(14.50 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Teď k tomu kouzlu. Pan ministr rád říká "sice byl loni schodek státního rozpočtu 80 miliard, ale já snižuji zadlužení". Tak i v návrhu těch zákonů se říká, že do toho dluhu vůči HDP se nepočítají rezervy. Snížit rezervy je samozřejmě možné, jako první to udělal ministr financí Miroslav Kalousek, ten krok vlastně okopíroval ministr financí Andrej Babiš, proč ne, je to odpovědnost ministra financí, jak velké rezervy dá. Ale v tom samotném výpočtu k těm 55 % či 50 % se ty rezervy nepočítají. Počítá se dluh bez rezerv.

(V sále je velký hluk, poslanci se hlasitě baví, řečník se odmlčel, rozhlédl se po sále a hluk se poněkud ztišil.)

Někdy stačí nic neříkat, a hned je ticho. Děkuji.

Já jsem čekal, že aspoň pan zpravodaj mi odpoví. On tady sice moudře pohovořil, jak z levé, z pravé části spektra, čtyři věty, které na nic neodpověděly, ale neodpověděl. Položil jsem dneska tři konkrétní otázky, minule několik. Nedozvěděl jsem se, proč je posunut termín o dva roky vůči původnímu návrhu dluhové brzdy vůči obcím a krajům. Nedozvěděl jsem se, proč to přehodili z ústavního zákona do běžného. Nedozvěděl jsem se, co to jsou trvale udržitelné veřejné finance. Nic z toho. Pak se někteří diví, že tady mluvíme dlouho. No, protože se opakovaně ptáme a nikdo nám neodpovídá.

Co jsme se ale dozvěděli, a řekl to ministr financí, že vicepremiér vlády, ministr financí, když podává návrh ústavního zákona, tak neví, co v něm je. Já myslím, že to je docela závažná věc. Řekl to ministr - sice to šlo z mého ministerstva, je to sice návrh ústavního zákona, je to klíčový zákon, ale nezlobte se na mě, co je uvnitř, to jsem opravdu nevěděl. Jenom to potvrzuje náš názor, že v tom zákoně je jenom nadpis. Nic tam není. Je to podle mne ta horší varianta. Podle mne to tak není, ale nemám to jak dokázat. Ministr financí navrhoval, že vláda může snižovat důchody, a dneska říká "já jsem o tom nevěděl, to poslalo ministerstvo". Platí to u jiných zákonů, že ministr posílá do připomínkového řízení něco, o čem neví? Mně to přijde jako mimořádně závažné sdělení.

Říkal pan místopředseda, že to je závažný zákon. Podívejte se, kolik členů vlády tady je u tak závažného zákona, který pro vládu je klíčový, a teď bych tady mohl vršit další adjektiva. Není tady ani premiér ani ministr financí. Je tady ministr zemědělství. Možná že si kromě biopaliv střihne i finanční ústavu. No proč ne? Vždyť to také (nesrozumitelné) finance, proč by to nepředložil a neodpovídal? Já nechci kritizovat ty, kteří jsou přítomni, já chci kritizovat ty, kteří jsou nepřítomni.

Jsem opravdu zklamaný, pane zpravodaji, že jste se ani nenamáhal zkusit odpovědět na některé otázky, případně poctivě přiznal třeba "nevím".

Takhle si já nepředstavuji projednávání ústavního zákona a takhle to vedete k tomu, že Poslanecká sněmovna ten zákon prostě nepřijme, protože nejste ochotni nebo schopni odpovídat na konkrétní věcné dotazy, jenom pořád říkáte, jak je to důležité, jak je to klíčové.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl pan poslanec Stanjura. Nyní s přednostním právem mimo rozpravu pan poslanec Miroslav Kalousek jako předseda klubu TOP 09. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Já si samozřejmě vážím přítomnosti pana ministra zemědělství i pana ministra obrany, ale v okamžiku, kdy je předkládána ministrem financí finanční ústava a ten předkladatel tady není, tak já prostě nejsem ochoten spokojit se s argumentem, že bude raději v kuloárech, než aby poslouchal opilého Stanjuru. (Smích v sále.)

Já prostě trvám na tom, aby tady ten předkladatel byl, a navrhuji přerušení do doby návratu předkladatele a prosím, aby si z nás pan ministr financí nedělal legraci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já samozřejmě o vašem procedurálním návrhu dám hlasovat bez rozpravy, a to tak, že vás všechny nejdříve odhlásím a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.

 

O návrhu na přerušení do příchodu pana ministra financí dám hlasovat, jakmile se ustálí počet přítomných, a to v hlasování pořadové číslo 136, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přerušení do příchodu pana ministra financí. Děkuji.

Z přítomných 137 poslanců v hlasování pořadové číslo 136 pro 70, proti 23. Návrh byl přijat, ale pan ministr financí se dostavil, takže můžeme pokračovat.

 

Rozhodneme o návrzích, které byly předloženy, resp. jestli mě pan zpravodaj bude kontrolovat - řídil jsem celý zbytek společné rozpravy. Nepadl žádný návrh na zamítnutí ani na vrácení ani v jedné z částí té rozpravy.

Nejdříve tedy budeme hlasovat o sněmovním tisku 411, s tím, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru, a to jako výboru garančnímu podle novely zákona o jednacím řádu.

 

15.
Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti
/sněmovní tisk 411/ - prvé čtení

Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Přestože jde o ústavní zákon, všichni jsou spokojeni s rozpočtovým výborem jako výborem garančním.

Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 137, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 137, z přítomných 143 pro 142, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům. Má někdo návrh na přikázání jinému výboru? Ano, pan poslanec Marek Benda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já jsem to nenavrhoval v otázce garančního výboru, ale myslím, že ústavněprávní výbor by měl návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti projednat, při vší úctě ke kolegům z rozpočtového výboru. Já se domnívám, že by bylo správné, aby to projednal i ústavněprávní výbor. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP