(9.50 hodin)

 

Poslanec Josef Nekl: Doporučuji najednou.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Najednou. Je zde požadavek na oddělené hlasování? Není tomu tak. Prosím tedy stanovisko garančního výboru k návrhům pod bodem A. (Zpravodaj doporučuje.) Pan ministr? (Doporučuje.) Dvakrát kladné stanovisko.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 200: přihlášeno je 172, pro 165, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Pokročíme k návrhu pod bodem B. Zeptám se na stanovisko pana zpravodaje. (Garanční výbor nedoporučuje.) Pan ministr? (Stanovisko nesouhlasné.) Dvakrát nesouhlas.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 201: přihlášeno je 172, pro 31, proti 103. Návrh nebyl přijat.

 

Jsem přesvědčen, že jsme hlasovali o všech pozměňovacích návrzích. Je tomu tak? Můžeme tedy přistoupit k hlasování o celému návrhu zákona.

 

Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií), podle sněmovního tisku 399, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Prosím stanoviska. Pan zpravodaj? (Doporučuje.) Pan ministr? (Doporučuje.) Dvakrát doporučují.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má číslo 202: přihlášeno je 173, pro 165, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh usnesení byl přijat a s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji i panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu.

 

Budeme pokračovat bodem

 

132.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb.,
o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí
a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního
prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 409/ - třetí čtení

Pan ministr je na místě, zůstává i pan zpravodaj. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 409/2, doručeny byly 17. června. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 409/3.

Zeptám se pana ministra, zda chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Je tomu tak, prosím, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, bude to opravdu velmi krátké. Já se ve svém vystoupení odkážu na komentáře na úvod, který jsem měl při prvním a druhém čtení, a chtěl bych jen poděkovat i výboru pro životní prostředí k vznesení některých pozměňovacích návrhů. A chtěl bych jenom připomenout, že ačkoliv primárně je důvodem té novely zajištění nápravy v reakci na řízení o porušení smlouvy, takzvané infringementové řízení, a celá řada změn s tím souvisejících, tak navrhovaná právní úprava také vymezuje jasně možné způsoby bezhotovostní platby za vykoupený kovový odpad, a to v návaznosti na dojednanou novelu vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady. Já bych v této souvislosti jenom chtěl říct, že vyhláška přinesla svůj efekt a skutečně za kvartál březen, duben, květen oproti minulému roku došlo k poklesu trestné činnosti související s výkupem kovů až o 60 %. Troufám si říct, že to je také díky té vyhlášce, a proto mě to opravňuje, respektive naplňuje mě to jistým optimismem, že tato jasná úprava v zákoně, tak aby nikdo nemohl tu vyhlášku obcházet, ten efekt přinese. Kromě toho jsou tam také některé věci, které se týkají závěrů z ekoauditu, a některé drobnosti týkající se statistického zjišťování.

Takže určitě pozměňovací návrhy, které přišly z výboru životního prostředí, jsme velmi pečlivě posoudili, a ty, které máte pod bodem A1 až A12, B1 až B4 a potom pozměňovací návrhy, které se týkají legislativně technických a formálních změn, Ministerstvo životního prostředí podporuje. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Otevírám rozpravu, mám zde přihlášku pana poslance Kotta, kterému udělím slovo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: Dobrý den, pane předsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych načetl legislativně technickou úpravu týkající se přečíslování z důvodu nově vkládaných bodů v tomto znění: S ohledem na obsah pozměňovacího návrhu A6, kterým se doplňuje do článku 2 Přechodná ustanovení nový bod číslo 10, prosím o provedení legislativně technické opravy mého návrhu B4 spočívající v přečíslování nově vkládaných bodů do článku 2, a to tak, že namísto "10 a 11" se označují jako "11 a 12".

Děkuji za pochopení.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Pan poslanec Zahradník.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, tady se setkáváme s další z novel, které přicházejí z Ministerstva životního prostředí a které jsou vynucené tlakem Evropské komise, tedy tlakem onoho nechvalně známého infringementu, z kterého máme strach a kde tedy konáme. Namísto toho, abychom co nejdříve připravili a předložili nový zákon o odpadech, který určitě potřebujeme a který by pomohl celou řadu těchto nejasností, se kterými se potkáváme a které pak musí být řešeny předkládáním poslaneckých návrhů v průběhu prostě projednávání, vyřešit.

Tady pan ministr promluvil a z jeho projevu jsme mohli vyrozumět, že hlavním bodem této novely je to, že bude možné za kovové odpady platit pouze bezhotovostně. Ono to tak není. Ona tam je celá řada dalších věcí, které jsou důležité. Třeba to, že vlastně se sedimenty a s kaly vytěženými z řek, případně z rybníků, bude nakládáno jako s odpady. Tady pan ministr údajně jednal se správci toků o tom, aby s těmito produkty bylo možné nakládat tak, jako tomu bylo dosud. To znamená, aby je bylo možné použít pro případné prostě stavební aktivity. Tady bych prosil pana ministra, aby to, co přislíbil, bylo nakonec splněno.

Dalším takovým významným bodem je vlastně zřízení kolektivního systému pro sběr použitých pneumatik. To je úplně nová věc. Zatím se s pneumatikami nakládá tak, že většina z nás, kteří přivezeme své auto do servisu a chceme vyměnit pneumatiky, tak jsme přesvědčeni, že autoservis s těmi pneumatikami nějak naloží, my se pak už o ně dál nestaráme a v té části, kterou platíme potom, je nějaká nákladová položka za jejich likvidaci obsažena. Tady je vytvořen celý kolektivní systém, do kterého budou zainteresováni tedy ti, kteří s pneumatikami nakládají, kteří je dovážejí, kteří s nimi obchodují. Takže to je nová věc. Tady myslím, že tento návrh má významnou podporu obcí, které pak musí řešit otázku, co s těmi různými pneumatikami, které neskončí v tom procesu, který jsem nastínil, ale které jsou pohozeny různě nebo dovezeny nakonec do sběrných dvorů, tak aby bylo možno s nimi nakládat a likvidovat je a aby na jejich likvidaci přispívali ti, kteří předtím na nich vydělali tím, že je nějakým způsobem obchodovali nebo s nimi prostě provedli určité obchody.

A za třetí to je návrh, ke kterému přečetl legislativně technickou úpravu pan kolega Kott. To je ta část, která se týká kalů, které vznikají z čističek odpadních vod, které vlastně dneska v počtu dvou tisíc jsou v každé obci a které jsou už dneska běžnou součástí našeho života. Tyto čističky produkují kaly, které pokud neobsahují nějaké škodlivé prvky, tak mohou skončit jako hnojivo na polích.***




Přihlásit/registrovat se do ISP