(15.10 hodin)
(pokračuje P. Němec)

V podstatě jde především o možnost náhrady nehmotné újmy způsobené účastníkům řízení porušením práva na soudní řízení v přiměřené lhůtě. Jde o reflexi neblahé skutečnosti, že se stále přes všechna opatření potýkáme s problémem nepřiměřené doby soudních řízení.

Vzhledem k tomu, že ústavněprávní výbor přijal k tomuto sněmovnímu tisku doporučující stanovisko bez pozměňovacích návrhů, domnívám se, že netřeba zbytečně prodlužovat mé úvodní vystoupení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně právnímu výboru. Jeho usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1117/1. O jednání výboru by nás měla informovat zpravodajka ústavněprávního výboru kolegyně Jana Hamplová, která je ovšem nemocná, a tak prosím některého ze členů ústavněprávního výboru, zdali by nás mohl informovat o jednání výboru a usnesení, které výbor přijal.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, ústavněprávní výbor doporučil přijetí uvedeného návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Otevírám obecnou rozpravu. Do té se nikdo nehlásí, proto ji končím. Zahajuji podrobnou rozpravu. Také do té nemám žádnou přihlášku, a proto ji končím a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Dalším bodem našeho pořadu je

 

35.
Návrh poslanců Jaroslava Krákory, Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika,
Michaely Šojdrové, Vladimíra Říhy, Svatopluka Karáska, Eduarda Zemana
a dalších na vydání zákona o veřejných neziskových ústavních
zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 810/ - druhé čtení

 

Tento návrh zákona jsme projednávali ve druhém čtení 15. prosince na 51. schůzi, když jsme po obecné rozpravě návrh vrátili výborům k novému projednání. Usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 810/7. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí návrh zákona znovu neprojednával.

Chci se zeptat pana zástupce navrhovatelů, kolegy Jaroslava Krákory, zda chce v úvodu druhého čtení vystoupit. Ano.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, už tady vystupuji asi posedmé nebo poosmé se základním projevem ke sněmovnímu tisku 810 o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních nebo o veřejných zdravotnických zařízeních, zkráceně, nebo neziskových nemocnicích. Ve výboru jsem přednesl, proč vlastně nezisková zařízení chceme, proč se bráníme stavět páteřní síť z akciových společností. Dovolil bych si ve zkratce seznámit auditorium s menšími rozdíly mezi neziskovou nemocnicí a nemocnicí obchodní společnosti.

U neziskové nemocnice chceme hodnotit za prvé hodnotu poskytované péče. Víte, že je tam uvedeno, že parametry kvality se stanoví vyhláškou Ministerstva zdravotnictví. U nemocnice obchodní společnosti není kvalita zdravotní péče zatím kontrolována.

Personální vybavení je u neziskovky stanoveno též vyhláškou Ministerstva zdravotnictví a je kontrolováno lékařskou komorou. U obchodní společnosti prakticky není kontrolováno a někdy dochází k horší kvalitě péče.

Povinnost ošetřit pacienta bude mít nezisková nemocnice, ošetřit každého pacienta ze spádového území a občana členského státu Evropské unie. Nemocnice obchodní společnosti musí také samozřejmě ošetřit každého pacienta v neodkladné péči. V odkladné péči tam to už samozřejmě upřesněno není.

Co se týká bankrotu, to si myslím, že naše občany bude zajímat. Víme, že nezisková nemocnice nemůže zbankrotovat, nemůže na ni být prohlášen konkurs, kdežto obchodní společnost zbankrotovat může, může na ni být vyhlášen konkurs. Zprávy ze Slovenska, nevím, jestli jsou pravdivé, nemám to ověřené, ale v tisku se objevilo, že tam nemocnice mají problémy ve formě obchodních společností.

Za páté. Exekuce na majetek. Nemocnice nezisková tam nemůže být předmětem exekuce. Majetek, který je k poskytování zdravotní péče u obchodní společnosti - víte, že může být majetek zabaven a že může být ohrožena dostupnost péče.

Reinvestiční činnost udávaná u neziskových organizací, že veškeré příjmy musí být použity na provoz, obnovu a rozvoj daného zařízení. U obchodních společností si se ziskem majitel nebo představenstvo nebo rada, to už je jedno, jak se to bude jmenovat, může dělat, co chce a nemusí samozřejmě zisk reinvestovat.

Za sedmé. U neziskových organizací chceme větší transparentnost nákupu zboží a služeb podle zákona o zadávání veřejných zakázek u obchodní společnosti a kontrolovat, tedy i na internetu, včetně všech nabídek a cen. Obchodní společnost nemusí dělat výběrová řízení. Zákon o zadávání zakázek se na ni nevztahuje, nic nelze kontrolovat, protože všechno může být předmětem obchodního tajemství.

U neziskové organizace je pravidelná kontrola hospodaření jak Ministerstva zdravotnictví, tak finančním úřadem, tak lékařskou komorou. U akciové společnosti nebo obchodní společnosti vůbec těžko můžete toto kontrolovat. Na konci roku zveřejníte výroční zprávu s výslednicí.

Za deváté. Chceme tím vybudovat samozřejmě i určitou síť, protože víte, že v zákoně je uvedeno, že na jeden okres zhruba nejméně jedna nezisková nemocnice. Obchodní společnosti vznikají, zanikají, síť netvoří.

Takže zákon o veřejných neziskových nemocnicích předkládáme proto, že si myslíme, že samozřejmě občanům zajišťujeme určitou jistotu. Dáváme tam důraz na kvalitu, dostupnost péče a sítě.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Poprosím pana poslance Janečka, který je zpravodajem výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, zda by nás mohl informovat o jednání tohoto výboru. Mám informaci, že pan kolega je na cestě do Sněmovny, a proto vyhlašuji přestávku do 15.20 hodin.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP