(Jednání pokračovalo ve 14.34 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám dobré odpoledne.
Než zahájíme projednávání pevně zařazených bodů, poprosím předsedu volební komise pana poslance Petra Tluchoře, aby nás seznámil s výsledky voleb, které proběhly před polední pauzou. Vážený pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Petr Tluchoř: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo.
Dámy a pánové, přeji i já vám krásné dobré odpoledne a dovolte, abych vás seznámil s výsledky volebního bloku, který proběhl před polední pauzou.
Nejprve bych si dovolil seznámit vás s výsledky bodu
43.
Návrh na volbu členů Rady Státního fondu kultury České republiky
Jde o první kolo. Zde bylo vydáno 179 hlasovacích lístků. Omlouvám se, že nebudu říkat jednotlivá jména a jednotlivá čísla, ale pro všechny kandidáty bylo odevzdáno mezi třemi a devíti hlasy. Nikdo nebyl zvolen a všichni postupují do druhého kola.
Poté dovolte, abych vás seznámil se zápisem o bodu
42.
Návrh na volbu 1 člena Rady České televize - 2. kolo
Druhé kolo proběhlo a ani zde nebyl ve druhém kole zvolen. Pro pana Václava Nájemníka bylo odevzdáno 62 hlasů, avšak ze 179 vydaných hlasovacích lístků to na zvolení nestačilo.
Dále bod
40.
Návrh Poslanecké sněmovny na jmenování člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
I zde bylo vydáno 179 hlasovacích lístků a pro pana Hanzela bylo odevzdáno deset hlasů a pro pana Petra Pospíchala 59. Rovněž zde nikdo nebyl zvolen a volba stejně jako v případě Rady České televize končí.
Na závěr jsem si nechal bod
41.
Návrh na volbu členů Nejvyššího kontrolního úřadu
Zde bylo vydáno rovněž 179 hlasovacích lístků a zvoleni byli pan Rudolf Kufa a Karel Sehoř 112 a 116 hlasy. Pan Otto Lipovský postupuje do druhého kola.
Toť vše. Blahopřeji pánům poslancům Kufovi a Sehořovi.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, vážený pane předsedo.
Sděluji vám, že omluvu z odpolední části schůze Poslanecké sněmovny konané dne 9. září žádá pan poslanec Jiří Paroubek a od 15 hodin 30 minut a zítra po celý den, tedy 10. 9. po celý den, taktéž paní poslankyně Anna Čurdová.
Nyní můžeme přistoupit k projednávání prvního pevně zařazeného bodu pro dnešní odpoledne. Je jím bod 18 našeho schváleného pořadu jednání, tedy
18.
Návrh poslanců Oldřicha Vojíře, Miloslava Vlčka a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení
vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)
/sněmovní tisk 878/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas právě již v prvém čtení. Vláda k tomuto tisku své stanovisko nezaujala.
Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele přímo pan předseda Poslanecké sněmovny pan Miloslav Vlček. Vážený pane předsedo, máte slovo.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chci vám předložit návrh poslanců Oldřicha Vojíře, Miloslava Vlčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnických práv k pozemku nebo ke stavbě, zákon o vyvlastnění.
Tady bych chtěl říci, že současná právní úprava institutu vyvlastnění je obsažena v zákoně č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnických práv k pozemku nebo ke stavbě, zákon o vyvlastnění. Tenhle citovaný zákon nabyl účinnosti od 1. 1.2007. Samotný postup vyvlastnění se dle citovaného zákona dělí do tří fází. Před samotným zahájením vyvlastňovacího řízení je vyvlastnitel povinen učinit takové kroky, které by mohly vést k nabytí příslušných práv k pozemku nebo stavbě dohodou či jiným způsobem než vyvlastněním. To je ta první fáze. Teprve v případě, že příslušná práva nelze uvedeným způsobem získat, může vyvlastnitel přistoupit k podání návrhu na vyvlastnění ve správním řízení, to je ta druhá fáze. Na fázi vyvlastňovacího řízení před správním orgánem pak může navázat fáze, ve které je v žalobě účastníka vyvlastňovacího řízení daná věc projednaná soudem v občanském soudním řízení. To je ta třetí fáze.
Dosavadní zkušenosti s tímhle zákonem o vyvlastnění a legislativní úprava především té první fáze je nedostatečná. Zákon o vyvlastnění nedává dostatečnou odpověď na řadu praktických otázek, které v rámci této fáze vznikají. Namátkou lze uvést problematiku doručování návrhu vyvlastniteli k uzavření dohody o získání potřebných práv k pozemku či stavbě, problematiku právních účinků doručeného návrhu dohody vůči právním nástupcům vyvlastňovaného a další.
Já bych chtěl ještě vzpomenout, že právě tato úprava se týká této části, té první fáze, protože se nedaří přestup z první do druhé fáze. Jsou tam strašně složité návaznosti. Proto jsme s ostatními kolegy přišli s tímhle návrhem, aby byla posílena ta první fáze. Tato navrhovaná úprava se snaží tyto nedostatky právními úpravami dosavadními odstranit tím, že ta první fáze vyvlastňovacího procesu zpřehlední, v potřebných ohledech se doplní a jasně vymezí požadavky na postup vyvlastnitele před zahájením vyvlastňovacího řízení. Tím bude posílena role první fáze oproti současnému stavu a odstraněny některé nejzásadnější důvody prodlev, které ve vyvlastňovacích řízeních vznikají.
Návrh je plně kompatibilní s návrhem evropského práva. S ohledem na naléhavost řešení předkládané problematiky a současný stav v Poslanecké sněmovně bych požádal kolegyně a kolegy o to, aby byl návrh projednán podle § 90 odstavce 2 zákona číslo 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a souhlas již byl v prvním čtení.
Děkuji za pozornost. ***