(19.00 hodin)
(pokračuje Kalousek)

To znamená minimálně o 25 mld. by byl vyšší deficit nebo minimálně o 25 mld. by tyto mandatorní výdaje vytlačovaly ze stávajícího rozpočtového prostoru výdaje jiného charakteru na rozvoj investic, na vzdělání, na vědu a výzkum. To na výdajové straně.

Na příjmové straně, jestli můžeme být na něco pyšní, tak je to snížení odvodové zátěže zejména právnických osob, které právě teď čelí bezprecedentnímu apreciačnímu kvapíku a čelí samozřejmě i dražší likviditě v důsledku finanční krize. Kdyby vedle toho měly ještě čelit vyšším odvodům, pak skutečně ty hrůzyplné scénáře, které jsem tu slyšel o nekonkurenceschopnosti a zvyšování počtu nezaměstnaných, by byly reálné. Protože osvíceně v rámci reálných možností státního rozpočtu vláda Mirka Topolánka snížila odvodovou zátěž českým právnickým osobám, umožňuje jim to vytvořit jistý kompenzační polštář proti oněm negativním dopadům plynoucím jak z apreciace, tak z možných dopadů finanční krize, byť, jak znovu říkám, nás jako emerging market se to týká podstatně méně než vyspělých zemí v EU.

K námitkám na pokles reálných platů. Vláda neplánuje žádný pokles reálných platů. Vláda má jasnou strategii. A znovu říkám: zvyšování objemu mzdových prostředků a zvyšování průměrného platu, to jsou dva různé pojmy. Vláda má zájem na co nejvyšším zvyšování průměrných platů v rozpočtové sféře a také na co největší efektivitě ve veřejné sféře. Stát v rozpočtové sféře zaměstnává více než půl milionu zaměstnanců. Myslíte si, že na území České republiky je nějaká firma, která má pocit, že její efektivita z hlediska personálních nákladů je ideální? Myslíte si, že ti, z jejichž daní žijeme, každý rok neřeší stejný problém, jaký je povinna řešit vláda, aby mzdové výdaje byly co nejefektivnější? Tedy aby ti chovní odešli a ti tažní si rozdělili jejich výplatu? Nikdo z nás nezná žádný jiný nástroj než trvalý fiskální tlak. 1,5 % je garantovaný extenzivní objem, zbytek musí proběhnout intenzivně. První plody této politiky se už v celé řadě resortů objevují. Pan ministr Langer hlásí 9 %. Vláda je rozhodnuta v této politice pokračovat. Kdyby pro nic jiného, tak je to absolutně poctivé vůči všem, z jejichž daní žijeme a kteří jsou nuceni v zájmu konkurenceschopnosti a schopnosti platit nám ty daně, chovat se úplně stejně. (V sále je trvalý silný hluk.)

K panu poslanci Dolejšovi bych chtěl pouze podotknout, a on to dobře ví, že současná ekonomika nepotřebuje fiskální impulsy ani na příjmové, ani na výdajové straně, protože ty mají cenu jen tehdy, pokud tím můžeme excitovat nějaké nevyužité kapacity. Pane poslanče, zkuste mi říct, jak bychom tím či oním výdajovým impulsem na výdajové či příjmové straně nastartovali nějaké nevyužité technologické kapacity, a hlavně kde bychom na to sehnali lidi, protože kapacity jsou v současné době plně využity.

K panu poslanci Filipovi, který mě kritizoval pravděpodobně částečně oprávněně. Omlouvám se za to, že ve státním rozpočtu je málo zvýrazněno čerpání letošního roku. Chci s omluvou podotknout, že v Poslanecké sněmovně je čerpání za první pololetí a rozpočtový výbor obdržel včera čerpání za první až třetí čtvrtletí. Tedy informace zde jsou, jsou zcela otevřeně, jenom v jiných materiích, než je návrh zákona o státním rozpočtu. A propos, z toho čerpání jednoznačně vyplývá, že naše prognózy daňových příjmů nejsou vůbec od věci, že se naplňují a že letošní čerpání kopíruje i ten předpoklad na rok 2009, o kterém jsem tady hovořil.

Dámy a pánové, předkládám vám návrh zákona o státním rozpočtu, který tady byl kritizován jako nepravdivý. Já to slovo odmítám. Návrh je pravdivý, pouze poctivě zvýrazňujeme - místo abychom mlžili, místo abychom zapírali, poctivě zvýrazňujeme jistou míru rizika na příjmové straně. Rizika naprosto logického vzhledem k tomu, že se nacházíme v těžko předvídatelné ekonomické situaci a že se nacházíme v bezprecedentní situaci politické. Pro Českou republiku, která potřebuje stabilitu, která potřebuje rozpočet, si dovolím požádat Sněmovnu, aby ho propustila do druhého čtení. V rámci druhého čtení je na místě diskutovat o jednotlivých politických, tedy rozpočtových prioritách, komu něco sebereme, abychom jinému více přidali.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi. Zeptám se na závěrečné slovo pana zpravodaje. Nechce vystoupit. Je tedy před námi hlasování.

Ještě přivolám gongem naše kolegy. Než se dostaví do jednacího sálu, zopakuji, o čem budeme hlasovat.

Návrh usnesení, který předložil pan poslanec Tlustý, zní takto: "Poslanecká sněmovna Parlamentu doporučuje vládě provést změny základních údajů návrhu zákona o státním rozpočtu tak, aby byly v souladu se současným výhledem vývoje makroekonomických údajů České republiky. Poslanecká sněmovna stanovuje lhůtu pro předložení vládou v souladu s odstavcem 3 § 102 jednacího řádu, a to nejdříve na 10. 11. a nejpozději na 20. 11. 2008."

Registruji vaši žádost o odhlášení. Odhlašuji vás a prosím o opětovné přihlášky. Ještě jednou gongem přivolávám do jednacího sálu naše kolegyně a kolegy...

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 18. Táži se vás, kdo je pro návrh usnesení, které jsem právě přečetla. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 18 přítomno 199, pro 99, proti 94. Tento návrh přijat nebyl.

 

Budeme hlasovat o návrhu, který zní takto: "Poslanecká sněmovna schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu." O tomto znění můžeme nyní hlasovat.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 19. Táži se, kdo souhlasí s tímto zněním. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 19 přítomno 199, pro 99, proti 96. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Poprosím o kontrolu hlasovacího zařízení...

***




Přihlásit/registrovat se do ISP