(20.10 hodin)
(pokračuje Šťastný)

Faktem však zůstává, že je potřeba připomenout, a proto všechny skeptiky nad podobnými normami chci ujistit, že český právní řád, zejména zákon 379/2005 Sb., je již přísnější v řadě ohledů než stávající norma. Například tato úmluva navrhuje rozsáhlý zákaz reklamy na tabákové výrobky včetně propagace a sponzorování, což už platí řadu let v České republice. Žádá definici reklamy v souvislosti s propagací tabákových výrobků, což už také je. Hovoří o ochraně dětí, výrobcích, které mají napodobovat svým tvarem tabákové výrobky. I to jsme v poslední novele 379, která více než rok a půl putovala v minulém volebním období touto Sněmovnou, schválili. Jsou vyžadována i zdravotní varování na více než 30 % nebo nejméně 30 % plochy obalů. I tuto věc splňujeme. Nesmí být zavádějící klamná označení na tabákových výrobcích. Hovoří se tady o pasivním kouření a o ochraně před pasivním kouřením ve veřejných prostorách a na pracovištích. Tady nás čeká malinkatý krůček, ale tato norma nám v této věci pomůže jen zčásti. A jsou tady i některá další ustanovení týkající se bezcelních prodejů a dalších regulací.

V tomto ohledu chci ještě jednou zdůraznit, že jsme prakticky poslední zemí Světové zdravotnické organizace a poslední zemí Evropské unie, která tuto - dnes už po letech projednávání příslušných zákonů na ochranu před škodami působenými tabákovými výrobky víceméně formální - normu nepřijala, a v tomto ohledu její přijetí nám přinese určitě jedno velké pozitivum, a to je možnost účasti v konferenci členských států. To znamená, že každý účastník, každá členská země má možnost do této věci hovořit a Česká republika se nepřijetím této normy ochuzuje o tuto možnost.

Já v tomto ohledu vzhledem k tomu, že jde i výsostně o věc nejenom mezinárodního charakteru, ale i zdravotního charakteru, bych chtěl uctivě požádat o přikázání též do výboru pro zdravotnictví s vědomím toho, že změny v tomto zákoně možné nejsou. Nicméně bych očekával rozsáhlejší debatu v normální denní dobu a v tomto ohledu jsem připraven případně uspořádat s mými kolegy ve zdravotním výboru seminář, který tuto normu náležitě a důstojně představí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, takže probíhá rozprava. Hlásí se do ní pan poslanec Krákora. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Já bych jenom, pane místopředsedo, vážené poslankyně, poslanci, chtěl navrhnout, aby to bylo přikázáno též zdravotnímu výboru, protože neslyšel jsem...

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To snad bylo řečeno, jestli jsem to správně pochopil. V této chvíli máme návrhy...

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Ano? Já jsem telefonoval, takže se dvojnásobně omlouvám. (Smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže já pro všechny, kteří by chtěli ještě navrhovat zdravotní výbor nebo zahraniční, tak oba byly navrženy. To se stalo. A teď jestli ještě není někdo jiný, kdo by chtěl do nějakého jiného výboru. Prosím, pan poslanec Braný. Můžete cokoliv.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Nebojte se, nebudu hatit dobré úmysly kolem této normy. Ale pan ministr hovořil o tom, že to zase posune přístup z hlediska zdraví lidu, i tady ta norma. Ale už tady předřečník hovořil o tom, že vlastně my jsme v řadě věcí přísnější. A když jsem poslouchal to a i to, co jsem si z toho zběžně stačil zapamatovat, tak jde o ten konferenční přístup. To určitě pan kolega Boris Šťastný nemyslí, že tam se toho hodně prokouří, při těch konferencích. Ale jinak my máme přísnější normy. Například cigarety se sníženou hořlavostí, kterou máme od listopadu zavést, tak ta přeci, když se táži na to jako bývalý kuřák, jaký to má dopad, tak každý říká: No nevíme, ale jestli jsou tam z buničiny tři místa chemicky ošetřená, aby kuřák více táhl, tak asi je to nějaký problém. Možná, že se mýlím, ale i takovéto věci se tam objevují. Vím, že odborníci mi na to určitě odpovědí, ale přesto náš klub samozřejmě nebude vetovat toto snažení a věřím, že se vyjasní i legislativní problémy. Kdy co vzniklo, jednotnost přijetí této normy a podobně, a na to bude diskuse.

Ale vidím, že jsem rozveselil jednoho z kolegů, Borise Šťastného, takže určitě se dozvím i reakci na to, jestli tam nejsou některé kroky, které by mohly činit i možnost, že by se tabákový průmysl vracel třeba tam, kde bychom nechtěli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, prosím. Jestli pan poslanec Šťastný bude reagovat?

 

Poslanec Boris Šťastný: Já chci ujistit ctěnou Sněmovnu, že jako velmi silný ochránce nekuřáků nebudu bojovat a nic v tomto dokumentu není o hoření cigaret. To je návrh, který je trochu proti ochraně lidského zdraví. To je spíše výmysl Evropské unie, který říká, že cigareta má hořet tak pomalu, aby nestačila zapálit něco jiného. Jeden z kolegů vypočítal, že se více lidí utopí ve vaně než uhoří pod vlivem pomalu zhášené cigarety. S ochranou lidského zdraví to opravdu nemá co dělat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, nikdo dál se nehlásí do rozpravy. Můžeme tedy obecnou rozpravu ukončit. Návrhy nezazněly, pouze ty na přikázání, a to tedy byl... Jenom připomínám, že předsedkyně Sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat návrh k projednání výboru zahraničnímu a také zazněl návrh výboru pro zdravotnictví. Takže budeme je postupně hlasovat.

 

První návrh je, kdo souhlasí s přikázáním výboru zahraničnímu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zahraniční, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 45. Přihlášeno 135, pro hlasovalo 125, proti žádný, takže to bylo přijato.

 

A druhý návrh byl přikázat tento zákon také výboru pro zdravotnictví.

Zahajuji hlasování, kdo je pro zdravotnictví, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 46. Přihlášeno je 136, pro hlasovalo 123, proti 5. Takže i výbor pro zdravotnictví byl také schválen, takže mu to bylo také přikázáno.

 

A to je tedy všechno, tento bod jsme tím vyčerpali, končíme.

 

Máme tady bod

 

32.
Vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
/sněmovní tisk 415/ - prvé čtení

Uvést by tuto normu měl ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Takže požádám pana ministra, aby tento návrh uvedl.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych velmi stručně odůvodnil vládní návrh novely ústavního zákona, respektive Ústavy České republiky, zákona číslo 1/1993 Sb. Cílem předložené novely Ústavy České republiky je zavést do českého ústavního pořádku jiný mechanismus, jiný způsob volby prezidenta republiky, zavést tzv. institut přímé volby prezidenta republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP