(18.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Nyní máme před sebou bod 64, a protože pan ministr Marian Jurečka je řádně omluven z pracovních důvodů, jeho bod půjde také na konec bloků prvních čtení, stejně tak jako bod číslo 65... (Výhrady z pléna ohledně omluvy ministra Jurečky.) Ten byl řádně omluven od rána, ministr zemědělství. Za Karlu Šlechtovou mám pověření vlády pro pana ministra Hermana. Takže až dojdeme k bodu, který se týká ministryně pro místní rozvoj, budeme moci postupovat tak, že to vezme podle usnesení vlády pan ministr Herman. (V sále je silný hluk.)
Vzhledem k tomu, že zatím mám před sebou další bod a to je bod 69, to je Svatopluk Němeček, který je také řádně omluven. Takže ten také propadá. Pokud nepřednese některý z předsedů klubů postup podle § 54 odst. 9, tak to učiním já po bodě 71, protože tady mám pověření vlády pro pana ministra Hermana.
71.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 597/ - prvé čtení
Pane ministře, ještě než vám dám slovo, požádám pana poslance Jiřího Petrů, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. (V sále je rušno.) Pozitivní návrh, tak jak jsem řekl, jsem od žádného z předsedů klubů nedostal, na přerušení jednání. Takže v tom případě, protože pan ministr Herman předložil platné usnesení vlády České republiky o tom, že je pověřen za ministryni Šlechtovou předložit návrh, nezbývá mi nic jiného než mu dát slovo. Prosím, pane ministře.
Ministr kultury ČR Daniel Herman Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vláda České republiky svým usnesením ze dne 20. srpna 2015 číslo 646 schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů, autorizační zákon, a současně mě pověřila, abych tento vládní návrh v Parlamentu České republiky odůvodnil.
V roce 1992 byl učiněn významný systémový zásah do podmínek výkonu povolání osob činných ve výstavbě, to jsou projektanti a stavbyvedoucí, kterým byl přechod od autorizace prováděné orgány státní správy podle dříve platného stavebního zákona a jeho prováděcí vyhlášky k autorizaci prováděné profesní samosprávou na základě nového zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Novým autorizačním zákonem byly ustanoveny profesní komory - Česká komora architektů a Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Současně byly nastaveny jejich pravomoci a povinnosti.
Autorizační zákon od doby své účinnosti prošel několika novelizacemi, a to zejména v souvislosti s přistoupením České republiky do Evropské unie vydáním směrnice o uznávání odborných kvalifikací, novelou stavebního zákona a podobně. Nebyl však dosud podroben celkové revizi, která by vyhodnotila ustanovení z hlediska aplikace zákona v praxi. V souvislosti s aplikací zákona lze sledovat problémy u některých ustanovení pro jejich nepřesnost. V jiných případech zákon neodpovídá změně ekonomické situace i situace ve stavebnictví.
Návrh změny autorizačního zákona byl zpracován v souladu s plánem legislativních prací vlády pro rok 2015, a to z důvodu provedení úprav a zpřesnění některých ustanovení autorizačního zákona představujících problémy v aplikační praxi a uvedení autorizačního zákona do souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání. Obsahem novely autorizačního zákona je vyjasnění právní úpravy, přizpůsobení aktuální situaci na trhu a měnícím se potřebám členských základen obou komor a narovnání právního stavu tam, kde se doslovný výklad rozchází s účelem a smyslem úpravy.
Navrhovaná změna zákona nemá dopady na státní a veřejné rozpočty, na územní samosprávné celky ani na životní prostředí.
Navrhované změny se dotýkají fyzických a právnických osob jako podnikatelských subjektů. Dopady na tyto subjekty hodnotím jako pozitivní, neboť novela zákona umožní širší spektrum jejich činností v souběhu s výkonem povolání a vyšší míru právní jistoty danou vyjasněním stávající právní úpravy.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru kultury Hermanovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jiřího Petrů, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Jiří Petrů: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, cílem návrhu zákona je především úprava a zpřesnění ustanovení zákona představujících problémy v aplikační praxi. Za druhé, uvedení zákona č. 360/1992 Sb. do souladu se zákonem 89/2012 Sb., občanským zákoníkem, a zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
Navrhované změny: Za prvé, zpřesnění definice autorizace. Za druhé, změna výše autorizačního poplatku. Za třetí, založení povinnosti autorizovaných osob platit řádně a včas členské příspěvky. Dále, odstranění duplicitní povinnosti České komory architektů a České komory autorizovaných inženýrů a techniků v péči o dokumenty. Dále, úprava výkonu činnosti autorizovaných osob, specifikace činnosti autorizovaného architekta, doplnění samostatného ustanovení o osobní odpovědnosti za výkon povolání autorizované osoby vykonávající činnost ve veřejné obchodní společnosti. Dále pak zpřesnění formulace výkonu činnosti autorizovaného architekta v rámci vypracování územně plánovací dokumentace. Dále, úprava činnosti technika autorizovaného pro obor pozemní stavby. Dále, rozšíření pravomoci České komory architektů a České komory autorizovaných inženýrů a techniků, aby si v rámci svých vnitřních předpisů nastavili podmínky voleb, s variantami voleb na valné hromadě nebo voleb distančních. V neposlední řadě potom sjednocení terminologie novely autorizačního zákona s terminologií občanského zákoníku. Změny výše autorizačních poplatků, platba členských příspěvků, způsob výkonu činnosti a výkon činnosti ve veřejně obchodní společnosti je řešen v tomto návrhu variantně.
Předkladatel uvádí, že návrh změny zákona nemá vliv na státní rozpočet ani na další veřejné rozpočty, nepředstavuje negativní dopady na podnikatelské subjekty a spotřebitele. Je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, je slučitelný s právními předpisy, judikaturou i obecnými právními zásadami Evropské unie, není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, a nemá přímý dopad na ochranu soukromí a osobních údajů, nepředstavuje riziko korupce.
Dovolím si také upozornit, že již ve fázi přípravy novely ve druhé polovině roku 2014 proběhla na Ministerstvu pro místní rozvoj jednání Komory geodetů a kartografů o začlenění vzniku Zeměměřické komory do textu novely. Tato jednání nebyla z pohledu Komory geodetů a kartografů úspěšná a v rámci meziresortního připomínkového řízení uplatnilo Ministerstvo zemědělství, v jehož působnosti je Český ústav zeměměřický a katastrální, požadavek na rozšíření novely i vznik Zeměměřické komory. Ministerstvo pro místní rozvoj tento požadavek odmítlo. Se vznikem Zeměměřické komory dále souhlasí armádní složky, pro které geodeti a kartografové rovněž pracují. ***