(21.00 hodin)

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Takže by se tam udělaly jenom nějaké průjezdy tak, aby se segwaye mohly dostat na místo svého určení nebo nějaké shromáždění. Takže tady si myslím, že dáváme obcím pravomoc vyhlásit zóny bez segwayů, popřípadě zákaz segwayů do jednotlivých míst.

Co se týče reflexních prvků, tam by to určitě byla debata na hospodářský výbor. Nechceme nic, řekl bych, zásadního. Je to standard i v ostatních zemích. Jsou to nějaké standardní reflexní prvky tak, aby byl chodec, který jde v neosvětlené části mezi obcemi, označen. Byla debata, jakým způsobem to zabezpečit. Je tam možnost to prostě vymáhat policií. Takže o tom bude určitě další debata.

Co se týče bodového systému, to bych nechal na hospodářský výbor a na druhé čtení.

Děkuju za připomenutí - to odstranění ledu a sněhu je velmi závažná věc, která se stává povinností, a byl to velmi nebezpečný prvek.

A co se týče kontroly a centrálního registru nehod, odkázal bych debatu na hospodářský výbor, kde vysvětlíme, jakým způsobem to je. Centrální registr nehod byl na požadavek Ministerstva vnitra a budeme se bavit, jak bude zabezpečeno jeho další fungování.

Tolik za mě. Všechno. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pan zpravodaj nemá zájem o závěrečné slovo. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl předložený návrh přikázat k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování o přikázání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 186, přihlášeno je 157 poslankyň a poslanců, pro 138, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, má-li někdo návrh na přikázání dalšímu výboru. Není tomu tak. Končím tedy prvé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Posledním bodem dnešního jednání je

 

41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 458/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Prosím, pane ministře, máte slovo. (V sále je velký hluk.)

 

Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, tento návrh novely trestního řádu a trestního zákoníku si klade tři cíle. Tím prvním je snaha zlepšit odhalování případů korupčního jednání, kdy v současné době se potýkáme s tím, že je to trestná činnost s takzvanou vysokou latencí, protože nikdo v tom příběhu nemá zájem, aby se o něm dozvěděly orgány činné v trestním řízení, protože všichni, kdo se účastní, by byli postiženi, kdyby je nahlásili. Z tohoto důvodu chceme zavést možnost, aby pokud někdo byl požádán o poskytnutí úplatku a z tohoto důvodu jej také poskytl, tak pokud bezodkladně o tom uvědomí orgány činné v trestním řízení a bude s nimi řádně spolupracovat tak, aby došlo k odsouzení skutečného pachatele, to jest toho, kdo vyžadoval takový úplatek, tak aby oznamovatel byl beztrestný. To je první cíl.

Ten druhý je spíše techničtějšího rázu. Jde o to, že byl touto Sněmovnou nebo vůbec Parlamentem přijat ústavní zákon, kterým došlo k časovému omezení imunity poslanců, senátorů a soudců Ústavního soudu, ale nebylo to promítnuto do trestního řádu, takže to se napravuje, aby to mohlo reálně fungovat.

A tím posledním a zřejmě nejkontroverznějším prvkem, ale podle mne velmi důležitým, je zavedení trestnosti přípravy trestného činu z krácení daně, poplatků a podobné povinné platby. Tam jde o to, že se dnes oproti minulosti jedná o mimořádně sofistikovanou činnost, pravidelně dokonce přesahující hranice jednoho státu a organizovanou zločineckými skupinami, které se přeorientovaly z jiných činností právě na tuhle, protože je nejvýnosnější. (V sále je stále velký hluk. Mnoho poslanců diskutuje v hloučcích v uličkách.)

Současné nástroje ke stíhání této kriminality nestačí právě proto, že dnes není trestná příprava trestného činu, čili jde o to, že už musí nastat ten pokus, už skutečně musí dojít k tomu, že je trestný čin páchán, ta daň je zkracována, a to v dnešní době elektronických převodů peněz znamená, že policie nebo finanční úřady a policie, pokud se dozvědí o tom, že se něco takového chystá, tak musejí čekat až do okamžiku, kdy to ti zločinci začnou reálně dělat, a pak teprve mohou něco spustit, ale to už je pozdě, protože pochopitelně tou dobou už jsou pryč peníze i lidé. Z tohoto důvodu považujeme za nezbytné, aby i zde tedy ta příprava trestná byla.

V této souvislosti se původně vyslovovala obava z toho, že různí daňoví poradci a tak podobně budou nuceni hlásit vlastně pořád něco, i každou konzultaci, a tak dále, to bylo odstraněno v legislativním procesu tím, že je to trestný čin, kde už nebude zařazen v katalogu těch, u kterých jejich nepřekažení je trestným činem.

Na úvod myslím stačí. Prosím o podporu tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní bych poprosil o slovo zpravodajku, kterou je pro prvé čtení paní poslankyně Helena Válková, která je bohužel omluvena. Poprosím tedy o hlasování na změnu zpravodajky na paní poslankyni Marii Benešovou.

 

Zahajuji hlasování o změně zpravodaje na paní poslankyni Marii Benešovou. Kdo je pro, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 187, přihlášeno 156 poslankyň a poslanců, pro 125, proti žádný. Návrh jsme přijali.

 

Prosím paní zpravodajku o její úvodní slovo. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Marie Benešová: Dobrý večer. Pan ministr tady předložil vládní návrh, který upravuje opět tři okruhy otázek. Prvním cílem úpravy je snaha o motivaci subjektů k oznamování případů korupčního jednání. Jak jistě víte, korupční jednání je především latentní trestná činnost, a proto ministerstvo dospělo k názoru, že je potřeba předložit určité nové instituci tak, aby bylo možné stíhat a odložit trestní stíhání a rozhodnutí o nestíhání podezřelého a pomoci tak k tomu, aby tyto případy byly odhalovány. Jedná se o nestíhání podezřelého, tedy osobě, které byl poskytnut úplatek.

Druhým cílem je reakce na přijetí ústavního zákona, kterým došlo k časovému omezení imunity poslanců, senátorů a soudců Ústavního soudu změnami provedenými na ústavní úrovni, avšak fakticky nebylo dosaženo sledovaného cíle, neboť nebyly provedeny navazující změny v trestněprávních předpisech.

A posledním ze sledovaných cílů je zavedení trestnosti přípravy trestného činu zkrácení daně, poplatku a povinné platby, což tady bylo panem ministrem podrobně zdůvodněno, a na což tedy odkazuji tak, jak zde přednesl.

Domnívám se, že je potřeba podpořit tento zákon, který je vládním zákonem, a navrhuji, aby bylo hlasováno o jeho propuštění do druhého čtení a přikázání ústavněprávnímu výboru. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP