(15.10 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá, já myslím, že můžeme ukončit definitivně obecnou rozpravu. Takže já končím obecnou rozpravu, nikdo do ní už přihlášený není. Budeme hlasovat o návrzích k přikázání.
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh výboru pro sociální politiku, to budeme hlasovat nejdřív.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat výboru pro sociální politiku, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 217, přihlášeno je 146, pro hlasovalo 117, proti 6, takže to bylo přikázáno.
A pak tady byl návrh paní poslankyně Bohdalové, která navrhovala, aby se to přikázalo taky výboru pro školství a kulturu, to hlasujeme nyní.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat taky výboru pro školství a kulturu, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 218, přihlášeno je 149 poslanců, pro hlasovalo 107, proti 18, takže i toto druhé přikázání bylo provedeno.
Můžeme ukončit toto prvé čtení návrhu poslaneckého, bod 91. A můžeme postoupit dál, k bodu číslo
71.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 737/ - prvé čtení
Požádal bych ministra financí Miroslava Kalouska. Místní poplatky. Místní poplatky pro Miroslava Kalouska. Požádal bych ho o úvodní slovo. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Podezírám vás, že kdybyste si mohl vybrat něco pro Miroslava Kalouska, nebyly by to místní poplatky.
Nicméně dovolte, abych uvedl novelu tohoto zákona, která má v podstatě motiv rozšířit pravomoc obecních samospráv ve stanovování místních poplatků, s tím, že obecní úřad bude i nadále vyměřovat poplatek rozhodnutím. V případech, kdy je poplatek zaplacen nebo odveden ve správné výši, ale po lhůtě splatnosti a obecní úřad ještě nevydal rozhodnutí o vyměření tohoto poplatku, je nově stanoveno - tady je ta změna -, že se rozhodnutí nevydává.
To, co je samozřejmě politikem, je ona úprava místních poplatků, kde je Sněmovna sice nestanovuje, ale zvyšuje horní limit a ponechává na místních samosprávách, zda poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst či za lázeňský či rekreační pobyt v některých městech stanoví sazbu do 30 korun, v této chvíli je to do 15 korun, a za lázeňský nebo rekreační pobyt z 20 na 40 korun. Dá se říct, že v zásadě vzhledem k tomu, že za posledních dvacet let tyto limity nebyly upraveny, tak tento návrh zvyšuje limit zhruba dvojnásobně, nicméně nečiní tak imperativně a nechává opravdu na místních samosprávách, aby si to upravily.
Návrh zákon byl konzultován- prošel nejenom připomínkovým řízením, ale byl konzultován i se sdruženími, která zastupují zájmy měst a obcí. Byl tedy konzultován se sdružením místních samospráv, se Spolkem pro obnovu venkova, a abych nebyl obviněn z diskriminace, byl konzultován i s mnohem méně významným sdružením, tuším, že se jmenuje Svaz měst a obcí. Všechny tyto subjekty vyjádřily s tímto návrhem souhlas. Prosím vás tedy o vstřícný přístup k tomuto návrhu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Požádám o slovo pana poslance Vladislava Vilímce, který je zpravodajem pro prvé čtení, a nyní bych ho požádal, aby také řekl své úvodní slovo.
Poslanec Vladislav Vilímec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, není moc co dodat z pozice zpravodaje. My jsme v minulém roce schválili novelu zákona o místních poplatcích, která nově upravovala především místní poplatek a limit výše místního poplatku za likvidaci komunálních odpadů. Tehdy ta novela ještě upravovala některé další dílčí věci a vešla v účinnost 1. července roku 2012. Tento návrh novely zákona je vládní. Není to žádný průlom stávajícího zákona, odstraňuje však některé aplikační problémy na straně obcí jako správců místních poplatků, terminologicky neaktuální pojmy, a zčásti odstraňuje i administrativní náročnost, a to zmínil pan ministr, správy místních poplatků v případě zaplacení po lhůtě splatnosti.
Ve dvou případech navrhuje navýšení limitu výše poplatku, o tom také se zmínil pan ministr, a to v případě poplatku za lázeňský a rekreační pobyt a u poplatku za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst. V případě lázeňského poplatku byl limit nastaven ještě při schválení původního znění zákona v roce 1990. Od té doby uplynulo dvaadvacet let a samozřejmě přitom náklady lázeňských míst a míst se zvýšeným soustředěným turistickým ruchem v průběhu let mnohonásobně vzrostly. Pokud se týká vjezdu motorového vozidla, tam je důvod navýšení onoho limitu především neadekvátní částka současná ve vazbě vůbec na náročnost správy tohoto poplatku a náročnost výběru, zejména v případě zejména krátkodobých vjezdů.
Návrh novely zákona je tady, myslím, od června minulého roku. Proto na rozdíl od praxe z minulého týdne, kdy jsem jako zpravodaj navrhoval prodloužení doby pro jednání ve výborech, tady si dovolím v obecné rozpravě navrhnout zkrácení lhůty k projednání tohoto tisku na 30 dnů.
Možná ještě jednu poznámku na okraj k vystoupení pana ministra. Já si nemyslím, že Svaz měst a obcí je méně významná instituce místních samospráv. Myslím si, že je to významná instituce, která sdružuje mnoho obcí a měst v České republice.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak a teď otevírám obecnou rozpravu. Do ní se hlásí ministr Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo jako první. Prosím.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za vstřícný přístup pana zpravodaje a dovolím si tedy navrhnout zkrácení lhůty na 30 dnů.
Jenom prosím, nechtěl jsem se nikoho dotknout. Když jsem hovořil o významu jednotlivých sdružení, nepoměřoval jsem počet. Poměřoval jsem míru konstruktivních návrhů, které z jednotlivých institucí kdy vyšly, a tam, upřímně řečeno, Svaz měst a obcí je podle mého názoru v minusu. Ale můžu to být subjektivní pocit.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Stále probíhá obecná rozprava. Prosím, paní poslankyně Horníková, máte slovo.
Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že tady není obecná a podrobná, takže bych si dovolila zde přednést návrh, aby tato novela zákona byla přiřazena k projednání také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, protože myslím, že už i ze samotného názvu zákona, ale i z vystoupení pana ministra i zpravodaje jasně vyplývá, že to je problematika, která se dotýká většiny obcí. Musím ze zkušenosti říct, že právě v poslední době i při výjezdních zasedáních se velice často s touto problematikou setkáváme, a my jsme přímo slíbili obcím, že tuto problematiku si vezmeme do našeho výboru a budeme se jí aktivně zabývat, tak bych chtěla požádat Poslaneckou sněmovnu, aby tuto materii přiřadila také výboru pro veřejnou správu. Při vší úctě k rozpočtovému výboru. Děkuji. ***