(18.50 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vzhledem k tomuto návrhu mi nezbývá nic jiného než požádat vás o rozhodnutí, a to v hlasování pořadové číslo 74. Všechny vás na požadavek z pléna odhlásím. Prosím, přihlaste se svými hlasovacími kartami.
O tom, že budeme jednat meritorně i po 19. hodině až do bodu 7, rozhodneme v hlasování pořadové číslo 74, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 74 z přítomných 123 pro 59, proti 38. Návrh nebyl přijat. (Neklid v sále.) Můžeme pokračovat do 19. hodiny.
Pan ministr je přítomen, takže ho mohu vyzvat, aby se ujal slova k odůvodnění bodu
56.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 47/2002 Sb.,
o podpoře malého a středního podnikání a o změně zákona č. 2/1969 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 545/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr Mládek. Požádám pana poslance Kučeru, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážený pane předsedající, vážení kolegové, předkládám vám návrh novely zákona o podpoře malého a středního podnikání, na základě kterého vznikne nový subjekt s názvem Agentura pro podnikání a inovace. (V sále je velký hluk.) Tato agentura bude podřízena zákonu č. 234/2014 Sb., o státní službě, a bude plnit roli zprostředkujícího subjektu z pohledu strukturálních -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás na chvíli přeruším. Prosím sněmovnu o klid! Děkuji. Prosím, pokračujte.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek - z pohledu strukturálních fondů Evropské unie, a to pokud možno od 1. ledna 2016. Novela je vypracována na základě požadavku Evropské komise vzneseného na jednání delegace České republiky s Evropskou komisí na lednovém a únorovém zasedání. Týkalo se to strukturálních programů a možnosti čerpání 4,3 mld. eur, které byly do OPPIK alokovány z evropského fondu pro regionální rozvoj. (V sále je stále velký neklid.)
Vzhledem k uvedenému a po zvážení několika variant bude ze současné agentury na podporu podnikání a investic CzechInvest vyčleněn příslušný útvar zabývající se evropskými strukturálními a investičními fondy do nové organizace, Agentury pro podnikání a inovace. Tato agentura bude spadat pod působnost zákona o státní službě. To je vše. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi. Požádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Michal Kučera. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den. Ještě jednou děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosím sněmovnu o klid! Děkuji. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Já vám děkuji. Pan ministr Mládek uvedl celkem podrobně důvody, které vedou ministerstvo k novele tohoto zákona. Dovolte mi, abych ještě upozornil na některé aspekty této samotné novely.
Novela zákona o podpoře malého a středního podnikání, ve které se vyčleňuje z agentury CzechInvest ta část, která se zabývá administrací čerpání evropských fondů. Rozdělení CzechInvestu na dvě části, tedy na část věnující se podpoře příchodu zahraničních investic do České republiky a na část věnující se administraci strukturálních fondů, se jako téma objevuje již mnoho let. (V sále je stále velký hluk.) V podstatě od doby vstupu České republiky do Evropské unie, tedy kdy CzechInvest...
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, pane poslanče. Ještě jednou žádám sněmovnu o klid! Nebo budu muset být přinucen k tomu, že přeruším jednání schůze už nyní a nedokončíme to ani do 19. hodiny. (Veselost v sále.) Teď nevím, jestli jsem vás nenavedl ještě k většímu hluku. Dobře. Prosím tedy pány poslance, paní poslankyně, jestli by pana zpravodaje nechali v klidu dokončit jeho zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu zákona, který je v prvém čtení. Děkuji. Prosím, pokračujte.
Poslanec Michal Kučera: Je mi jasné, že agentura CzechInvest mnohdy budí veselí, nicméně tato novela zákona je pro čerpání evropských fondů poměrně zásadní a jistě všichni chceme, aby evropské fondy hladce plynuly do České republiky a do našeho průmyslu stejně tak jako Ministerstvo průmyslu a obchodu a pan ministr Mládek. Myslím, že to ocení i pan ministr financí Babiš.
Teď se omlouvám, že nevím, kde jsem skončil. (Veselost v sále.) Radši to vezmu od začátku.
Vládní návrh novely zákona, kterým se vyčleňuje z agentury CzechInvest ta část, která se zabývá administrací čerpání evropských fondů. Rozdělení CzechInvestu na dvě části, tedy na část věnující se podpoře příchodu zahraničních investic do České republiky a na část věnující se administraci strukturálních fondů, to se jako téma objevuje již řadu let. Já si myslím, že pamětníci si na to jistě pamatují, minimálně ti, kteří se zabývají čerpáním evropských fondů a jejich administrací. Je to v podstatě od doby vstupu České republiky do Evropské unie, kdy CzechInvest rozšířil portfolio své činnosti právě o tuto agendu.
Já si tady samozřejmě dovolím svůj pohled. Myslím si, že tehdy se již jednalo o chybný krok a agentura se měla věnovat výhradně podpoře investic. Administrace strukturálních fondů měla již tehdy jít jinou cestou než přes vládní agenturu zřízenou k podpoře investic. Znovu se začalo o vydělení administrace fondu diskutovat v souvislosti s plánem tehdejšího ministra průmyslu a obchodu, myslím, že se nepletu, když řeknu, že to byl tehdy pan ministr Kuba, a doufám, že si to i časově správně pamatuji, jelikož nejsem úplně chodící encyklopedie, ale myslím si, že to bylo v té době, a jednalo se právě o sloučení agentury CzechTrade, která se zabývá podporou obchodu, a agentury CzechInvest, tedy podpory investic. A z toho by byla právě naopak vyčleněna administrace fondu této sloučené agentury.
Můžeme se samozřejmě bavit o tom, jestli by ten krok byl správný, či ne. Pouze logický ekonomický pohled z řízení procesu říká, že by toto řízení bylo flexibilnější a samozřejmě pro klienta by poskytovalo komplexní službu. Samozřejmě administrace fondu by z toho byla vyčleněna, to znamená splňovalo by to požadavky Evropské unie, jak dnes předkládá pan ministr průmyslu a obchodu Mládek.
Tehdy však došlo pouze k prvnímu kroku, kterým bylo spojení zahraniční sítě obou agentur, a současná vláda v dalších krocích vedoucích ke sloučení agentur pokračovat nechce. To si myslím, a to je opravdu jen můj osobní pohled, že není správné, ale samozřejmě věřím, že v nějakých dalších diskusích se dozvíme argumenty, proč tomu tak je. Já to samozřejmě úplně nechci zavrhnout, ale z mého současného pohledu si myslím, že sloučení dvou agentur by třeba mohlo být zajímavé. Nicméně vyčlenění administrace fondu mimo CzechInvest si vynucuje Evropská komise, která trvá na tom, že fondy musí administrovat státní orgán, tedy ministerstvo nebo podřízená organizace podléhající zákonu o státní službě. Teď je otázkou, proč tedy není CzechInvest pod státní službou. Myslím si, že ta otázka by taky mohla zaznít a mohla by zaznít na ni i odpověď, protože by samozřejmě tohle bylo pravděpodobně to nejjednodušší, co by Ministerstvo průmyslu a obchodu mohlo udělat. ***