(17.10 hodin)
(pokračuje Jonáš)

K pozměňovacím návrhům číslo 8 a 11. Z důvodu vyloučení aplikačních problémů pozměňovací návrhy č. 8 a 11 upřesňují text návrhu zákona. Pozměňovací návrh číslo 9 zajišťuje, aby v oblasti odpovědnosti za správní delikty byl vůči podnikajícím fyzickým osobám uplatněn stejný postup jako vůči právnickým osobám. Pozměňovací návrh č. 11 přeformulovává znění § 27c tak, aby se zamezilo možnému dvojímu výkladu a byla zaručena aplikovatelnost správního řádu ohledně rozhodování a ukládání povinností v souvislosti se správními delikty a ustanovením § 16.

Pozměňovací návrh č. 9 řeší otázku financování výkonu přenesené působnosti uložené návrhem zákona hejtmanovi, krajskému úřadu, starostovi obce s rozšířenou působností a obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, neboť nárůstu úkolů a odpovědností by měl odpovídat i nárůst finančních zdrojů pro jejich zajištění. Takový záměr lze dovodit z ustanovení Evropské charty místní samosprávy, publikované pod č. 181/1999 Sb., která představuje mezinárodní smlouvu číslo 10 ústavního zákona Ústavy ČR, a je proto součástí správního řádu České republiky. Evropská charta místní samosprávy v čl. 9 odst. 2 stanoví, že finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. Pozměňovací návrh dále vychází z názoru Ústavního soudu, který konstatoval ve svém nálezu z 5. února 2003 publikovaném pod č. 53/2003 Sb., že přílišné zatěžování samosprávy výkonem státní správy může ohrožovat její majetkovou a finanční nezávislost. Ústavní soud v tomto nálezu shledal, že nedostatečné financování výkonu státní moci v přenesené působnosti ohrožuje samotnou existenci funkční územní samosprávy. Zásady vyjádřené ústavou i chartou by tak byly porušeny. Pozměňovací návrh proto napravuje stav, který by mohl ohrozit ústavněprávně zakotvené zásady na územní samosprávu. Obdobným způsobem Senát rozhodl již v minulosti, když ve svém čtvrtém funkčním období usnesením vrátil návrh zákona, kterým se mění zákon 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, Poslanecké sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem zákona ve znění schváleném Senátem. Tento zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů pod číslem 85/2004 Sb. Je nutno zdůraznit, že pozměňovací návrh č. 2 k výše zmíněnému návrhu zákona byl svým obsahem srovnatelný s pozměňovacím návrhem č. 9 přijatým Senátem k návrhu zákona, kterým se mění zákon 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Děkuji panu senátorovi za výklad pozice Senátu a ptám se, kdo další. Vidím, pan poslanec Čechlovský se hlásí. Prosím.

 

Poslanec Jan Čechlovský: Vážený pane předsedající, vládo, pane senátore, ctěná Sněmovno, děkuji za slovo. Já se budu také snažit být stručný. Byl jsem zpravodajem tohoto zákona ještě na této půdě, tedy ještě než odcestoval do Senátu, a jako původní zpravodaj se musím připojit ke stanovisku pana ministra Kuby.

Přestože dílčí opravy zákona ze strany Senátu by měly logiku a byly by správně, tak věcný návrh předložený panem senátorem Kuberou a posléze Senátem považuji v souvislosti s touto v zásadě technickou novelou zákona, která pouze reaguje na tzv. krizový zákon a slaďuje se s ním, za obtížně akceptovatelný, protože právě projednávaný zákon neklade na obce ani kraje žádné nové administrativní povinnosti ani nové nároky, a vůbec, mohl bych se podepsat pod všechny důvody, které uvedl na začátku pan ministr.

Nicméně požádal jsem o slovo v rozpravě proto, že jsem nechtěl zneužít role zpravodaje, protože bych chtěl zdůraznit, že by vlastně již opakovaný návrh nebo námět nebo apel pana senátora Kubery neměl zapadnout. Byl jsem v minulém volebním období starostou tzv. trojkové obce s poměrně velkým správním obvodem, a byť už jím nejsem a zůstávám na této půdě v tomto volebním období pouze neformálním členem neformální skupiny, posměšně některými služebně staršími kolegy nazývanou starostenská lobby, mám stále v živé paměti, kterak po tzv. reformě veřejné správy stát postupně obce zásoboval dalšími a dalšími administrativními činnostmi a povinnostmi, a trochu se obávám, že tak možná činíme, byť snad už jenom drobně, pohříchu i dnes, aniž by na výkon přenesené státní správy podobně noblesně přispíval. Byť jsem si vědom toho, že se již od vydání se na cestu tzv. smíšeného modelu veřejné správy vždy přísně hovoří o tzv. příspěvku na výkon státní správy, a nikoliv o plném hrazení nákladů na tento přenesený výkon, stejně jsem zastáncem názoru, že by stát měl výkon státní správy spíše hradit, než na něj přispívat. Tedy v překladu: Když si nějakou službu stát objedná, měl by za ni prostě také zaplatit! Dořešení této situace mi přijde rozhodně akutnější a aktuálnější nežli vymýšlení dalších pravidel pro samosprávné působení obcí, ať už se může jednat třeba o to, že si na ně budeme chtít posvítit i prostřednictvím NKÚ, že jim budeme chtít předepsat, jak mají vypadat jejich radniční noviny, nebo že budeme chtít převést rozhodování o všech pronájmech do působnosti zastupitelstev. Tedy v překladu: Upřednostňoval bych spíše cestu řešení problémů, které obce mají, nežli problémů, které spíš podle názoru jenom některých obce možná mohou činit nám. A ještě tajně doufám, že nejsem v tomto pohledu úplně osamocen.

Tolik jsem chtěl poznamenat. Třeba si na to někdo tady tu a tam vzpomene.

A tak na závěr zpátky k tomuto zákonu. Jako prapůvodní sněmovní zpravodaj podobně jako pan ministr doporučuji poslankyním a poslancům hlasovat pro původní verzi zákona tak, jak již byla jednou schválena námi. Děkuji uctivě.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže to je ještě stále v rámci rozpravy, připomínám, takže se ptám, jestli ještě někdo další se přihlásí do rozpravu k tomuto senátnímu... Není už nikdo, v tom případě rozpravu ukončím a budeme zase hlasovat. Prosím, aby se všichni zúčastnili, kdo mezitím opustili sněmovnu, a budeme hlasovat podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Sněmovny. Pokud bychom chtěli přijmout návrh usnesení, tak budeme nyní potřebovat nadpoloviční většinu přítomných poslanců. Bude to tedy hlasování nadpoloviční většinou poslanců.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 416/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 416/4."

Nyní zahajuji hlasování. Kdo je pro tento text, stiskne tlačítko a zvedne ruku. (Námitky, že hlasování nebylo spuštěno.) Prosím vás, ještě jednou. Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 116, přihlášeno je 183, pro hlasovalo 68, proti 93, takže toto přijato nebylo. Budeme muset hlasovat ještě jednou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP