(9.40 hodin)
(pokračuje Kohoutová)

Možnost transformace na obecně prospěšné společnosti je výhodná i pro stát, protože organizace s touto právní formou jsou transparentnější. Na rozdíl od občanských sdružení se řídí přísnými pravidly a vztahuje se na ně přísnější kontrola. Musí vést např. podvojné účetnictví, povinně podávat daňová přiznání, jsou vedeny ve veřejném rejstříku a vztahují se na ně přísné podmínky auditu. Jako obecně prospěšné společnosti získají transformované organizace legitimní možnost prodávat své služby a výrobky a zajistit si dostatečné finanční zdroje.

Ještě bych ráda zmínila, jaké by tato změna mohla mít dopady na veřejné rozpočty. Tedy žádné. Zákon naopak vytvoří podmínky pro posílení financování příslušných organizací z jiných než státních zdrojů, a to transparentních.

Rozhodně jsem si vědoma, že zákon vyvolá velkou diskusi, na kterou jsem připravena a ze které naopak může vzejít návrh k dalšímu možnému zlepšení. Jde skutečně o přechodné období před platností občanského zákoníku, nového občanského zákoníku.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jana Suchá.

 

Poslankyně Jana Suchá: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, předkladatelka nám předložený návrh plně představila, já myslím, že nad rámec již nemám, co bych k němu dodala. Pouze bych dodala, že s předloženým návrhem se vláda seznámila na svém jednání dne 14. března a má k němu určité připomínky, ať už jde o nedostatky legislativně technického charakteru, nebo to, že se návrh nevypořádává s právní úpravou obsaženou v novém občanském zákoníku. Přesto si myslím, že si předložený návrh s ohledem na nastíněná rizika zaslouží, aby byl postoupen do druhého čtení a abychom se s ním vypořádali v ústavněprávním výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Teď bych jenom ještě přečetl omluvu pana poslance Daniela Korteho, který se omlouvá 14. 6. v čase 9.45 až 11 hodin z důvodu svolání komise.

A teď se prosím vrátíme k bodu, který projednáváme, a já bych otevřel obecnou rozpravu k tisku 605. Hlásí se pan poslanec Křeček.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, pane předsedající. Já také souhlasím s tím, co tady bylo řečeno, že tento zákon zaslouží, aby postoupil do druhého čtení. Chápu důvody jeho předložení. Občanská sdružení se obávají toho, že po novém občanském zákoníku se stanou ústavy, což u nás má trošku jiný charakter, ale budeme si muset na terminologii nového občanského zákoníku zvyknout.

Ale já tady poukazuji na skutečnost, která je podle mého názoru velkým problémem, a totiž to, že souhlas s touto změnou musí projevit všichni členové občanského sdružení. Ze zákona není jasné, kdo to ověří. Kdo to ověří, zda skutečně všichni členové, a já jsem členem občanských sdružení, která mají několik set členů, jak budeme ověřovat, že to všichni udělali a že se po několika měsících nestane, že se ozve někdo, že to s ním nebylo projednáno, on s tím nesouhlasil, a tím pádem je ta přeměna chybná. Jestli se nedostaneme do nějaké pasti legislativní, kdy budou námitky proti takovýmto změnám. Čili toto je třeba ve druhém čtení nějak ověřit, je tam třeba dát nějakou uzavírací klauzuli, kdy se to bude zjišťovat, způsob, jakým se to bude zjišťovat.

Jinak samozřejmě vyhovět důvodům, pro které byl tento zákon předložen, nebo tato novela předložena, je jistě na místě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se... Prosím pana poslance, aby se ujal slova. Prosím.

 

Poslanec Jiří Krátký: Dobré dopoledne, pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové. Já bych navázal jenom na část zdůvodnění tohoto návrhu týkající se historie občanských sdružení, která by ho (?) neměla ztratit, pokud si chtějí sáhnout na dotace.

Paní kolegyně, zkuste si přečíst dnešní Aktualne.cz. První článek - nepotřebujete historii, pokud se to neobjeví v podmínkách. Ministerstvo životního prostředí takto postupuje. Doporučuji vám si to přečíst. Ta péče je dobrá. Já s tím názorem, že občanská sdružení mají mít historii, než si sáhnou na dotace, (souhlasím?), ale ne vždycky to umíme dodržovat.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to byl poslanec Krátký. Ptám se, kdo dál se hlásí do rozpravy. Paní poslankyně Kohoutová.

 

Poslankyně Lenka Kohoutová: Já na to možná jenom krátce odpovím. Ta transformace je dobrovolná, to znamená, že to občanské sdružení, které má problémy, které jsem zmiňovala, se může transformovat, nicméně tento zákon, tato novela nikoho k ničemu nenutí.

Dále bych chtěla jenom zmínit, že existuje část neziskového sektoru, který jsem tady také vyjmenovala, který prostě ten problém má, u kterého při grantech jsou vyžadována léta historie, a já mám skutečně jednotlivé případy, kdy neziskový sektor v oblasti skutečně sociálních služeb dnes už je vyřazován z grantů. A je to proto, protože podniká a protože jsou to občanská sdružení.

Je mi líto, ale znova opakuji, transformace je a bude dobrovolná. Čili kdo se bude chtít přihlásit, přihlásí se, kdo nikoliv, zůstává na svém. Jdeme pomáhat těm, kteří to skutečně potřebují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ptám se, kdo další ještě. Prosím, pan ministr Pospíšil.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji pěkně, pane předsedající. Já budu mluvit pouze stručně, řekněme, o právní kvalitě a formě tohoto návrhu. Obsah a důvodnost tohoto návrhu zdůvodnila dostatečně paní předkladatelka.

Chci říci, že tento návrh vznikal při konzultacích s Ministerstvem spravedlnosti, byl konzultován s autory nového občanského zákoníku a je zcela v souladu s tím, co od roku 2014 bude platit v oblasti spolkového práva, to znamená v oblasti tzv. spolků, které mají nahradit současná občanská sdružení. My tedy garantujeme, řekněme, legislativní kvalitu. Obsah a důvod zde byl už vysvětlen a zdůvodněn.

Chci tento návrh také podpořit, protože mi připadá velmi smysluplný a zapadá do koncepce toho, jakou podobu má mít moderní spolkové právo v této zemi. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl zřejmě poslední přihlášený do rozpravy, takže bychom zřejmě mohli rozpravu v této fázi ukončit. Pokud už nemá nikdo - paní poslankyně Kohoutová nebo zpravodajka poslankyně Suchá - nic, můžeme se asi zabývat návrhem na přikázání výboru, protože žádný jiný návrh tady v rozpravě nezazněl, pokud si to vybavuji.

Organizační výbor přikázal předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh na jiný výbor. Pokud tomu tak není, budeme hlasovat pouze přikázání výboru ústavněprávnímu.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat ústavněprávnímu výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 131, přihlášeno 151, pro hlasovalo 118, proti žádný. Přikázání bylo provedeno. Můžeme ukončit bod číslo 41.

 

Další bod je bod 58, to je

 

58.
Vládní návrh zákona o Státním pozemkovém úřadu
a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 691/ - prvé čtení

Tady bych požádal ministra zemědělství Petra Bendla, který by měl předložit uvedený návrh. Takže ho požádám, aby vystoupil jako první.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Bendl Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů.

Návrh zákona o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů byl zpracován v souladu s usnesením vlády k modernizaci a restrukturalizaci řízení institucí v rámci resortu Ministerstva zemědělství a v souladu s programovým prohlášením vlády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP