formálně návrh na přerušení projednávání tohoto návrhu do příští schůze s tím, že během jednání školského výboru bude prostor najít způsob, jak to zapracovat do zákona o změně financování regionálního školství.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl procedurální návrh, o kterém rozhodneme bez rozpravy. Uznávám, že tady mám další čtyři faktické poznámky a řádnou přihlášku paní kolegyně Fischerové, ale podle jednacího řádu musíme nechat hlasovat bez rozpravy o návrhu na přerušení tohoto bodu s termínem zářijového jednání výboru o vládním návrhu školského zákona.
Rozhodneme o něm v následujícím hlasování, ale nejdřív vás všechny odhlásím. Požádám vás o novou registraci. Zagonguji, protože jsem pro zmenšení hladiny hluku požádal kolegy o diskuzi v předsálí.
Jakmile se ustálí počet přihlášených, rozhodneme o návrhu kolegy Zlatušky na přerušení tohoto bodu...
Zahájil jsem hlasování číslo 230. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Děkuji vám. Je to hlasování číslo 230. Ze 130 přítomných, pro 89, proti 32. Návrh byl přijat.
Omlouvám se všem přihlášeným, ale procedurální návrh byl schválen, takže přerušuji bod číslo 51, a to do projednání vládního návrhu školského zákona ve výboru školství. Děkuji paní zástupkyni předkladatelů. Děkuji panu zpravodaji. Pro tuto chvíli končím bod 51.
Pokračovat budeme bodem číslo
52.
Návrh poslanců Petra Gazdíka, Věry Kovářové, Jana Farského, Jiřího Skalického
a Františka Váchy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb.,
o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 491/2001 Sb.,
o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 282/ - prvé čtení
Zástupce předkladatelů je Petr Gazdík, ale připravuje se paní poslankyně Věra Kovářová. Požádám pana poslance Josefa Uhlíka, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Konstatuji, že stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 282/1.
Paní poslankyně Věra Kovářová má za předkladatele slovo, a to ve chvíli, kdy se uklidní Poslanecká sněmovna a rozpustíme hloučky před lavicemi tak, abychom... (Silný hluk, poslanci postávají a diskutují v prostorách celého sálu.)
Já vám, paní kolegyně, rád udělím slovo, ale opravdu očekávám, že diskuze, které se nyní vedou k něčemu jinému, než je zákon o obcích a dalších zákonech, nakonec budou v předsálí a bude tady dostatečný klid. Prosím, můžete hovořit.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Máme před sebou poměrně rozsáhlý návrh, který se zaobírá problematikou způsobu volby starostů jako představitelů územních samosprávních celků. Podotýkám, že dosavadní právní úprava institut přímé volby starosty obce nezná. V současnosti se totiž uplatňuje model, podle něhož jsou starosta obce a členové rady, jsou-li splněny podmínky pro její zřízení, voleni zastupitelstvem obce na jeho ustavujícím zasedání. Tento model se přitom uplatňuje bezvýjimečně v obcích všech kategorií. A právě v tom má předložený návrh přinést změnu. Dovolte mi nyní, abych jej jako jedna z předkladatelek představila.
Předloha zavádí přímou volbu starosty obce v územních samosprávních celcích s počtem obyvatel menším než 1 500. Vyloučena ale není ani v lidnatějších obcích, kde může být starosta volen tehdy, rozhodne-li zastupitelstvo obce o tom, že nebude zřízena obecní rada. V obou případech i nadále jako v současnosti platí, že v těchto obcích, v nichž není rada obce zřízena, vykonává její kompetence starosta obce.
Návrh se opírá o přesvědčení, že zejména v menších obcích, jichž je v podmínkách České republiky naprostá většina, je přímá volba starosty výrazně vhodnějším způsobem ustanovování tohoto významného obecního orgánu. Je tomu tak proto, že obyvateli těchto obcí je starosta vnímán jako ústřední postava dotyčné územní samosprávy. Tento dojem je oprávněný. Vzhledem k tomu, že starosta menší obce nemá k dispozici rozsáhlý aparát, leží veškerá odpovědnost za její každodenní fungování i za její zdárný rozvoj na jeho bedrech. Zavedení přímé volby je s tímto pojetím jednoznačně v souladu. ***