(11.40 hodin)
(pokračuje Dimitrov)
Financování očkovacích látek se navrhuje nadále poskytovat ze státního rozpočtu pro skupinu zvláštního a mimořádného očkování. Pro převažující skupinu pravidelného povinného očkování se navrhuje nově úhrada z veřejného zdravotního pojištění. Současně se navrhuje úprava působnosti Ministerstva zdravotnictví k zajištění jednoty výkonu očkování.
U působení sítě zdravotních ústavů zřízených zákonem se navrhuje jejich vynětí z právní úpravy v případě změny jejich statutu, například sloučením, zrušením a tak dále.
Návrh upravuje působnost krajské hygienické stanice ve věci zřizování, respektive rušení svých územních pracovišť po předchozím souhlasu Ministerstva zdravotnictví.
Ve věci správních postihů se návrhem upravují skutkové podstaty správních deliktů pro jednotlivé úseky právní úpravy. Návrh zákona navrhuje v předmětné oblasti novelu zákoníku práce, zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, zákona o obcích a zákona o hlavním městě Praze, zákona o rostlinolékařské péči, zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě zákonného majetku České republiky.
Návrh novely zákona o ochraně veřejného zdraví včetně návrhu novely zákonů takto dotčených je v souladu s ústavním právem České republiky, jehož některých ustanovení se bez kolize dotýká. Návrh není v rozporu s mezinárodněprávními úmluvami na úseku poskytování a úhrady zdravotní péče. Je slučitelný s právem Evropské unie.
Dopad návrhu na státní rozpočet se netýká zdravotních ústavů, kterým nebyl pro rok 2009 poskytnut z rozpočtu Ministerstva zdravotnictví žádný příspěvek. Náklady na služby pro státní zdravotní dozor krajských hygienických stanic jsou kryty z rozpočtu objednatele. Pro Státní zdravotní ústav je pro rok 2009 rozpočtována v rozpočtu Ministerstva zdravotnictví částka 290 mil. korun. Navrhovanou změnou zdroje financování pravidelného očkování je uvažována pro rok 2009 úspora cca 760 mil. korun ze státního rozpočtu. Ostatní veřejné rozpočty s výjimkou dopadu na veřejné zdravotní pojištění by neměly být dotčeny.
Pro dopady do podnikatelského prostředí anoncuje navrhovaná novela úsporu nákladů spojených s jednodušší administrativou včetně urychlení zahajování provozu obslužných jednotek. Novela zákona nevykazuje nové negativní sociální dopady včetně dopadu na životní prostředí. Dále nemá dopady na rovnost postavení žen a mužů.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku zpravodajů.
Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa se hlásí pan poslanec Krákora, poté pan poslanec Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Krákora: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, zcela výjimečně se shoduji s paní ministryní zdravotnictví, že zákon, který je velice obsáhlý a zasahuje do více oblastí zdravotnictví, je poněkud nekvalitní a naší povinností by mělo být zamítnout ho v prvním čtení. Proto dávám návrh na zamítnutí v prvním čtení.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Hovorka. Dále žádné přihlášky do rozpravy nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl jenom říci, že mě zaujal zajímavý názorový posun na Ministerstvu zdravotnictví, protože u té předchozí normy, která se týkala zdravotnických prostředků, nám bylo řečeno, že je třeba přijmout tuto normu z toho důvodu, že nám hrozí sankce ze strany Evropské unie. Tady v této důvodové zprávě je přece také k tomuto zákonu uvedeno, že je nutná transpozice směrnice 2006/7/ES o řízení jakosti vod ke koupání a také 23. května 2008 bylo zahájeno řízení s Českou republikou. Tento důvod byl oficiálně uváděn jako hlavní, proč se tato norma předkládá. Čili bych chtěl jenom vědět, jestli tady nehrozí podobné problémy jako v případě neschválení nebo nepřijetí zákona o zdravotnických prostředcích.
Jinak k tomu, když se ten zákon vyřazoval z jednání Sněmovny na jarních schůzích, tak vždycky jsme byli označováni jako ti největší škůdci, kteří brání tomu, aby bylo zavedeno očkování proti pneumokokům a aby se všechny věci zlepšily, a nevedla se vůbec diskuse o tom, co je obsahem tohoto zákona. Nemluvilo se o tom, že tento zákon je cestou k rušení činnosti krajských hygienických stanic jako monitorování vztahu zdravotního stavu obyvatelstva a faktoru životního prostředí, životních a pracovních podmínek a kontroly a řízení místních programů ochrany a podpory veřejného zdraví. Stejně tak mělo v bodech 241, 242 dojít k omezování činnosti a případně počtu stávajících zdravotních ústavů pouhým rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví. Já si myslím, že tyto návrhy byly špatně stejně jako návrhy v oblasti hluku a v oblasti posuzování a monitorování hluku a v oblasti rušení zdravotních průkazů. Samostatná kapitola je očkování, o kterém jsme tady mluvili již několikrát, že se jedná o zavedení nového očkování proti pneumokokům a přesun financování povinného očkování ze státního rozpočtu na veřejné zdravotní pojišťovny se všemi problémy, které to způsobuje, a to je zejména pokles kontroly proočkovanosti stavu populace.
Já si myslím, že to jsou věci, které by se měly říkat, co přesně ten zákon obsahuje a proč se vyvíjí názor ministerstva. Stejně tak ten důvod, že některé věci už prošly, tak tento zákon nepotřebujeme, i když nám hrozí sankce ze strany Evropské unie. Je to skutečně zajímavé, ale uznávám, že tento návrh zákona je špatný a že by se nemělo postupovat tak, že když je třeba něco prosadit jako například v minulém týdnu balíček ekonomických opatření, tak se tam vsune něco, co nejdříve obsahuje dvě věci, když to jde na vládu, a když to jde podruhé na vládu a ví se, že už by to mělo projít, tak se tam do toho narvou ještě další čtyři ustanovení, která napomáhají některým firmám k tomu, aby dosáhly vyšších zisků. To si myslím, že je naprosto špatné. A stejně tak věci, které se týkají krajských hygienických stanic a zdravotních ústavů a změny v očkování se nacpaly k tomu, co je třeba udělat v oblasti řízení jakosti vody.
Čili děkuji za pozornost a myslím si, že tyto věci bychom měli mít vždycky na paměti, a bohužel jsem svědkem toho, že předložené zákony, které jsou tady předkládány ze strany Ministerstva zdravotnictví už od roku 2006, je velmi třeba velmi podrobně studovat a hledat, co se v nich skrývá. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásila paní ministryně. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Děkuji, pane předsedající. Já bych se chtěla vyjádřit pouze k tomu, co máte před sebou, to znamená k novele zákona č. 258. Chci ujistit, že Ministerstvo zdravotnictví v žádném případě nerezignuje a nemůže si dovolit rezignovat na to, aby upravilo věci, které ten zákon obsahuje. Já jsem zde sdělila, že jsou tam samozřejmě části, které již byly schváleny, ale to není jediný důvod. Já jsem také sdělila, že se objevily nové informace a nové předpisy, které je potřeba implementovat. Nedovedu si totiž představit, že by obsáhlým pozměňovacím návrhem ten zákon byl uveden do podoby, ve které Ministerstvo zdravotnictví jej teď potřebuje mít. Já považuji za seriózní, aby ten předkládaný návrh zákona byl již v podobě, kde by mohlo dojít k nějakým drobným změnám, ale nedovedu si představit, že bychom zásadním způsobem tak obsáhlý zákon přepracovávali pouze ve výboru. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní ministryně. Táži se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak. Obecnou rozpravu uzavírám a táži se na závěrečná slova. Paní ministryně, chcete? Nechce. Pan zpravodaj nechce.
Takže v obecné rozpravě zazněl návrh na zamítnutí. Je tomu tak, pane zpravodaji? Ano, je tomu tak. Zazvoním a budeme o tomto návrhu hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 94 z přítomných 152 poslankyň a poslanců pro návrh 65, proti 40. Tento návrh nebyl schválen.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh neregistruji.
Přistoupíme hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 95 z přihlášených 152 poslankyň a poslanců pro návrh 114, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví.
Končím tento bod, bod 17. Budeme pokračovat dalším bodem. Tímto...
Než dojde k dohodě, mezitím mi dorazila omluvenka pana poslance Úlehly, který se na dnešní den omlouvá.
O slovo se hlásí paní poslankyně Navrátilová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. ***